En perfekt liten såkasse

For noen uker siden fikk 2.klassingen i oppgave å ha med seg en melkekartong på skolen, som skulle brukes til å så solsikke-frø i. Og den lille kartongen syns jeg ble så fin at jeg må sende en takk til lærerne hans for tipset!

Nå er det vel egentlig tida for å så ting direkte i jorda utendørs, men det kan jo være kjekt å lage noen av disse de neste gangene du tømmer en kartong eller to som vanligvis blir kastet.

Og slik gjør du det!

1. Vask og skyll kartongen godt, før den klippes/skjæres av ganske høyt oppe (trenger ikke ta fullt så høyt som jeg har gjort her)

 

2. Riv av det ytterste laget med papir på alle kanter

 

3. Krøll kartongen sammen slik at den blir litt rufsete og enklere å håndtere i neste steg.

4. Klipp 1 – 2 centimeter nedover øverst i to av hjørnene (diagonalt), slik at det blir mulig å brette kanten utover og danne en fin kant rundt hele. Brett gjerne dobbelt slik at de 1 – 2 centimeterne som er klippet ikke syns.

 

Voilá! Fin, sant?

 

Disse er kjekke og nøytrale å ha i vinduskarmen – ikke tar de stor plass heller. Nå har jeg begynt å lage disse hver gang jeg skal kaste en kartong, så har jeg et lite lager klart når jeg føler for å spire litt på kjøkkenbenken 😊

/ Takk for tipset, lærerne ☀️

1 kommentar
    1. Enkel å lage ser det ut til ja. Men jeg måtte nok hatt litt farger på min 🙂 Elsker litt farger. Nå kommer det jo en solsikke opp etterhvert, men da er den vel kanskje plassert ut i jorda?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg