Detektiv-byrå på døra

På denne tiden av året er det lite som skjer i gata. Ikke yrende liv som det er om våren og sommeren. Voksne og barn koser seg inne, og kanskje derfor var det ekstra trivelig da det ringte på døra i går.

For da jeg åpnet, fikk jeg øye på to veldig blide barnefjes. Jeg kjente dem igjen fra noen hus lenger oppe i gata, en gutt og en jente som kikket spent på meg. De smilte mens jenta ivrig spurte om jeg kanskje hadde noen saker de kunne løse for meg?

Først skjønte jeg ikke hva de mente, men så viftet gutten med en bunke papirer, før han ga et av dem til meg:

Tenke seg til, vi har et helt eget detektiv-byrå i gata vår!

De kunne fortelle at de hadde laget “12 eller var det 13 – nei forresten 14” flyers der de tilbød sine tjenester, og var nå på vei rundt i nabolaget for å spre det glade budskap.

Haha, for et fantastisk initiativ! I en tid der det nærmest er slutt på ringe-pigg, saft-salg og “boksen går” i nabolaget, blir jeg varm i hjertet av å se herlig oppfinnsom lek som dette. Og at de faktisk går fra hus til hus for å dele ut hjemmelagde flyers – det er bare helt nydelig <3

Men dessverre har jeg ingen uløste saker akkurat nå som jeg trenger hjelp til. Men jeg har veldig, veldig lyst til å sende dem et lite oppdrag!

Derfor fikk jeg en idé: Er det noen av dere lesere som har forslag på hva vi kan finne på? Så snekrer vi sammen et lite mysterium som de kan få prøve seg på?

Alle innspill tas imot med takk – det hadde vært så gøy å sende Detektivbyrå nr. 5 en sms 😍

/ … og skulle det vise seg at de tar detektiv-timepris, får vi heller dele på regninga 💸🙈😂

6 kommentarer
    1. En leke som har forsvunnet, eller kanskje en sparegris? Kanskje det har vært “innbrudd” på et rom og de må lete etter spor. Nå vet jeg ikke om dere har noen form for uthus eller lignende, men det kan jo være et åsted. Eller et kidnappet kosedyr. Eller om pappahjerte har smugspist og “stjålet” snop fra skapet 😉

    2. Om dere har mus eller maur i huset: hvor kommer de seg inn? Lett for unga å krabbe rundt og titte oppunder kledningen, men meget slitsomt for oss med bein i kroppen 🙂

    3. Herleg! Tippar dei har lese Jørn Lier Horst sine bøker om Detektivbyrå nr 2. Dette innlegget burde du sende hans veg!
      Har du hengelås med kode, kan du jo legge ein «bortkommen» ting + litt finnarlønn i eit skrin el.l som er låst med hengelåsen. Du har eit brev el.l. med oppgåver der svara er siffera i koden. Oppgåvene kan jo då tilpassast alderen på detektivane. Lukke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg