Babykos og bleieskift

Det er mandag – helgen er over, og den herligste baby-lukta i verden har reist hjem. Tenk at det skulle gå så fort å venne seg til å ha en ekstra liten tass i hus!

For i helgen passet vi altså vår lille nevø på tre måneder, og både Peter og jeg var innmari spente på hvordan det skulle gå. Vi hadde gledet oss veldig, men samtidig lurte vi på hvor mye vi hadde glemt siden vi hadde baby i hus for fire år siden.

Og vet du hva som skulle overraske meg mest? Hvor utrolig koselig det var å skifte bleier igjen! Jeg hadde helt glemt hvor spesiell den lille skiftestunden på stellematten med pludring og gurgling og smiling er. Og ikke minst hvor fornøyd en liten tass kan bli av å få ny bleie! Dette tok meg litt på senga, for jeg har ikke tenkt et sekund på bleieskift etter at vi feiret vår siste bleieslutt for to år siden.

Jeg hadde også glemt hvor deilig det var å trille tur. Og ikke minst det herlige synet av to små øyne som etter en stund begynte å glippe, og som etterhvert falt igjen og tok imot søvnen. De dyrebare stundene med soving, der man må velge aktivitetene sine med omhu og være effektiv fordi man aldri kan vite hvor lenge de varer.

Men det skal også sies at det raskt ble tydelig at Peter og jeg begynner å få ganske store barn selv, som mer eller mindre klarer seg selv. Det gjorde selvfølgelig jobben mye enklere for oss, vi fikk hjelp til alt mulig – og ikke minst var det utrolig kjekt med gratis underholdning! Det var jo overraskende moro å ligge og se på en fetter eller kusine som lekte rundt i stua 😍

Men en ting jeg må si, er at jeg har fått en helt egen respekt for alle dere flaskematere. Fy søren for en timing og planleggingsevne dere må ha for å tilrettelegge alle måltider!

Først nå innser jeg hvor ufattelig heldig jeg har vært med begge mine to små, hvor jeg har hatt mulighet til å slenge ut ammepuppen i tide og utide. Flaskematingen i helgen var like koselig og bød på like mye nærhet og omsorg som puppen gjorde i sin tid – men det krevde litt mer planlegging i forkant 😅

For jeg kan ikke huske sist jeg følte minuttene snegle seg like sakte avgårde, som de gjorde da lille mini akkurat hadde våknet fra ettermiddagshvilen sin, og var mer enn klar for litt påfyll. Er du klar over hvor lang tid det tar å varme en flaske med morsmelk?! De minuttene der føles seriøst som timer!

Akkurat den timingen kjente jeg var vanskelig, for det var jo umulig for Peter og meg å vite når minsten plutselig ble sulten. Vi hadde jo sånn cirka peiling selvfølgelig, men samtidig ville vi ikke sløse bort dyrebare morsmelkdråper heller – så vi turte ikke varme for tidlig.

Men alt i alt gikk helgen helt strålende. Det skal sies at min lille nevø er en utrolig takknemlig liten tass som ikke klager, så tante og onkels jobb ble ganske så enkel. Soving, bleieskift, mating og underholdning i rullerende tempo – så var dagen forbi!

Vi hadde jo også vært såpass smarte at vi ikke hadde lagt andre planer for helgen enn å sette opp en trampoline, og det tror jeg var lurt.

For det var mer enn nok for oss å bare pludre hjemme, dessuten oppdaget vi ikke før søndag morgen at vi helt hadde glemt å handle mat. Ikke hadde vi frokost til gjestene som sov i kjelleren – og ikke hadde vi husket å tenke på middag.

Men vi hadde storkost oss hele helgen. Og det er tross alt det viktigste ❤️

/ Tantehjerte ❤️😍❤️

10 kommentarer
    1. Flaskemating må planlegges mer, men blir en rutine det og☺️ Nå er våre to omtrent nøyaktig like gamle som deres, så ting kan jo ha skjedd i mellomtiden. Men vi hadde alltid kokt vann stående på termos og kokt nedkjølt vann på flaske i kjøleskapet, og da fikk man en rutine på hvor varmt det ca skulle være ved blanding av pulver og så påfyll av mer kokt kaldtvann til mate-temperatur..maten skulle jo helst være klar på et øyeblikk😅

    2. Det er heldigvis enklere å blande en flaske med erstatning på superkort tid enn å vente på at morsmelk skal varmes til helt riktig temp. Kaldt og varmt vann og litt pulver tar ca 10-20 sekunder 😅 men jeg har hørt at man kan varme morsmelk i mirkron på noen få sekunder også!

    3. hvorfor legger dere ut bilder av andres barn på bloggen, men ikke deres egne. Tenker f.eks på bildet med babygymen..

    4. Så koselig! :o) Men du – man trenger ikke koke flaskene, de blir mer enn rene nok i oppvaskmaskina på det varmeste programmet der. Det lærte jeg da eldstemann var liten for 20 år siden i alle fall. Bildet av småtten under babygymmen viste ikke så mye av ungen at det var mulig å identifisere ham på noen måte, var bare koselig! :o)

      1. Godt å høre ❤️ Det er helt sikkert mer enn bra nok med oppvaskmaskinen ja.. Funket det for 20 år siden, funker det helt sikkert i dag også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg