Frykten for Rampenissen

På søndag inntok Rampenissen flere tusen norske julehjem. Facebook-feeden min var full av bilder av rampete rampestreker: Frokost som ble spist under spisebordet, dopapir over hele stuegulvet, og barneklær teipet fast til veggen.

Fjompen og Prompen hos min venninne Silje, klare for en rampete adventstid hos to tvillinggutter 🎄

 

Rampenissen er altså en nisse som flytter inn i adventstida, kanskje viser han seg, kanskje etterlater han seg bare små spor og hint om at han har vært på ferde i løpet av natta. Og skal jeg tro ryktene, er tradisjonen med Rampenissen minst like morsom for de voksne som for barna.

Men til tross for dette, har verken Peter eller jeg trykket Rampenissen til vårt bryst. Og siden han aldri har vært et tema her i huset, var jeg i år spent på om det kom til å komme noen reaksjoner, da ivrige små venner på alle kanter kunne fortelle om den ene rampestreken etter den andre.

De siste to dagene har det haglet kommentarer som:

– “Rampenissen er den kuleste!”

– “Hæ – er ikke Rampenissen hjemme hos dere?!”

– “Åh, det kan hende han kommer, dere må følge med!”

Så, ville det bli skuffede fjes fordi han aldri kommer på besøk til oss? Ville kanskje Rampenissen vært mer ønskelig enn vår favoritt av en pakkekalender?

Jeg må innrømme at jeg var spent. Og jeg forberedte meg på en aldri så liten forklaring på hvorfor ikke Rampenissen kommer til oss. Men det som skjedde, var jeg virkelig ikke forberedt på.

For da jeg var ferdig med å rydde kjøkkenet etter middagen i går, kom jeg ned i stua og oppdaget dette:

Årets pakkekalender henger som alltid i den fine trestigen som bestefar har laget til meg – og nå var hele stigen pakket inn i papir. Hva i all verden hadde skjedd?

Et fornøyd smil tittet opp på meg fra sofaen.

– “Jeg pakket inn adventskalenderen vår, Mamma. I tilfelle Rampenissen kommer. Jeg håper ikke han kommer hit, men hvis han kommer, så må han IKKE finne den fine kalenderen vår.”

/ Så jeg tror det ordnet seg 😉❤️

3 kommentarer
    1. Så herlig:) I barnehagen jeg jobber er (rampe)nissejenta i en god forening med Jesusbarnet og julekrybba..
      (Apropos forrige innlegg)
      Jeg gjorde det enkelt for noen år siden og hang opp en gavepose fra Nille og putta en liten ting i hver dag.
      Hvert år spør jeg hva slags kalender minstemann vil ha (nå er han 15!) Den posen er på førsteplass..
      Takk for en fin blogg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg