Farge litt i 2020?

Jeg er jo veldig glad i å male vegger, først og fremst fordi et par malingsstrøk kan gjøre underverker – men også fordi det er en relativt rimelig og enkel måte å forvandle et helt rom på.

Da Peter og jeg bodde i Oslo, var jeg overhode ikke interessert i interiør eller hva slags farge vi hadde på veggene. Da vi skulle selge, fant vi ut at vi skulle male veggene i stua, og jeg husker Peter dro for å kjøpe maling.

Han kom hjem med en merkelig hvit-farge som ble blå i feil lys. Det var fullstendig krasj med tapeten på TV-veggen, men det falt meg ikke inn å protestere. Kjøpt var jo kjøpt! Så vi malte, og det ble som det ble. (De som kjøpte leiligheten, malte om den første uka, for å si det sånn 😂)

Det skulle ta to år i nytt hus, før jeg plutselig begynte å interessere meg for farger. Kanskje var det effekten av litt for mange år med hvite, grå og beige vegger som var årsaken?

Gode, gamle huset – savner fortsatt grønnfargen 😌

 

På God Morgen Norge i morges, snakket de om hvordan nettopp nøytrale farger som hvitt, grått og beige har en negativ innvirkning på trivsel og glede. Det er visst ingen andre farger som gjør oss så ineffektive på jobb som hvitt!

Er ikke det ganske snålt? For til tross for dette, er det hvite og grå og beige hjem over hele linja. Og skal vi tro eksperten som var i studio i dag, gjør hvite vegger oss slitne, fordi hvitt reflekterer opptil 97% av lyset. Det er jo noe å tenke over for alle arbeidsgivere der ute som kanskje burde bruke 2020 på å investere i et par malingsstrøk 😉

Men nå er altså farger på vei tilbake for fullt! Nå skal varmen tilbake i hjemmene våre, og det gjelder å velge farger som du virkelig liker. Sånn langt inn i sjela. For da kommer du mest sannsynlig til å bli fornøyd – og du vil slippe å måtte male om igjen etter kort tid.

Noen går for rosa – og har ikke angret siden 😘

Og dette er jo som musikk i mine ører. Ja til fargerike hjem! Denne våren står gangen for tur her hjemme, gammel tapet er i ferd med å løsne fra veggene, så jeg er spent på hvor mye arbeid som ligger foran oss (meg 🙈).

Men én ting er i alle fall sikkert: det skal være en innbydende farge som blir det første man ser når man kommer inn i huset vårt – og jeg gleder meg til å dykke ned i fargekartet for å finne noen sterke kandidater!

/ Hvitt, grått, beige eller farger – hva velger du? 😉

16 kommentarer
    1. Farger! Vi har snart ingen hvite vegger igjen i huset! Er SÅ lei av hvitt, beige og grått! JA til blått, grønt og duse rød-/rosatoner! 😀

    2. Hei. Hvilken farge er det i gangen i det gamle huset? Den var veldig fin og eg fikk lyst til å måle:)

        1. Er det green leaf? Den ser så lys ut. Men var aldeles nydelig 😍 Har kjøpt inn green harmony til stua selv 😉

    3. gul stue, hvit gang og tv stue men grønt soverom her 🙂 og mener jeg GRØNT ikke en eller annen farge man tror er grønn 🙂

    4. Veldig fin farge på veggen! Er det evening green?
      Selv har jeg nesten ikke et eneste hvitt rom i huset.. Kjempegøy at farger har kommet tilbake👏🏼

    5. Hei.
      Vi har akkurat malt kjøkkenet og yttergangen i fargen Blushing Peach.
      Den er veldig lun, god og varm farge som gir deg stor harmoni. Den passer lekkert til hvite lister, bambus og trådkurver, gull, grønne planter osv. Har helt forelsket meg i denne fargen og skal også male den på soverommet.

      Lykke til med jakten. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg