8 unnskyldninger for ikke å trene

Jeg har en egen liste på Spotify der jeg legger til sanger jeg syns passer til trening. Det eneste problemet er at jeg ikke trener.

Jeg bare legger til sanger sånn at lista er klar den dagen jeg skal begynne å trene – og i dag oppdaget jeg til min store forskrekkelse at lista inneholder 212 sanger. Tohundreogtolv!

Det vil altså si at 212 ganger det siste året har jeg tenkt at: “Hei! Denne sangen er perfekt å løpe til” eller “Yes, rumpemusklene skal få kjørt seg til denne!” eller “Denne kommer til å gjøre motbakkene til en lek!”

Men ikke en eneste gang har jeg satt på den spillelista. Jeg har ikke hørt en eneste sang. Og jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Forrige gang jeg forsøkte å trene, hadde jeg fått abonnement på treningssenter av min kjære til bursdagen min. Med et par PT-timer på kjøpet, gyv jeg løs som om jeg hadde fanden i hælene.

Det gikk jo ganske som forventet, etter første time måtte jeg rulle av benken for å komme meg opp:

 

Den gangen startet jeg friskt, så fulgte høsten med barnehagevirus og lungebetennelse og fandens oldemor. Så ga jeg opp – og siden da har treningstøyet ligget brakk. Det vil seg bare ikke!

Men da jeg nå oppdaget antall sanger på min treningsliste, tenkte jeg at det kunne være interessant å gå litt nøyere etter i sømmene på hva som har skjedd her.

Hva slags unnskyldninger for å droppe treningen har jeg egentlig brukt de siste årene?

Det må jo være et fint lite knippe? 😆

Okei, la oss se:

 

1. Jeg har ikke tid (til å ta meg tid)
Dette er klassikeren, også kalt “verdens dårligste unnskyldning”. Hvert døgn har 24 timer og hvert år har ca. 8760 timer, og jeg har ikke engang 0,5 timer å avse til trening.. Skammer meg litt.

 

2. Jeg har akkurat spist
Denne har vært flittig brukt de siste årene, og er spesielt nyttig for oss små-spisere. Det er så uggent å trene når magen fordøyer. En tacomiddag eller bare en drue – fordøye er fordøye.

 

3. Jeg har delte magemuskler
Dette fenomenet er jeg litt usikker på om er en unnskyldning, men jeg føler at det er ubehagelig når magemusklene ikke lenger sitter der de skal. Peter mener det er mulig å trene på plass delte magemuskler eller i hvert fall google litt for å se etter tips, men der er vi helt uenige. Og jeg vinner.

 

4. Jeg vasket håret i morges
Har jeg vasket håret om morgenen, skal det mye til å ta på seg løpeskoene for å svette seg skikkelig ut sånn at man må vaske håret på ny. Har dessuten hørt at for mye shampoo sliter håret unødig.

 

5. Jeg er ganske gåen nå, orker ikke bli enda mer gåen
Det er liksom så bakvendt å tenke at man får energi av å trene. Det kan hende jeg ikke har trent lenge nok over tid, men når jeg trener, blir jeg så utrolig gåen – og den gåenheten holder seg resten av dagen. Og det er jo litt kjipt. Unnskyldning godkjent?

 

6. Jeg sov så dårlig i natt
Det er vel en regel om at kroppsbatteriet bør ha en viss størrelse før man drar på seg treningstøyet? Jeg mener å ha lest en gang (😬) at etter en dårlig natt, følger en dårlig dag. Man burde vel ikke trene på dårlige dager, så det har jeg unngått. Og der har jeg vært god ✌🏼

 

7. Jeg kommer til å få vondt i knærna
Forrige gang jeg begynte å løpe så smått, kan det ha vært i 2013? Da streiket i alle fall begge knærne i uke 2. Fikk konstante smerter, og da jeg snakket med en venn som er personlig trener, fortalte han at man må bygge opp løping veldig gradvis sånn at ikke ledd-belastningen blir for brå. Så egentlig har jeg ikke ikke trent, jeg har bare varmet opp knærna veeeldig gradvis.

 

8. Sykdom i hus
Med småbarn i barnehage er det bestandig et eller annet på gang. Enten et virus eller en bakterie – som garantert slår ut de voksne hakket mer enn barna. Og dessverre ryker energien min så fort jeg har basilusker i systemet. Da er det ikke en centimeter med overskudd igjen etter at hverdagens sysler er overstått. Da gjelder det bare å overleve. Og ikke forhaste seg med å belaste kroppen for mye…

(For ordens skyld: Arkivbilde 🙈😂)

 

Likevel må jeg jo innrømme at kroppen min hadde fortjent bedre. Jeg kjenner jo at jeg har “gått ut” shortsen i sommer, og at olabuksa har krympet i skapet i løpet av sommeren.

For det er så innmari deilig med kalorier! Og jeg har nytt hver eneste en av dem i ferien – men jeg tipper kroppen min har det bedre når den får svettet litt ordentlig i løpet av uka, og når pulsen ruller avgårde i et litt høyere tempo enn når man henter posten.

Og nå som vi har sagt farvel til barnehagen, kaaaan det jo hende at lillesøster følger i storebrors fotspor – og holder seg mer eller mindre frisk fram til jul? Da kan jeg jo plutselig ikke bruke barnehage-virus som unnskyldning lenger..

Jeg har så utrolig lyst til å skrive “Fortsettelse følger” og på en eller annen måte komme i gang med trening i løpet av høsten.. Men samtidig er jeg redd for å love bort for mye. Vi får kalle det unnskyldning nr. 9 🙈.

 

/ Hva er din favoritt-unnskyldning? 😬✌🏼

16 kommentarer
    1. Takk for supre umnskyldninger!

      Jeg fikk heldigvis den beste unnskyldningen av ortoped i fjor høst.
      Jeg er så heldig at jeg er født med tre bicepssener på hver arm (vi skal bare ha to på hver arm).
      Og om jeg da trener de musklene og de blir større resulterer det i at det blir for liten plass i skulderen, og jeg får smerter som bare øker, jo mer jeg trener.
      Og siden man ikke vil se rar ut, så trener man jo ikke bare beina…
      Og jeg løper kun etter bussen…

      Dermed, ingen trening på meg!!

    2. Hehe , kan vell være lurt å starte i det små ,begynn å tren ei lita økt i uka ,hold den til en rutine , etter en stund går det Ann å øke .gjør noe du liker ,og ikke srarte for hardt ,da er sjansen stor for å ikke klare å gjennomføre og fallgruven blir desto større .
      Det vil alltid være hindre og motgang i livet (og pms 😂)som gjør det utfordrende å holde fast i gode rutiner ,men jeg har erfart at jeg og psyken min får det bedre om det holdes .lykke til
      😀😎

    3. Feel you sistah! Og jeg har ikke barn å skylde på heller.

      Men fikk tips av et søskenbarn i sommerferien og tok meg selv i nakken og bestemte meg for å prøve dette:
      https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram

      NTNUs 7 ukers treningsprogram. Syns det hjalp å ha en fast plan i noen uker. Begynner uke 4 på mandag som skal være den hardeste uka, men da er jeg iver halvveis i programmet 💪 #selvskryt

    4. Ler så jeg griner her 😂🙈 spot on på ca alle! For selvfølgelig kan man ikke trene når man dusja i morges, og slett ikke når man var en anelse aktiv i går (?), for man må jo ha en hviledag, eller to, eller fler.. og når man først har en time eller to ledig, så vil man jo gjerne se serien sin, strikke litt eller gjøre ingenting bare 😄 men den beste jeg bruker er den med at jeg ikke er så lang av meg, mens musklene i skuldre og nakke faktisk er normalt store, slik at det – hold deg fast – ikke er så god plass i kroppen til at musklene skal vokse, så det gjør at blodsirkulasjonen blir dårligere og jeg får hodepine av å trene styrke eller løpe 👀 så da er jo yoga å anbefale. Men uttøying og stretching teller ikke som trening, såååå da blir det bare ikke 🤷🏼‍♀️🤓🙊 jeg har dog i alle år kunnet lene meg på «god grunnform», men det spørs om ikke den datostemplinga er blitt lovlig gammel nå da 😆

    5. Å ja, del den musikk-lista for oss som faktisk trener😆😇Vi kan aldri få for mange tips til låter🙏😘Og lykke til med treninga, det er en livsstil. Mårru så mårru serru.

    6. Jeg trente flittig frem til for et par år siden…. nå tør jeg ikke begynne igjen fordi jeg er så innmari redd for korona!!🙄

    7. Henger meg på de som gjerne vil ha spillelista 🙂
      “Dørstokkmila” er vel den verste, også når det gjelder trening. Men fy så godt når man er i gang 🙂

    8. Haha, jeg var der jeg også for noen år siden. Men nå har jeg endelig klart å få det til. Er ikke noen stortrener, kroppen min tåler ikke det. Fant også fort ut at kondisjon trening gjorde vondt værre (altså løping, sykling osv).
      Nøkkelen min var pilates (som styrker kroppens kjerne muskulatur!), inneklatring med sikring, og tur i ulendt terreng. Men pilates er det viktigste 😊
      Fysioterapeuter skal ha god greie på hva som hjelper for delte magemuskler.
      Jeg blir nok aldri noen trenings person,stort sett synes jeg det er tungt og kjipt der og da (hvor blir det av disse endorfinene alle treningsfolka skryter sånn av??).
      Men, jeg elsker hvor mye bedre jeg føler meg, og ikke minst, at ryggen faktisk ikke klikker når jeg har malt den ene husveggen 🤩
      Håper du finner din greie, for det er faktisk verdt det 😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg