Barndomskjæresten redder verden

For to år siden sa barndomskameraten min Bent Sondre at han hadde en idé. En idé han ville lufte for meg, siden han visste at jeg er over middels opptatt av de små miljøvennlige grepene man kan gjøre i hverdagen.

Redusere plastforbruket, ta beina fatt til butikken, lage restemiddag av ting man har i kjøleskapet – og på den måten gjøre det man kan for å redusere matsvinn.

Bent Sondre og meg i 1987 😆

Bent Sondre er utdannet kokk, og har lenge vært fortvilet over de store mørketallene når det gjelder matsvinn. 400 000 tonn mat kastes hvert år (!), og dagligvarebransjen står for 150.000 av dem.

I 2017 inngikk regjeringen og den norske matbransjen en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030, og det var da ideen til Bent Sondre begynte å spire. Og vips, var prosessen med å få Sondres idé ut av hodet og ned på blokka, i gang!

Etter to år med med innsamling av data og utvikling av teknologien, er det nå straks klart for å lansere løsningen – og jeg må innrømme at jeg er superspent!

Det siste året har jeg med jevne mellomrom mast på hvor langt de har kommet i prosessen, for jeg forelsket meg nemlig helt i ideen hans. Bare hør på dette:

Bent Sondre har utviklet en gratis app, som gjør at du får umiddelbar tilgang til alle varer i butikken du skal handle i, som er i ferd med å gå ut på dato – og som dermed er redusert i pris.

Appen fungerer i alle dagligvarebutikker – på tvers av kjeder. Dette er en nøytral app som ikke går på bekostning av konkurransen mellom de ulike butikkene, og den er beregnet på at kundene ofte handler i forskjellige butikker.

Appen aktiveres i det øyeblikket du går inn i en butikk, da får du et push-varsel på mobilen din, med spørsmål om du ønsker å ta appen i bruk.

Dersom du ønsker det, åpnes appen – og du får umiddelbar tilgang til varene til redusert pris. Du får også tilgang til butikkens kundeavis med aktuelle tilbud, butikkens hjemmeside med oppskrifter og annen info, samt butikkens åpningstider.

Bilde fra Spot On

Og dette er jo bare helt genialt! Det er genialt for miljøet, det er genialt for at butikkjedene ikke lenger skal tape vanvittige penger på matsvinn (og heller øke omsetningen), og det er genialt for oss forbrukere som kan være med på å redusere matsvinn og samtidig spare penger.

Appen lagrer for øvrig ingen opplysninger, og den lukkes automatisk når du går ut av butikken.

Dagligvarekjedene gleder seg til appen rulles ut til forbrukerne – og jeg må innrømme at jeg virkelig er superspent på responsen. Tenk om min første barndomskjæreste kan være medvirkende til at matsvinn elimineres i butikkjedene våre? Det hadde vært utrolig tøft 🙌🏽😄

Les mer om Spot On her – og legg gjerne igjen mailadressen din dersom du ønsker å bli varslet når appen lanseres! Det har jeg gjort 😉

/ All mat har en verdi og fortjener å bli spist ☀️

3 kommentarer
    1. Når jeg er på butikken,-det første stedet jeg jeg går er til stedet m varer på utgått dato,eller nesten utgått. Billig og helt god mat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg