Et pusterom i hverdagen

For første gang på snart fem år, er jeg helt skrive-forvirra. Akkurat nå føles det helt merkelig å skulle skrive om noe som ikke handler om den surrealistiske situasjonen landet vårt og hele verden nå står i.

For alt er jo uvant akkurat nå. Hver morgen starter vi med et “God morgen!” på skole-chatten for å signalisere at vi er våkne og klare for en digital skolehverdag. Noen timer senere logger vi av med et “Takk for i dag”, etter at eldstemann har pløyd seg gjennom oppgave etter oppgave, og mor har fått frisket opp gammel kunnskap om både oddetall og engelske gloser.

Hjemmekontoret mitt er fullt av folk (sånn føles det i alle fall 😅) og heldigvis har været vært på lag de siste dagene, sånn at vi har fått luftet hodet noen timer også. Vi tar én dag av gangen, for så fort vi tenker framover – begynner tankekjøret å leve sitt eget liv. Og det er ikke bestandig like bra.

For sannheten er at jo at jeg er livredd. Og jeg klarer ikke se for meg hva slags konsekvenser alt dette kommer til å få.

Men samtidig vet jeg at denne frykten ikke gjør noen av oss noe godt. Det er frykt nok å lese nettaviser, derfor tenker jeg å la denne bloggen være et fristed hvor vi heller kan fokusere på det som gjør oss litt mindre bekymret akkurat nå.

Som i dag, da det midt oppi dette kaoset, var mødre (og fedre!) som deltok på hjemmeskole-versjonen av gym, og som spratt rundt på stuegulvet fordi oppgaven lød “Ta 20 froskehopp” – etterfulgt av “Ta 10 push-ups og 15 sit-ups”.

For det er ting som det, som tross alt gir litt håp og glede i denne skumle, nye hverdagen. At folk jobber for å finne nye løsninger. Kreative lærere som kommer opp med smarte løsninger for å nå ut til barna, og artister som synger for naboene sine fra balkongen ❤️

Sånne ting ønsker jeg å fokusere på fremover.

Så det at jeg ikke skriver om virus-frykt, betyr altså ikke at jeg ikke bryr meg – det betyr bare at hodet mitt har et behov for å skifte fokus. Jeg har hele tiden ønsket at denne bloggen skal fungere som et slags pusterom i hverdagen, og jeg håper du som leser tenker at det er en god idé også i disse dager 😊

En dag vil vi forhåpentligvis se tilbake på denne uvirkelige perioden, og tenke at vi klarte det. Sammen.

/ Én dag av gangen ❤️

9 kommentarer
    1. God morgen🌻

      Jeg tror nok det er mange som har virusfrykt i disse dager,og da tror jeg humor og humør vil gjør noe med den hverdagen vi ufrivillig har havnet i.
      Avisene og Facebook er fulle av info vi både behøver og som er skremmende for noen. Så det å komme inn på en blogg som din å få et pusterom fra dette, det hadde vært veldig veldig godt🥰

      Det er mange hverdagshelter igang med sine viktige oppgaver,men får du noen til å smile eller tenke på noe annet en stund,da er du for meg også en hverdagshelt!!🌺

      Ha en fin dag dere☕

    2. Veldig fornuftig! Og vi faste lesere som ‘kjenner’ deg vet at du i høyeste grad tar ting på alvor selv om du skriver om helt andre ting enn den surrealistiske situasjonen vi befinner oss i.
      Klem❤️

    3. Skjønner deg godt, jeg er litt satt ut, jeg også. Hva skriver man, liksom. Men jeg er enig med deg, det er veldig mange positive ting midt i alt kaoset. Og jeg har skikkelig troa på at vi kommer til å bygge opp igjen et nytt og mye bedre samfunn etterpå. 🙂

    4. Endelig et sted uten corona.
      Jeg syntes det blir mye av dette viruset, men det er ikke for at jeg ikke bryr meg, men uansett hvor du leser dukker det opp.
      Er en tragisk tid, men merker at jeg trenger et sted å kunne lese om alt dette.
      Sliter nok som det er med psyken og få ting til å gå opp.

    5. Bra skrevet- det er sjelden eller aldri at jeg kommenterer blogginnlegg, men denne gangen ❤❤

      Jeg er P R I V I L I G E R T som får lov å jobbe i helsevesenet. Noen dager ser jeg ikke jentene på nesten halvannet døgn , så i disse karantenetidene suger jeg til meg hvert et gylden øyeblikk med mine fine. Vi er heldige som har anledning til å kunne være hjemme , og ikke utsette andre for mulig smitte. Hjemmeskole/hjemmegym er blitt et avbrekk fra en ellers så travel hverdag med skole, lekser, treninger og bursdagsfeiringer. Til tross for trusselen vi har iblant oss nå mtp på sykdom, smitte og alt det dette fører meg seg, ser jeg meg som heldig alikevel.

      Tall for den fine skribleriene dine.. De er ❤lige velkomne.❤❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg