Har vi stilt klokka for siste gang?!

I vinter klarte jeg jo å havne som hovedoppslag i en drøss av Norges lokalaviser, da jeg stilte opp i en sak jeg trodde skulle handle om å avvikle sommertid og vintertid.

Alarm clock
(Licensed from: Ivonne Wierink / yayimages.com)
 

Saken handlet jo for såvidt om at jeg syns det er på tide å få en slutt på å stille klokka fram og tilbake to ganger i året – men journalisten hadde lagt mest fokus på fleipen min om at jeg hadde gruet meg i ukevis. (Les hele historien her: “Jeg har gruet meg i ukevis!”)

Dette oppslaget førte til at jeg måtte svare på meldinger fra nord til sør i lang tid. Som denne fra “Anonym”:


 

Jeg måtte jo bare legge meg flat til alle som sendte melding, for det så jo virkelig ikke bra ut. Jeg ble jo provosert selv, av å lese den overskriften!

Men i dag fikk jeg en melding fra en venninne, om en nyhet som kanskje gjør at de kjipe oppslagene på sett og vis var verdt det: Aftenposten kunne nemlig melde om at et overveldende flertall vil ha slutt på klokkestilling!

Bakgrunnen er at EU i sommer hadde utført en meningsmåling, som viste at hele 80% vil ha slutt på ordningen med sommertid og vintertid. Fra før var meningsmåling-rekorden at 500.000 deltakere hadde svart, men i dette spørsmålet hadde 4,6 millioner deltakere engasjert seg. K n u s e n d e rekord!

Og det fantastiske er at EU nå sannsynligvis vil lytte til folket – og at det allerede i morgen kan komme en kunngjøring fra EU-kommisær Violetta Bulc.

Tenk om vi har stilt den forbanna klokka for siste gang! Tenk om vi slipper den forvirrende timen fram eller tilbake to ganger i året og alle samtaler av typen: “Er klokka to eller tre nå? Eller ett? Hvor mye er klokka egentlig?!”

Tenk om vi slipper å prøve å stille barna våre, tenk om vi hver eneste høst skal slippe å få servert én time ekstra mørke midt på dagen – selve oppskriften på vinterdepresjon.

Men viktigst av alt: Tenk om vi skal slippe å grue oss i ukevis 😉
 

/ Kryss fingra, folkens! 🙌🏽

19 kommentarer
    1. Jeg synes egentlig at det er en fin ting å stille klokken til sommertid. Det er vel vintertid som er normaltid er det ikke? I så fall vil vi miste en hel time med kveldssol/kveldslys på sommeren. Og det er jo litt kjipt hvis man er vant til å ha sol på terrassen eller liknende til for eksempel klokken åtte, mens i fremtiden vil den forsvinne klokken syv. Så jeg stemmer JA til sommertid 😁☀️

    2. Jeg synes faktisk det er helt greit å stille klokka jeg 🙂
      Det tar en dag eller to stille barna etter klokka,men synes det er helt greit 🙂
      For meg er det en”skjarm”med at vi virkelig går mot lyse eller mørketid,jeg sliter med depresjon,men synes det er helt greit å stille klokka,noe jeg gleder meg til i flere uker 😉

    3. Det er vintertid som er normaltid ja – så jeg håper det blir bestemt at sommertid blir standard fra nå 😉 Noe annet ville vært rart syns jeg.

    4. Enig i at det er herlig å gå mot lysere tider – men jeg trenger ikke stille klokka for det 😉 Da kan det jo hende du ikke krysser fingrene like mye som jeg gjør akkurat nå! Hehe 🙂

    5. Er så enig med deg i å håpe at det kan bli slutt på å flytte klokkene frem og tilbake.. (enkelte klokker i heimen her er tunge også..Hehe, tørt..) Syns uansett at vi kunne hatt sommertid hele året :-))

    6. Sommertid kunne med fordel avvikles for min del. Når barna var små var det bare kluss i flere dager for å få de på rett kjør i forhold til legging, og nå er det «for lyst» for å sove til leggetid😂
      Hadde vært helt greit at det ble mørkt kl 22 istedenfor 23 på sommeren. Dessuten hadde ikke «sjokket» som oppstår når man brått blir belagt med en time mørke pang rett på sånn uten videre🤭
      Når det får gå sin gang er overgangen ikke merkbar.

    7. Det de vurderer å avskaffe er sommertiden. Og om det blir vedtatt vil det først være på plass i 2020 😉

    8. Håper på fast vintertid slik at vi følger sola og kroppen får mer søvn! Nei til sommertid og stå opp en time før vi må!

    9. Ser overhode ikke problemet med sommer og vinter tid men skulle de velge en håper jeg det blir sommertiden.

    10. Hei☺️ I utgangspunktet er jeg relativt nøytral i diskusjonen, men håper at vi skal stille klokken en gang til! For i år blir jeg 25 den 28 oktober, og det hadde jo vært kult å ha bursdag i 25 timer akkurat den bursdagen 😄

    11. Hvorfor håper man på sommertid? Biologisk sett er klokka 4 når vi F. Eks må stå opp 5. Hva er greia? Er det ikke bedre å ha fast vintertid så det blir omvendt? Ihvertfall så er det vintertid som kommer til å bli, det er sommertid en de vil ha vekk. På sommeren blir det ikke mørkt før 23.30 uansett da. Så selv med vintertid vil det fortsatt være varmt og sol ute på kvelden. Samtidig at det blir tidligere lyst på morran p vinter. Men de som er forkjempere for sommertid en vil få det mørkt på vintermorgener helt til 9.30! Jeg skjønner meg ikke på sommertid menneskene. Enig i fast klokke og ikke stille frem og tilbake, men det er vintertiden vi bør og skal ha 🙂

    12. Grunnen til at jeg ønsker sommertid hele året er at jeg vil at det skal være et hint av dagslys igjen når jeg kommer hjem fra jobb på vinterstid. Uansett sommertid eller vintertid er det mørkt fra jeg står opp til godt utpå formiddagen på det mørkeste.

    13. Dere som poengterer en time med lys hit og dit.. flytt til Nord-Norge på sommeren da, så får dere lys alle døgnets timer 🙂 også den enormt koselige mørketiden (ingen ironi) <3 egentlig, bare flytt til Nord-Norge uansett, mørketid er megakoselig, vinteren er skikkelig vinter (og ikke grå slaps-vinter), nordlyset er majestetisk og sommeren med midnattsol er bare ubeskrivelig deilig 🙂 men ta med lystette gardiner så dere får sove 😉
      Christina, du som sliter med forandringer.. hvordan kan du ønske en slik forandring? Haha, jeg kjenner på ja takk, vintertid året rundt, meeen...Så er det jo litt sjarm med å stille klokka, og vi har jo alltid gjort det slik.. forandring, nja, skeptisk! ;-D

    14. neiiiii, alt skal forandres, hvorfor det?
      Eg elsker sommertid, det er da for f eneste håpet for en stakkars Bergenser etter et halv år med regn at vaffal kveldene blir lengre…:( Håper ikkje dette går igjennom

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg