Derfor gir vi ikke barna brus

Det ser kanskje ut som at jeg har gått for en skikkelig click bait denne gangen, men det er det altså ikke. Overskriften stemmer på en prikk, barna våre får ikke brus.

 

Og før jeg forklarer hvorfor, må jeg presisere at dette er sånn vi har det hjemme hos oss. Dette er vårt valg, og jeg mener ikke at du som gir barna dine brus, er et dårlig menneske. Eller at du tar dårlige valg for barna dine. Som med mange andre ting i livet, er det helt i orden å ta forskjellige valg. Jeg respekterer fullt ut ditt valg, og håper på lik linje at du respekterer mitt.

Og denne starten beskriver veldig godt en ganske merkelig konsekvens av brus-nekten, nemlig at vi titt og ofte må forsvare oss overfor andre. Spørsmål hentet fra spørsmålsrunden, lød for eksempel:

“Hvorfor i all verden nekter du barna dine å drikke brus?”
“Nekter du Peter å drikke brus også?”
“Det er helt sykt at barna dine ikke får drikke brus. Hvorfor ønsker du å straffe dem på den måten?”

Men så fikk jeg et annet spørsmål også, som jeg syns var verdt å merke seg:

“Hvorfor lar du ikke barna drikke brus? Hvordan får du andre til å respektere det valget?
For det vil jeg gjøre også! Mine har ikke drukket brus enda, og de behøver det jo ikke heller.”

 

Og det tenker jeg å svare på nå.

Helt siden livet mitt ble snudd på hodet av sykdom da jeg var i tjueårene, har jeg vært i overkant interessert i mat, næring og tarmens funksjon. Da jeg lærte at rundt 70% av immunforsvaret vårt sitter i tarmen, forstod jeg viktigheten av å bidra til at den fungerer på best mulig måte.

Men like mye som dette, har jeg også blitt veldig bevisst på hvordan vi mennesker bruker sukker som kos. Nå skal vi kose oss! Fram med pottisen, fram med smågodtet! Og på samme måte som jeg ofte setter lydnivået på 17 på TV’n for å motvirke at OCD’en min tar overhånd, har det nesten gått sport i å lære barna mine at man ikke ha sukker for å kose seg.

Og her kommer brusen inn. Barn får vaner, akkurat som oss voksne. Derfor fant Peter og jeg tidlig ut, at brus like gjerne kan høre bursdager til. Når det er bursdag er det fest, og da drikker vi brus!

Resultatet av det, er at ungene aldri har vendt seg til å bruke brus som tørstedrikk. Eller som kosedrikk i hverdagen. De syns det er ekstra mega-stas med bursdag, fordi da serverer vi brus.

Jeg skulle likt å vite hvor mye penger vi har spart i hverdagen fordi vi aldri har kjøpt inn brus – og ikke minst hvor mye sukker/søtning vi hittil har spart kroppene våre for. Sukkerinntaket er mer enn høyt nok i hverdagen fra før – når man innser at det faktisk er tilsatt sukker i kokt skinke vi har på brødskiva..

Om det er sukkerholdig eller sukkerfri brus med kunstig søtning blir egentlig hipp som happ, for søtsuget blir det samme, og helt ærlig vet jeg ikke hva som er verst for kroppen av sukker og aspartam. Derfor velger jeg ingen.

Har barna det tøft i hverdagen fordi de lever med så slemme foreldre som ikke kjøper inn brus? Har barna det tøft fordi de føler at de blir straffet?

Selvsagt ikke.

For oss fungerer det jo helt strålende. Jeg tror også barn har godt å av å glede seg. De har godt av å vite at godteri kun spises på lørdager, fordi mye av gleden er å ha noe å se skikkelig fram til. De kunne godt fått et glass brus ved siden av godteriet også, men jeg ser rett og slett ikke poenget.

På samme måte som at har man først vendt seg til å drikke brus til middagen, går man aldri tilbake til å drikke vann. Hadde vi begynt å kjøpe inn brus hver uke, hadde vi begynt å drikke den også.

Det skal sies at dersom barna får servert brus når de er på besøk hos noen, får de selvsagt lov til å takke ja. Det er ikke på besøk hos andre de bygger kostholdsvaner – og det viktige for oss, er det som skjer under vårt tak.

Så for vår del har det vært det perfekte valget å styre unna brusdrikking med mindre det er fest, og jeg kan sterkt anbefale det videre.

/ … Bare ikke forvent at alle andre respekterer det 😉

48 kommentarer
    1. Woop!
      Kult at det er flere som tenker likt!
      Eldstemann her ble holdt unna brus (og godteri) til hun var ca 4 år. Fikk etterhvert smake og sa bare ææææææsj til både brus og det meste av godteri! Minsten på 2 år har ikke smakt brus MEN tatt seg noen dråper øl(!) fra pappas tomme ølboks med et påfølgende NAM! Aner meg at hun blir brusdrikker😉 og i likhet med søsteren liker ikke hun heller noe Sæelig godteri med unntak av chips/potetskruer 😁😂🥳

    2. Våre drikker ikkje brus heller. Ingen favoritt hos oss foreldre = sjelden kjøpt = ungene har aldri lært og like. Det samme med saft 🤣 bevisst valg? Nope. Gjør det noe? Nope. Fått mange rare blikk? Gjett om! 🤣

    3. Kudos💪
      Synes argumentene er gode jeg. Støtter det fullt ut. Her i vår familie prøver vi også å begrense sukker og søt drikke til lørdag. En stor utfordring etterhvert nå som barna er blitt større og vimser mer alene🙈På butikken bl. a..
      Men det går an, og alt starter med oss foreldre. Igjen🥴😎

    4. Nå var det jo ikke så «ille» som du la frem i spørsmålsrunde innlegget (syns ikke det var ille), hvor du skreiv; hvorfor lar vi ikke barna drikke brus. Så da ut som de aldri fikk lov å drikke brus, noe det ser ut til at de får, ved spesielle anledninger. Syns for øvrig det er bra at dere har sukkerrestriksjoner. Har selv vokst opp i et hjem hvor det sjelden var søtsaker, og selv om jeg nå spiser sukkerkvota mi og vel så det. Så er jeg takknemlig for at jeg ikke fikk det ubegrenset som barn, av helsegevinst. Prøver derfor å føre dette videre med mine egne barn. Lørdagsgodt er en fin ting:)

    5. Mine 3 koseklumper mellom 10 og 2 år drikker ikke brus. Enda jeg er en colaholiker selv. Og jeg er glad for at ungene ikke liker det, selvom jeg er et dårlig forbilde som drikker det hver dag.. Men det er nok mer flaks blandet med sære barn, enn barneoppdragelse! I noen barnebursdager må de eldste be om å få servert noe annet enn brus, men det er ingen som har etterspurt brus i våre bursdager. Har aldri møtt noen spørsmål fra verken barn eller voksne på det heldigvis.

    6. Jeg trodde det var vanlig at barn ikke drakk brus i ukedager? Jeg må innrømme at jeg smugdrikker pepsi max i ukedagene,men barna våre drikker kun vann og melk. Når lørdagen kommer spør de ikke om brus, men godteri. Så da koser de seg med det. HELT enig i at brus ikke hører hjemme i hverdagen:)

    7. Synes alle skal få ta slike valg, samtidig er det så viktig det du skriver om at det hører bursdag til, og at de får om dere er på besøk og det der. For det er nettopp da jeg tenker at dette ikke er “hysteri”, men helt greit. Har noen eksempler på unger i min oppvekst som aldri fikk godteri hjemme. Aldri. De kasta seg over det så snart foreldrene ikke var med de, i bursdag og etter hvert når vi dro på butikken i storefri.

      Her serveres ikke sjokoladepålegg, og syltetøy på brødskiva er ok om de spiser noe annet først. Prøvde å gi de knekkebrød med Nugatti en gang.. Jeg fikk spørsmål om vi ikke hadde leverpostei 🤣

    8. Forresten… 7åringen her drikker melk når ho får lørdagsgodis 😄 De får brus i helgene, til maten, men ikke i ukedagene.
      Mozel til taco er himmelsk btw 👍😄

    9. Når jeg leste overskriften tenkte jeg du aldri ga de brus. Også tenkte jeg at jo jeg gjør vel det. Men så tenkte jeg enda mer og innser at nei de får jo faktisk så og si aldri brus annet enn bursdager osv her heller. Jeg kommer ikke på det! Og de er ikke vant til det og spør derfor heller ikke etter det. Haha aldri tenkt over faktisk.. så det er ikke et bevisst valg egentlig.. tror jeg? Gir de sjeldent godteri heller jeg. Kommer ikke på det heller, haha.

      For det er jo virkelig ikke nødvendig…!

      Syns i grunn det er rimelig sprøtt jeg, at folk kan syns det er rart…og at folk kjøper brus i ukedager…. slækkt og ufresht tenker jeg…
      folk burde jo heller sagt «oi men så bra da» Hurra for mindre sukkeravhengighet 😃👌🏻

    10. Jeg gjør også akkurat det samme og de spør aldri etter brus. De får vann til middag (av og til saft og en sjelden gang brus). Ellers er brus forbeholdt bursdag og jul.
      Oppfatter meg ikke som streng en gang😂

    11. Jentene mine er vokst opp med brus kun til bursdager, jul og påske, noe som har gjort at de i dag som voksne damer på 29 og 26 år ikke er spesielt glad i brus og foretrekker vann som tørstedrikk. Hjemme hos oss var det ikke noe spørsmål eller problem rundt dette.😊

    12. Det var sånn jeg hadde det som barn! Av og til fikk vi brus på lørdagen, men som oftest kun da det var bursdager. Fungerte optimalt, og vi var omtrent aldri syke. Mamma skjønte tidlig viktigheten av lite sukker men det kan jo ha noe å gjøre med at hun fikk 4 barn på 4 år og da er det å minimalisere sukker ekstra viktig vil jeg tro 😂 desverre har jeg ikke helt klart å føre det videre til mine egne barn, men vi prøver å holde oss til helgene. Nå har mannen i tillegg fått diagnose diabetes, så det er bare enda en unnskyldning til å kutte sukker på alle mann i grunn! Håper på bedre tider med mindre sukker 🤗 du er helt topp!👍🏻👍🏻

    13. Clickbait trodde jeg det var, og clickbait var det. “Derfor gir vi ikke barna brus” indikerer som en annen sa at ungene deres aldri får brus (som vi andre egentlig ikke har noe med), men så viser det seg at det handlet om at de ikke får brus i hverdagen.
      Dette er jo helt vanlig.

    14. Her i hus drikker vi ikke brus, ungene (5.5, 3 og 1.5år) får saft når det er bursdag og en sjelden gang på kafe, det går mest i vann. Absolutt ikke synd på dem å velge det sunneste valget. Heldigvis er vi omgitt folk som tenker ganske likt. Men alle sitt valg, ikke noe galt i det.

      Vi opererer heller ikke med lørdagsgodt men de kan få noe etter middagen, alt fra frukt, en liten sjokolade, en drops, en tyggis, is, popcorn, saltstenger, svisker, rosiner eller bakverk. Smågodt får de en sjelden gang og da får de velge så mange biter som de har år. Funker for oss.. selv om d kan bli mye nei og mas.. og noen ganger litt for mye «kos».

      Jeg prøver også å si til ungene at vi ikke må ha godteri for å kose oss og at magen vår ikke har det godt med mye søtsaker, får jeg til svar: men mamma det er jooo såååå gooodt! 🙂

    15. Var jo helt normalt brusbruk. Oppfatter at flertallet i kretsen rundt mine barn serverer kun til fest. Reagerer heller på at det beskrives at det er normalt for noen å servere brus i hverdagen, kan ikke skjønne at noen gjør det. Både idioti for helsen og privat økonomien.

    16. Trodde ikke barn likte brus en gang jeg 🤷🏼‍♀️ Jeg har tre barn (eldste 10 år) og ingen av de liker brus, de synes det er så «sterkt» med kullsyre 😅
      Men uansett! Heia deg, du er rå ❤️

    17. 🙏 vi har 3 sønner. De fikk lov å smake på brus, men de likte det ikke før de var nærmere 7 år. Da fikk de et glass hver, til lørdagskos .. sistemann er nå 9 år, og liker fremdeles ikke brus. Han synes det smaker altfor sterkt. Vi har i alle år, også blitt møtt med ;” hæ , drikker ikke barna dine brus?”

    18. Våre barn får brus i helgene, men som oftest er det vann til middag 😉

      Men vi valgte å ikke la barna få sjokolade til de ba om det 😂 Og DET var visst også helt feil! Der var det mange besteforeldre og barnehageansatte som syntes vi var sære 😂

      Nå er ungene 5 og 10 og sjokolade er ikke favoritten til noen av dem..

    19. Mine barn er 20 og 25, når de var små drakk vi mye vann og Farris, enden på visa var at de trodde Farris var brus😀 Men tro meg mange meninger om og «stakkars» drikker du vann du da. Mamma er slem hu😅 Nå når de er voksne og vi er samlet til kos eller middag er det alltid Farris flaskene som blir tomme først. Alt med måte er en sunn verdi og leve etter😇

    20. Her i huset drikkes det også kun vann. Hvis det vil drikkes andre saker, så får tenåringene på 18 og 15 få penger og kjøpe med selv, med andre ord: bære tungt selv. Det ville ingen og slik har det blitt til kun vann i huset og alle happy og sunne! Vinn vinn!😀😅👍

    21. Her hjemme får vi ikke lov å si “hater” om mat. Men jeg ble litt vaklende når datteren spurte om hun fikk lov å hate coca cola…. Vi har ikke nektet våre noen ting, men de liker ikke brus, det er ikke et tema. Jeg ser servitørene på Burger King synes synd på barna våre når vi ber om vann til burgeren, men jeg ser absolutt ikke noe poeng i å “trene” dem til å like kullsyre. Det er ekstra sukker, det er ikke sunt, rett og slett. I bursdager velger de saft eller Capri sonne (som er veldig vanlig å servere her i grenseland. Veldig billig i Sverige.)

    22. Nesten litt clickbait alikevel😂 Da kan vi i grunnen si at sønnen vår heller ikke drikker brus, for han får kun når vi er på besøk og blir tilbudt der. Vi har også brus på bursdager men han velger ofte saft (hjemmelaget, det er jo sukker i altså). Ikke missforstå- bra innlegg😄 Men de fleste gir vel ikke barna brus i hverdagen? Eller er det jeg som er naiv kanskje..

    23. Så fint å se at det ikke bare er jeg som holder igjen når det kommer til brus. Jentungen fyller 3 i juni, og både besteforeldre og onkel+tante synes vi er veldig strenge som ikke har gitt henne brus enda 🙄 Når det er helg får hun tilbud om saft, men hun foretrekker vann eller melk og velger det 9 av 10 ganger, så ser ikke noen grunn til å introdusere henne for brus, hun er jo ikke 3 år engang..

    24. Så flott at dere tar bevisste valg ifht kosthold for familien! Det er så viktig, men ikke minst viktig i starten av livet 🙂 vi tar alle egne valg og jeg er ganske sikker på at uansett valg gjør vi det fordi vi vil det beste for barna våre! Det er viktig å huske i en evt diskusjon.

    25. Vi har brus til maten på lørdager, og når det er bursdag. Det er det jeg er vokst opp med også, så mannen og jeg har blitt enige om at brus er best av og til.
      Gode vaner er viktig å bringe videre, så jeg tenker dere gjør mye som er veldig bra.

    26. Helt i orden det med brus. Vi drikker svært lite brus her hjemme også, det får være opp til hver enkelt familie å ta egne valg.

      MEN – du mistet meg allerede da du skrev om lydnivået på 17! 😱😱 Kjenner jeg ble helt forstyrret av bare å lese om det 😰🤯🙈 Tror jeg må øve meg litt på sånt jeg også… 😅

    27. Jeg har aldri nektet min datter å drikke brus , men hun velger alltid vann,saft eller melk hun liker rett å slett ikke brus, er mange ganger hun spør om å få brus å hun får servert brus men hun røre den ikke, så er bare stoppet opp å servere det 😛

    28. Vi har to barn som nå er 17 og 15 og dem har ikke fått brus, kun til bursdager og fest,

      og lørdagsgodt kan være så mangt, vi har brukt fex helge nugatti, biola som henger veldig høyt, vafler, muffins, noe vi kunne lage sammen og kose oss med etterpå og litt ekstra god mat på helger,
      Blomkål med litt salt og pepper og ost på i microen er suuper digg! Varm kakao osv.

      Det MÅ ikke være smågodt!!

      De gangene de har fått smågodt er når vi har dratt på kino. Da fikk de velge 10 ting hver.
      Nå takker de oss fordi dem ser fordelene og ser venner som er sukkeravhengig. Og drikker energidrikk, det vil dem ikke ha, enda dem er gamere😎

      Og dem foretrekker farris og salat med druer, blåbær, jordbær, egg og nøtter.
      De snoper i salatbaren i lunsjen .
      Og ingen av de har hatt hull i tennene, dem er frisk og rask og har en skarp hjerne.
      Jeg er overbevist om at kosthold og særlig sukker har masse å si for helsa, det fins jo så mye annet godt man kan spise og det smaker så mye bedre når man ikke er bedøvd av sukker.

      I vinterferien da vi hadde LAN party , så satte jeg frem haugevis av druer, jordbær, blåbær, appelsin, bana og eple, oppkuttet brokkoli og blomkål og gulrot og nøtter .

      Og til drikke, smoothie!

      Ei anna mor hade bakt kake og muffins.

      All frukten forsvant, mens det var masse kaker igjen…. Så ikke bare våre som foretrekker sunn mat, men det kommer nok mer ann på hva foreldre introduserer.
      (La barna velge, sett frem ei skål med druer også fex hvis man absolutt må ha sukkersnop.)

      Vi har ofte tatt med noe salat eller fruktsnop, “melonkake” fex i bursdager, så guttene våre har kunnet spise ikke bare kake, for dem syns det blir for søtt.

      Barn vet jo ikke av sukker før vi voksne gir dem det. .

      Jepp, merker dette engasjerer meg hadde ikke tenkt å skrive å langt, men ble revet med😁

    29. Et flott valg dere har tatt. Selv drikker jeg ikke brus i det hele tatt, ikke en gang ved festlige anledninger. Ser virkelig ikke poenget med å drikke brus en gang i blant, like greit å bare kutte det helt ut.

    30. Våre to drikker brus på lørdagen, hvis vi har det i hus. De liker dessuten unormalt godt kokt godt brokkoli også… så tror det vil gå bra, sånn totalt sett.

    31. Viktig å respektere hverandres valg ja 🙂 Min gutt som blir 2 til sommeren får lov å smake en slurk når jeg har det men planen er at det kun skal være brusdrikking i helgene når han blir større (altså jeg kan fint finne på å drikke i uka men etter han har lagt seg hehe). Vi har brus til fredagstacoen hos mine foreldre (mini her får vann) men jeg drikker vanligvis vann til middagen ellers i uka eller ingenting(på lørdagen er det brus på kvelden til pizzaen, grøt og brus funker bare ikke). Jeg kan fint finne på å ta et eller 2 glass med Pepsi Max på kveldene i uka, ble litt for godt vant til det i permisjonen. I ukedagene hjelper brusen meg å holde søstsuget i sjakk slik at jeg ikke spiser godteri eller chips. Det viktigste er jo at man velger det som passer for ens egen familie 🙂

    32. Dette kaller jeg clickbate. Det er vel ikke vanlig at barn får brus? Nå følte jeg meg veldig spesiell her, men blant de vi kjenner vet jeg vel ikke om noen som får brus hjemme i hverdagene. Jeg er mor til to og min erfaring er at brus er til helt spesielle anledninger. I bursdager blir det gjerne servert saft forsåvidt. Men mange av barna vi kjenner liker ikke brus.

    33. Litt misvisende overskrift, for dere gir jo barna brus, til bursdag. Det er samme her i huset:) Tenker det er en veldig grei vane og hvis vi har noe, så er det heller farris.

    34. Jøss, trodde det var vanlig å ikke ha brus i hus, annet enn til fest og selskaper😅 Brus til middag i uka har jeg aldri vært borti, men da er det vel fordi verken jeg eller mannen min er oppvokst med det☺️ Ungene våre får det med andre ord på samme måte som deres, og det har vi aldri fått en eneste reaksjon på. Aldri trengt å forsvare hvordan vi har det hjemme hos oss selv. Må dere forsvare dette «valget» i det virkelig liv også? Synes det er direkte trist hvis man må forsvare hvorfor man ikke gir sukker/brus/potetgull eller skjermtid for den saks skyld, midt i uka..😣

    35. Ville bare si at æ like dæ 😊 uansett om du ikke drikk brus eiller ikke gir brus til ongan. Æ blir sveitt over at aille skal meine ailt om aille. Hærregud, folk må nu for fan mæ få lov til å være forskjellig. Æ drikk brus, men koinne ikke falle mæ inn å bry mæ om du gjer brus til ongan. Syns æ e heldig som får ta å del i livet ditt, koselig å læse om dåkkers hverdag

    36. Her har vi ikke gjort et bevisst valg om å ikke drikke brus, det har bare blitt sånn. Vi kjøper litt brus om det er bursdag vi òg 🙂 Her er vann tørstedrikk, og besteforeldrene synes nesten det er rart og serverer saft eller juice uten å tenke seg om.

      Når det gjelder «lørdagskosen» får de godteri, men betydelig mindre mengder enn det jeg antar er normalt i dag. En liten kjærlighet på pinne har vært nok, for den varer lenge! Mye kos i en sånn liten ball 😉 Nå er det derimot kinderegg som gjelder. Det er nok det også. Kjenner jeg er glad for at de ikke forventer mer og setter pris på det de får.

    37. Supert! Tommelen opp for dere! Jeg gjorde det samme da ungane var små, med det gode resultat at de ofte sees med ei vannflaske i hånda nå, 22 og 25 år gamle! Vanen er god å ha i bunn! Og sukker får man dessverre alt for mye av likevel!
      Klem <3

    38. Bra skrevet, og jeg er helt enig.

      Men! Jeg reagerte på at du skrev “OCD’en din”. Vær så snill å ikke bruk slike uttrykk. OCD er en alvorlig lidelse. Kall det “hverdagstvang”. Mye bedre 🙂

    39. Det er jo tross alt vi voksne som definerer oferfor barna hva som er “kos”. De kan ikke savne noe de ikke har forutsetninger for å vite hva er 🙂 selv serverer vi mat uten sukker og kunstig søtning men når de drar i bursdager får de selvsagt smake på det som serveres, og det er tydelig at de blir mett og fornøyd av en liten kakebit ettersom de ikke er vant til å spise så mye sukker hjemme. Andre barn kan spise både 3 og 4 stykker og enda mase etter mer. Det er enormt viktig at vi som voksne er gode rollemodeller i matveien uten at det skal skape et anstrengt forhold til mat. Hadde enda flere redusert inntaket av sukker (som vi ærlig talt ikke har behov for) for barna sine så hadde det gjort det lettere for andre å følge på. Takk for et bra innlegg! Folk flest trenget mer informasjon om dette 🙂 det er nye tider og nyere forskning kommer frem.. gamle tradisjoner som lørdagsgodt og ubegrenset tilgang på søtsaker i bursdager burde etter min mening forsvinne – for barnas beste.

    40. Har aldri fått reaksjoner på at ungene våre ikke får brus. De får det i bursdager, 17.mai og til jul. Hva er greia? Får andre barn brus så ofte da? Hver helg? Hva er vanlig? Jeg Har ikke tenkt på at vi er så spesielle som ikke gir barna brus i tide og utide. Synes det er rart hvis det er slik at unger får brus hver helg.

    41. Hei. 🙂
      Er vell ikke normalt å ha brus som tørstdrikk, da er noe galt med foreldrene. Vann er best.
      Jeg har aldri latt mitt barn drikke brus annet enn til spesielle anledninger, som godteri kun på lørdager.
      Trodde det var mer normalt det enn brus i hverdagen.

    42. Skjønna ikkje heilt kvifor man MÅ ha slik “lov” og “ikkje lov” greie… Me drikk ikkje brus kvardag, heller ikkje juice, nugatti eller potetgull. Men eg går ikkje rundt og seie at dei ikkje har lov heller. Eg berre kjøpe det ikkje. Trudde det var heilt vanlig eg da 🤔 detta blir som at me ikkje eter framfor tv’en, ingen måltider. Men kun på laurdag, då har me tv-middag. For mange er det rart, men for oss er det heilt vanlig. Skulle trur at å eta ved spisebordet med familien samla var vanlig, men det er ikkje det. Mange barn sitter framfor tv eller ipad uten å skjønna kva dei putter inni munn eller ha ein samtale rundt borde… Det er heilt borte det. Syns DET er verre enn brus, meina eg da.

    43. Hei!

      Det er helt greit å velge bort brus som et verdivalg. Alle står fritt til å etablere egne mattradisjoner og matglede med barna sine! Hvilke tradisjoner man etablerer, avhenger av hvilken bakgrunn man har og hvilke erfaringer man gjør seg gjennom livet. Derfor gjør familier det forskjellig, og det er helt greit – så lenge ingen barn lider av alvorlig feilernæring (og det skal jo noe til!)

      Når det er sagt, vil jeg gjerne komme med et par kommentarer til det du skriver om immunssystemet og sukker.

      For det første: immunforsvaret vårt er i hele kroppen, heldigvis! De primære immunologiske organene er thymus og milten. Her lages de supersmarte T- og B-cellene (immunceller) som kan hjelpe oss i nøden!

      I tarmen er det så kalte “peyerske flekker”, dette er områder hvor immunceller “bor”, klare i beredskap!, men dette utgjør ikke 70% av immunforsvaret vårt.

      For det andre: kroppen vår trenger sukker. Hjernen er helt avhengig av glukose for å fungere. Sukker er ikke farlig for kroppen. Imidlertid kan mye sukker lede til overvekt og karies. Overvekt kan gi en rekke helseplager (særlig hjerte/kar), og karies er både dyrt og vondt (og hvem liker å gå til tannlegen?!). Men sukker er ikke farlig, giftig eller skummelt. Sukker er (som alt annet) usunt i for store mengder.

      Aspartam er heller ikke farlig med mindre det inntas i mengder som er langt større enn det noen av oss klarer å få i oss uansett hvor mye Pepsi Max vi måtte drikke. Mange tror aspartam er farlig fordi det kalles “kunstig” søtning. Aspartam er helt enkelt aminosyrer (som er byggesteinene i proteiner – som kroppen vår er full av, og som finnes i en rekke “kjernesunne” matvarer som cottage cheese og magert kjøtt), og som kroppen vår fint klarer å metabolisere. En rekke studier har vist at det ikke er farlig for oss. Det kan tvert i mot ha en stor helsegevinst å bytte ut sukrose med aspartam, fordi man sparer kroppen for kalorier (og dermed overvekt og dets ugunstige følger) og karies i tennene.

      Synes det er så utrolig viktig at en del kostholdsmyter blir oppklart, så dette var mitt lille forsøk på folkeopplysning i dag!

    44. hei!! Jeg er 22 år og jeg er heller ikke oppvokst med å ha brus hjemme. Hvis jeg er ute på noe og skal kjøpe drikke så kjøper jeg enten vann på flaske eller farris. Drikker kun brus ved spesielle anledninger (selskap, fest osv) og en sjelden gang i helgene, men det er svært sjeldent. Har ikke lidd noe nød av at mamma og pappa ikke har gitt meg brus, er heller veldig takknemlig for det egentlig. Det tror jeg barna dine kommer til å bli også:)

    45. Altså, har aldri tenkt over at jeg nekter barna mine brus, men vi serverer nesten aldri dette hjemme. Har absolutt ikke tatt noe bevisst valg om å nekte eller holde barna unna brus, men har bare blitt sånn. Heia lørdagsgodt og bursdagsbrus!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg