Få det gjort – sjekk deg!

Hvordan er det med deg, tar du av sokkene? Beholder du sokkene på? Friserer du litt nedentil, eller lar du det bare stå til? Spørsmålene kan faktisk være mange 😅

Jeg tror i alle fall de fleste venninnegjenger har vært gjennom denne diskusjonen, spesielt når en i gjengen er klar for sin neste gynekologiske undersøkelse.

Vel, “klar” er muligens ikke rett ord – det er vel ingen som syns det er gøy å legge seg til rette i stolen for å få tatt den berømte livmorhals-sjekken.

Men DU, SÅ VIKTIG DET ER!! Hører du? V I K T I G! ❤️

 

I år er det tre år siden jeg tok celleprøve sist, så i sommer ringte jeg fastlegen og ba om en henvisning til gynekolog. Egentlig er det enklest å ta livmorhals-sjekken hos fastlegen, men siden jeg har vært plaget med endometriose siden ungdomstiden, har jeg blitt fulgt opp av gynekolog.

Ventelistene kan være lenger nå på grunn av korona, jeg måtte i alle fall vente fire måneder på min time. Men i forrige uke var det dags, tilfeldigvis samme uke som denne meldingen dukket opp som Digipost:

 

Hurra for staten! Jeg er så glad for at Livmorhalsprogrammet passer på og følger med! Det sier alt om hvor viktig og nødvendig det er å følge disse anbefalingene.

Og jeg håper at dersom du er som meg – og syns det er fryktelig tiltak å få bestilt den timen og tatt den testen, så bare GJØR DET!

Jeg hadde altså time i forrige uke, jeg hadde gruet meg litt fordi jeg skulle til den samme gynekologen som var på jobb på sykehuset da jeg fødte datteren vår for seks år siden, og akkurat den natta ble jeg litt vel ivrig på lystgassen og bablet i vei om at jeg kjente igjen navnet hans og at vi var oppvokst på samme sted, og åssen går det forresten med søstra di, ja hu gikk et par år under meg på skolen, kjente hu ikke egentlig selv, men var ikke hu venninne med naboen min da tro – nei så koselig da gitt, at det var DU som var på jobb akkurat i natt!! (Peter ler enda hysterisk av dette)

Livets lystgass ❤️ 😆

 

Men timen gikk så fint! Den profesjonelle og dyktige gynekologen humret godt før han sa at han “syns det var noe kjent”, men forklarte at det var veldig vanlig med sånn lystgass-babling 😂

Selve prøven var over på bare få sekunder, og spør du meg: Hvis koronatesten er 5 av 10 på ubehagelighets-skalaen, så er livmorhalsprøven en 1’er. Den er jo dessuten over på null komma svisj!

Verdt å nevne er at mer enn halvparten av dem som får livmorhalskreft, ikke har fulgt anbefalingene fra Livmorhalsprogrammet.

Hører du? Denne testen er så viktig!

Og en gladnyhet helt til slutt: Nå er det ikke lenger “celleprøve” som tas ved en slik undersøkelse, men en hpv-test (for alle mellom 34 og 69 år).

Grunnen til det, er at hpv-viruset er årsak til nesten all kreft i livmorhalsen, så i stedet for å se etter celler som er forandret, skal det heller letes etter viruset som lager forandringene. (Tester man positivt for hpv, får man beskjed og vil deretter følges opp med videre undersøkelser.)

Dette innebærer at etter du har tatt din første hpv-test (og den er negativ) trenger du ikke ta ny prøve før om 5 år! Det betyr sjeldnere besøk for oss jenter i gynekolog-stolen, og det betyr nærmere 14 millioner kroner årlig spart for staten.

Jeg spurte min lystgass-venn (hehe) om det var heeeelt trygt å ikke teste seg oftere enn hvert femte år, og da svarte han at det er liten sjanse for å utvikle livmorhalskreft dersom hpv-testen er negativ, og at denne krefttypen utvikler seg sakte. Det tar mellom 5 og 15 år fra man blir smittet til man eventuelt får kreft. Og da vil en test hvert femte år være nok.

Så, husk å bestille den timen, da. Etterpå kjøper du deg en liten belønning ❤️

PS. Sokker på eller av spiller ingen rolle. Ikke hvordan du ser ut nedentil heller 😉

/ #sjekkdeg

(Les mer om hpv-screening her)

18 kommentarer
    1. Hurra og takk for at du bidrar til et så viktig fokus!! Hilsen sykepleier som jobber med gynekologisk kreft❤️

    2. Bra oppfordring! Akkurat fått påminnelsesbrev i posten. Anbefaler du en gynekolog her i Larvik område?

    3. Takk for den oppklaringa! Legen sa bare jeg ikke trengte sjekkes igjen før om 5 år, men ikke hvorfor. Hadde mer enn nok med å sortere og sjonglere påkledninga så fikk ikke spurt heller 😅 Syns det var litt rart nemlig, at et eldre fruentimmer ikke var så viktig å få sjekka innen de vanlige 3 årene jeg har gjort det de siste 6 gangene (føltes på en rar måte bedre å si 6 ganger enn 18 år 🥳)
      Men ja, sjekk deg!! Med eller uten sokker på

      1. Skjønner godt at du ikke fikk spurt om det ja 😅 Gynekologen tok seg god tid til prat, så jeg fikk svar på alt jeg lurte på! 😉 👍🏼

        1. Det verste er når de skal drive å prate mens de tar prøven. Kan du ikke bare være stille å gjør deg ferdig, så kan vi heller snakke når jeg kan ta ned beina igjen? 🙈🙈🙈

    4. Aah forklarer en del. Har tatt den tidligere hvery tredje år, og etter at jeg fødte i 2019 gikk den litt i glemme boka. Men var der nå tidligere i november, men min sa aldri noe om at det var hvp prøve. Så når jeg fikk melding om at alt så bra ut og neste test var om 5 år så syns jeg det var merkelig. Men takk for at du oppklarte det 😁

    5. Veldig viktig å sjekke! Jeg sjekket meg for ett halvt år siden eller noe sånt, da fant de celleforandringer og hpv. fikk da time på sykehuset for biopsi der de sjekket hvor mye forandringer det var. Fikk en ny innkallelse til konisering (da fjerner de celleforandringene på livmorhalsen). Jeg hadde grad 3 (av 4), men heldigvis ikke kreft 👍 de fjernet da ca 1 cm av livmorhalsen, og heldigvis fikk de med alt 👏 skal til ny celleprøve om seks mnd, og hvis den er fin skal jeg ha ny seks mnd etter det. Hvis den også er fin, er jeg “frisk” og kan vente 3 nye år 😊

      Veldig viktig å teste seg, for det er ikke nødvendigvis noe man merker selv!! Takk for at du opplyser, Christina! 🙌

    6. fantastisk at du setter fokus på dette, men får alle melding om at det nå er påtide?
      Hilsen ei som har måtte fjerne deler av libmortappen for 8 år siden.

      1. Det ble pause i utsending av innkallelser da koronaen traff i mars, så jeg er usikker på om de kanskje ligger litt bakpå på grunn av det. Jeg ville ringt fastlegen! Lykke til ❤️

    7. Så fantastisk bra at du skriver om dette!🥰 får man innkallelse når det er tide for ny prøve? 🤔 Hilsen ei som måtte fjerne deler av livmortappen for 8år siden.

    8. Føles rart at det er endret. Jeg hadde celleforandringer grad 3 uten hpv. Fra 0 til grad 3 på de 3 årene det gikk mellom mine tester. Ja, sjeldent.. men kjedelig å tenke på hva som kunne skjedd om det hadde gått enda to år før jeg testet meg 🙁

      1. Jeg tenker at dette er viktige ting å ha i bakhodet for oss kvinner ja. Når alt kommer til alt, er det kun oss selv som har ansvar for vår egen helse! Håper det går bra med deg, du har opplevd en av mine store skrekker i livet 😢 ❤️

    9. Hei😊 Takk for svar på det med 5 år til neste test:) Jeg var hos gynokolog for 1 år siden, og hun sa jeg ikke trengte og ta ny test før om 5 år… Jeg syntes dette hørte veldig lenge ut og spurte hvorfor? Hun svarte noe, men etter at jeg hadde spurt 3 ganger turte jeg ikke spørre flere ganger. (Hun er utenlandsk, og er veldig vanskelig og forstå.) Har spurt mange om det kunne stemme med 5 år til neste gang. Og alle har syns det hørtes veldig lenge ut) Så jeg hadde kommet til og teste meg etter 3 år, men nå fikk jeg jo svar på det. Så da slipper jeg det.😊 Takk👍💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg