En ekte hverdagshelt

Jeg vet ikke om du forstår det selv, hva du gjorde den dagen. Men jeg så deg.

Gulrøtter. Paprika. Epler. Bananer.

Jeg ruslet blant frukt og grønt uten handleliste, prøvde å huske hva som manglet i kjøleskapet hjemme. Fiskekaker til middag? Ja, fiskekaker til middag.

Plutselig fikk jeg øye på den gamle som var på vei inn i butikken. Strikkelua litt på snei, sorte støvler, og en rullator som knirket. En helt alminnelig person godt oppi årene.

Jeg studerte fiskekakene for å se hvor stor andel fisk de inneholdt. Burde vel laget fiskekakene mine selv. Men ikke nå. Ferdige fiskekaker er gode, de får duge.

Så kom du svinsende rundt hjørnet, jeg tror du er butikksjef eller daglig leder i denne butikken. Har sett deg mange ganger før, stadig på telefonen, stadig i samtale med alle de ansatte. Blid og smilende, hilser bestandig.

“Unnskyld”, sa den gamle stemmen med rullatoren i det du passerte, “Kan du hjelpe meg med å finne byggryn?”

Og du var på farta, egentlig opptatt, men sakket av tempoet. Selvfølgelig kunne du hjelpe til med å finne byggryn. Dere forsvant innover i butikken, du foran og rullatoren på slep.

Jeg fortsatte min egen handel, mens jeg tenkte på min gode Farmor som også pleide å kjøpe byggryn. Minuttene tikket av sted. Jeg var ferdig med å finne alt jeg skulle ha og nærmet meg kassene. Så fikk jeg øye på dere igjen.

Der borte stod dere, den gamle pratet og pratet, om løst og fast og den vonde ryggen og hvor kjekt det var å bo i leilighet med nærhet til dagligvarebutikken, men hvor lange dagene blir når man er alene.

Jeg ble stående rett ved tannkrem-hylla og lytte i smug. Ikke pent, men jeg klarte ikke la være.

For jeg tror ikke du vet hvor viktig du var denne dagen. Da den gamle stemmen begynte å skjelve litt, og to øyne plutselig måtte tørkes – og du ble stående der med en trøstende hånd på skulderen.

Jeg så hvordan du diskret trykket “avbryt” på mobilen da den ringte. Og da den ringte på nytt.

Du var travel denne dagen, men du tok deg tid. For du så. Du lyttet. Du gjorde noe – både for den gamle damen, og for meg.

For jeg ble glad i hjertet av å se hva som skjedde. Omsorg, selv om man er på farten og egentlig skulle vært et annet sted. At noen ganger er det alt som skal til for å utgjøre en forskjell i noens liv – å være en som lytter.

For et vennlig smil eller en liten prat kan bety alt når nærbutikken er det eneste stedet man møter folk i løpet av en dag.

/ Hurra for deg på Rema 1000 – du er min hverdagshelt! ❤️

22 kommentarer
    1. Så koslig, og så bra du dkriver om det. Vi er flinke og komme med kritikk, men så mye bedre med koslige ting. Blir glad i hjerte av å lese slik. Butikkansatte er viktige i samfunnet.

    2. Ååh❤️ er så godt det! Prøver bestandig å være til hjelp når jeg er å handler.. Møtte en eldre herremann en gang på butikken som så ut som han hadde kommet inn i en jungel.. Aldri sett en person som har sett så forvirret ut på butikken før! Viste seg at det var første gang på 10 år(!) han handlet i butikken! Var kona som bestandig handlet, men hun var syk og sengeliggende, så han ville glede henne med å handle, men innså at mye hadd forandret seg siden sist gang 😅 ble med ham hele handleturen og viste han hvor ting var og hjalp ham i bilen❤️ fikk en goood klem❤️

    3. Ååh, elsker når jeg ser sånn selv! Jobber i butikk og har to slike som alltid har tid til den lille praten og som jeg prøver å ta etter selv.

      Har noen eldre stamkunder og de har sine favoritter som de spør etter når de kommer. Håper denne hverdagshelten ser innlegget ditt 🙂

    4. Dette var rett og slett et helt fantastisk innlegg. Du beskriver alt som foregår så godt, og treffer i alle fall meg midt i hjertet❤ For et nydelig menneske som tok seg god tid og så fint at vi også fikk et innblikk. Riktig god helg til deg og dine! 🥳

    5. Dette var rett og slett et helt fantastisk innlegg. Du beskriver alt som foregår så godt, og treffer i alle fall meg midt i hjertet❤ For et nydelig menneske som tok seg god tid og så fint at vi også fikk et innblikk. Riktig god helg til deg og dine! 🥳

    6. Jeg husker fortsatt den ene kunden jeg hadde når jeg jobbet på meny for 13 år siden! Øyvind het han, en gammel mann som alltid stilte seg bakerst i «min» kø, selv om det var god plass hos de andre! Nå er det mange år siden han døde❤️ Skjønn mann, han likte at jeg skravler så mye! Var nok litt ensom etter at kona døde. Han kommer jeg aldri til å glemme!

    7. Fällde en liten tår där gitt😊
      Du är så duktig på att sätta ord på ting. Tummen upp😊👍🏼

    8. Så fint ♥️Og flott skrevet 😊det skal litt til før jeg begynner å gråte ,men tårene trillet godt etter å ha lest et så flott og rørende innlegg ♥️

    9. Tusen takk for flotte ord! ❤️ Jeg blir helt satt ut! Jeg er ikke så lettrørt av natur men denne gangen var det nok jeg som ble litt fuktig i øynene og ikke min faste kunde! Det traff meg rett i hjertet!
      Og svaret er nok nei jeg var nok ikke klar over hvor viktig det er å ta seg tid! Som vi spøker med på jobben er at «tid er noe man skaper selv» og i en hektisk hverdag er det lett å glemme nettopp hva som er viktigst. Menneskene ❤️

      1. Min venninne driver en extrabutikk og har en liten krok med et kjøkkenbord og stoler rundt. Det står alltid kaffe der. Og det sitter alltid noen der når jeg går forbi. Koselig å se og helt sikkert koselig å slå seg ned. Har ofte tenkt at dette burde alle butikker ha. Takk for at du ser ❤

    10. Ååh, nå rørte du meg til tårer! Jeg er bare en vanlig butikkansatte, men i løpet av mine 11 år som ansatt har jeg fått et ekstra godt forhold til noen av de eldre kundene våre ja.. Det er veldig synlig hvem som trenger den lille ekstra tiden til å bare prate, og spørre meg om mitt og barna sitt liv😊 Han ene kom innom med en boks hjemmelaget syltetøy han hadde laget, og fortalte hvor trivelig det er å handle hos meg.. DA begynte jeg å grine da! Nei, disse kundene assa❤️

    11. For noen uker siden kom sønnen til en eldre fast kunde innom, kun for å takke oss for hvordan vi hadde behandlet henne. Hun var dement, og vi hjalp henne alltid med å handle og vi stoppet henne fra å kjøpe de samme tingene hvis hun kom innom flere ganger i løpet av samme dag.. Hun husket selvfølgelig aldri koden på bankkortet, så vi sparte på kvitteringen og ringte sønnen. Så kom han å ordnet opp i ettertid 😊 Forrige uke ringte konen til en annen fast kunde (som nå har begynt å bli glemsk) for å takke oss. Det var en trygghet for henne å sende han til oss – siden vi alltid hjalp til. Slik at hverdagen hans fortsatt kan være tilnærmet normal. En annen kunde handler kun hos oss fordi vi alltid hjelper han med å bære varene ut i bilen, selv om han bor et stykke unna. En nabokunde kommer alltid inn når barnebarnet er i avisen, fordi han er så stolt og vil vise det frem. Elsker det 🙂 Det er pga slike kunder jeg nå har vært nesten 12 år i dagligvarebransjen. Det gir meg så mye å føle jeg gjør en forskjell, uansett hvor liten/stor den er!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg