Frokosten som holder deg mett!

Peter og jeg har en spesiell frokost som vi alltid vender tilbake til – nemlig power-frokosten som holder selv en mann på nesten 100 kilo mett i timesvis 😍

Her snakker vi energi-grøt av ypperste klasse, og denne oppskriften har Peter og jeg optimalisert over flere år. Den inneholder masse deilige fettkilder som sørger for mettheten, og den er ypperlig for både store og små mager!

Og her skal du få oppskriften 😉 (målene er pr porsjon)

  • 1 dl havregryn
  • 1/2 boks kokosmelk
  • en klype salt
  • rosiner (valgfritt)
  • 1/2 ss meierismør
  • spe ut med ønsket mengde plantemelk (usøtet mandelmelk er favoritten)

Alt det ovennevnte has i en kjele, la det gjerne putre på svak varme mens du ordner resten (som ikke skal varmes!). Dette har du rett i skåla:

  • 1/2 avokado (moses)
  • 1/4 banan (moses, bruk mer om du ønsker en søtere grøt)
  • 1 toppet teskje cocosa

Når havregrøten er ferdig kokt, har du den i skåla – bland alt godt sammen. Dryss kanel på toppen, og ha gjerne en smørklatt i midten dersom du er like glad i smør som meg 😊

Noen ganger koker vi grøten med små epleterninger, og tilsetter hakkede mandler. Det gir en deilig crunch – og funker bra som variasjon.

Frokosten holder barn og voksne mette i timesvis og er en flott erstatning for brødskiva! Og den er overraskende kjapp å lage om morgenen 👍🏼

/ Nam nam 😍

12 kommentarer
    1. Helt sikkert kjempegod, men den er jo realt kaloririk da? Et kjapt overslag viser at om du slenger oppi en neve rosiner i tillegg (ettersom du nevner det) er du oppe i bortimot 500 kcal! Det er drygt for en frokost vel? I alle fall for meg. :o)

      1. Er det sånn at du blir dårlig av kaloririke måltider? I såfall må du jo unngå det ja 😊 Men hvis det handler om kaloritelling, så skinner det kanskje gjennom at jeg ikke er så fan av det 😂🙈 I dette tilfellet er det en kaloririk frokost med gode fettsyrer, som gir langvarig energi og metthet. Men nå skal det sies at vi har brukt veldig mye kokos(fett) de siste årene (ble ekstra frelst da kolesterol-verdiene mine plutselig ble tipp topp – for jeg slet med høyt kolesterol i mange år), og vi føler på kroppen at det gjør godt. Så vi har vel i grunnen blitt sånne “hurra for bra fett, redd for sukker”-folk, ettersom vekten holder seg stabil med mettet fett, og fyker til værs av for høyt sukkerinntak 😭😅

        1. Teller litt kalorier ja, men er absolutt mer obs på sukker/kh enn på fett. Allikevel er 500 kcal på frokosten for mye for meg, det er mer enn 1/3 av mitt daglige kaloriinntak om jeg skal klare å holde vekta. 🙂

          1. Jeg vet for lite om dette med kalorier kjenner jeg 😂 Men jeg spiser dette fra mandag til fredag uke etter uke – og matchvekta er intakt 😄 Kanskje jeg har flaks, haha! God onsdag til deg 😉

    2. Høres godt ut. Men ser ikke for meg at jeg har tid til å putre med det, når 3 unger, matpakker, klær og meg selv ferdigstelt + far skal ut av døra før klokken halv 8. 🤪 lager derfor kjøleskapsgrøt med noen av de samme ingr. Så er den klar med en gang jeg står opp👌 Forresten, pleide ikke du å ha sånn alt-mulig-tallerken til frokost? Den har inspirert meg på dager jeg har bedre tid😊

      1. Kjøleskapsgrøt er genialt! Her er det en som sverger til det, og en som vil ha power-grøt, så jeg lager kjøleskapsgrøt hver kveld. Problemet mitt er at den ikke holder meg mett særlig lenge, derfor foretrekker jeg havregrøten 😉 “Litt forskjellig”-tallerkenen brukes som kveldsmat så og si hver dag, og som frokost i helgene ❤️ Moro at du ble litt inspirert av den! 😍👏🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg