Årene som taximamma

– “Ja, da var det onsdag igjen, da..”

Vi er en gjeng mammaer som venter, mens alle de små håpefulle jager ballen. Smilende nikk fra småsvette mødre som såvidt rakk å tygge siste middagsbit før vi måtte kaste oss i bilen.

“Ja, tida flyr jo!”, utbryter en annen, “Syns ikke det er annet enn kjøring og henting hele uka. Plutselig er det jul!”

Vi humrer litt, for vi tenker jo det samme alle mann. Årene som taximamma er i gang. Kabalen med kjøring og henting hit og dit, som gjør at ukedagene fyker avgårde i et sammensurium av stress og kaos og tidsfrister.

Men så utbryter en annen mamma:

“Men dere, er det ikke litt fint og? Joda, det er hektisk med kabalen som skal gå opp fra uke til uke, men så er det liksom sånn det skal være nå. Kjøring og henting og oppfølging av aktive barn! Er det ikke egentlig ganske ålreit?”

Det ble stille. Stille som det bare blir når noen har sagt noe ingen andre har tenkt på før.

Mammaen hadde jo helt rett! Når vi har kommet oss gjennom den første småbarnstida, venter en ny periode. Og da er oppfølging, kjøring og henting en veldig stor og viktig del av programmet.

Altfor ofte tenker jeg at det er off og huff og hektisk og at det går i ett – men i går innså jeg at det er på høy tid at jeg heller fokuserer på hvor fint det er å ha aktive unger!

For det har skjedd en endring de siste tiårene. Vi som foreldre bruker mer tid på barna våre enn noensinne. Vi kjører og henter, vi hjelper til med lekser, vi leker, passer og steller – mye mer enn våre foreldre, og generasjonen før dem igjen, gjorde.

Der det før var vanlig å ha alt på stell i hus og hage, lar vår generasjon det i mye større grad flyte litt. Vi dropper husarbeid til fordel for tid med barna, og det syns jeg er så fint å tenke på!

Ja, det kan bli hektisk med aktiviteter hver dag – spesielt om man er alene om omsorgen og/eller har mange barn, men samtidig er det en fin tanke at dette jo kun er midlertidig. Så lenge kabalen går opp naturligvis, er det jo på sett og vis et privilegium for oss foreldre å være taxi.

Dessuten viser forskning at aktiviteter etter skolen lærer barna struktur og disiplin, og ikke minst lærer de å bruke all fritiden de har på noe fornuftig. I tillegg har undersøkelser vist at lagsport skaper skolevinnere: Unge som trener i idrettslag, har høyere skolemotivasjon og bedre karakterer.

Så da må vi bare minne oss på at å være utbetalt taxisjåfør i grunnen ikke er så verst likevel 😉

/ Tut tut, bert bert – her kommer taximamma! 🚗

8 kommentarer
    1. Jeg syns det er skremmende å se utviklingen med denne “taximamma” greia jeg.
      Jeg forstår at det er steder hvor barna må kjøres til og fra, men her hos oss er det fine gang og sykkelveier og lite trafikkerte veier. Maks ett kvarter å sykle fra hver kant, men allikevel blir barna kjørt hit og dit. Gjerne på skolen med sykkelen bakpå stativet de dagene de skal på sykkeltur i skoletiden. Ja, foreldrene skal stille opp, se på fotball/håndballkamper, gå på dugnad…. Men å kreve noe fra barna sine. Be de sykle til skolen/trening/fritidsaktivitet. Nei GUUD forby.. “Stakkars” de få (to – tre stk) barna som aldri blir kjørt, som alltid må sykle hvor de skal, sier de andre froeldrene.. Jeg tenker. Gud, hvor heldige de er som har så reflekterte foreldre som tenker på barnas beste både når det gjelder helse og miljø…

    2. Eg tenker også at foreldre har eit ikkje ubetydeleg ansvar for å halde igjen slik at borna får tid til å puste, slappe av og hente seg inn. Skule, lekser, middag, trening, kvelds, soving…and repeat. Dette er hektiske dagar!

      Forskning viser jo også at antal ettermiddagar med aktivitetar bør begrenses.

      Eg meiner på ingen måte at foreldre ikkje skal bistå barna med køyring til og frå (og at dette kan vera slitsomt) men tykkjer poenget med kvile av og til druknar litt.

      Forresten så hadde det vore interessant å sjå forskninga som viser at at lagsport skaper skolevinnarar. Eg minnes sjølv at dei største “brøhåvvene” på skulen var gutta som spelte fotball:)

    3. En god innstilling☺️ Men i går da jeg kom hjem fra jobb og sønnen min på fem spurte hvorfor jeg var hjemme da, så måtte jeg jo dra litt på smilebåndet..etter en uke full med foreldremøte, svømming for storesøster, fotballtrening, turn for den ene og så den andre, så hadde han jo knapt nok sett meg. Det blir mye «hei og hadet» og det går jo veeeldig i ett til tider😊 Men er vel sånn det skal være i Familiebedriften AS😉

    4. Det beste er når man kjører til kamp og har bilen full av unger. Da gjelder det å være musestille, så de glemmer at det er en mamma tilstede mens skravla dems går om alt mulig. Da har man virkelig muligheten til å være flue på veggen i barnas hverdag med kompisene. Herlig å høre på hva som rører seg blant dem.

    5. Kanskje litt mye taxi innimellom?? Min far var taxisjåfør og mor uten førerkort, det betydde buss eller sykkel til ting man skulle være med på, pappa fikk nok kjøring på jobb…. Glad for dette nå for jeg digger buss og tog 🙂

    6. Så sant. Jeg gjentar det mantraet for meg selv titt og ofte når jeg må ut for femte gang med bilen fordi buss ikke går. 🙂 (men kan noen bare trylle frem den bussen snart?)

    7. Du jobber vel som blogger? Jeg tenker at du av alle ikke sliter så veldig med tidsklemma? Du kan jo feks. hente en halvtime før eller ha middagen klar for du henter ungene? Verre med dem som må hente kl. 16, lage middag og være på plass til treninga kl. 17

      Men selvfølgelig! Helt enig med det du skriver 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg