Feitetirsdag

På søndag satt vi i bilen på vei til søsteren min, og siden det var fastelavnssøndag, hadde jeg tatt med meg en pose med Mormors vanilje-boller fra fryseren.

Jeg spurte Peter og ungene om de visste hva fastelavn var for noe, og for kort å oppsummere en lang grublestund: Jeg måtte til slutt fram med google-maskinen.

I følge snl.no (store norske leksikon), har fastelavn sitt utspring i at alle skulle faste i 40 dager i forkant av påsken, og fastelavnsdagene ble en betegnelse på tre festdager i forkant av fasten.

Det starter altså med fastelavnssøndag, så følger blåmandag (altrene i kirkene ble dekket med blått klede, til ære for prestene som startet fasten to dager før resten av befolkningen) – og sist men ikke minst: dagen etter blåmandag, altså dagen i dag, som har det klingende navnet: FEITETIRSDAG!

Har du hørt et så deilig ord før?! Feitetirsdag! Jeg har helt ærlig talt aldri hørt om det før, men bakgrunnen var selvfølgelig at man skulle bygge seg opp før fasten, ved å spise mengder med feit mat.

Og gjett om jeg skvatt ekstra da jeg tok min sedvanlige snap-runde sent i går kveld, og åpnet denne snappen:

(Snap fra Kristine Mikkeline)

Jeg ble jo umiddelbart i ekstase, her var det en person som åpenbart hadde feitetirsdag som tradisjon, og attpåtil viste meg hva som stod på feite-menyen!

Jeg kastet meg over chatten, og Kristine kunne fortelle at dette var en tradisjon de pleide å markere, siden det er den siste dagen før fasten. (Det vil si, selve fasten hoppet de over, haha 😂)

Hennes slekt hadde pannekaker, ertesuppe og flesk/bacon som fast rett, og i følge snl.no varierer mat-skikkene på denne dagen fra landsdel til landsdel. I Trøndelag er det vanlig med saltkjøtt, flesk, pølser og kålstappe – mens i Nordfjord er det rømmegrøt som gjelder.

Noen kalte også feitetirsdag for “sjumålsdagen”, fordi man helst skulle spise sju måltider i løpet av dagen – gjerne ved å ta en runde fra gård til gård for å komme seg i mål.

Hvor gøy hadde det ikke vært om vi hadde denne skikken fortsatt?! Feitetirsdag måtte vært offisiell fridag hvor vi bare reiste rundt på besøk til hverandre mens vi spiste og feitet oss opp skikkelig.

Så akkurat nå er jeg litt usikker på om restene fra gårsdagens lasagne var bra nok mat på en dag som denne, men det blir vel uansett så som så med fasting fra i morgen uansett.. 😂🙈

 

/ God feitetirsdag! 😆

25 kommentarer
    1. Saltkjøtt og kålstappe på feittirsdag ja! Etter min mening skriver du navnet på dagen feil, men det kan godt hende du har rett altså – her i Trondheim har vi alltid sagt feittirsdag, ikke feitEtirsdag, det høres helt feil ut i mine ører.

      1. Ser fetetirsdag og feitetirsdag brukes om hverandre både på wikipedia og store norske leksikon, lurer kanskje på om feittirsdag er vanlig nordpå? Ikke godt å si 😂

    2. Her i Sverige er denne dagen Nesten like stor som 17:e maj 😀
      Men vi sier Fettisdagen eller semmeldagen. 😀
      Selv spiser jag ikke semler så det UTROLIG fint att det er Ostepoppens dag i dag å! Du kan tro frukosten var god idag 😂😂 Håper dere fikk feita dere opp ordentlig! 😉

    3. Måtte bli en godt integrert skaptrønder jeg også før jeg hørte om tradisjonen! Nå er det saltkjøtt og kålstapp hver eneste feittirsdag 😊 FYI: her er det jo massevis av tilbud på den type mat i ukene før fastelaven, det kan jeg heller ikke huske at det var på Østlandet.

      1. Jøss, er det sant? Så utrolig snålt, dette virker rett og slett som en etablert tradisjon nordpå – mens vi her i sør har gått under radaren! Kanskje vi får starte en feite-aksjon i ukene før fastelavn til neste år! 😆

        1. Trøndelag er ikke nordpå! Da må du adskillig lengre nordover, Troms og Finnmark, da snakker vi om nordpå. 😊

    4. Haha, måtte le litt for meg sjøl då eg las Nordfjord.. 🙈 aldri har eg lese ein blogg som nemner den landsdelen, så det var dagens vesle glede 😉😊 og du har heilt rett, på feitetysdag et vi rjømegraut 🤤❤

    5. Hei Christina! Ikke noe med tema å gjøre men jeg trenger råd.

      Leste på bloggen din for en stund tilbake at Teo ble diagnostisert med ryggprolaps. Nå har det skjedd min hund og jeg blir helt fortvila..😔 Tok det mange dager før balansen var på plass som normalt? Hvor lenge gikk han på smertestillende? Blir det bedre?
      Må sies at han klarer og tisse som normalt og vi har vært hos dyrlegen.

      Håper på svar 😌

      1. Å hællan dussen, så fælt! Prolaps er grusomt, og helt forferdelig når det står på. Jeg husker ikke helt nøyaktig hvor lang tid det tok før prolapsen tørket ut, men han gikk på smertestillende en god stund. Plutselig begynte det bare å bli bedre.. Det gikk så gradvis at vi nesten ikke la merke til det, hvis du skjønner. Men det gikk veldig mye raskere enn man skulle tro – sånn sammenlignet med oss mennesker! Jeg så jo for meg mange måneder med kaos, men det tok noen uker “bare”. Off a meg, lykke til med hunden din – og masse god bedring! 🐶❤️

    6. Hei! I min familie har vi alltid rømmegrøt og kake på det vi omtaler som “fættirsdag”. Det blir også laget egne arrangement på diverse bedehus og forsamlingshus rundt om kring. Er fra nordmøre, og så vidt jeg forstår på bestemor så har dette vært tradisjon i alle de år😁
      Ha en fin første dag i fasten!

    7. Tusen takk for svar! Godt og trøstende å høre! Er bare på 3. dagen, så da er det enda håp for bedring, heldigvis 💕 God klem 🐶

    8. Feittirsdag <3 Fast tradisjon, har spist saltkjøtt og kålstappe på denne dagen så lenge jeg kan huske!

    9. Jeg bor i Irland, og her heter det Pancake Tuesday, ungene spiste pannekaker mandag til kvelds og nesten alle måltidene på tirsdag😆🥞

      1. Aldri off topic å snakke om speilfliser, syns jeg 😂 Vel altså. Vi er fortsatt uenige her i huset, det er derfor de ikke har blitt gjort noe med enda. Jeg prøver å si at flisene passet perfekt til den søte damen vi kjøpte huset av – for hun var ryddigheten selv og hadde en gjennomført fin stil i hele huset. Det er litt verre med oss, som har det vesentlig mer kaotisk og uryddig – og speil fordobler faktisk rot! Akkurat nå har det vært så mye med andre oppussingsprosjekter at jeg ikke har orket å tenke på det engang, men hvem vet hva våren bringer 😆☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg