Dagens lille: Motstand

Akkurat nå må jeg bare krype til korset og innrømme at jeg sliter..

For helt siden det ble klart at Peter skulle i gang med ny livsstil- og kostholdsplan – var jeg fast bestemt på å henge meg på. Dette er hans prosjekt, men dette skal vi være to om.

Jeg trodde helt ærlig det skulle bli smooth sailing – oppskriften har jo blitt oss servert på sølvfat, men kanskje nettopp derfor ble jeg overrasket over at det rett og slett føles ganske utmattende.

Og det er ikke på grunn av økt puls og trening. Det handler om maten!

For jeg var helt overbevist om at jeg hadde koll på maten fra før. De siste årene har jeg nemlig blitt tvunget til å tenke gjennom hva jeg putter i meg, rett og slett fordi kroppen min trenger næring for å fungere.

For mye sukker for eksempel – og kroppen min begynner sakte, men sikkert å skrante. Lubb på magen, null energi, slitent hode og kort lunte. Slitsomt, og selvfølgelig fryktelig irriterende.

Derfor trodde jeg at dette kom til å bli enkelt. Jeg spiser jo ganske sunt fra før, tenkte jeg, dette blir easy peasy!

Men her sitter jeg altså og kjenner på motstanden.

Peter og jeg kjøpte boka til Desirée i forkant av dette prosjektet, der oppskriftene til hvordan man kan bli fit på en måned, er skrevet i detalj. Så enkelt. Dette spiser du til frokost, lunsj, middag og kvelds.

Så mange gode oppskrifter – så i tråd med det kroppen min ønsker! Ikke gluten, ikke sukker – og minimalt med melkeprodukter. Alt kan dessuten erstattes dersom man har allergier.

Og til tross for alt dette – til tross for denne gavepakken, sitter jeg her med motstanden. Og jeg vet nøyaktig hva det skyldes: Nye rutiner! Nye rutiner på alt!

Det føles litt som den gangen jeg bestemte meg for å ta et oppgjør med brødskiva – for plutselig innså jeg at jeg hadde havnet i brødskive-fella. Det var brød til frokost, lunsj og kvelds. Mat skal jo gi energi – men brødskiva gjorde ikke det i min kropp. Den ga meg liksom ingenting.

Men så fort jeg hadde tatt valget – satt jeg der og klødde meg i huet: Ikke mer brød – HVA SØREN SKAL JEG SPISE NÅ?! DETTE GÅR JO IKKE!

I dag er dag 3 av en plan jeg skal følge – jeg VET hva jeg skal spise, men det går ikke av seg selv enda! Og det er litt.. skummelt.

Jeg vet at dette er akkurat det jeg trenger for å bli røsket ut av matbobla mi, og få opp øynene for at det finnes annen mat enn havregrøt til frokost, kjøttdeig og pasta til middag, og yoghurt til kvelds.

Men det er opplegg. Det går ikke av seg selv enda. Og det er skummelt. Det er utmattende – det er motstand!

Så dette lille innlegget er ment til alle dere andre som også holder på med livsstilsendringer for bedre helse. La oss bare trekke pusten sammen. Det tar tre uker å etablere nye vaner – men så kommer det sakte, men sikkert, til å svinge.

Og da blir det jæskla bra!

/ Fy flate som jeg gleder meg 🙌🏽☀️

5 kommentarer
    1. Dette har ikke noe med selve innlegget å gjøre, men hva heter den nydelige fargen på veggen på bildene?

    2. Hehe, kjenner meg veeeeeldig igjen iinnlegget ditt😃 Men det er jo sant. Det blir bedre, bare man kommer seg over kneika de første ukene😃💪🏼

      1. I starten måtte jeg på avvenning, da hadde jeg ingen erstatning. Gikk over til frokosttallerkner med mye forskjellig isteden, gulrøtter, tomater, mandler, skinke og ost osv. Rester fra gårsdagens middag til lunsj, og et eller annet til kvelds. Etterhvert la jeg min elsk på de glutenfrie chia-knekkebrødene, og brukte dem når jeg trengte “noe å ha pålegg på” 😉
        Nå har det jo åpnet seg en ny verden med Desiree sine oppskrifter – hun har veldig mange gode rundstykke-oppskrifter på bloggen sin blant annet. Skikkelig gode, og veldig mye bedre for skrotten enn kjøpebrød 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg