That escalated quickly

Jeg må si det er en uvant følelse å sitte med to hus. Det er både rart og stressende på samme tid, og jeg vet liksom ikke i hvilken ende vi skal begynne.

 

I den enkle enden har for eksempel de siste dagene med regn, satt fart på både gressplen og ugress – og jeg ser for meg hvordan vi snart må frakte gressklipperen mellom de to husene for å klippe både her og der.

I den kompliserte enden har hjernen min egentlig nok med å ta avgjørelser som “skal vi male gulvlistene hvite eller skal vi blåse i det” – mens den i realiteten må sørge for at jeg i dag måtte ringe Bjørnar Trapp (han heter ikke det, men jeg har lagret ham som det på mobilen) og fortelle at vi takker ja til trappetilbudet han sendte meg på mail, men at vi må vente med å få den satt inn til etter vi har pusset opp vaskerommet.

Herreminhatt, hva skjedde med at vaskerommet plutselig tok fart og skjøt til værs?! Greia er som følger: Peter og jeg har blitt så godt vant til å ha to doer, at vi nå sliter litt med tanken på å ha bare én.

Så fant Peter og jeg ut at vi kunne løse do-problemet ved å sette inn en do på vaskerommet i kjelleren. Ikke særlig koselig kanskje, men det ville løse do-problemet på ubestemt tid.

Ingen av oss er flinke til å se løsninger, men vi konkluderte med at et vaskerom som ligger rett under et bad, sannsynligvis kunne få inn et toalett. Det måtte jo være rør og diverse i umiddelbar nærhet.

Men hvor skulle man vaske hendene? Vi måtte ha inn en vask også.

Og hva med utslagsvask? Huset mangler jo en utslagsvask – sikkert litt gammeldags å savne noe sånt, men skal man liksom vaske malerpensler i kjøkkenvasken? Jeg trenger en utslagsvask på vaskerommet.

Så begynte Peter å mumle om badekar. Det ville jo bli rart å ikke ha badekar, ville det ikke? Ungene som er vant til å bade hver uke, og ikke minst papsen som elsker varme skumbad? Er det vanlig å ha badekar på vaskerommet..?

Så ringte jeg snekkeren. Og han hadde jo litt mer peiling enn oss, heldigvis. Det viser seg at vaskerommet i kjelleren, som jeg trodde var for lavt under taket, fint kan gjøres både finere og mer praktisk. Hva med et lite vaskerom innerst? En skyvedør man kan dra for, når man får gjester? Hva med et lite bad med do, badekar, og vask?

Utslagsvask og kanskje en litt større varmtvannstank? Varmekabler hele veien? Og fliser, vel?

Er 300.000,- mye eller lite?

Så ja. Nå skal vi begynne med å pigge gulvet.


 

Bjørnar Trapp har satt bestillingen på vent, og jeg er litt i sjokk her jeg sitter. Men jeg har bestemt meg for å male gulvlistene i stua hvite. Blir bra, det 🙂
 

/ To be continued..

12 kommentarer
    1. Jeg bor med en snekker og utifra de prisene han forteller, når jeg spør om diverse, virker 300 k som en god pris for de overnevnte tingene. Flis, større varmtvannstank og varme i gulvet, kommer dere neppe til å angre på.

    2. Nei, det tror jeg er smarte investeringer 😉 Det er bare så fryktelig mye penger – spesielt når utgangspunktet vårt var “å sette inn en do”.. Haha 😉

    3. Jeg leser ikke blogger så ofte, men når jeg først gjør det, går jeg alltid inn på din. Vi har ingenting til felles siden jeg er en 22 år gammel student, ingen barn og ingen hus. Alikavel syntes jeg alltid at alt du skriver er så sykt underholdene. Beklager om du har skrevet om dette før, men jeg bare lurer på hvorfor dere valgte å flytte? Syntes huset dere hadde så så fint ut.

    4. Takk for koselig kommentar – så gøy at du stikker innom her i blant! Jeg har jo også vært 22 år uten barn og hus, så hvem vet – kanskje du er meg om noen år 😉
      Vi hadde ikke flyttet dersom Peter og jeg hadde hatt “vanlige” jobber, men siden vi begge jobber hjemmefra (og skrev nye kontrakter på vårparten) valgte vi å se oss om etter nytt hus med hjemmekontor-løsning. Det fant vi, så da svingte vi oss rundt. Det er vel derfor det er litt vemodig også, for egentlig skulle vi jo blitt boende hvis du skjønner :-/ Men håper det blir bra!

    5. Det er lurt å gjøre slike investeringer når man likevel tar et huslån, for de 300.000 merkes knapt når det er inkludert i lånet. Så jeg synes det var en lur ting. Og siden jeg sitter med mann og to barn og EN do, så vet jeg at det kan være rimelig utfordrende. spesielt nå når barna har kommet i en alder hvor de gjerne vil være i fred på do og ikke nøler med å erte tvillingen gjennom å sitte LITT lenger enn nødvendig når den andre også MÅ tisse NÅ!!

    6. Det «baller» fort på seg når en tenker en praktisk tanke. He he, vi bygger selv et rom om dagen. Siste rommet i andre etasjen, og i en sånn prosess står døra på gløtt for mange andre tanker også så ja, skjønner hva du mener. Løsningen derimot høres veldig fin ut. Praktisk alt sammen, især med en dør som kan dele rommet når det passer :-)) Dette blir nok så fint som bare det. Heia dere 😉

    7. Haha, høres ut som oss 🙂 vi kjøpte et hus fra 1979 ifjor, og mange små prosjekter har blitt større og dyrere enn planlagt, men så verdt det! Vi har også vaskerom i kjelleren hvor vi har lyst å sette inn både do og dusj…og kanskje badekar? 😂 men det er utslagsvask der da 👍🏻😁
      Lykke til videre med oppussingen, det er gøy å skape sitt eget hjem ❤

    8. Vi gikk også på en økt smell på kostnadene da vi pusset opp for å få inn en ekstra do, men fy som det var verdt det. Og siden dere allerede er vant til to doer så er det nok kjekt. Vi går aldri tilbake til å bare ha en! Lykke til videre med oppussingen 🙂

    9. eg er så inspirert at eg vil ha et lite hus på landet med epletrær og strand, Mye må gjøres men huset er vidunderlig…og naboer like ved så man blir glad. Pluss buss og matbutikk etpar hundre meter avgårde…..men huset ligger ved sjøen…..inni en hage….eg drømmer.og prisen er veldig lav…..skummelt lav -så eg satser på lotto i kveld så kan eg ha bolig på landet og hytte i byen 😀

    10. Du må jo ikke male fine eikelister hvite? De skal jo matche gulvet! Ser ikke bra ut med en hvit stripe langs gulvet hvis ikke veggene er hvite.

    11. Kan skrive under på at ting baller på seg i sånne prosjekter ja! 😅😅😅 vi kjøpte hus fra 1950 for snart tre år siden, oppdaget første vinteren at ikke EN vegg var isolert, så ja… nå sitter vi da med et hus med ny kledning og isolasjon, et snart ferdig nyoppussa kjøkken og regninger opp etter øra… men blir bra til slutt da, må bare bygge bad og, siden det eneste vi har er på 1,5kvm😂😂 også skal vi pigge kjeller etterhvert, for å lage leilighet 🙈🙈🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg