De vonde hemmelighetene skal deles

Tidligere denne uka, la “Barnas Trygghet” ut en post på Facebook, som beskrev hvordan Norgeshistoriens største beslag av overgrepsbilder av barn, gikk for tom pressebenk i en rettssal mandag og tirsdag denne uka.

Med unntak av VG som var tilstede deler av dagen, var det ingen norske aviser som ønsket å dekke et beslag på nærmere 18 millioner bilder.

Tenk litt på det. Ingen presse.

Og grunnen til det, er at mediene vet at dette gjør for vondt å lese om. Det blir for mørkt og vanskelig for oss, og det gir dårlig uttelling å dekke en sak som ikke genererer klikk.

Problemet er bare at dette handler om barn. For de er bare barn. Og overgrep skader barna for livet, barns rett til beskyttelse må styrkes. Dette temaet må opp i lyset –  dette må bekjempes. Barn trenger at vi voksne tar ansvar. Overgrep skal ikke ties ihjel – det skal snakkes ihjel!

For noen uker siden, var jeg på et foreldremøte i regi av Incestsenteret i Vestfold. De har i en årrekke drevet forebyggende og avdekkende arbeid i skoler og barnehager i Vestfold. Før var det 5. klassingene som fikk besøk, nå starter besøkene så tidlig som i barnehagen – for forskning viser at de fleste overgrepene starter i 5-6 års alder.

Og dette er så vanvittig viktig arbeid! For i følge en sak i psykologtidsskriftet.no, tyder alt på at jo yngre barna er når overgrepene starter, desto lenger pågår overgrepene. Yngre barn mangler kunnskap om seksualitet, og dermed verken forstår de, eller har mulighet til, å formidle hva de er utsatt for.

Disse funnene understreker nødvendigheten av tiltak som kan avdekke og stoppe overgrep mot barn så tidlig som mulig.

Til tross for økt innsats mot vold og overgrep de siste årene, holder andelen barn som opplever dette i oppveksten seg stabilt høy. Kun 1 av 5 som har blitt utsatt, forteller at de har vært i kontakt med hjelpeapparat.

Det er altså en lang vei igjen å gå, og nå er det på høy tid å erkjenne at dette dessverre dreier seg om et folkehelseproblem. Å få fokus på dette allerede i barnehagealder, er en av de aller viktigste måtene å beskytte barn på.

Det er viktig å lære barna så tidlig som mulig at kroppen er vår egen, og at det er vi selv som bestemmer over den. Det er viktig å lære barna så tidlig som mulig at det finnes gode og vonde hemmeligheter, og at man kan holde de gode for seg selv – men at de vonde alltid skal deles med en voksen man kjenner godt.

På foreldremøtet med Incestsenteret delte de historien om gutten som fortalte pappaen sin at han og bestefaren hadde en hemmelighet. Hvorpå faren svarer: “Så fint! Hvis dere har en hemmelighet må du ikke fortelle den til noen!” Det var jo selvsagt ingen god hemmelighet den lille gutten bar på, og den uskyldige reaksjonen til pappaen gjorde at han fortsatte å holde den for seg selv.

For mannen som satt på tiltalebenken i starten av denne uka for norgeshistoriens største beslag av overgrepsbilder av barn, ba aktor om 4 år i fengsel. Det var visstnok en rekordhøy straff. Mannen selv ønsket (i følge “Barnas Trygghet”) å slippe unna med betinget fengsel. Er det kanskje på tide å se litt nøyere på disse straffene nå?

I mellomtiden må vi sørge for å gjøre det overgriperne frykter mest: Bevisstgjøre barna våre. La overgriperne forstå at ingen som utfører overgrep mot barn, skal føle seg trygge. De vonde hemmelighetene skal deles.

Og så må pressebenken fylles opp når viktige og allmennyttige ting skal avgjøres i tingretten.

De er alle barn 💔

/ Sjekk ut “Hemmeligheten” på youtube, og serien “Kroppen eier jeg” på Nrk Super. Se det sammen med barna! ❤️

13 kommentarer
    1. Elsker at du setter fokus på dette <3 Jeg tror også at vi trenger å kommunisere med barn med bevisstheten om at ikke alle barn nødvendigvis skjønner at de sitter med en såkalt "vond" hemmelighet. Når overgrepene skjer i en miks av bekreftelse og at de blir fortalt at "dette gjør mennesker som er glad i og elsker hverandre" – da trenger de hjelp utenfra til å forstå hvorfor de skal angi de menneskene de kanskje er mest glad i her i verden. Den dokumentaren på nrk – Finding Neverland, og Oprah's intervju med de to guttene fra dokumentaren som ligger på youtube, var så opplysende for meg rundt dette! Hun er jo overgrepsoffer selv. Hun forteller om hvordan barna opplever det forvirrende fordi endel av de seksuelle følelsene de introduseres for i møte med sin overgriper, faktisk er gode. De sitter med følelsen av å ha "vært med på det", og forstår ikke at de har vært utsatt for manipulasjon og overtramp… uansett – ikke en kritikk dette her, bare en refleksjon!

      1. Kjempeviktig kommentar! Dette snakket også incestsenteret om. Alt det du poengterer, samt overbevisningen til overgriper om at “dette er helt normalt – noe (for eksempel) alle familier gjør”. Takk for at du tok deg tid til å skrive en melding om det! 👍🏼🌸

    2. Så flott at du tar opp dette vanvittig viktige temaet!
      Jeg jobber med barn og tenker mye på ‘hvem av dere…?’
      For statistikken sier jo sitt…. Og hjertet mitt blør!

    3. Takk for at du snakker høyt om dette! Forrige uke begynte jeg å se “Kroppen eier jeg” sammen med datteren min på 3 år. Hun forstår mye, og så snakker vi om det hun ikke forstår. Hun vil bare se det om og om igjen. Jeg synes det er så viktig at man starter tidlig med å snakke med barn om at de eier sin kropp. Jeg har fortalt i bhg at vi har begynt med dette, og oppfordret til å vise filmene i barnehagen. Etter å ha jobbet en del år i barnevernet, så vet jeg at behovet er der. Flere barn må få vite hva de selv har rett på, og hva de skal beskyttes fra <3

    4. Så må jeg dele en historie :kjenner en familie der ei lita jente tegnet ei uskyldig tegning av ei mus som blødde i et basseng ,det ble slått full alarm hos lærer -helsesøster og deretter barnevern ,alt pga denne uskyldige tegninga .
      Faren til jenta ble puttet i fengsel (mistanke om overgrep)mens saken ble etterforsket og barna tatt hånd om av barnevernet .
      Tilslutt var det ingenting med etterforskningen som visste at faren hadde gjort noe galt heller ikke mor , så de fikk jenta tilbake .
      Det ble altså slått full alarm på alle kanter for ei uskyldig tegning .
      De hadde også informert alle på skolen hva som foregikk før saken var ferdig etterforsket .
      Det endte opp med at denne lille familien valgte å flytte til en annen by ,pga folk kastet stygge blikk osv .så man må huske på at barn kan ha en vill fantasi og at det nødvendigvis ikke behøver å bety noe galt

    5. Så flott at dette blir tatt opp. Min hemmelighet bar jeg på til jeg var 13 år….. Skulle ønske jeg hadde fortalt den med en gang. Barn MÅ beskyttes. Og overgrep må ikke ties ihel.

    6. Så viktig å sette fokus på.
      Jeg lærte tidlig min datter om gode og vonde hemmeligheter. Tilpasset alder og repetert regelmessig. Jeg lærte hun tidlig at hun kan fortelle mamma ALT. Resultatet hittil er at hun forteller ALT og foreløpig har det ikke vært noe stort. Det meste hadde hun ikke hadde trengt å fortelle, men samtidig får jeg vist hun at jeg er her og at hun blir møtt på en god måte. Som et resultat av dette har hun en stor tillit til meg. Nå som det begynner å skje ting med kroppen (pubertet) og utfordringer med venner (helt uskyldig foreløpig) forteller hun meg om dette. Det føler jeg er ekstremt viktig. Skulle det skje hun noe vabskelog, har jeg vist til henne at det er trygt hos mamma. Hos at hos meg blir hun møtt , får veiledning og omsorg. Tror man kan legge et godt grunnlag allerede fra de er små. De kan oppleve mange vanskelige ting i livet, og da er det for meg viktig at hun føler hun kan komme til meg med dette. Jeg har også vært åpen om at ikke alle mennesker har god hensikter, og at hennes kropp er hennes kropp. Jeg tror veldig på å snakke med barn om ting, og da ikke bare de gode tingene i verden. Selvfølgelig alderstilpasset.

    7. Utrolig flott at du tar opp dette temaet!
      Fra hvilken aldersgruppe tror du denne serien passer for?
      Fant ikke så mye info om den på nrk sine sider. Mulig jeg var dårlig på å lete… 😛

    8. Jeg reagerte også på innlegget til barnas trygghet. Det er bare helt forferdelig at ikke dette ble slått stort opp i mediene.
      Straffeutmålingen for overgrep er ett stort hån mot ofrene i dette landet. Det skulle vært sidestilt med drap. En stor del av de som er utsatt for slike ting er ødelagt for livet. Betinget fengsel? Jeg blir dårlig bare med tanken på hva dette monsteret kan gjøre med andre barn.
      Dessverre så er straffen høyere hvis du stjeler penger fra den norske stat. Eller hvis du reiser på ferie uten å melde fra til NAV først😢.
      Samfunnet vårt bør og MÅ ta vare på de som er forsvarsløse, ikke håne de med å la overgriperne gå fri.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg