Frivillig smittefest?

– “Chlistina! Se! Vannkoppel! Jeg hal fått vannkoppel!”

Året må ha vært 1987, det var sommer og sol, og nabojenta kom løpende over plenen vår før hun stolt dro opp t-skjorta og viste fram den prikkete magen sin.

Jeg husker hvordan mamma sekundet etterpå spratt opp av solstolen, før hun begeistret utbrøt:

– “Hva sa du? Har du fått vannkopper?! Jeg tapper i badevann, dere to skal bade!”

Å putte en unge (med den mest smittsomme barnesykdommen som finnes), i badekaret med en annen unge – førte til akkurat det mamma ønsket..

Så to uker etter, kom feberen snikende hos meg også シ

Photo of a sick teddy bear with a blue bandage in bed
 

Grunnen til at jeg kom på dette, var at vannkoppene nå herjer her vi bor, og de siste ukene har det kommet info fra både barnehage og skole om at mange er syke. Vi har foreløpig ikke sett snurten av viruset her i huset – men med ca to ukers inkubasjonstid, kan jo barna være smittet allerede.

For vannkopper er som nevnt en av de mest smittsomme barnesykdommene, og har stort sett et mildt forløp. Det starter med feber, og ett døgn etterpå får de aller fleste et utslett, som begynner som en rød flekk – og som etter noen timer blir til en liten blemme. Et par dager etter blir blemmene til skorper, som etterhvert faller av. Utslettet kan klø, jeg husker selv at det var ganske plagsomt. Men sykdommen varer stort sett bare mellom 5 og 10 dager, og deretter har man (forhåpentligvis) livslang immunitet.

Men akkurat som med mange andre virus, har vannkopper en tendens til å ramme voksne hardere enn barn – og det er derfor å foretrekke å gjennomgå sykdommen før man blir voksen.

Og siden 80% har hatt denne sykdommen før fylte 9 år, må det jo finnes noen meninger om dette? シ

Derfor: Skal man la naturen gå sin gang (slik den pleier å gjøre ellers i året) og la det bli opp til skjebnen? Eller skal man oppsøke smitten i håp om at vannkoppene vandrer videre?
 

/ .. Eller skal man putte barna i badekaret som min mor gjorde i 1987? 😅

51 kommentarer
    1. Jeg smittet pappa med vannkopper da jeg var liten. Han ble KJEMPESYK, mens jeg var oppe å gikk igjen etter et par dager. Om jeg hadde hatt barn hadde jeg nok sagt ja til denne «smittefesten» 🤣 Hvorfor ikke, liksom? Man kommer nok til å støte på sykdommen igjen en eller annen gang i livet, hvorfor ikke når man er liten og «ikke blir så syk»😬😬

    2. Siste mulighet (kanskje for sent for dere?) er å vaksinere. Den vaksinen er ikke en del av vaksinasjonsprogrammet og må derfor betales selv.

    3. Altså – om deres barn får vannkopper: kan du sende litt smitte min vei? Vil så gjerne få smitta ungene og få det overstått nå mens de er i barnehagen (og før jula kommer), blir vel bare verre for de også desto eldre de blir?? I mine barns omgangskrets er vi enige om å varsle hverandre om sykdommen dukker opp sånn at vi kan ha smittefest👍🏻

    4. Jeg er 21 nå og mine foreldre er ikke sikker på om jeg hadde vannkopper når jeg var liten. Er jo litt redd for at jeg aldri har hatt det, og blir smittet nå i voksen alder. Så for barnas senere trygghet; sørg for at de blir smittet og kommer seg over det som små, så slipper de å tenke på det i voksen alder! 😀

    5. Jeg fikk vannkopper siste året mitt på ungdomsskolen. Ble smitta av svogeren min. Han var ganske sjuk, men jeg ble faktisk dårligere. Jeg lå i mer eller mindre 3 uker og hadde blemmer til og med inni munnen. Så hver gang jeg hørte at en eller annen av vennene til unga var sjuke, så ringte jeg tvert og lurte på om vennene kjeda seg og ville ha lekebesøk av mine. 😛 Mulig det gjør meg til en grusom mor. 😉
      (Moahahaha)

    6. Oppsøk smitte, for Guds skyld!! Jeg fikk vannkopper som 25 åring, liten sønn på 4 ,som også var syk. Jeg var dausjuk, og måtte ha hjelp til min lille gutt. Bare å bli ferdig med. Vaksine er dyr og vanskelig å få tak i, og bør forbeholdes ,pasienter med nedsatt immunforsvar, kreft osv. Grunnen ,er at du må være over 18 år for å gi serum. Dvs få kandidater. Jeg ga etterpå. Veldig ubehagelig sykdom,men grei å bli kvitt ❤vannkopper i voksen alder, not so much 😤

    7. Har ikke helt trua på smittefest, men lov å prøve 😊 Vi prøvde når min eldste var 1 år . Fetteren fikk det ikke før året etter 😂 Min yngste fikk når hun var ett år men fikk det igjen da hun var 8 år og da aner vi ikke hvem som var smittekilden for det gikk ikke på skolen før min hadde hatt det😂😂

    8. Sønnen min på 2 hadde vannkopper for 2 uker siden, og overrasket som jeg ble fikk jeg (22 år) vannkopper forrige uke🙈 Så jævlig som det var så satt jeg og ønsket at jeg ble smittet som barn.
      Merkeligste er at ingen andre i barnehagen har fått vannkopper enda 🙈😅

    9. Smittefest! Bli ferdig. Som vaksen kan ein bli alvorlig sjuk av vannkoppene då dette kan føre til lungebetennelse… og sidan du har ei jente – som kanskje ein dag blir gravid – eller for din sønn som kan være vordande far og evt smitte si kjære om ho ikkje har hatt det; det kan være skummelt å få vannkoppene om ho er gravid, får ein det før veke 20 kan det føre til skadar på fosteret. Og får ein det i slutten av svangerskap/rett før fødsel vil barnet kunne bli smitta og må ha behandling etter fødselen… vi hadde ei i familien som var gravid og ikkje hadde hatt vannkoppar, og når ho alt var gravid var det litt for seint å tenke vaksinasjon – så der blei mor kasta på dør og i isolasjon medan far og barn levde heime 🙈😂 eg fekk vannkoppane som 16 åring, hadde høg feber og heftige feberfantasier – orka ingenting. Litt misunnelig på småsøsknen på 8 år som også hadde det – men var i toppform 😇

    10. Jeg sender ikke ungene på smittefest. Hvis de ikke var fått det når de kommer opp i tenårene så får de vaksinen.

    11. Vannkopper tenker jeg det er like greit å få nå mens de er små, så ja, oppsøk smitte og bli ferdig med det! 😉
      Veldig greit å la viruset få sin tørn i en liten kropp dersom muligheten er der, for desto større de blir, desto større er oddsen for at de blir skikkelig dårlige når de da blir syke.

    12. Datteren min fikk vannkopper på videregående, og ble vannvittig syk (pun intended). Hun fikk også flere store arr etter koppene dessverre :/

    13. Til tross for mammas iherdige forsøk, da ei venninne og søstra hennes hadde vannkopper da vi var små, ble ikke jeg sjuk før jeg var 23 år! Midt i intesivt skoleår ble jeg sykmeldt i frykt for komplikasjoner. Formen var helt grei den og koppene var ikke så mange. Tror jeg slapp billig unna 😅

    14. Jeg fikk det som 24-åring og var veldig syk. Mine barn har sannsynligvis hatt det akkurat før fireårsdagen sin. Jeg trodde det var fugleloppebitt (vi har katter) men barnehagen sa det var typisk vannkopper. De hadde en seks, syv stykker hver, ingen feber og tålbar kløe. Tenker å ta en blodprøve av dem for å være sikker. For så enkelt kan vel ikke livet være?

    15. Barn får et mye mildere sykdomsforsløp enn voksne, så min erfaring er at ungene bør få det når de er små. Så smittefest er ikke så dumt.
      Hverken mine søsken eller meg fikk det når vi var liten. Min søster fikk det som gravid 24 åring på ferietur i europa, havnet på sykehuset i et par uker men slapp heldigvis unna noen komplikasjoner. Jeg fikk det som 20 åring etter en ferietur til syden. Det var 3 uker i sykdomshelvete. Høy feber med hallusinasjoner, ingen krefter, klarte kun å “drikke” suppe i over en uke og blemmer overalt (bokstavelig talt over alt, inkludert i munnen). Ingen av blemmene klødde (så noe flaks hadde jeg), men over 60% av dem ble til arr selv om jeg behandlet dem svært pent og smurte dem hele tiden. Så nå har jeg små runde hvite arr på hele kroppen (omvendt dalmatiner?). Så jo tidligere jo bedre i mine øyne i forhold til hvor mye tyngre det er for voksne å få denne sykdommen. Datteren min fikk dem som 4 åring, og hun ble knapt plaget av dem. Noe feber i noen dager, noen få blemmer som knapt klødde og ingen av dem ble til arr.

    16. Hadde kanskje ikke invitert ril smittefare men hadde ikke holdt de unna heller…
      Men den livslange immuniteten er ikke til å stole på. Jeg fikk det for 2.gang når barna hadde det. Og som voksen blir man dårlig. Så hvis barna blir syke, ta godt vare på dem for det er ikke en god følelse i kroppen når man har vannkopper.

    17. Jeg fikk vannkopper da jeg var midt i 30-årene. Fikk blemmer ALL OVER! Hadde hodeverk og var lysømfintlig dagen før blemmene kom, men ellers var det ikke noe pes. Broren min fikk også vannkopper i godt voksen alder uten at det var noe spes.

    18. Smittefest! Like greit å bli ferdig med det når man er små.
      Vi har det i hus nå, noe herk mens det står på men man vet jo at det går over.

    19. Jentene mine hadde forholdsvis lite utslett, men hun minste spratt rundt som at ingenting var i kroppen, mens hun eldste fikk feber og kastet opp… Husker ikke i farta når de fikk det men var i barnehagealder. Men det var ferdig på få dager 🙂

    20. Vi lagde smittefest da mine to eldste hadde det, og fikk smitta flere familiemedlemmer som ikke hadde hatt det heller, helt supert, var kjempemildt sykdomsforløp og over etter kort tid og ingen arr, regner med å gjøre det samme med de to minste, kjekt å bli ferdig med det! Men vet jo f.eks at mannen fortsatt har viruset lagret i kroppen, for han får helvetesild en sjelden gang innimellom, DET er grunnen til at jeg evnt er skeptisk og kunne vurdert vaksine… selvom det heller ikke er garantert å slippe unna det da heller…

    21. Jeg fikk vannkopper i en alder av 22 og var kjempedårlig! Min sønn hadde vannkopper 6 mnd gammel og hadde 8 blemmer og litt feber.

    22. Selv håper jeg mine barn blir smittet mens de er barn, fremfor når de blir voksne… Og hopper nok på en smittekarusell om det skulle dukke opp i nærheten ;p

    23. Nei! Smittefest er en grusom uting. Jeg kan ikke forstå hvorfor vaksinen mot vannkopper ikke er en del av barnevaksinajsonsprogrammet i Norge. Vannkopper er stort sett ufarlig hos barn, ja, men i noen tilfeller er det dødelig (ikke lenge siden et lite barn døde etter smitte fra et søsken). Og når man har hatt vannkopper har man mye større sjanse for å få helvetesild senere, og det er IKKE gøy! Så vær så snill, ikke smitt barn med vilje! Ta vaksinen.

    24. Godt spørsmål.
      Greit å huske dog at om man aktivt smitter de nå, så kan man med skikkelig uflaks ha syke unger hele jula 3 uker inkybasjonstid er innafor normalen, så smitter den ene den andre og så hadde vi jul.
      En av mine var dorsåvidt syk i 3 uker i tillegg…
      De to andre hadde to prikker eller noe og ingen plager….

    25. Har akkurat snappa med venninna mi som er hjemme med 2åringen sin pga vannkopper. Så da lurer jeg på om jeg skulle tatt med jenta mi på besøk,men føler meg som verdens verste hvis jeg gjør det. Samtidig vet jeg at det er jo verre hvis barna får det i voksen alder. Men huff,nei…vanskelig! Skulle helst hatt unna eksamen først jeg da,etterutdanning og full fart på jobb passer dårlig med sykt barn. Men igjen,det passer jo aldri!

    26. Den dagen jeg får barn blir d ja til smittefest. Fikk vannkopper som 23-åring, og sluttet å telle blemmer når jeg kom til 160 (ikke inkludert alle i hodebunnen). Bare husk at smittefest ikke alltid fungerer, modern forsøkte nemlig når jeg var liten.

    27. Jeg fikk vannkopper som 20 åring og utviklet ME etterpå. Så kunne jeg skrudd tiden tilbake og gnidd meg opptatt noen med vannkopper når jeg jeg var barn hadde jeg gjort det😂

    28. Skjønner heller ikke hvorfor det ikke er endel av vaksinasjonsprogrammet. I USA fikk ikke ungene gå i barnehage uten å være vaksinert. Husker selv jeg var skikkelig dårlig som liten, så glad mine slipper unna av det.

    29. Min sønn fikk vannkopper som femåring. Han ble veldig dårlig og fikk en streptokokk-infeksjon i tillegg. Det var fælt å se hvor vondt han hadde det, og jeg er glad for at jeg ikke hadde sendt ham på smittefest med vilje…

    30. Vannkopper er vel den eneste sykdommen helsestasjoner og leger ikke har noe i mot smittefester, så jeg tenker det er helt innafor. Hilsen en som er hjemme med barn nr 2. med vannkopper nå (for de blir så klart smittet av hverandre, og ikke samtidig, så det er bare å være innstilt på å være hjemme to uker med to ukers mellomrom når det først kommer 😄)

    31. Synes det er helt greit med smittefest! Jo mindre barna er så virker det som de ofte blir mindre utsatt og får mindre utslett.
      Jentungen på snart 9 år hadde det nå i høst og fikk kopper …. over alt.. jeg mener.. overalt!! Stakkars jente.

    32. Der har du essensen i det hele etter min mening – hva om barnet blir skikkelig dårlig, og man på sett og vis er skyld i det selv fordi man aktivt har oppsøkt smitten? Noen blir jo faktisk skikkelig dårlige, og det aner man jo ikke før sykdommen faktisk bryter ut :-/ Unner verken deg eller sønnen din den opplevelsen der, Tone 🙁

    33. Er man smittsom i inkubasjonstiden og? I tilfelle bør man vel da holde barnet hjemme hele tiden etter smittefesten (noe jeg vil tro ikke er mulig for de fleste?) Det kan være andre i barnehagen som absolutt IKKE vil bli syke på samme tidspunkt som dere pga ferietur eller kanskje annen sykdom i familien. Jeg kjenner en som smittet barnet sitt med vilje og det førte til at “hele” barnehagen fikk det..

    34. Det stod at det er smittsomt fra et par dager før utslettet dukker opp, og fram til alle utslettene har dannet skorpe.. Noe jeg vil anta at er relativt – og kanskje ekstra vanskelig å holde styr på dersom barnet virker “frisk” igjen.. :-/

    35. Nei, det er et ufyselig virus! Ligge latent i ryggmargen, jeg får grøsninger bare av tanken. Men vaksine anbefales faktisk ikke – det må jo være en grunn til det?

    36. Min mor prøvde iherdig gjennom hele barndommen å få både meg og lillebroren min smittet uten hell. Vi trodde lenge vi kanskje var «immun» eller hadde hatt viruset uten utbrudd av kopper. Der fikk jeg meg en overraskelse da jeg i en alder av 28 tok blodprøve for å sjekke for antistoffer. Valgte å vaksinere meg i samråd med lege pga planlegging av graviditet. Så når mini som kommer til våren har blitt noen år blir det på sikt smittefest for alle penga!

    37. Jeg får meg ikke til å ta med meg barna for å smitte de. Ett eller annet som blir helt feil for meg med det. Det få komme når det kommer…

    38. Ville nok ha oppsøkt smitte for å bli ferdig med det! Søskenbarnet mitt fikk vannkopper da han var 18 år og han ble skikkelig syk! Så bedre å bli ferdig med det som barn tenker jeg 😊

    39. Jeg bor i Tyrkia med mann og barn og her er vaksinen standard. Jeg valgte den bort med førstemann men andremann fikk den. De fikk vannkopper med et par ukers mellomrom da de var 3 og 5 år. 5 åringen uten vaksine fikk enorme mengder men ikke feber og nesten ikke kløe. 3 åringen med vaksine fikk en del men ikke så mye, og litt feber. Ja til smittefest! Alle mine venninners barn fikk vannkopper av oss 😃

    40. Når dattera mi gikk i barnehagen, var det vannkopper i flere omganger uten at hun ble smitta. Vi var litt usikre på om hun hadde hatt det uten at vi hadde merka det på en eller annen måte, det er jo ikke alle som får feber, og noe får bare én vannkopp. Men, nå i vår ble hun smitta av lillebroren til ei venninne, og nå var det INGEN TVIL! 😩 Stakkars 8-åringen var dekka fra topp til tå med vannkopper, det begynte med et par på brystet/halsen og spredte seg all over. Inni nesa, munnen, ørene, tissen og rompa. Hun fikk litt feber først etter at vannkoppene var vel etablerte. Anbefaler IKKE å putte ungen med vannkopper i badekaret, det skulle vi aldri gjort. Vi prøvde når hun bare hadde noen få, for vi tenkte kanskje det lindret kløen litt. men, det ble 1000 ganger værre for henne med kløen og ubehaget. Hun var veldig flink til ikke å klø, men har masse arr etter vannkoppene over hele kroppen. Var borte fra skolen i 14 dager.
      Er i tvil om jeg vil anbefale å få vannkopper “med vilje”. Kanskje heller la naturen gå sin gang, og ta det som det kommer. Ta vaksine hvis man ikke har fått det innen man blir stor? Det er litt av et dilemma altså, for på èn måte er det jo greit å få det når man er liten og “bli ferdig med det” også. Men samtidig kan Man jo bli forferdelig syk da også….

    41. I flere land, som i USA, har vaksinen vært med i vaksinasjonsprogrammet i mange år, og den er godt utprøvd. Så vidt jeg forstår, er det først og fremst økonomiske grunner til at Norge ikke har innført den – kostnad/nyttevurdering med utgangspunkt i at for de fleste er ikke sykdommen like farlig som f.eks meslinger.
      Jeg har aldri hatt vannkopper, og tok vaksinen før jeg ble gravid med nummer to. Siden har vi også valgt å vaksinere barna – ser ingen grunn til at barna skal måtte gjennomgå en plagsom og potensielt farlig sykdom som det faktisk finnes en vaksine mot.

    42. Eneste negative med å ha hatt vannkopper, er at viruset ligger og lurer i ryggmargen.. og når du minst venter det spretter det frem igjen som den meget smertefulle Helvetesilden… dette er en sykdom som virkelig lever opp til navnet sitt.. grøss!!

    43. Ikke smittefest. Her i huset er det tre små som alle fikk det med et par ukers mellomrom (så seks ukers koppefest her). Eldste fikk først og det gikk helt ok, midterste var nestemann og ble faktisk verre enn storebror, men minstemann som fikk til slutt ble skikkelig syk!!!

    44. Hadde du spurt meg for et par år siden, hadde jeg sagt smittefest, uten tvil! Tenkte da som mange andre her, at det er bedre at ungene får det når de er små og som regel får det mildt(her fikk guttene det da de var 6 mnd og 3 år). Men altså, for et par år siden hadde jeg en samtale som endret mitt syn. Jeg hadde en høygravid(3 uker til termin) venninne med barn i samme barnehage. Vi fikk da vite at to av de andre barna i barnehagen hadde vært på smittefest. Min gravide venninne hadde ikke hatt vannkoppene selv, og det er vel ekstra stor risiko forbundet med høygraviditet og vannkopper. Hun hadde i tillegg flere i familien som hadde blitt forferdelig syk. Så resultatet ble at hun holdt hjemme barnet fra barnehagen i to uker, for å ikke risikere smitte. Så poenget mitt er at selv om man gjerne skulle blitt ferdig med det selv og det “passer godt” akkurat nå, så får det konsekvenser for alle vi omgås også. Det er selvfølgelig ikke som dette i alle tilfeller, og sett sånn på det kan det jo være smitte overalt, man har ingen garantier. Men jeg tenker det er en vesentlig forskjell for ihvertfall samvittigheten om man bærer smitte med vilje eller uvitende.

    45. Søsteren min fikk vannkopper som 12-åring og var ikke særlig dårlig i det hele tatt. Mamma fikk som 16-åring og var sykere enn hun noensinne har vært siden. Jeg har “aldri hatt” dem og er i 20-årene nå, men har fått testet og joda, jeg har hatt dem, men ingen aner når. Så jeg slapp billigst unna, hehe.

    46. De fleste har ikke feber når de har vannkopper. Mine unger hadde det med 2 ukers mellomrom når de var 7 og 8 år. Jenta ble tilfeldigvis smitta av ei veninne i klassen og smitta broren videre.
      Hadde da gått i barnehagen 5-6 ganger uten at de klarte få det. Selv med venner de lekte tett med. Sånn kan det gå å ha friske barn som aldri blir syke.
      Men når de endelig fikk det hadde de det veldig mildt. Førstemann fikk prikker nesten kun på magen og ryggen, men ikke veldig mange og var lite plaga. Ingen feber. Var “syk” i 4 dager. Likt forløp på nestemann men hadde mye mer prikker og klødde mer om natta. Var hjemme fra skolen i 5 dager, “syk” i 6.
      Prøvde det ikke men hadde fint sagt ja til smittefest om det gikk lenger tid før de fikk det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg