Den magiske dynevasken

Visste du at det er så lett å vaske dyner?!

Jeg er nemlig en av dem som bestandig har sett for meg at det er umulig å vaske dyner i vaskemaskinen. Jeg har tenkt at dyna bare ender opp som en stor kladd med fjær, at den ikke tørker skikkelig etter vask og dermed blir full av muggsopp og andre bakterier – og så må man kaste den, og kjøpe en ny.

For ikke å snakke om vaskemaskinen – hva om den tar kvelden på grunn av for høy vekt og overbelastning? En gjennomvåt dyne må jo veie i overkant av hva en stakkars maskin kan tåle?

Derfor luftet jeg i mange år dynene isteden, kastet dem ut vinduet så fort minusgradene passerte 10 på skalaen. Det skal sies at vi til nå har vært så heldige at vi ikke har hatt “dyne-ulykker” der dynene faktisk har trengt en vask – men for noen uker siden spurte jeg google om hjelp: Hvordan vaske dyner?

Og det viste seg å være lettere enn antatt!

  • Det viktigste var å sjekke spesifikasjonene til vaskemaskinen, der det blant annet står hvor mye maskinen tåler av tøyvekt. Står det 8 kilo, betyr det at maskinen tåler maks 8 kilo tørt tøy – og skal man vaske en dyne, bør den tåle minimum 7 kilo.
  • Sjekk anvisningene på dyna, og merk at noen produsenter helgarderer seg ved å oppgi lavere grader enn det dyna egentlig tåler. Midden dør ved 55 grader, så en 60 graders vask er å foretrekke.
  • Bruk et vaskemiddel uten enzymer, som for eksempel såpen du bruker til ullvask – og dosér mellom 1/3 og 1/2 av vanlig dose. Ikke tilsett skyllemiddel!
  • Etter vask er det anbefalt å bruke tørketrommel, for å unngå at dunene klumper seg sammen. Putt noen tennisballer i trommelen sammen med dyna, slik at dunene fordeles lettere.

Voila!

Ekspertene anbefaler å vaske dyner 1-2 ganger i året, med mindre du er allergisk mot husstøvmidd – da anbefales 4 ganger årlig. Bytter du mellom sommerdyne og vinterdyne, anbefales det å vaske dyna før den tas i bruk, istedenfor før den legges bort for sesongen.

Og hodeputen? Den bør få seg en runde i vaskemaskinen 3-4 ganger i året. Hvilket er litt oftere enn jeg har vasket min 😅

Så da vet du det! Dynevask er lett som en plett. Nyvasket dyne uten midd føles rimelig ålreit – og en vask anbefales altså på det sterkeste dersom du også er skeptisk til å putte dyna i maskinen.

/ Berre gjer da! 😊

16 kommentarer
    1. Vi hadde nylig et hunderelatert uhell som førte til at begge dynene måtte vaskes (det viste seg at hendelsen skyldes konsumering av 3 stk. twist MED papiret på, som da altså kom ut igjen samme veien. I senga.)
      Memo: ikke legg twist på stuebordet uten vakthold.
      Memo2: Lukk døra til soverommet på dagtid.

    2. Er det en dobbeldyne du holder opp? Eller ser dynen bred ut fordi du er kort? 😂Jeg har nemlig lurt på om det går an å vaske dobbeldyna vår 🤔Den er ikke tung, men så innmari svær!

    3. Jeg fikk helt fnatt nå. 26 år gammel og aldri vaska ei dyne i mitt liv. For i mitt hode har jeg aldri tenkt så langt.. Så i ren desperasjon (og redsel for oppsamla midd) har jeg nå slengt dyna i vasken sammen med puta (stor vaskemaskin her i gården) og samboeren sin i den andre.. I det vannet treffer dyna går det opp for ho her at man skal sove om 3 timer og vi ikke har tørketrommel… Så når tror jeg samboeren blir lykkelig når han finner soveposen når han kommer hjem fra kveldsvakt (Ops!) haha..

    4. Artig! I dag tidlig fikk jeg ånden over meg, og sendte dyna og puta på rens, samt trekket til overmadrassen i vaskemaskina. Nå venter noen dager med soving i soveposen, for dyna er ikke ferdig på rens før onsdag. Skulle ønske jeg hadde tørketrommel!

    5. Takk for tips! Agurknytt eller ei, av og til er info frå ei husmor til ei annan viktigare enn kva kategori innlegget havna under 🤣🙈 her blir det vasking av dyner og puter etter helga, for no veit eg jo at det faktisk går ann. Heilt ærlig må eg innrømme at eg ikkje har ofra vask av puter ein sjanse, på veldig veldig lenge, og dyner ? Vel det har eg til gode å faktisk ha gjort .. på tide kanskje no når eg nærmar meg dei gyldne 30 😳 men det passar igrunn fint inn i programmet no når eg har byrja og endevende heile leiligheta etter jakta på eit godt system. Rotet flyt, blir sikkert nøgd når eg er ferdig og ting er tilbake på nesten samme plass som før 😅🙄 men har fått sortert og kasta litt under vegs, og berre det føles som om eg har klatra 5 grader på husmorskalaen på ein dag. Når dynene og blir vaska sprenge eg sikkert alle grenser på barometeret god husmor – sånn utenom at kjøkken og bakepoeng er nokså fråverande 🤭😆🤷🏻‍♀️

    6. Takk for tips!!
      Er så mange fantastiske tips jeg får her inne og de settes stor pris på 🙂
      Bare å fortsette 😉
      Min dyne er i vaskemaskinen as we speak!

    7. Et lite tips angående hodeputen! Du får kjøpt beskyttelsetrekk i et slags “tisselaken” stoff til å ha på puta, under det vanlige putetrekket, så slipper du å vaske hele puta, men kun dette trekket 😃 kom veeeldig godt med når toåringen spydde over ansiktet og putene mine 😂🤢🤮

    8. Veldig ikke i samsvar med dette innlegget men så du var i 30 årslag i går men like fresh på Snapchat i dag?! Jeg er ikke en av de som synes du virker kjedelig men tar du deg aldri en fest? Reiser du og Peter feks aldri på hotel ei natt,drikker litt vin og spiser en bedre middag?

      1. Håper ikke du blir fornærmet nå, men dette må sies å være en av de snåleste kommentarene jeg har fått 😂 Ikke vondt ment altså – men jeg må jo bare takke og bukke for at du syns jeg så fresh ut på snap i dag! 🙈😂

    9. Oj… Blir nesten litt skremt jeg når jeg ser hvor mange som ikke har vasket dyner og puter.. har vokst opp med det skal vaskes og etter at jeg har blitt voksen selv har jeg fortsatt I den tralten:)

      1. Ja du kan så si – mamma har helt sikkert vasket dyner i min oppvekst, men jeg har aldri lagt merke til det! (Jeg var bortskjemt skal sies..) Har fått mange meldinger og snapper fra folk de siste dagene som vasker dyner, moro at folk blir inspirert 😄❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg