Tidenes hjernetrim

I disse dager hvor det advares mot “digital demens”, og at vi nå er i ferd med å bli en gjeng med sløvede hjerner som følge av altfor mye digitale medier i hverdagen – tenker jeg at vi må gjøre det vi kan for å stoppe denne forsløvingen.

For jeg kjenner det jo selv, jeg er avhengig av huskelapper på mobilen, kalenderen oppdateres for de minste ting, jeg husker kun mobilnummeret til mine nærmeste (og det er sannsynligvis fordi de har hatt de samme nummerne i alle år).

I gamle dager kunne jeg telefonnummeret til alle i klassen min på rams. Okei, nesten alle da – men du skjønner hva jeg mener.

Jeg vet jo at mange sverger til å løse kryssord for å motvirke demens-utviklingen, eller slår til med et par runder sudoku. Men jeg har funnet på noe langt mer fiffig 😉

Hjernetrimmen er som følger: De dagene du og bankkortet ditt har vært ute på vift, sjekker du rett og slett nettbanken før du legger deg. Trykk på “siste bevegelser” på brukskontoen din – så får du opp en liste som for eksempel ser slik ut:


 

Varekjøpene er kun registrert, det er derfor ikke mulig å se i hvilke butikker de forskjellige transaksjonene er utført.

Så er spørsmålet: I hvilken butikk betalte du med kort – og hva kjøpte du?

Jeg lover deg, det er vanskeligere enn man skulle tro! Nå kan det jo hende det bare er min hjerne som er på vei inn i den digitale demensen allerede – og at du klarer dette i en fei, men jeg tviler 😉

Dette er forøvrig et utsnitt fra dagens oversikt i min nettbank:


 

Jeg husker at jeg kjøpte mat for 742, 33 kroner, men jeg aner ikke hva jeg betalte 192,69 kroner for. Jeg var innom flere butikker for å kjøpe diverse oppussings-utstyr, men aner ikke hvor og hva jeg betalte litt under 200 flis for.

Det har faktisk skjedd flere ganger at jeg har vært overbevist om at det har blitt gjort en feil. Som den gangen jeg logget på nettbanken og oppdaget at det hadde blitt trukket nøyaktig 100 kroner fra kontoen, på en søndag.

Peter spurte om jeg kanskje hadde vippset noen, siden det var et rundt beløp. Men det hadde jeg ikke gjort, og jeg forbannet banken min og var helt sikker på at det hadde skjedd noe feil. Det var i alle fall ikke et varekjøp jeg hadde utført selv!

Men så begynte det å demre litt.. Jeg hadde jo vært innom Plantasjen og kjøpt 3 lyng-planter for 100 kroner… Sorry banken, my bad.

Denne hjernetrimmen funker dårlig på dager der bankkortet har fått ligge i fred, men da kan man jo gjøre andre ting. Pugge mobilnummer for eksempel シ
 

/ 33125918 – telefonnummeret til bestevenninnen min på 90-tallet ❤️

8 kommentarer
    1. Kjenner på glemselen selv. Føler jeg er på vei inn i en demens av en alder av 24 år 😅 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har sett på bankkontoen og måtte vente over helga for å se hva det var jeg brukte penger på. Ergerlig.
      Har også nylig begynt å løse kryssord for å rive meg vekk fra skjermene, så det var artig at du skriver. Vurderer det seriøst å kjøpe meg abonnement.

    2. Når jeg så det Nr, 81549300 så begynte jeg å synge det som på kykelikokkos😂 deeet var tider det😂
      Husker fortsatt alle fasttlfnr til alle venninnene mine🙌🏽

    3. Hehe, jeg kan også mobilnumrene til bestevenninnene på ungdomsskolen. Kan husnummeret til pappa og bestemor og de, men den har de ikke lenger. Så må spørre mobilen om hjelp der 😛

    4. Åtte en fem, fire ni tre, null null! 😂
      Jeg hører melodien i hodet, men aner ikke hvor det hørte til!
      Ellers husker jeg fortsatt mange telefonnummer, men jeg har bestandig vært nødt til å skrive ned ting, selv lenge før jeg fikk en slik smarttelefon..

    5. Åtte en fem fire ni tre null null.
      Det er kykelikokos 😂😂
      Og den våkner jeg med på hjernen enkelte morgener enda 😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg