Barnehagenes korona-suksess!

Vi er veldig glad i barnehagen vår. De ansatte er ikke bare fantastiske med barna, de er utrolig flinke på kommunikasjon med oss foreldre uansett hva det måtte være. Spesielt de siste ukene der korona har endret barnehagens struktur og rutiner, har de vært flinke til å holde oss oppdatert.

Det som rett etter gjenåpningen kunne virke som store utfordringer med økt hygienefokus, avgrensede områder og mindre grupper – gikk smidig for seg og ble raskt til den nye hverdagen.

Det tok ikke lang tid før vi oppfattet de ansatte som ekstra fornøyde fordi alle har vært på jobb til samme tid, og at det har vært utrolig fint for både barn og voksne å ha faste arbeidstider å forholde seg til.

Barna har trivdes svært godt i mindre grupper, og for første gang i historien har det vært nærmest snørr-frie uker. Det sistnevnte er vel omtrent historisk i barnehagesammenheng 😂

Og i dag leste jeg en kronikk som bekreftet det jeg har mistenkt de siste ukene. Det er pedagogisk leder Kine Voilås Nodland som har skrevet innlegget, med tittelen: “Tilbake til normalen? Nei takk!

Hun skriver: “Nå som vi er på vei tilbake til normalen, med ordinære åpningstider og personalet spredd utover i vakter, synes jeg at vi skal sette på bremsene og takke fint nei til å gå tilbake til slik det var før.”

Og dette er virkelig verdt å notere seg. Kine påpeker flere ting som har fungert mye bedre enn før: Barna stortrives i mindre grupper – det har gitt ro, færre konflikter og mer inkludering. De ansatte har kunnet følge opp barna på en helt annen måte fordi de har vært så få.

Den forkortede kjernetiden har som nevnt gjort at alle vakter har startet og sluttet samtidig. Godt for barna, og godt for de ansatte.

Det at barna har hatt med egne matpakker, har frigitt viktig tid som før gikk bort til kjøkkenoppgaver. Det har dessuten utviklet barnas robusthet, ved at de får erfaring med at matpakker er ulike og at innholdet kan være urettferdig 😉

De ansatte har hatt tid til å se og jobbe med de barna som trenger noe ekstra – og som Kine skriver: “Hva om nok folk på jobb kunne ført til færre kostbare spesialpedagogiske vedtak om det hadde blitt bevilget penger fra regjeringen slik at man kunne drive barnehager etter kohort-prinsippet?”

I bunn og grunn handler dette om at vi nå har fått se hva som skjer når det er nok folk på jobb, og de ansatte har fått muligheten til å bruke tiden på det de er ansatt til å gjøre.

Kvaliteten i barnehagen har økt, det har gitt fornøyde og tilfredse ansatte som har kunnet gå hjem fra jobb med god samvittighet – og det har sannsynligvis gitt mer fornøyde og tilfredse barn også.

Alt dette gir kvalitet i barnehagen! Ikke bare er det dét barna våre trenger – det er dét de ansatte i barnehagen fortjener ❤️

 

/ Har du noen tanker om barnehage etter gjenåpningen? ⭐️

30 kommentarer
    1. Ikke akkurat om barnehagen, men om skolen. For jeg mener det samme der. At man skulle hatt færre barn på hver lærer, slik at de kan bli sett. Tror mye hadde vært ungått av problemer da…

    2. Jeg er glad hele gruppa er sammen igjen istedenfor å blir delt i 4. Hvor mange morgener har jeg ikke forlatt ei fortvilt jente i barnehagen. Vennene hennes, vår enten ikke tilbake, eller på andre kohorter. Til tross for mindre grupper og flere vokse på færre barn. Ble jeg oppringt to timer etter jeg hadde levert jentungen. De visste ikke hva som var galt, men jeg måtte hente henne. De hadde lav terskel for å ringe. Og hun virket syk. Jeg tropper opp i barnehagen og henter en jente som går med hode nesten i bakken… Men så fort vi svinger ut av barnehagen og går hjemover er hun i full sving, lykkelig og glad igjen. Hun var rett å slett apatisk og mistrivdes så mye at de ansatte trodde hun var syk 🤦 Og jeg må bare få skrevet det, barnehagen er fantastisk, hun har aldri vært sånn som dette før. Og når jeg får snakket med henne hjemme, viser det seg at hun ble full av lei seg tanker fordi hun var ensom, joda hun lekte med de hun var på kohort med. Med hun savnet alle sammen. Og ville ikke at alle skulle være delt. Hun savnet også at de voksne. At de var samlet… Jeg har sett mange vanskelige leveringer i denne kohort tiden… Og ikke minst slitne voksne. Så nei.. Jeg ser ikke hva de kan ta med videre… Desverre en veldig sår opplevelse for oss å få ei så innesluttet jente. Vi kjente ikke igjen vår egen datter en periode… Heldigvis er alle på gruppe igjen. Hun får samholdet i gruppen, alle voksne. Hun trives igjen og et seg selv 💓

      1. Dette har jeg også sett på jobb og det er helt forferdelig, men om gruppene hadde vært mindre til vanlig så ville ikke dette vært et problem, da ville vi kunne vært sammen alle sammen ganske tidlig 😊
        Jeg jobber på avdeling med 28 barn, og det er dessverre ofte lite hjelp i at vi er mange voksne, det er for mange mennesker på for liten plass. Påkledning på vintern kan ta godt over en time, avledning enda mer. For vi kan ikke ha alle 28 i garderoben samtidig. Hadde vi vært 18-20 barn så mener jeg vi kunne ha redusert den tiden til minst halvparten, sannsynligvis mindre. Og hadde vi hatt bedre bemanning og bemanning hele dagen ville jeg kunne gått hjem med god samvittighet og tenkt at i dag har alle barna blitt sett.
        Vi ønsker at de små gruppene og den tette bemanningen skal bli hverdag, og blir det hverdag for barna, så vil ikke det savnet være der når det blir en del av normalen (før og etter korona, så leker vi jo på tvers av avdelinger også 😊).

      2. Off, det var vondt å lese! Trist med sånne erfaringer, det er bare hjerteskjærende 💔 Det vil helt sikkert være barn som trives med normalen også, håper bare bemanningen økes sånn at alle blir sett. Det fortjener både barna og de ansatte.

      3. Poenget her er vel ikke at barna skal fortsette å være isolert i små grupper, men at de burde være flere ansatte i barnehagene.

        1. Det er en veldig god tanke på papiret, men hvor gjennomførbart er det i praksis? Hvis man jobber 08-16, hvordan skal man da rekke å hente og levere i bhg? Da må mange arbeidsgivere tilrettelegge, noe som ikke alltid er like enkelt…

      4. helt enig! Min datter trives heller ikke i sin kohort! Savner de andre, utvalget av barn. Vil ikke i bhg og jeg må jobbe redusert for å ha henne lenge hjemme om morgene og hente tidligere!!

    3. Skjønner poenget. Men tenker at kortere åpningstid ikke bør være noe man går tilbake til. Det vil bli umulig for enkelte foreldre å jobbe fulltid om barnehagen skal ha kortere åpningstid. Man bør kanskje bemanne opp barnehagene i stedet.
      Matpakke er jo derimot noe man kan fortsette med i det daglige😊

    4. Jeg har vært igjennom tidenes vår med mer jobb enn noen sinne. Men for et fantastisk opplegg for ungene. Vi måtte tilpasse noen kohorter pga sammensetning og foreldre med kritiske yrker som krevde åpningstid tidlig og sent. Men unga har fått voksenkontakt, nære relasjoner og herlige opplevelser. Jeg fikk to på kjøkkenet, som tryller frem to måltider per dag, og unga leveres i porten. Ingen konflikter og unga kommer med sekken med dagens utstyr. Dette ønsker jeg å beholde mye av, men krevet flere ansatte, og foreldre som bruker barnehage når de jobber, og ikke ti timer når de er i permisjon med barn nr to, har fri selv eller skal bare jogge ei mil før henting. 🍉😍🌼

    5. Me hadde det så fint i kohort-barnehagen, med 7 timars opningstid og fullbemanning heile dagen. Endeleg kunne eg gå heim med god samvittigheit – eg visste at eg hadde SETT alle ungane kvar dag. Sorry mack, men det gjer me ikkje til vanleg. Då får dei som krever sin oppmerksomheit, mens dei andre styrer med sitt. Ikkje av vond vilje, men av mangel på tid 😕

    6. Enig, jeg ble nesten trist da ungene skulle tilbake til «vanlig» barnehage. Vi bor i Trondheim, og her ønsker faktisk kommunen kortere åpningstid på permanent basis 🥳 Håper det skjer!

        1. Også møkkete også da… 😂
          Unnskyld meg og min kullsorte humor, men jeg måtte bare le 😂 Tja, kanskje det er flere som har innspill om din personlige hygiene? Hilsen sykepleier som ikke har lagt merke til noen store hygienebrudd 🤓

    7. Kohortbarnehagene som vi har sett i det siste er barnehager som i liten grad er en lærende organisasjon. Som ikke har mulighet for møter, refleksjon og samarbeid mellom avdelingene. Det gir barnehager som har et lavere pedagogisk tilbud og barnehager som kun gir et utvalg av muligheter og ikke et mangfold som vanlig. Der er alltid mulig å se på hvordan man skal organisere seg. Kan man ta inn et par barn ekstra i barnehagen for å kunne ha en fast på kjøkkenet? Kan man legge pedagogenes plantid til barnas sovetid? Kan man binde opp personalets ferie så ikke de har ferie når det er mange barn i barnehagen? Jeg sier ikke at vi ikke trenger mer personal i barnehagene, men det finnes løsninger som er langt bedre enn kohortsystem og faste grupper…

      1. Dette er interessante betraktninger – skulle gjerne lest mer om løsningsbaserte muligheter! Kan det være at mange bhg kjører seg fast i gamle mønstre? At det er vanskelig å tenke nytt? Pga uvillig ledelse eller rett og slett tidsklemme? Jeg vet ikke, tenker bare høyt 😊✌

        1. Det tror jeg absolutt. Hvordan man alltid har gjort ting blir ofte malen på hvordan man gjør ting fremover også, og uten tid til refleksjon vil ikke personalet bevege seg fremover. I vår kommune har alle de kobp endre vaner. I vår kommune har alle de kommunale barnehagene kjøkkenassistent, det finansieres gjennom 2 ekstra barn i barnehagen, 100 kr av “matpengene” pr barn pr mnd, og noen prosenter blir dekket av barnehagen. Absolutt verdt de 2 ekstra barna. Mange barnehager har pedagoger som har kortere vakter hver dag istedenfor at de sitter på arbeidsrommet en time midt på dag mens barna sover eller er ute med mange andre. Det finnes mange muligheter innenfor de rammene vi har nå, iallefall om vi er villlige til å lete etter dem….

    8. Jeg jobber i barnehage selv og syns den første tiden etter åpning var fryktelig slitsom. I det man har barn som krever mer, men ikke har noen ressurs, på kohorten sin ble det veldig krevende å være alene med 6 barn. Men det å kunne være 2 voksne og 12 barn var som en drøm. Vi kunne gå på tur hver dag, ungene hadde noen å leke med og det var få konflikter. Nå er vi 24 barn og 4 voksne, og det fungerer forsåvidt, men med full åpningstid er vi veldig ofte færre voksne på like mange barn. Det hadde faktisk hjulpet mye med en ekstra ansatt pr. avdeling. Så jeg håper myndighetene skjønner at det er bedre å investere enn å reparere 🙂

    9. Vi har også elsket kohortbarnehagen, men jeg ser at junior elsker at de er mer tilbake til normalen med at alle er sammen igjen – både barn og voksne. Vi er heldige og er på hjemmekontor begge to fremdeles, så vi har fortsatt å ha ham korte dager i barnehagen og heller jobbet litt på kvelden, for da får vi mer kvalitetstid sammen og han er i barnehagen når det er mest bemanning. Vinn-vinn! Gruer meg skikkelig til pendlehelvete starter igjen.. (ja, jeg vet at jeg må bytte jobb.. 🙈🙈)

    10. Små grupper og alle voksne på jobb hele åpningstiden har vært veldig bra for både barn og voksne 🙂 Fra høsten er vi 3 voksne på 18 barn ( som er normen) men med åpningstid fra 06.45 -17.00 er det ikke mange timene på dagen vi er alle voksne (4 timer max) Lurer på hvordan politikerene mener det er god kvalitet….. 🤔

    11. Kohort-barnehagen er den fineste barnehagen jeg har jobbet i! Med nok tid til å SE hvert enkelt barn og faktisk bli kjent med barna ❤️ jeg har aldri jobbet så mye og så intensivt som i denne perioden, med all plantid, møter, foreldresamtaler etc gjort på overtid. Tross mye jobb har jeg aldri sett bedre resultater i barnegruppa. De føler seg trygg, de føler seg sett og de blomstrer. Tilbakemelding fra nesten samtlige foreldre har vært at denne barnehagen har vært bra for barna 🌸 Og DET gjør det verdt den ekstra innsatsen vi har lagt i dette. Måtte dette føre til økt bemanning (og kanskje maxtid for barna) 🙏💕

    12. Helt enig! Mer forutsigbart for foreldre, barn og ansatte. Lillegutt har derimot har allikevel klart å bli snørrete og må holde seg hjemme😂

    13. Som både barnehagemamma og pedagogisk leder – tusen takk for at du bruker stemmen din til å fremme noe så viktig! Tenk om dette hadde blitt hverdagen vår 😍

    14. Barna har heldigvis på mange måter vært vinnere av denne situasjonen. Å se utvikling skyte i været mye større tempo enn tidligere har vært en glede å se. Tid til oppfølging, tilstedeværelse og veiledning.

      Jeg tror det vil være gunstig å gå tilbake til mindre barnegrupper slik mange avdelings bhger driver (feks 18 store, 9 små), i tillegg til mer bemanning i hele åpningstiden. Dessverre er det mange kommuner som bygger store base bhger, ettersom det er det mest økonomiske – men i mot det meste av forskningen på feltet. Slik jeg har forstått det, er det også de store bhgene som har slitt mest mtp organisering for å innføre smitteveilederen. Mindre bhger med egne garderober og flere avdrom har nok gjort organisering lettere.

      Heia barnehagene, og alle som jobber for endring!

    15. Vi har ikke merket så stor forskjell, bortsett fra enda kortere dager enn vanlig. Fra 5.5 time til 4.5 timers dag i bhg 🙈 siste året har det vært mye utskifting av personalet, så vi har levert når “hans” person har kommet på jobb, og hentet før hun var på jobb uansett 😅

    16. Det burde kanskje vært en maxtid i bhg?! Er som regel etter et visst antall timer ungene blir kjempe slitne og reagerer med «jeg vil ikke hjem». Noe som ofte medfører til enda lenger tid i bhg, fordi da kan man jo kjøre på butikken osv før man henter😬 Glade barn gjennom hele dagen har vært det mest positive for min del, og mye av grunnen skyldes kortere enn 9 timer i bhg per dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg