50 år med krydder på kulene ❤️

For noen dager siden, gjorde jeg noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge. Jeg stoppet bilen og hoppet ut for å ta et bilde av noe som får meg til å smile hver gang jeg kjører forbi ❤️

Samme kveld la jeg dette ut på min facebook-side:
“Er det noen av mine Larviksvenner som vet hvem som har laget dette kunstverket?😍🙌🏽”

For nå skal du høre.

Det er mange ting som definerer en by. I Larvik har vi blant annet Bøkeskogen, Farris-fabrikken, fergeforbindelse til Danmark, Norges nest største containerhavn, dypbergarten Larvikitt – og ikke minst æresborgere som Thor Heyerdahl, Arne Nordheim og Ingvar Ambjørnsen.

Men vi har også en ting til. Noe alle larvikinger kjenner til, nemlig Alfhild!

Jeg tror nemlig ikke det finnes en person i denne byen som ikke har hørt om Alfhild – Larviks kanskje mest kjente og tradisjonsrike gatekjøkken. Som serverer de lokale spesialitetene “Ola” og “Super spesial” – og som har vært en del av bybildet i over 50 år.

Og hele det siste året, har et stort, fantastisk grafitti-verk preget hele den ene veggen på kiosken. Et skikkelig kunstverk av et blikkfang, som får meg i godt humør hver eneste gang jeg kjører forbi.

Et nydelig bilde av Alfhild herself ❤️

Og dette bildet har gjort meg så nysgjerrig, jeg vet jo at Alfhild ikke lever lenger – men ligger det noen historie bak dette kunstverket?

I følge lokalavisa vår Østlands Posten, startet Alfhild Michaelsen “Hovlandbanens Kiosk” i 1968, der hun skulle servere pølser, potetstappe, ertesuppe, frukt, sjokolade og mineralvann.

Kiosken hadde åpent hver dag hele året – til 01.30 på natta. På denne tiden gikk E-18 rett forbi, og Alfhild lagde matpakker til trailersjåførene – av fire halve skiver med godt pålegg, som hun solgte for tre kroner stykket.

Alfhild ble raskt et populært sted, og stamkundene ble etterhvert mange. Alfhild husket kanskje ikke navnene på alle kundene, men hun visste nøyaktig hva de skulle ha. Og når det var bygdefest på lørdager, gikk køen så langt øyet kunne se – og ble det slåsskamp ordnet Alfhild opp – hun var ikke redd for noen og gikk enkelt og greit mellom bråkmakerne og ryddet opp.

Det var dessuten en kjent sak at Alfhild hadde sine helt egne regler. Tygde man tyggis i luka, kunne man bare glemme det – og kom det unge kjærestepar som kysset ved kassa, fikk de ingen servering 😂

Hadde du ikke råd til pølse, kunne du kjøpe en “Ola”: Potetstappe i pølsebrød. Men den mest populære retten gjennom tidene, er nok “Super spesial” som er pølse i brød med potetstappe og rekesalat 😉

Men tilbake til dette kunstverket av kioskens grunnlegger. I går snakket jeg med Thorvald Heum, en av gutta i kunstkollektivet “Polykrom”, som kunne fortelle at det er Polykrom (med Mathis Anvik i spissen) som har laget grafitti-portrettet av Alfhild.

Det ble laget i forbindelse med kioskens 50-årsjubileum i fjor, og hengt opp kvelden før den store dagen, som en overraskelse til Alfhilds datter Aud, som driver kiosken nå.

Og det er bare så vakkert. For en idé! Det hjertelige smilet til Alfhild, den driftige damen som startet det som skulle bli Larviks mest populære gatekjøkken gjennom tidene.

Jeg tror hun ville vært stolt ❤️

/ 50 år med krydder på kulene ☀️

8 kommentarer
    1. For en utrolig koselig historie om en driftig dame. Artig at det går gjetord om hennes mat og kvinnepower.
      Ser henne for meg. Ett grepa kvinnfolk som bretter opp armene og går i og rydder opp.
      Hurra for din heder av Alvhild 💜

    2. Så artig at du skriver om Alfhild,bodde i Larvik til jeg var 31 år,jobbet for både Aldhild og Aud.Nå jeg besøker familien er jeg ofte innom der…..må liksom ha spesial med stappe😁

    3. Vi hadde slektninger i Larvik som vi besøkte på slutten av 60 tallet og begynnelsen av 70 tallet. Det jeg husker best fra Larvik er Farris vannet, bøk skogen, skipsfart og super spesial med rekesalat. Jeg ble positivt overrasket da jeg oppdaget kiosken og super spesialen i beste velgående 50 år senere. Jeg bor i Geneve området og planlegger et besøk neste gang jeg tar Colorline Superspeed.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg