Hvilken farge skal listene ha?

Akkurat dette må jeg innrømme at jeg ikke har brukt spesielt mye tid på å tenke på. Men nå som det har dukket opp flere meninger i kommentarfeltet de siste ukene, blir jeg jo nødt til å forhøre meg litt her på bloggen 😉

For å begynne med starten: Det hele begynte da jeg la ut dette bildet:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Bildet og innlegget handlet om hvilken farge som var finest – og i kommentarfeltet kunne jeg lese følgende:

“Lov meg at dere bytter de gulvlistene, de var heeelt krise… til noen høye ferdigmalte hvite (i bomull eller klassisk hvitt, alt etter hva som er på dører og karmer generelt)”.

Gulvlistene hadde jeg ikke skjenket en tanke, for jeg hadde sett for meg at vi kanskje ble nødt til å bytte det halv-slitte gulvet i løpet av et par år uansett. Og fram til da fikk de være som de var.

Men her om dagen la jeg ut dette bildet fra vårt nyoppussede soverom:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Og da tok det ikke lang tid før det dukket opp en kommentar: “Hei. Du må ha samme farge på gulv og gulvlist.”

Akkurat. Så da var jo forvirringen komplett – og det ble ikke noe enklere da et par til meldte seg på i kommentarfeltet: “Nei, nei, du må ha hvite lister, så klart!”

Det morsomme er jo at jeg har fått med meg at interiørdamene på Instagram, de som virkelig har peiling på trender og oppussing, maler gulvlistene i samme farge som veggen akkurat nå. Og dét har jeg foreløpig ikke prøvd!

Men hva er egentlig finest?

Når man har hvite taklister, bør gulvlistene være:

A. Samme farge som gulvet
B. Hvite
C. Samme farge som veggene

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hos oss er det…
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
… litt av hvert 😉
 

/ Hva syns du? 😊

86 kommentarer
    1. Vi har nettopp pusset opp huset vi kjøpte. Vi har hvite liser overalt. Er såå fornøyd. Bryter av litt. Såå, helt klart B 🙂

    2. Vi har hvite gulvlister, og ALDRI igjen. Må konstavt støvsuge for å holde det “pent”. Ser støvet med eeen gang. Neste gang blir det gulvlister i samme farge! 😅

    3. Hvite helt klart! Har prøvd samme farge som gulv vi også, men trives best med hvite😀 trenger jo ikke å hive oss på alle trender heller synes jeg😀

    4. Hei,
      Vi har malt dørlister i samme farge som vegg – og har gulvlister likt som gulv. Det er såå fint og alle som er innom legger merke til det. Spesielt dørkarmene! Send meg en e-post så skal jeg oversende bilder. Jeg tror du kommer til å like stilen. Vi har hvitoljet eikegulv fra Tarkett Norge, sammen med klassisk hvite dører og tak. Fargene på veggen varierer, men det er i grå, grønn og blåtoner akkurat som du liker! <3 😀

      1. Hei!

        Ser at dette er en litt gammel tråd, men jeg dreiv og søkte etter bilder av akkurat det du beskriver. Gulvlist i samme som gulv, og dørlister (og forsåvidt vinduslister) samme som vegg. Tar gjerne imot noen inspirasjonsbilder om du har😊

      2. Hei. Holder på å pusse opp og skal bytte gulv. Er usikker på på vi skal ha lister som gulv eller veggen. Vi skal legge hvitvasket eik. På veggene i Sandy fra Kotun. Ser du kunne sende noen bilder. Med vennlig hilsen Linda Aanes

    5. Der hvor gulvet er nytt, som på det siste bildet, viser jo hvor NYDELIG det er med hvite brede lister 😀 Så gå for hvite, brede lister all over.. hilsen hun som kom med den kanskje litt frekke, men dog helt sannferdige, kommentaren om at de eikelistene er ganske krise 😀

    6. Ville valgt hvite eller samme som veggen. Har sett mange gulvlister i «fake» treverk for at det skal matche gulvet. Syns ikke resultatet er like bra da.

    7. Absolutt samme farge som vegg, på både gulv og taklister! Har det i alle rom i hele leiligheten (ulik farge på alle rom!), og det ser SÅÅÅ mye finere ut – for oss som ikke har listefritt 😉

    8. Hvite eller samme som gulvet, ellers synes jeg det er superstiligt med farge på listene, gjerne lyse vegger og mørke lister, bare for å gi deg enda et valg 🙂

    9. Gulvlister må ikke være hvite, Rs, men de kan absolutt være det. Så kjedelig det ville vært om alt måtte ditten og datten!
      Vi har malt listene i samme farge som veggen. Det er fordi veggene er veldig mørke og kontrasten blir så stor med hvite. Ville ikke at det skulle se ut som vi hadde rammet inn veggen. Dessuten ser veggene høyere ut. Har man lysere vegger er det fint med hvitt, mens lister i samme farge som gulv kan være fint i hjem med moderne skandinavisk stil!

    10. Vi er i et evigvarende oppussingsdrama hjemme hos oss, på femte året… holder på å bli smårar! Men til det du spør om, så har vi hvite gulvlister, dog ganske lyst gulv også. Liker imidlertid tanken om samme farge som vegg! Vil si det er punkter både for og imot:
      -for: støv vises dårligere på fargede lister, samme med hakk. Hvite lister bør uansett males for å skjule spikerhull og slikt, så da kan man like gjerne male i veggfarge
      -imot: slitsomt å male lister hver gang man vil endre farge på vegg, ser kanskje rart ut med rosa list på én vegg, og hvit på neste, om man har kontrastvegg? Skal man ha fargede gulvlister bør i allefall dørlister være i samme farge (er dette kanskje “for”?)
      Jeg har tenkt flere ganger at jeg vil ha vinduskarm i annen farge enn hvit, for å unngå støv og merker… Men hvilken farge?? Lys grå? Samme som vegg tror jeg blir for mye.
      Summa summarum er det kanskje enklest med hvite lister over alt? Ble ikke noe klokere jeg i allefall 🤔🙄😆

    11. Dette var spot on for dette sliter jeg med om dagen også🙈
      Men jeg har en stue med St. Pauls blue og hvite lister. Nå har jeg malt den andre i warm blush. Jeg har lest opp og ned og overalt at listene bør males i samme farge som veggen. Min svigerinne har gjort det samme og det er veldig fint. Så for å se forskjellen malte jeg da listene i warm blush stua i samme som veggen.
      Når jeg nå sammenligner disse stuene ser jeg at rommet blir mye mer helhetlig med samme farge som veggen. Så da må nok listene i den blå stua til pers og males i samme som veggen.

    12. Hvite absolutt! Bryter av og rammer inn veggene. Likte godt kombinasjonen i det rommet dere la nytt gulv 😊 lykke til videre med alle valgene som kommer 😁

    13. Vi tenkte å ha samme lister som gulvet, men hvitlaserte eikelister- det var dyrt det. Og hvite så bare rart ut for vi har ingen hvite/veldig lyse vegger i huset, så da ble det samme farge som vegg, og det ble kjempefint! Anbefales👌😉

    14. Ojsann, skjønner at det er litt av hvert å forholde seg til med mange meninger, gode råd fra trendfolka osv. 😀 Men – jeg tenker: i dag er «alt lov»! Det er smak og behag! Mitt råd er: prøv deg litt fram, gå ett steg tilbake, gå ut og inn av rommet noen ganger, og «smak» på det!
      Jeg synes altså at du skal ta noen biter med lisverk, male en i samme farge som vegg på aktuelt rom, male en i hvit (som taklist), og en prøve på en list som matcher gulvet. Sett de ved siden av hverandre bortover langs eksisterende listverk! Gjør dine betraktninger, følge magefølelsen! Lykke til uansett hva du velger å gjøre! 😘

    15. Lister hvite. Det bryter pent av. Men hvem har sagt at taket må være hvitt. Kanksje make det også?😂

    16. De må være hvite eller samme farge som veggen.
      Samme farge som veggen er skikkelig gammeldags i mitt hode.
      Hilsen den “yngre” garden 😉

    17. Enten samme farge som veggen, eller hvite.
      Det var ikke fint med samme farge på gulv og gulvlist..

    18. Det fine er at alle tre alternativene kan være fint😃 Maler du lister i samme farge som veggen får du en følelse av at veggen blir litt høyere. Hvite gulvlister rammer på et vis inn veggene i større grad. Jeg synes det er veldig fint med gulvlister i samme farge som vegg, men jeg valgte klassisk hvite gulvlister da jeg pusset opp i fjor fordi det er mange dører i alle rom, så da orket jeg ikke å male alt av dørlister i tillegg i en annen farge.
      Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet med å bytte gulvlister til nytt gulv var på plass. Kjipt å bytte lister nå som allikevel må tas av om et par år pga nytt gulv😊

    19. “regelen” er at de skal være det samme gulvet for å ikke ramme det hele inn. Men soverommene har jeg tatt hvite lister pga jeg syns det er veldig fint, mens stua har fått lov å være “smooth” og fine overganger og dermed ikke malt 🙂 men ikke mal de samme som veggen, det er IKKE pent. Mulig det er en trend akkurat nå, men ikke alle trender er fine. Og jeg tipper at de ikke er kommet for å bli, akkurat 🙂

      1. Definitivt ikke pent med samme lister som gulv, så den «regelen» må du lenger ut på landet med😁 Hvem vil ha gulvet krypende oppover veggen? Ikke jeg iallefall 😂

        1. Vi har begge deler, og jeg liker faktisk å “ha gulvet krypende oppover veggen” best 😂 Hvite lister kan gi en “innrammet” følelse, og det er ikke alltid like lækkert. Spør du meg, da 😉

    20. Hvite helt klart! Eller typ bomull eller eggehvitt. Like som gulvet er det merkeligste jeg har hørt. Det er jo umulig å finne lister som er helt like all slags gulv, og da blir det jo helt kræsj! Vi f.eks har mørk brun laminat i stua, aldri sett lister som engang er i nærheten av å ligne…
      Og så noen skrev over her at det heter jo GULVlist, er ganske sikker på at det er fordi de festes LANGS gulvet? 😉

    21. Vi malte veggene i matt, gulvlistene i samme farge, men blank også gjorde vi det med vindus- og dørkarmene også. Ble kjempefint!!! Taklister i hvitt.

    22. I utgangspunktet synes jeg hvite (profilerte!), men på kjøkken kan lister som matcher gulvet være praktisk (vaskes og støvsuges oftere her). Dropp det som er «in»- ha det slik du liker det best selv!😊

    23. Jeg personlig ville gått for hvite lister, synes det bryter litt og utgjør en fin kombinasjon – men det er min smak 😉
      Det er jo og flere og flere som går vekk fra både gulv og taklister, jeg personlig synes det blir mer «sterilt»
      Men folk må få gjøre som de vil! 😀
      Jeg sier som bestemor alltid gjør, et hjem skal se ut som et hjem, ikke et fotostudio tatt rett ut av et magasin 🙂
      Så mal listene i akkurat den fargen dere vil – eller behold de som de er!
      En ting er sikkert, og det er at dere kan ikke gjøre alle fornøyd uansett 😉

    24. Jeg tenker… drit i trendene. Ha det sånn som du liker. Og ulik løsning i ulike rom? Gjør da ingenting! Ville ikke brukt tid eller penger på å bytte. Spar miljøet og ha det slik du har det :).

    25. Synes det er fint med lister som matcher gulv eller er hvite. Ville ikke malt listene i samme farge som veggen. Eneste aberet med hvit, som min kjære håndverker så fint kommenterte, er at du ser støv/skit mye raskere 🤔😏🙄

    26. Vi har hatt samme dilemma nettopp.
      Problemet med hvite er at alt synes. Det blir fort sorte stygge merker pgs støvsuger og barn som kjører leker inn i veggene.
      Hva heter gulvet dere har valgt på soverommet? Er det parkett?

    27. Rommet føles så mye større med både gulv- og taklister i samme farge som veggen! Soverommet vårt føles nå ut som om har en takhøyde på 2,5 meter, det er HELT nydelig!

    28. Hvite! Slik at lister i ved gulv og tak blir like😊 Alternativ to for meg ville blitt samme farge som gulv.

    29. Snekkeren i huset insisterer på at GULVlistene skal være som gulvet. Jeg syns at hvite lister er finest. Det har litt å si hvordan takhøyden er også, du vil få en høydeeffekt dersom du holder gulvlista som gulvet og taklista som taket. Men ta det som du/dere syns er finest!

    30. Definitivt hvite lister.
      Jeg var så trendy for noen år siden å malte alt av lister, gulvlister, taklister, dørkarmer og vinduskarmer i samme farge som veggen… det angrer jeg veldig på, en blir skikkelig lei av det i lengden, så nå må jeg frem med penselen igjen 🙄

    31. Akkurat det du liker best ☺️ Noen liker hvite, noen liker samme som gulvet og noen liker samme som veggen! Vi hadde samme dilemma å endre opp med hvite, fordi VI syntes det er aller best 🙂

    32. Vi har Kvite, og eveldig fornøyd med det! -Eg tenker at det er greit å skille golv og vegg med kvite lister, så står ein friare ved evt framtidig endring av fargevalg på veggen

    33. Synes det er fint når gulvlistene bryter mellom gulv og vegg, sliter mer derimot om gulv og taklister ikke er like….

    34. Haha 🤣 er det rart man kan bli forvirret.. trender er ikke så viktig egentlig, men at de som bor der liker hjemmet sitt 🙂

    35. wow…..så mange meninger….eg tenker som så at skal dere bytte gulv om en stund ville eg latt listene være som de er-å bruke mye penger på dette i tillegg til alt dere skal gjøre i kjelleren etc….er det nødvending? Lister likssom…er da mange andre ting som er viktigere å fokusere på
      sku dere bestemme dere så velg for all del noe dere vil leve med, ikkje hva alle andre mener-inkludert meg 🙂 ha en strålende dag 🙂

    36. Når vi byttet gulv kjøpte vi lister med samme farge som gulvet. Synes det funker fint! Men anbefaler hvite over eldre hus. Det et liksom noe koselig med det 🙂

    37. Hvite! Syns IKKE det er pent å male i samme farge som veggen iallefall, selv om det muligens er trendy akkurat nå. 😋

    38. Jeg er av den meningen at man skal ta akkurat det som passer i hvert enkelt hjem og ikke bry seg så mye om hva hverken trender eller andre sier ☺️ Har nå bodd i ett hjem med gulvlist med samme farge gulvet i stuen, men på alle soverommene er både gulv og tak-lister hvite. Vi holder akkurat på å pusse opp et nytt hus og det blir det mye annet igjen 😄 Skal prøve meg på samme farge som vegg på listverket nå for å se hvordan det blir ☺️

    39. Hei
      Hvite gulvlister er hverken pent, moderne, kult, trendy nå, og kommer ikke til å bli det.
      Det er verre enn sokker i sandaler.
      Gulvlister er penest i samme materiale som gulvet, f.eks eikelister, eller malt i samme farge som veggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg