Do-rutiner og kaffe på jakka

Mitt nye liv i ny jobb begynner å sette seg, og for en som har vært så “heldig” å ha hjemmekontor de siste fem årene, har det vært en aldri så liten omveltning.

Alle tingene som til nå har gått bra, er jo selvfølgelig ikke like morsomt som alt som føles litt utfordrende, så i den anledning har jeg laget en liten liste.

Dette er noen av mine små og store utfordringer i mitt nye liv! 😅

 

1. Skritteller
Dette er jo ingen stor sak sånn egentlig, men jeg er ganske avhengig av å ha min kjære klokke med skritteller på armen til enhver tid. Men klokke har jeg ikke lov å ha på armen i arbeidstida, og dette har dessverre ført til at klokka mi nå tror jeg er inne i en ekstremt daff periode i livet.

Den justerer nemlig skritt-målet kontinuerlig etter hvor aktiv man er, og nå har den nedjustert skritt-målet mitt fra 11.000 skritt daglig, til 3000. Klokka mi jubler altså når jeg klarer å gå 3000 skritt – hvilket er ganske langt under normalen. Føler nesten for å forklare meg til den teite klokka som jeg egentlig elsker 😂

2. Mobilen
Dette punktet har kanskje vært den største overgangen for min del, jeg er ikke lenger tilgjengelig på telefon! For ei som har vært vant til å svare på telefoner eller meldinger hele dagen, er det nå veldig merkelig å måtte sjekke mobilen i lunsjen og etter arbeidstid. Jeg er rett og slett utilgjengelig, og det er skikkelig uvant! (Men sikkert litt sunt altså 🙈 😂 )

 


3. Stress-svett

Dette punktet er ganske udelikat, men som mange andre svetter jeg når jeg blir nervøs. Og de første to ukene på jobb, stress-svettet jeg så skikkelig hver gang telefonen ringte. Jeg har ikke telefonskrekk, men det var så uvant å ta imot telefoner fra fortvilte pasienter med tannverk, og ikke helt ha oversikt over hva slags behandling som trengtes. Jeg hadde selvfølgelig gode kollegaer å spørre når jeg var i tvil, men jeg rakk definitivt å bli svett for det! Nå går det heldigvis mye bedre, men jeg må jo ha luktet som en stinkbombe der noen dager 🙈

4. Frokost
Jeg føler jeg står opp tidlig nok for å få barn klare til skole og meg selv klar til avreise, men til nå har jeg ikke rukket å spise frokost en eneste dag. Derfor spiser jeg lunken havregrøt i bilen, og det bør muligens gi 1,5 prikk på førerkortet og minst 1200,- i bot. I tillegg har jeg nå flere bukser med havregrøt-flekker, og en jakke med kaffeflekker. Føler dette punktet har forbedringspotensiale.

5. Do-rutiner
Med hjemmekontor har man jo do tilgjengelig dersom magen begynner å krangle litt, dette er ikke like lett på en arbeidsplass. Det skal sies at det ikke har vært noe problem for min del den første måneden – men jeg kan se for meg at det er litt småkjipt med mageknip i arbeidstida og én felles personal-do? Lager man humor på sånt på arbeidsplassen, eller lar man det bare stå til – uten å snakke om det? 😂

6. Korona-tiltak
Det skal være så trygt som mulig å gå til tannlegen i disse dager, og alle som jobber på klinikker rundt omkring har på både munnbind og visir. Når vi henter pasienter fra venterommet, er vi også pålagt å spørre noen kontrollspørsmål i forbindelse med korona – og et av spørsmålene er om pasienten har noen symptomer på forkjølelse eller influensa. Den første uka tenkte jeg at jeg skulle variere dette spørsmålet litt, så jeg spurte heller: “Føler du deg frisk og rask?”

Det tok ikke lang tid før jeg innså at det var et utrolig dumt spørsmål å stille, for det var jo umulig å forstå at jeg siktet til korona-symptomer! Hva lurte jeg egentlig på, hvordan det stod til med den kranglete ryggen? Migrenen? Det vonde kneet? Jeg innså kjapt at det er best for pasienten om man spør om det man egentlig skal ❤️

7. Matpakke
Jeg er jo vant til å spise rester til lunsj eller smelle sammen noe enkelt ved kjøkkenbenken, men nå lager jeg matpakke hver kveld – og kjenner på en ganske ambivalent følelse. Det er s u p e r k j e d e l i g å lage matpakke! Men så er det utrolig deilig å titte ned på en ordentlig lunsj når man åpner matboksen i lunsjpausen dagen etter.. Så dette har jeg prioritert å lage ordentlig fra første stund, men jeg gleder meg litt til det blir felles lunsjbord om en stund når koronaen har lagt seg.

8. Teo ❤️
I forrige uke trakk Teo mange tenner (ironisk nok), og med hjemmekontor er man jo hjemme de påfølgende dagene for å passe på at alt går fint. Men denne gangen måtte jeg jo bare reise fra ham om morgenen, og krysse fingrene for at han hadde det greit alene fram til vi kom hjem igjen. Innser at jeg har vært veldig heldig som ikke har måttet slite med dette før nå 🐶 ❤️

9. Ettermiddager
Dette punktet er vel kanskje det som gjør meg mest takknemlig for at jeg er gift og bor sammen med en som kommer tidligere hjem enn meg – ettermiddagene forsvinner jo på et blunk! Spesielt de dagene det er treninger, da rekker jeg ikke hjem før etter at treningene er godt i gang, og Peter må ordne alt. Av med hatten for dere aleneforeldre som må organisere alt dette alene! 🙌🏽

10. Ettervekst
Med hjemmekontor kan man legge opp uka som man vil. Har frisøren en time til deg tirsdag morgen, takker du ja til den timen og forskyver arbeidet litt som det passer seg. Jeg har fortsatt fri innimellom, men hvordan gjør man det når man jobber fullt hele uka, tar man seg fri fra jobb for å dra til frisøren..? Eller fikser man sånt kun i ferier? Dette har jeg ikke tenkt på før!

 

Forhåpentligvis har mange av disse punktene et forbedringspotensiale.. Om ikke annet lukter jeg ikke stress-svette lenger, og jakka med kaffeflekker kan heldigvis vaskes 😉

/ God fredag ❤️

24 kommentarer
    1. Tips: mange som jobber i helsevesenet bruker å ha klokker med skritteller rundt ankelen oppi sokken 😉

    2. skulle tatt seg ut hvis jeg ba om fri for å gå til frisøren 🙈🙈 jeg tar det enten på lørdager eller etter arbeidstid. Så får jeg litt egentid også 😅

    3. Svært interessert i tips til innhold i matpakken! Eget innlegg om dette? 😀

      På min arbeidsplass er det alltid matpakke, korona eller ei, og jeg ender alltid opp med skiver.

    4. Når det gjelder frokost, lag kjøleskapgrøt (eller hva det heter), dra enda litt tidligere på jobb og spis den på pauserommet før du begynner – om du har mulighet. Eller lag deg rett og slett en frokostsmoothie og ta med på drikkeflaske i bilen.

    5. Jeg pleier ha klokka rundt ankelen. Bare pass på at den ikke synes. Fikk en gang spørsmål om jeg sonet og hadde fotlenke 😂

      Mobilen har jeg i lomma på uniformen… Også tar jeg litt lengre dopauser 🤫 Di-pauser er et ikke-tema. Aldri hørt noen snakke om dorutiner på jobb 😂

      Lykke til i ny jobb, ta vare på deg selv i den hektiske og nye hverdagen ❤️

    6. Annet tips om hvor du kan ha klokka: i bhen! Der får den fortsatt med seg alt, og er helt utilgjengelig for bakterier 😎

      1. For sånne som meg med veldig små pupper, tror jeg kanskje ikke at det fungerer å “gjemme den” – men skal teste det til uka! 😂 Siden det ikke gikk å ha den i lomma, er jeg redd den ikke registrerer skritt i bh-en heller, men hvem vet 😄 Takk for tips!

    7. Klokka kan nok være i lomma eller rundt ankelen, som noen nevner. Ha den gjerne inni sokken.

      Mobilregler er nok best å følge. Litt sunt er det også, vi er gjerne altfor tilgjengelige. 😅 De som evt. MÅ ha tak i deg kjapt, bør du gi nr. til jobb, så får de tak i deg..

      Do-greier er nok veldig avhengig av tonen mellom de ansatte. 😅 Og hvor åpenhjertig man er. Om du skulle ha mageknip el.lign. en dag, kan du jo diskret nevne det til de du jobber nærmest med. “Det kan hende jeg må løpe på do innimellom i dag.”

      P.S. Du kan vurdere å beregne 15 min. til frokost på pauserommet, før du starter på jobb. Det høres absolutt bedre ut enn å spise i bilen.

      Alt det der finner du ut av. 😊

    8. Flere av mine kunder vet jeg avspaserer for å kunne få time på dagtid for å slippe og bruke lørdagene til å dra til frisøren 😅😝

    9. Hvis du svetter i unødvendige situasjoner: Bruk deoen Cosmica Extra Effective (rød kork). Bruk den når du sover og vask av. 0 svette i 1-2 mnd selv under hard trening.

      Brukt den siden tenåra. Thank me later!

    10. Håper det ikke er du som kjører mens du spiser lunken havregrøt 😯
      I så fall bør du tenke en gang til før du setter deg i bilen. Du ville vel ikke like at dine nærmeste skulle møte en sjåfør som spiser frokost og drikker kaffe under kjøringen? Det er faktisk grenser for hva som er greit å unnskylde med travle morgener.

      1. Jeg drikker kaffe av termokopp i bilen jo, syns ikke dette er trafikkfarlig. Mobilbruk derimot.. Fytti flate så mange jeg ser hver dag som knoter på telefonen! Håper på flere kontroller 😟 Havregrøten spises under kontrollerte omstendigheter (har blitt så pendlenerd at jeg har faste steder på veien hvor det er trygt 🤓) – men innser at jeg får roe ned humorforsøkene i teksten framover 😅

        1. Det skal mye til for at det er trygt å spise grøt når du kjører bil altså. Det må være når du har kjørt inn til siden og står i ro. Hvis du skrev det kun for moro, traff du dessverre ikke. I mitt hode må det være like ille som å snakke i mobil.

          1. I mitt hode er lyskryss og andre diverse stopp innafor, jeg spiser selvfølgelig ikke grøt i 110 på e18. Humorforsøkene mine treffer ikke alltid – og jeg er sterk motstander av mobilbruk bak rattet, så jeg forstår at dette slo ut feil 😔

    11. Jeg får lov å ha klokken selv som helsepersonell, men fysioterapeuten har den festet i bukselinningen! Da blir den jo “nudget” av hvert skritt siden den henger ned øverst på låret liksom. Hvis det var forståelig. 😅
      Men toppen skjuler den for det meste. Hun sier i hvert fall at det funker bra. Hun kan ikke ha den i BH’en hun heller.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg