En annerledes mandag venter

I morgen skjer det. I morgen skal matpakker igjen smøres, skolesekker snurpes igjen og spente små hoder gjøre seg klare for gjensynsfest – bokstavelig talt. I morgen går startskuddet for de yngste skolehjertene våre ♡

Jeg vet det er mange foreldre der ute som ser fram til å slippe hjemmeskole framover, og jeg vet også at det er mange bekymrede og redde foreldrehjerter som nå holder pusten. Omtrent 38% av oss har oppgitt at vi er engstelige før skolestart i morgen – og det mener jeg må være lov.

Jeg må innrømme at jeg er en av dem som ikke helt klarer å puste med magen for tida, derfor tenker jeg det er ekstra viktig å skrive noen ord om dette akkurat nå. Kanskje først og fremst til deg som er like nervøs som meg.

For nå er det viktigere enn noen gang å huske på at de omfattende tiltakene som man har hatt til nå, ikke vil fungere over lang tid. På et eller annet tidspunkt  samfunnet gradvis vende tilbake til (den nye) normalen igjen. Og dersom helsemyndighetene våre mener at tiden er inne for å åpne barnehager og skole for de yngste nå, må vi faktisk stole på at det er den riktige vurderingen.

Camilla Stoltenberg er bekymret for at befolkningen trettes ut – noe som er en vanlig konsekvens etter lang tid med inngripende tiltak. Folk blir lei, solidariteten svikter og man slutter gradvis å etterleve tiltak. Og da er vi like langt med tanke på å slå ned koronaviruset.

Virkningen av å kjøre lock down i den grad vi har gjort i Norge til nå, har vært god – og det er på tide å åpne gradvis opp igjen. Samtidig som vi fortsetter å holde på de gode hygienerutinene vi har innarbeidet oss, samt å holde avstand og ikke samles i grupper. Dessuten er det viktig at eldre og personer i risikogruppene er ekstra påpasselige i tiden som kommer.

Før helgen sendte skolen vår ut omfattende informasjon om den nye skolehverdagen, og jeg føler meg trygg på at de har løst denne utfordringen på beste måte. Det vil bli mindre klasser, egne soner for utelek, friminutt som avholdes til forskjellige tider, grundige rutiner for håndvask og god avstand i klasserommet.

En liten ting til jeg også trøster meg med, er at jeg, og flere andre foreldre på trinnet vårt som har mulighet til å forlenge hjemmeskole-hverdagene en stund til, har kontaktet skolen og forhørt oss om det er ønskelig at vi holder barna våre hjemme en stund til for å frigjøre plass. Men det var ikke ønskelig med slik hjelp, og da stoler jeg på at det er veloverveid med fullt oppmøte.

(Photo by Element5 Digital on Unsplash)

En stor overført klem sendes til alle lærerne som stiller på jobb i morgen – til tross for at de kanskje er bekymret, urolige og redde akkurat som oss andre. En stor takk for at dere stiller på jobb for å få skolehverdagen i gang igjen, til tross for at skolene nå er tvunget til å åpne uten ekstra penger til smittetiltak og økte ressurser. Vi får krysse fingrene for at en løsning på dette kommer på plass før de større barna også skal tilbake på skolen.

Koronaviruset kommer ikke til å forsvinne på en god stund. Det vet vi, og vi blir nødt til å lære oss å leve med det i den tiden det tar. En covid-19-fri verden ligger sannsynligvis langt fram i tid.

Helt avslutningsvis, vil jeg sitere en annen mamma som skrev det så fint i foreldregruppa vår her om dagen:

Vi må ta tilbake verden. Kanskje blir det aldri helt som før, men det skal ikke stoppe oss i å lage oss en ny måte å være vi på. ❤️

/ Lykke til i morgen, alle småbarns-skoleforeldre! Det blir en annerledes mandag for oss alle 🙏🏼

6 kommentarer
    1. Jobber i skole og sfo, og var rimelig spent på dagen i dag.. Men det gikk over all forventning! Barna var kjempeflinke, og jeg er skikkelig imponert over hvor tilpasningsdyktige de er! Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra framover, og i morgen når jeg drar på jobb så gjør jeg det uten klump i magen – bare med et stort smil!

      1. Åh! Takk for fin kommentar! 😍 Veldig glad for å høre at ungene er så flinke – og veldig glad for at dere som er der for dem også har det bra ⭐ Takk!

    2. Lurer på hvordan det blir når mellomtrinnet skal tilbake – her melder de om at det går bra nå fordi de tar mellomtrinnets (og noen ganger ungdomsskolens) lokaler i bruk, men at de vil få utfordringer så fort resten kommer tilbake. Så jeg forbereder meg på hjemmeskole kombinert med med uteskole, og tenker at det også er helt greit. 🙂

      1. Ja, jeg forstår ikke hvordan de skal løse det. En mulighet er jo å dele opp skoledagene, med morgenskole og ettermiddagsskole – men det må jo bli en stor utfordring med å vaske lokalene før og etter nye klasser? Spent på hvordan det blir, er forberedt på hjemmeskole jeg og 👍🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg