Fra spoon til space

I går kveld kom jeg til å tenke på noe. Peter og jeg hadde lagt oss for kvelden, på hver vår side av dobbeltsenga som vanlig. Ikke dårlig stemning eller noe, det er bare det at vi er så etablerte nå, at vi setter pris på litt space. Spesielt når vi skal sove. 

Og det var da, mens jeg lå der på min side av sengen og nøt halve madrassen med space, at jeg innså en ting: Things have changed.

For da Peter og jeg var skikkelig nyforelska – da sov vi sånn! Hele natta. Uten å vri oss:

Young Couple Sleeping
(Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com)
 

For joda, jeg regner med det finnes unntak, men jeg tør påstå at man må være skikkelig nyforelska for å kunne sove sånn hele natten gjennom. (Én ting er å sovne sånn om kvelden, noe annet er å våkne i samme stilling morgenen etter).

I tillegg til det at vi nå begge setter pris på litt albuerom når vi sover, sliter vi med at Peter blir så varm.

Egentlig er det visst min skyld, for Peter har nemlig en teori om at grunnen til at jeg er en frysepinne, er fordi jeg lekker varme. Så dersom Peter legger seg inntil meg, koker han i løpet av få sekunder.

Og det får meg jo til å tenke på hvor utrolig det var at vi klarte å ligge inntil hverandre konstant da vi var nyforelska. Jeg mener faktisk å huske at vi sov som dette et par ganger også – men det var noe mer sjeldent:

Couple lying in bed sleeping
(Licensed from: MonkeyBusiness / yayimages.com)
 

Tenk deg å våkne opp i denne stillingen, to gap som peker mot hverandre, med den morgenpusten man har. Jeg tør påstå at man må være ganske nyforelska for å sove som dette også, hvem orker å ligge sånn etter å ha vært sammen i åtte år..? (Ikke vi シ)

Og kom ikke her og si at jeg ikke lakk varme allerede den gangen – men sånt overser man jo glatt når man er nyforelska.

Etterhvert som tiden gikk, skiftet Peter og jeg sovestilling. I en lengre periode sov vi slik:

Cute couple sleeping and cuddling in bed
(Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com)
 

Den klassiske partner-beskytter-partner-stillingen – som jo er ganske søt.

Så begynte Peter og jeg å ligge sånn:

High angle view of a couple sleeping in bed
(Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com)

 

Litt mer space, men gjerne sånn at en arm eller et ben hadde kontakt. Vi var jo fortsatt forelsket, selv om vi ikke hadde behov for å ligge oppå hverandre å sove lenger.

Så tok det ikke lange tiden før det ble mer og mer sånn:

High angle view of couple sleeping in bed
(Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com)
 

Ikke akkurat rumpe mot rumpe kanskje, mer rygg mot rygg uten å være borti hverandre.

Og sånn holdt deg seg vel ganske lenge, helt til vi plutselig en dag innså at vi hadde kommet hit:

Cute family sleeping together
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

Dette er stort sett sånn det ser ut hos oss i løpet av natten. Som oftest ligger ungene og jeg på min side av sengen, mens “Peter den varme” balanserer ytterst på sin side av sengen. Akkurat der livet skal være akkurat nå 🙂

Om x antall år kommer vi til å ha sengen for oss selv igjen. Og da er det en spesiell aktivitet vi kommer til å ta opp igjen, som jeg vet vi begge savner.

Nemlig..

Couple reding book in bed
Licensed from: vichie81 / yayimages.com
 

Oh yes, å lese på sengen! Mer enn tre setninger – før øya går i krøss og lyset slukkes.

Things have changed. Fra spoon til space. Men det er helt greit シ
 

/ Hva med deg – space eller spoon? 😉❤️

36 kommentarer
    1. Definitivt space!!!
      Koselig å ha litt nærkontakt før man sovner som f.eks å holde hender, men når vi skal sove skal vi sove, og da er vi begge heldigvis glade i space😊👍

    2. Haha, space er vel å overdrive med barn i senga 😂, men jeg kjenner meg igjen i utviklingen. Vi har lagt oss til en vane med å krype inntil hverandre igjen i morgentimene. Min teori er at vi da er såpass i ørska at vi holder ut hverandres varme/kulde/ånde osv. En annen ting som forandrer seg er størrelsen på senga, fra min noe jentete 120 seng som holdt i massevis da han var på frierferd i min rosa leilighet, til dagens 180. Lenge hadde vi 150, men barnet som kom sist opp om natta måtte alltid ligge i fotenden, så da vi skulle ha ny kjøpte vi like godt 180, og der ligger vi på rekke og rad 🙂

    3. Jeg er visstnok også en frysepinne som utstråler varme ifølge mannen i huset, så her er dobbeltdyna byttet ut med to enkle og det er space som gjelder:-) Etter 8 år sammen og to små barn setter vi pris på den søvnen vi kan få:-)

    4. Her har det vært og er det samme som hos dere! 😴 (bortsett fra dette med barna da, for det har vi ikke)
      Men vi har jo nærkontakt – for å si det slik……..! 😬😆

    5. Definitivt space…
      Problemet er bare at mannen ha 90 cm for seg selv, mens jeg deler mine 90 cm med de to yngste, som alltid uten unntak kommer inn i løpet av natta. Skulle ho eldste forville seg inn til oss legger hun seg heldigvis med pappaen. Det fikk hun klar beskjed om når jeg var gravid med nr. 3, og det har hun heldigvis fortsatt med. De to minste på 2 og 5 år nekter å legge seg med pappaen, selv om han i ett ytterst sjeldent våkent øyeblikk skulle finne på å prøve å få de over på hans side.
      Stort sett ligger de så tett innpå at de hadde krøpet inn under huden om det var mulig.
      Pappaen er derimot god nok når jeg er på nattevakt. Da gleder jeg meg bare til å komme hjem og sove så lenge jeg vil på 180 cm helt alene!

    6. Syns det er så kjipt når du bruker «google»-bilder i innleggene dine, sammen gjelder din mann. Blir så halvveis og «fake» på en måte

    7. Sånn ca seks måneder ut i forholdet her, og… vel… Det er noe rart. Fra første natt, eller i hvert fall andre eller tredje, vi sov sammen fikk jeg beskjed om at «jeg sover på høyre side, sånn er det». Det betyr med ryggen mot meg, for jeg ligger alltid til høyre i senga. Så der jeg var, og er, av oppfatningen «the closer the better» har jeg altså funnet meg en space lover. Fra start av i forholdet. De første gangene føltes det fryktelig rart, og litt sårende, men jeg skjønte fort at det ikke hadde noe med meg å gjøre.
      Vi pjusker og koser og ligger ofte i armkrok før vi sovner – gjerne i timevis og prater (DER er vi vel nyforelska???), men når det skal soves. Da!
      Vi har nå kompromisset litt – jeg får lov å være «storeskje» sånn innimellom, og jeg får lov å ha hånda bortpå ham, så jeg kjenner at han er der.
      Men ja – det er definitivt space som gjelder, selv som riiimelig nyforelska! Var vi egentlig godt etablert fra start??

    8. Her var det spoon og felles dyne i ca et kvarter 😂😂 jeg trenger plass, jeg trenger dyne !!!😂 samboeren har enkel dyne , og jeg dobbeltdyna VI fikk i gave 😉

    9. Vi har gått gjennom det samme😊
      Veldig tett soving til å begynne med, hele natten gjennom. Nå er det som om vi begge ikke klarer det mer, for vi våkner aldri sånn lengre😅 Men vi liker å kjenne hverandre selv om vi har space, så det er enten en fot eller rumpe eller en arm som berør den andre😉 Men vi har vært sammen i 11 år snart, så det er vel ikke rart ting har endret seg.

    10. Jeg har bestandig vært en space-type, nyforelska eller ei 🙂
      Helt greit for mannen også, jeg er visst en av de som er laget av lava 😂

    11. Her har det gått fra space til spoon faktisk. Tålte ikke at han var borti meg når jeg skulle sove, da fikk jeg ikke sove og halve natta ble våkenatt på jakt etter en ny sovestilling og søvn. Enda godt man var nyforelska og tålte mindre søvn😉
      Nå derimot, 2 barn senere, og nyforelska på en helt annen måte til tross for 15 år sammen,nå sovner vi gjerne klistra sammen.

    12. Space her også og det har det i grunnen vært i de 13,5 årene vi har vært i lag. Men fra første stund har jeg forlangt å få ligge på armen en stund først, han var uvant med det, men det ble fort en veldig hyggelig vane. :o) Vi har vanlig 150 seng, men på hytta har vi 120-seng så der blir det tettere da. Før hadde vi dobbeldyne på hytta, men da fikk vi jo den ekle, kalde sprekken mellom når vi lå rygg mot rygg, så nå har vi to enkle ulldyner også der. Om det blir virkelig kaldt på om vinteren slenger vi dobbeldyna oppå, det er kos!

    13. Dobbeldyne er skrekken for sånne som meg som våkner av hver minste bevegelse – jammen bra dere fikk ordna dere to ulldyner! 😉 Å ligge på armen før dere sovner tror jeg er gull for forholdet! Prate litt og få litt nærhet, skikkelig viktig før man sovner <3

    14. Haha.. kjenner meg så godt igjen i dette 😅 Både med utvikling i sovestillinger, og at vi er på to forskjellige planeter når det gjelder temperatur. Han klarer ikkje å ha dyna på seg fordi han er så varm, mens eg pakker meg godt under dyna fordi eg blir så kald bare eg har armene utenfor 🤣

    15. Åh, fortsatt nyforelska! Det er bare så vakkert 🙂 Kreds til kjæresten din som faktisk turte å fortelle deg hvordan han måtte ha det helt fra start, er nok ikke alle som ville gjort det. Så ja, godt etablerte fra start – jeg har trua på dere to! Lykke til <3

    16. Ekte bilder er selvsagt det aller beste, helt enig med deg! Men håper på litt forståelse for at jeg måtte bruke yay-images i dette innlegget – ikke så lett å ta fine bilder i seng med selvutløser og kamerastativ :-/

    17. Dette er nok den største utfordringen hos folk ja, det skal vel mye til å finne en med samme termostat som en selv 😉 Jeg har i alle fall aldri klart det!

    18. Her er det space, og det har det alltid vært. Første natta sammen var i 120 seng og ei dobbeldyne, men det ble med en gang.. ble fort bytta til 180 seng og to dobbeltdyner. 😂 Og enda klager vi begge på at den andre ligger for nærme midten, spørst hvordan det skal gå når vi får barn 😅

    19. Haha, dette er så tatt på kornet. Samboer og jeg spooner ofte litt på kvelden, men når det er soving så er det soving altså, og da trenger vi litt mer space ja.

    20. Er det en greie at mannen er varm? 🤔
      Hær kan vi ligge inntil i 5 min før han får panikk av at jeg er så varm. (I våken tilstand) når han sovner har det plutselig ikke så mye å si og vi våkner ofte i “spoon” 😜

    21. Skulle ønske jeg kunne svare på din kommentar under min kommentar der oppe! Går det an å fikse det?
      Men i hvert fall – ble «bråk» i heimen gitt, når jeg utleverte kællen 😂 Han skulle så absolutt ikke ha på seg at han var en space lover, så i natt har vi delt ca 100 av de 180 cm vi har til disposisjon 😜
      Men ja – absolutt kreds for at han sa ifra, og nå funker ting veldig bra 😊 Vi sover best begge to når vi sover sammen, og det er det viktigste! Nyforelska er så deilig, og vi får jo ikke nok av hverandre, verken våkne eller sovende 😅

    22. Vi har kjørt space fra første natt vi sov sammen. Altså, vi intill hverandre noen minutter etter vi la oss, men vi ble begge to ganske kjapt for varme, og ble enige om at space var å foretrekke over spoon, og at spoon nok mer var for at det skal se romantisk ut på film. 😄 Såklart det hadde vært kos om det gikk an å sovne sånn! Men nå har vi vært gift i 10 år, og space funker fortsatt bra det altså 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg