Avlys hele julebordsesongen, takk!

Jeg skjønner ingenting, jeg. Hvorfor er dette et tema?

 

Som ventet, har corona-situasjonen tilspisset seg de siste ukene, smitten har tatt seg opp og folk testes over en lav sko. Det meldes om smittevernregler som faktisk overholdes, men at det dessverre ikke er nok.

På Randaberg opplevde det lille reiseselskapet “Ingvars Reiser” nylig, at 33 av de 37 som var med på en av deres bussturer i Sør-Norge ble corona-smittet.

Det til tross for at kona til sjåfør Ingvar er sykepleier og i overkant opptatt av smittevern – og at de attpåtil hadde med en egen ansatt på turen som skulle sikre at smitteverntiltakene ble overholdt.

12 dager før turen startet, fikk alle passasjerer en e-post med retningslinjer – der de blant annet ble bedt om å holde seg i hjemmekarantene de siste ti dagene før turen, og at de selvsagt måtte avlyse turen dersom man hadde symptomer.

Hver morgen ble bussen vasket med sprit, alle passasjerer spritet hender på vei inn i bussen – og alle hadde fast plass uten mulighet for å bytte sete.

Underveis på reisen valgte også bussen å kjøre forbi tre av de planlagte stoppene på grunn av smittetallene i disse byene. Da fikk passasjerene matpakke fra hotellet i stedet.

Likevel gikk det altså skeis.

Teorien på smittespredningen, er at en av de reisende har vært i inkubasjonstiden uten symptomer da bussturen startet. Heldigvis har ingen av de smittede blitt alvorlig syke, men dette er et glitrende eksempel på hvor vanskelig det er å unngå smitte, til tross for at alle regler overholdes.

Om litt over to måneder skriver vi desember – og i år mener jeg det bare er en ting å gjøre: Avlys hele julebordsesongen!

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et tema engang. Hvorfor må helsedirektør Bjørn Guldvog uttale seg i VG om at de “vil se nærmere på hvilke råd vi gir for julebordsesongen” samtidig som han antyder at det kanskje blir muligheter for å gjennomføre julebord for mindre avdelinger?

Hvorfor ikke bare droppe hele sulamitten i år?

Det blir vanskelig nok når høsten og vinteren kommer og vi alle trekker innendørs til dårligere ventilering og komprimert luft – rene gavepakka for coronaviruset, ifølge WHO.

Så hvorfor kan ikke bedriftene gå foran som et ansvarlig eksempel og avblåse årets julebord?

Julebord-lokalene er riktignok større enn i en buss, men jeg kan garantere at en-meteren glemmes rimelig fort når pinnekjøttet og akevitten er fortært. Om det ikke allerede skjer før maten i det hele tatt har kommet på bordet.

/ 🙏🏼

23 kommentarer
    1. Forstår at det er lett å tenke sånn. Men du må huske på alle dei restauranter og hoteller som kommer til å gå konkurs. Pluss alle ansatte som mister jobben. Tror nok det er litt av grunnen til at det er en «vanskelig» avgjørelse å ta.

        1. Men er den virkelig Ute av kontroll ? Hva med alle de syke og dødsfallene som fant sted før uten at du ble informerte om de tallene? Men nå er blåst over proporsjoner. Det er som ingenting annet spiller en rolle unntatt å passe på at ingen blir corona syke når nå 6 mnd. Senere ser man i Norge at det ikke har vært mange alvorlig syke 🤷‍♀️Men vet du hva ? Det har sikkert død flere mennesker i dette tidsrommet av ulike årsaker og noen kunne være pga hele denne situasjonen og det er uten at du vet om det🤔Jeg mener depresjon , infarkt uten rask nok hjelp og sånt. Hvis ikke du mister jobben og inntekten pga alle disse store forandringer og ting og tang, så betyr ikke det at andre ikke gjør det. Hele sommeren har jeg observert masse folk samlet seg og det ikke var økt av smittede , men må er det liksom krise fordi noen blir syke og det uten å være det alvorlig

          1. Nei, jeg mente at dersom pandemien kommer helt ut av kontroll, vil det komme til å bli det verste scenarioet. Jeg er en av dem som har mistet all inntekt det siste halvåret, så selv om jeg har en “uvanlig jobb” – viser det at denne pandemien har fått økonomiske konsekvenser for veldig mange arbeidsplasser. Og alt dette kommer til å forsterke seg ytterligere dersom pandemien kommer ut av kontroll.

    2. Ser hvorfor du tenker sånn, men som permitert 3 barns alenemor så er det litt med hva som skal ofres også. Skjønner det er lettere og tenke sånn med to voksne som har over gjennomsnittet grei lønn, men noen må ta støyten om alt blir stengt også.

      1. Som jeg svarte Veronica, så er dette langt fra enkelt. Mente ikke å fremstille det helt svart-hvitt, selv om jeg dessverre mener vi ikke har noe annet valg enn å la julebordsesongen utgå i år. (Og hva gjelder “to voksne med over gjennomsnittet grei lønn”, så kan jeg avkrefte at det er meg og min mann du snakker om 🙈 2020 har vært en prøvelse for mange, krysser fingrene for at det snur snart ❤)

    3. Helt enig med deg, Christina! 👍🏼

      Vi kan sikkert også legge til både vors- og nachspiel i forbindelse med dette «må-ha» julebordet….

      Takk for fint innlegg 😊

    4. Alle våre planer har blitt avlyst etter Corona kom. Ferieplaner, bursdagene til barna, div samlinger osv. Jeg har rett og slett ikke tatt sjansen, og vært mest mulig hjemme.

      Men nå er mannen er fast bestemt på å gå på julebord, om det ikke blir avlyst. Når vi har avlyst alt siden mars, men så skal julebord prioriteres. Blir bare helt feil i mine øyne.

    5. Ja her i min nærhet var det feiring av en muslimsk festdag som tok helt fyr i helvete: Endte med kjempehøye smittetall, og flere skoleklasser/lærere i karantene ved tre skoler som egentlig lå rimelig langt fra festlokalene hvor smitten ble spredd. Men det var jo fordi det var mange mennesker der, og at de til dels kom fra andre steder for å delta. Smitten sprer seg utrolig lett. Heldigvis virker det nå som symptomene er lettere enn i vår. Men for vår familie er deltagelse i festligheter helt uaktuelt. Det gjelder også julebord.

    6. Vel. Det er enkelt å si at man bare skal avlyse alt. Jeg har jobbet hjemmefra siden mars og ikke sett kollegaer en eneste gang og det er ingen lyspunkt for å jobbe fra kontoret fremover heller. Dette går tilslutt på psyken. Å kunne gjennomføre julebord i mindre grupper/avdelingsvis vil fint kunne gjennomføres innenfor smittevernsregelverket. Her høres det ut som om alle julebord vil være fyllefester – det kan ikke bli slik i år – men det må jaggu være mulig å møtes for en hyggelig middag.

    7. Voksne forventer at ungdommen skal avlyse hele russetiden og fadderukene.
      Men gud forby om vi må miste julebordet. Herregud, noe så latterlig.
      Ja, restauranter må gå rundt, men gå ut med din nærmeste en eller to kollega og spis da.

    8. Min arbeidsgiver Statens vegvesen har sagt at julebord ikke er aktuelt i år. Jeg kjenner det er helt på sin plass – har ikke sittet hjemme siden mars for å bli smitta på et sånt.

    9. Helt enig. Vi MÅ holde ut.
      Julebord på min arbeidsplass, som sikkert hadde blitt enn rundt 100stk ble avlyst i sommer.

      Og jeg ble skikkelig provosert over “ungdommen” (i 20åra…) som driver og planlegger de halloweenfestene. Her har ungene innsett at å gå flokkvis fra dør til dør rundt omkring ikke blir i år…

    10. Min arbeidsgiver: Kiwi Norge har også avlyst julebord for i år. Vi har heller ingen samlinger med alkohol eller antall iver 20stk.

    11. Hei. Ønsker ikke å tråkke på noen nå, men lett å si at julebord bør avlyses for de som ikke har kollega. Tror alle vet om reglene i dag 😃 Og har du statistisk ang dødsfall i Norge i fjor kontra i år å vise til? Dette handler vel om sunn fornuft 😃

    12. Ene og alene med tanke på alkoholinntaket til det norske folk er jeg helt enig. Når det gjelder restaurantbransjen så kan vi vel si at de ikke er de eneste som lider under pandemien. Hva med alkoholfrie julebord? Sånn at folk beholder sans og samling. Men da mister man vel halve poenget som er å drikke seg kanakkas på sjefens regning…😂 ikke lett dette! Hadde det vært meg som var sjef så hadde jeg holdt meg til en rolig middag med de ansatte, innenfor de rammer som kreves. Dugnaden fortsetter jo!!

    13. Min arbeidsgiver gir alle ansatte gavekort til å gå ut å spise for til jul. Så støtter vi næringslivet, men unngår store forsamlinger og avlyser julebordet☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg