Første uka i boks!

I dag er det fredag, og første uka med to skolebarn i hus er unnagjort! Det har vært mye følelser i sving denne uka, men det antar jeg er ganske normalt ved en stor overgang som skolestart jo faktisk er.

Mange nye rutiner skal på plass, og i ærlighetens navn har det tatt et par dager å få ting på stell. Men nå er vi inne i en prøve-og-feile-flyt, og et par ting begynner å komme på plass:

Far i huset lager kjøleskapsgrøt om kvelden, slik at frokosten går kjapt og enkelt, tidlig neste morgen. Han tar dessuten opp rundstykker eller brødskiver fra fryseboksen før han drar på jobb, sånn at de akkurat rekker å tine på fjøla før mor i huset står opp for å lage matpakker.

Før leggetid pakker barna skolesekkene, før mor sjekker værmeldingen og forklarer hva slags type klær de skal legge fram til dagen etter. Mor har dessuten ansvaret for å påse at skole-i-Padene er oppladet, og å sjekke timeplaner og beskjed-arkiv fra skolen.

I tillegg har matpakkene mot slutten av uka måttet oppjusteres noe, siden magene hadde plass til to eplebiter og en halv gulrot ekstra. Som sagt, det går seg altså til 😉

 

Denne uka har jeg hørt på podcasten “Foreldrekoden – med Hedvig Montgomery” og den nyeste episoden “Skole- og barnehagestart – det fineste du kan gjøre for barna” (Anbefales!) – og det er helt nydelig å få litt input på hvordan barn fungerer i overganger som dette.

Psykolog og familieterapeut Hedvig er en av de klokeste stemmene jeg lytter til, og denne gangen sa hun også noe jeg bet meg merke i.

Hun påpekte at overganger som skole- og barnehagestart, markerer at det kommer noe nytt. At dette er en stor ting for både barn og voksne, men også en ting å feire litt.

Og da spør makker Bjørn Egil Halvorsen: “Så hvordan feirer man?”

Hedvigs svar var så fint at jeg ble varm langt inn i sjela:

Ved å smile på ekte sammen med barna sine når helgen kommer.

Og det syns jeg du (med eller uten barn) og jeg skal gjøre i dag! Første skoleuke er unnagjort – kanskje har det gått bra, kanskje har det gått dårlig, men det er ikke poenget akkurat nå.

For akkurat nå kommer helgen, og det er på tide å smile på ekte. Sammen 😊

/ God fredag, med eller uten barn ☀️

12 kommentarer
    1. Gøy med skolestart! Vi har hatt en som har startet ungdomsskole her – overgang det også🙃

      Ang matboks – her smøres det på frosne skiver, de tiner frem til matpakka skal fortæres. Selv ost holder deg fresht da👍🏻

      1. Ungdomsskole er stort! På godt og vondt 😅
        Frosne skiver er genialt, rundstykkene derimot er litt vanskelige å dele i to.. Men supert tips 👍😊

    2. Jeg startet opp høsten med en 2.klassing og en som rykket opp til skolestartergruppa i barnehagen. 2-klassingen begynte året med å ikke lenger vil ha følge til eller fra skolen, han vil komme en halvtime senere hjem fra SFO og til tredje skoledag måtte vi gå til innkjøp av livets første boks med hårvoks! På sidelinjen sitter mor, lettere sentimental over hvor store og selvstendige de to apekattene er blitt 🙂

    3. 3 og 7 klassing her, så begynner å bli rutine med skole og matpakkelaging 😊

      Smører på frossent brød på kvelden her, så i kjøleskap over natta 😊

      Da er det passe ferskt når det skal spises og jeg slipper å smøre matpakker i morgenstresset 😄

    4. Litt godt å være i gang igjen også🤩 Kjekt at Gjesterommet er tilbake – endelig! Og for en bra episode 😊👏🏼 Har ventet og ventet og ikke hørt et knyst fra dere så var redd dere hadde lagt nede hele podcasten!
      Men- jeg savner ukas frykt 😂 Ukas diskusjon var desverre ikke helt det samme, og jeg kjente jeg falt helt av og inn i egne tanker når dere begynte å snakke om oppussingsdiskuksjon og egentlig ikke kom noen vei. Det var rett og slett ikke så interessant og morsomt som ukas frykt ofte var ☺️ Podcasten deres er nr 1 hos meg, og har hørt på den i flere år. Går ofte tur og humrer for meg selv, elsker den neppå, koselige, morsome og herlige hverdagshumoren!

      1. Haha, tusen takk for tilbakemelding! Dette skal vi helt klart ta med oss videre, vi var vel i grunnen mest bekymret for at denne episoden ble i overkant for sarte sjeler med tanke på alt det andre vi tok opp 😂 Men flott at du sier fra! Denne uka hadde vi litt tekniske problemer, men neste uke ruller som normalt ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg