Alle barn drømmer om en hvit jul

For hvert år som går, blir jeg mer og mer julete. Først trodde jeg det var fordi jeg giftet meg med en mann som er helt tussete etter julen – men det er jo selvfølgelig på grunn av barna.

Jo større de blir, dess mer magisk blir julen! Og jeg elsker tanken på at dette er barndommen deres, at vi nå skaper minner som de kommer til å ha med seg for resten av livet.

Og kanskje er det derfor det blir enda tøffere å tenke på at ikke alle barn får med seg gode barndomsminner. Snarere tvert i mot – det er ufattelig mange barn som av ulike grunner ikke gleder seg, men som gruer seg veldig fordi julen er den verste tiden på året.

I går leste jeg en sak om vinmonopolet som selger egne julekalendere med brennevin. En shot hver dag fram mot jul. Flott, hva? Kanskje spesielt for de barna som lever med voksne som absolutt ikke trenger nok en anledning til å drikke mer?

Folkehelseinstituttet melder om at minst 90.000 barn lever i hjem der minst en voksen misbruker alkohol. De antar at det er dobbelt så mange som har foreldre med et risikabelt alkoholforbruk.

Og disse blir spesielt påvirket i julen. Vinmonopolet har i desember dobbelt så stor omsetning som resten av året – det er mange barn som rammes!

Og julen som skal være så magisk, hvor barna skal komme først, og samle på gode minner de skal huske resten av livet. Ikke føle seg usikre, utrygge, redde eller lei seg fordi voksne setter seg selv først.

For det er faktisk ganske enkelt: Barn trives best med edru voksne!

Jeg kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men i år som i fjor, og året før der, håper jeg å inspirere så mange som mulig til å bli litt ekstra bevisst på alkoholinntaket rundt barn. For det er nå en gang sånn, at der det finnes alkohol, finnes det rus. Og der det finnes rus, finnes det også et rom for feilskjær.

Og jeg syns det er greit at vi minner hverandre på at en liten akevitt kan være én akevitt for mye. Det er ikke sikkert du merker det selv, men det gjør kanskje de minste – som er ekstra ømfintlige for forandringer.

Så, hva med å sette barna først, og droppe alkoholen i julen? Hva med å kose seg med alkoholfritt – og heller la trygge og glade barn være rusen?

Det koster faktisk så lite ❤️

Jeg håper så mange som mulig skriver under på Hvit Jul-kampanjen i år, slik at det blir rekordmange underskrifter! Kampanjen går enkelt og greit ut på at man ikke skal drikke alkohol når man er sammen med barn julehelgen 24 – 26. desember.

Bli med å skape en magisk jul helt uten alkohol 😊❤️

/ Les også: Fem grunner til å ikke drikke alkohol foran barna dine

13 kommentarer
    1. Så enig! Jeg ble faktisk sjokkert når jeg ble voksen og oppdaget at alkoholfri jul ikke var vanlig. Der satt nemlig foreldrene mine en helt absolutt grense, og jeg er så glad for det!

    2. Jeg er oppvokst med en far som aldri visste når nok var nok. I jula hadde vi lutefisklag med et vennepar av mamma og pappa. To voksne menn som hadde et mål for kvelden; drikke og “kose” seg. Jeg ble tvunget til å være sammen med to karer som ble mer og mer høylytt og ubehagelig å forholde seg til. Jeg sto alltid for underholdningen på kvelden (piano), det måtte jeg, for jeg turte ikke annet enn å si ja. De siste timene husker jeg som forferdelige. Turte ikke å spørre om jeg kunne gå og legge meg, og måtte late som om jeg stortrivdes i deres selskap. Egentlig var jeg livredd.

      Det kommer kanskje ikke som noe sjokk at vi kjører hvit jul her i huset. Og jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk går i fistel når noen prøver å ta fra dem “kosen” sin. Altså, wtf? Hvorfor er alkohol så viktig? Hvis du ikke klarer å kose deg uten alkohol, da er noe galt, tenker jeg. Jeg klarer fint å kose meg uten vin, øl eller brennevin.

      Samboeren min er oppvokst med foreldre som har et sunt forhold til alkohol, og som har drukket åpent foran barna i alle år. Det har vært vin og øl til maten, og en konjakk til kvelds. Han har aldri opplevd sine foreldre fulle, men tydelig beruset i form av en liten atferdsendring – heldigvis i positiv retning. Han opplevde aldri det som noe ubehagelig, og jeg tenker at han var heldig. Det er slettes ikke sånn i alle hjem. Noen barn er mer sårbare enn andre, og kan føle på en utrygghet lenge før vi selv merker at vi er påvirket.

      Det er spesielt ett argument som går igjen i diskusjonen om alkohol rundt barn: “Ved å drikke foran barna lærer vi dem godt drikkevett”. Problemet med det er at det kommer helt an på deg som drikker, og hvor grensen til barnet går. Det er selvfølgelig mye bedre for barn å se at voksne drikker uten bli påvirket enn at de blir det, men jeg mener også at det ikke er direkte negativt at barna aldri har sett mamma eller pappa drikke. Mange er redde for at barn som vokser opp med foreldre som er avholds, kaster seg over flaska og drikker i skjul når de først får sjansen. Jeg skulle gjerne ha likt å sett en statistikk som viser at dette stemmer. Om dette stemmer, har ikke foreldrene funnet en mellomting av å drikke seg fulle rundt barna og å tabubelegge alkohol.

      Godt drikkevett handler ikke om å ufarliggjøre alkohol – jeg våger å tro at dét heller påvirker i negativ retning, i det øyeblikket ungdommen tar sin første slurk i god tro om at de kan drikke like mange pils som pappa i helgene. Jeg tror det viktigste er å lære barn hva alkohol er, hvordan det påvirker oss, og ikke minst hvor farlig det kan være om det misbrukes. Alkohol er tross alt et farligere rusmiddel enn hasj. Tenk på det!

      1. Veldig mange gode poeng her! Hvis du leser innlegget jeg linket til nederst, vil du også se at forskningen taler mot at barn har godt av å se foreldrene nyte et glass vin på fredagskvelden. Det er i det hele tatt veldig mange slike argumenter som blir brukt, som faktisk ikke støttes av forskning.. Alt koker ned til det samme: Barn og alkohol hører ikke sammen, noen sinne. Og det er verdt å merke seg 😉 Tusen takk for lang og personlig kommentar ❤️

    3. I år har jeg – som jeg faktisk har gjort i flere år nå – igjen signert hvit jul-kampanjen. Jeg syns ikke alkohol hører med i julefeiringen i det hele tatt, og det er det jeg har vært vant til fra jeg var barn.
      Vi drikker julebrus og koser oss med det😊 Vi drikker litt brus hver dag når det er jul, for da blir det litt mer stas over det hele❤️

    4. Jeg er oppvokst i et hjem hvor alkohol i moderate mengder var helt vanlig i høytidssammenheng, en øl til grilling om sommeren var heller ikke uvanlig. Jeg følte på ingen måte at mine foreldre gjorde noe feil, men jeg tenker også at tidene forandrer seg, og at ikke alt som var vanlig på 80-90-tallet er like vanlig i dag. Jeg kommer til å kose meg med et glass vin til julematen, men hos oss er det ingen barn på julaften. Hadde det vært barn hos oss på julaften, så hadde jeg selv ikke drukket alkohol, men kjenner det sitter langt inne å skulle be andre (i familien)om å gjøre det samme.

    5. Jeg har ikke barn, feirer ikke jul med barn heller. Allikevel drikker jeg ikke i jula, er så mange inntrykk den kvelden og det er godt mulig å kose seg uten alkohol også. Synes det er så trist med alle som bruker kosen som argument for å ta seg noen glass vin. Hvis jeg en gang er så heldig å få barn kommer jeg til å kjøre hvit jul med den største selvfølge.

      Når det er sagt er det mange voksne som ikke har barn, og jeg bryr meg fint lite om disse har brennevin-adventskalender.

    6. Mine barn er 12 og 15 år. De har aldri sett meg eller faren drikke alkohol. For oss er det ikke aktuelt å drikke alkohol med dem tilstede. Dømmer ikke de som gjør det, men for oss blir det galt.

    7. Om barn og alkohol er det like mange meninger som det er foreldre. Jeg er av dem som ikke helt forstår at det er ok å drikke seg kjempefull når ungene ikke er der, for å så ikke røre noe i nærheten av barn. Jeg må alltid hjem, ungene er alltid her, og jeg drikker aldri mer enn at jeg kan komme hjem å være mamma. Ungene kan være våkne når vi kommer, en kan være syk osv. I dette ligger det at jeg liker vin bedre enn brus til maten, men jeg drikker aldri og sjelden mer vin enn det ene glasset til maten. Men, et viktig poeng; jeg har sagt til ungene at de alltid har lov til å si nei til vinglasset mitt. Det bestemmer de, ikke jeg. For ordens skyld; julaften blir alkoholfri. Mye bedre med Hardangereple enn vin til pinnekjøtt ❤

    8. Hurra for at du bruker bloggen din for å ta opp dette viktige tema! Selv har jeg signert på Hvit Jul og skal i gang med å markedsføre kampanjen på jobb. Har du lest Gunnar Tjomlids innlegg «fem grunner til å ikke drikke alkohol foran barna dine»? Så mange av de jeg snakker med om dette tema mener det er viktig at barna får se foreldrene kose seg med ett glass og dermed få et «sunt» forhold til alkohol. Tjomlid tar for seg blant annet dette 😉
      Ha en fin adventstid og god hvit jul til dere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg