Det passet jo før sommeren?!

Jeg skjønner ingenting. Sommeren gikk jo så fort, bare noen uker i shorts og sandaler, liksom.

Så begynte høsten å snike seg på. På tide å finne fram utstyr – både skolesekk og barnehagesekk var heldigvis klare til å fortsette der de slapp da de gikk ut i ferie.

Men hvor satte jeg gummistøvlene, igjen? Og fotballstøvlene? Stod håndballskoene i kjelleren, eller hadde de klart å snike seg innimellom skohylla?

Samme det. For da jeg for moro skyld spurte de små føttene om de kunne ta på seg håndballskoene, fikk jeg høstens største sjokk. De var for små. Altfor små!

Fotballstøvlene? For små de og.

Gummistøvlene da?! Gjett én gang.

Jeg kjente panikken komme krypende, og løp ut på soverommet for å finne yndlingsbuksa.

– “Ta den på!”, ropte jeg febrilsk, “Jeg må bare sjekke om klærne dine fortsatt passer!”

Jeg kan ikke huske at høyvannsmoten var i siget i månedsskiftet mai – juni, men nå i slutten av august var i alle fall buksene godt over ankelen. De ekstra centimeterne har altså strukket seg rett foran øynene mine, likevel har jeg ikke lagt merke til det.

Kan noen vennligst fortelle meg hva som skjer med de små kroppene om sommeren? Er det påfyll av D-vitamin som gjør at skjelettet får fart på seg? Er det kulda resten av året som sørger for å bremse voksingen slik at den siger umerkelig avsted, eller hva er egentlig greia?

Så da gikk det som det måtte gå. Nå er mer eller mindre hele garderoben skiftet ut. Arvekarusellen har rullert på ny, og jeg krysser fingrene for at det ikke går like fort unna det neste halvåret 😅

10 kommentarer
    1. Samme her☺️ Og tydeligvis for flere, da jeg skulle levere flere poser med klær og sko til Fretex i dag, var det helt fullt! Vi kjøpte mange bukser til sønnen min før sommeren i str 110, de var da litt store, nå når de langt opp på leggen..svusj sa det😜 Sko, vintersko, cherrox, klær, ullklær og full pakke, alt må skaffes i større størrelser.. Har ikke prøvd vinterdressene ennå, men frykter vel utskiftning der og😳

      1. Off, så langt har jeg ikke tenkt enda! Men du har jo rett – spørsmålet er om vi skal vente i det lengste med å skaffe større størrelser sånn i tilfelle det fortsetter å strekke på seg litt til 🙈 Jeg kommer til å følge med, med lupe 😂

    2. Spesielt kjedelig med bukser man kjøpte før sommeren som ble brukt en gang før det ble shortsvær, plutselig er dem ubrukelige nå.

    3. Samme opplevelse her også. Og tvillinger, så du kan gange alt med to. Første skoledag stod jeg i panikk for å finne sko sønnen kunne ha. han hadde jo bare brukt sandaler i sommer. I vår var det str 29-30, nå er nyinnkjøpene 34. Han kunne nok brukt 33, men det var så på kanten at jeg gikk opp et nummer. Til skolestart ble det spidermannsko: arvegods som har vært alt for store, men sett på medlengsel. Og datteren forsøkte med vold å trykke seg ned i Elsa-Anna-sølvskoene sine, men prosjektet måtte dessverre oppgis selv om hun krøllet tærne. Sist hun brukte dem var de såpass store at jeg krysset fingrene for at de skulle bli på foten. Klesstørrelse på begge to har gått fra akkurat passe 110 før sommeren til litt oppbrett på 122 nå….. M¨å visst slutte å fôre dem….

    4. Jeg har en 5 åring som har begynt å ta mine sokker… ja hørte rett, MINE sokker i str 36-38 og de passer!! Men fordelen er da at det er mindre sortering av sokker😂🙈

    5. Helt klart et kjent problem. Her måtte alt byttes ut, og hoppet like så godt over en hel kles str. Ho jublet da ho oppdaget at arvesykkelen som var for høy før sommeren nå plutselig ikke var det 😁

    6. *haha* Avkommene mine er noe eldre enn dine og da guttungen var i tenårene spurte jeg stadig om han trengte noe nytt – svaret var alltid nei. Søstra derimot, “trengte” stadig nye klær… Så en dag var svaret plutselig:”Ja, det meste i klesskapet er for smått…” Men herregud?! En 17-åringer vokser tross alt ikke sååå fort! Kosta litt å kjøpe typ 4 bukser, 5 t-skjorter, to gensere, to skjorter, sokker, boxere…

    7. Samme her! Og her har vi nådd den magiske slitasjealderen. Nå er det hull i alle bukser og longser, og det nye holder en knapp måned 😅 den stakkars pjokken ser ut som en slask 🤪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg