Svigermors mobiltips

I går lærte jeg noe veldig viktig om mobiltelefoner av min svigermor – som potensielt kan redde liv!

Patient is lying on medical bed thin line icon
(Licensed from: rastudio / yayimages.com)
 

De fleste er vel klar over at stort sett alle mobiler gir deg anledning til å ringe nødnumrene uten å låse opp skjermen.

Men jeg visste faktisk ikke at telefonen har flere potensielt livreddende funksjoner på plass, som kan bli veldig viktige i en nødssituasjon.

For når du plutselig havner i en situasjon der liv og helse står i fare, har du verken tid eller mulighet til å sette deg inn i kompliserte funksjoner på telefonen. Når hendene skjelver og du kanskje er i ferd med å få panikk, er det viktig at ting er så enkelt som mulig.

Men denne funksjonen på mobilen er kanskje vel så viktig dersom du selv skulle komme ut for en ulykke som gjør deg bevisstløs – for da vil helsepersonell eller andre som er til stede få tilgang til livsviktig informasjon via mobilen din, uten å kunne koden for å få låst den opp.

Denne informasjonen vil nemlig vises på skjermen din i låst tilstand:


 

Trykker du på “nødanrop” på den låste skjermen, får du tilgang til flere smarte funksjoner.


 

Under “nødinformasjon” kan du blant annet legge til kontakter du ønsker skal ringes i en nødssituasjon. Disse kan da altså ringes uten at telefonen låses opp, slik at det blir enkelt for deg selv eller andre å få tak i dine lagrede nødkontakter:

Nødfunksjonen har også en veldig smart info-side der du kan legge inn eventuelle medisinske tilstander, allergier, hva slags medikamenter du bruker, hvilken blodtype du har – samt andre ting som er relevant.


Under “Annet” kan man for eksempel skrive “Organdonor” – dersom man er det
 

De aller fleste har i dag mobilen på seg til enhver tid – og hvor bra hadde det ikke vært om alle hadde oppdatert denne informasjonen? Dette kan potensielt redde liv – og jeg regner med det er flere enn meg som trodde man måtte laste ned apper for å få slike funksjoner ッ

Et ekstra tips: Er du så heldig å ha noen i den eldre garde i familien (med smarttelefon), hjelp dem å legge inn viktige opplysninger!

NB! Virker kun når du har låst telefonen din.
 

/ Spre budskapet til alle du er glad i ❤️📱

26 kommentarer
    1. Tusen takk for at du delte dette 🙂 Har oppdatert tilf. min og skal få familien min til å gjøre det samme!

    2. Tusen takk for at du delte dette!! 🙂
      Har oppdatert informasjonen, og skal si ifra til mine nærmeste om at de burde gjøre det samme 🙂

    3. På noen mobiler eks samsung kan man stille inn sånn at ved et trykk på knappen på siden så vil det bli tatt opp en kort beskjed som blir sendt til valgte kontakter. Veldig kjekt i en nødsituasjon.

    4. Jo, det fungerer også på iPhone. Jeg har lagt inn informasjon i en app som heter «helse», den infoen kom nå opp, ved å følge instruksjonen i blogginnlegget.

    5. Fantastik👍🏻 Dele videre så fleire får ordna d. Kan fikses på iphone å, inn under appen helse

    6. Samme her! Vet ekspertene er skeptiske siden telefoner kan være både stjålet og lånt – eller at medisinsk info ikke er oppdatert. Men jeg mener likevel det er en smart ting å ha på plass 🙂

    7. lurt men eg låser aldri mobilen…..derfor fikk eg den igjen da eg mistet den fordi damen fant brukernavnet mitt på facebook pga emailen eg bruker…så hun kontaktet meg på fb……men i ettertid tenker eg at det er ganske skummelt om feil folk finner deg …..

    8. Noe som er enda smartere er å laste ned 113 appen til Norsk luftambulanse, den viser nøyaktig posisjon hvor du ringer fra :-). Du trykker bare på appen, så trykk 113 eller 110Genialt om du feks er først til en bilulykke feks på fjellet og du ikke vet nøyaktig hva veien eller stedet heter. Den appen er helt suveren 🙂

    9. iPhone har det, Mille. Det heter “Medisinsk ID” og legges inn under “Helse”-appen på iPhone. Den er tilgjengelig på samme måte som Christina påpeker her. Funker fint, og du kan også definere om du er organdonor der 😉

    10. Denne skjønner ikke jeg eller min iphone, for i det jeg trykker på hjemknsppen åpnes telefonen, og å trykke på andre steder på skjermen går ikke

    11. Er på iPhone også, nederst i høyre hjørne på låst telefon , informasjon legges inn via Helse appen

    12. Hei!
      Når man er inne på telefon, og hvor mye den kan hjelpe i stressende situasjoner, så vil jeg også minne om appen “Hjelp 113” . Dette er en app (hvis du klarer i en stressende situasjon å låse opp telefonen) som viser nøyaktig hvor du befinner deg (husk å godta stedstjenester!!). Og du ringer til 113 fra appen. (Godt synlig rød knapp). Når du ringer fra denne, vil medisinsk operatør finne nøyaktig posisjon på hvor du er, når du ringer etter ambulanse. De får også opp koordinatene dine. Dette kan være livsviktig i en situasjon hvor man er stresset, og kanskje ikke kommer på gatenavn / adresse i øyeblikket. Denne plasseringen får ambulansen på sitt kart, og finner lett frem til den som ringer.
      Håper du laster ned <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg