Generasjon jul

Akkurat denne nyheten har jeg faktisk ventet på!

For jeg husker jeg som liten irriterte meg over at vi ventet helt til lillejulaften med å pynte treet – men da var jo julen nesten over! Spenningen, magien og den herlige julefølelsen begynte jo sakte, men sikkert å dabbe av allerede når man gikk og la seg for kvelden på julaften.

Og å skulle vente til 13. dag jul – eller til og med 20. dag jul – før man kunne rydde julen ut av huset, var jo enda verre! For innen vi hadde nådd langt uti januar, så juletreet og alle nissene helt teite ut der de stod.

Med tida har julen sakte, men sikkert startet mye tidligere hjemme hos både mamma og pappa – og Peter og meg, for akkurat som at 70% av gleden ved å reise på ferie faktisk er å se frem til reisen i forkant – mener jeg 70% av julen ligger i tiden før julaften.

Eller for å si det litt annerledes: Det er jo i julestresset som følger med i dagene før jul, at man virkelig trenger et lysende juletre som en påminner om å senke skuldrene og nyte tiden her og nå! På lillejulaften er det litt for sent, spør du meg.

Og nå viser det seg altså at en ny trend er i ferd med å infiltrere det norske samfunnet – for nå pynter vi tidligere til jul enn før – og vi kaster også julen ut mye tidligere enn før.

Generasjonsskillet starter rundt 30 årsalderen, og det kan se ut som at det begynner å bli ganske mange av oss som blåser en lang marsj i både 13. og 20. dag jul. Så fort det nye året er i gang, ryker julen nå ut, og ned i esker i bod og på loft.

En forsker på juletradisjoner mener den nye generasjonen nå er i ferd med å innføre en ny skikk som kan bli gjeldende – og at dette blir standarden etterhvert. Og det syns jeg er skikkelig kult!

Julestemningen er i alle fall helt forduftet hos meg så fort hverdagen ruller i gang i et nytt år – så neste jul tror jeg at jeg skal starte enda litt før, sånn at juletreet skal få skinne og lyse opp stua i så mye av desember som mulig.

Ventetiden er ganske magisk – og jeg syns det er artig at et generasjonskille nå er i ferd med å rokke på de gamle tradisjonene シ

/ Hva tenker du: 👍🏼 eller 👎🏼 for ny skikk? シ

47 kommentarer
    1. Jeg har pyntet treet og satt frem pynt 1.desember siden jeg flyttet hjemmefra som 17-åring 😊 Og fylt akkurat 40, så det skillet er nok høyere enn man tror. Mamma pyntet også tidligere for hvert år 🙂

      1. Der kan du se! Neste jul tror jeg vi starter 1. desember vi også, og ser hvordan det føles 😉 Hvis det har vært oppskriften din 23 år, så har jeg jo trua på at det funker bra! 😂

    2. I år pyntet vi treet på Lucia-dagen, ikke umulig at det blir enda tidligere neste år! Og tradisjonen tro, jula forsvant ut første nyttårsdag!

      1. Lucia-dagen er vår dag også! I år var vi for syke da til å orke noe dessverre, men tenker akkurat som deg – at det er mulig vi prøver enda tidligere neste jul 😉

    3. Jeg pynter juletreet lillejulaften. Jeg er nå 30 år å når jeg tenker tilbake på julen, så kjenner jeg enda spenningen i kroppen av å stå opp julaften til et ferdigpyntet tre. Da var det jul, og den følelsen vil jeg gi videre til mine barn. Min stakkars mor fikk ikke lov av meg og søskene mine å pynte treet før vi var lagt oss. Dette gjaldt til vi flyttet hjemmefra i begynnelsen av 20 årene.

      1. Tanken på nypyntet tre på julaften er jo fin, da! Problemet mitt er at julen langsomt dabber av når julaften er over – jeg trenger liksom det treet mer i ukene før jul. Men syns det er superkoselig at du og søsknene dine har så fine minner fra dette i barndommen, gull verdt! ❤️

      2. Helt enig med Ida! Magien med å stå opp på julaften var helt eventyrlig. Den viderefører jeg til mine barn 🙂 Men at jula skal ut etter nyttårsaften: OH YES! 😀

    4. Jeg syns man glemmer advent og «vanner ut» julen ved å pynte til jul for tidlig. Advent, med lilla duker, adventstake og adventskalender drukner nå litt i nisser og juletre, også blir man lei hele greia nesten før det har startet..? Feks blir det for meg feil å kalle pepperkakebaking og juleverksted for juletradisjoner. Det er førjulsaktiviteter for å forberede til julehøytiden. Og nettopp derfor vil jeg velge å pynte til jul når det faktisk blir jul, også bruker jeg i stedet advent til å glede meg😊

      1. Skjønner hva du mener! Jeg har ikke noe forhold til advent og lilla-fargen, så for meg faller det liksom ikke naturlig å dele opp julen i advent og jul. Blir det da dobbel pynting, først med lilla – som deretter skal fjernes når nisser og juletre skal fram? Eller skal det lilla ryddes bort samtidig med alt det andre når julen er over? Advent eller ei – det viktigste er at man gjør det man liker best, og kan glede seg over i hele desember 😉🎄

        1. Jeg bytter bare ut de lilla dukene og stearinlysene med røde når jeg setter frem nisser og tre. Stjerner engler og adventstaker får stå sammen med julepynten gjennom jula. Er litt enig i noen som sier at de ikke vil stresse med pynting helt inn i julaften, derfor han vi innført lille lille julaften 22.des. Lille julaften er den beste dagen syns jeg, så for oss er det perfekt å strekke den over 2 dager med pynting 22, samtidig som vi ikke begynner for tidlig og brenner av kruttet før jul. Da har jeg heller ikke så stress med å kaste ut treet rett etter nyttårsaften, men i stedet koser meg med å komme hjem til juletre noen dager ut i januar, så lenge treet holder seg.

    5. HELT enig med deg! Dette har jeg selv tatt opp flere ganger med venner. Vi har alltid pyntet treet den 1. Desember 🙂

    6. Adventstiden for meg er lysende stjerne i vinduet, adventsstake på bordet og et barn med forventningsfulle stjerner i blikket som hver morgen åpner en pakke i adventskalenderen.

      Juletre og nisser kommer opp 21 el 22 desember, og ryddes bort første helg etter nyttår.

      Gammel tradisjon eller ny tradisjon – jeg synes hver familie kan lage sine måter å vente på. Den ene er like god som den andre. At noen synes det er fint å pynte tre 1 desember har ikke jeg noe problem med, så lenge jeg får pynte mitt når jeg vil 🎄

    7. Vi pynter juletre rett før julaften,før det er det advent og førjulstid. Jula ble kastet ut nå denne helgen,men jeg liker best å dele advent og jul!

    8. Jeg har alltid vært opptatt av tradisjoner og at alt skal være slik som det alltid har vært, men har nå i år (i mitt 30 år) innsett at jeg mye heller vil starte tidligere og avslutte når det nye året begynner. Jeg pynter selv til jul den 1desember, men har ikke hatt eget tre enda. Men hjemme hos mine foreldre pynter vi lille julaften. Og det blir ofte litt stress i grunn!

    9. Eg er einig med Cecilie. Eg pyntar til advent med lilla dukar, stjerner i vindauga og eit par englar. Eg endrar til juledukar og meir pynt frå ca 24. Eg feirar ikkje jul heime hos meg sjølv, så nokre år blir det julepynting når eg kjem heim 1. eller 2. juledag. Eg har ikkje hast med å fjerne julepynten og kosar meg med julemusikk framleis.

    10. Helt enig! Jeg er også vant med å pynte juletre på lillejulaften men jeg og min mann startet nye tradisjoner når vi fikk barn. Første luke i adventskalenderen starter bestandig med at nå pynter vi til jul (nisser osv) og en av de neste dagene i begynnelsen på desember så får de at vi pynter juletre i adventskalenderen. Jeg vil mye heller ha jula i hele desember slik at den kan forsvinne igjen rett etter nyttår 😃 er forresten 35 år. Vet mange i min generasjon som gjør dette 😀

    11. Her kommer alt av lys opp 1. Søndag i advent. Pynter juletre samt resten midten av desember. Det er jo i desember det er jul! 1.nyttårsdag er jeg møkkalei nisser & jul, nytt år nye muligheter!
      Pusher 40 selv, fått med mamma på den nye trenden også 🙈

    12. HELT enig! Når lillejulaften endelig er her, alle gaver er handlet og pakket inn, marvarene står klar i kjøleskapet, som sild i tønne og roen senker seg, så vil man dumpe ned i sofaen og nyte at vi kom i mål, ikke pynte juletre og hurramegrundt😅

    13. For oss som hugger tre selv i skogen, er det ikke særlig aktuelt å ha juletre hele desember. I år pyntet vi ca 21 desember og heiv ut pynten 5 januar. Fra ca 1 desember kommer det opp litt lys og engler hos oss, men treet får vente.

      Men å hive ut jula 1 januar.. I mitt hode er det en sånn rolig dag hvor vi fortsatt julekoser og slapper av. Utkast av julepynt tilhører påfølgende helg. 🙂

    14. Jeg vokste også opp med pynting på lille julaften og jul som varte til langt ut i januar, men endret på det når jeg flyttet ut og etablerte meg. 1. desember går klarsignalet hos meg, og da pynter jeg litt i det tempoet jeg har lyst til. Som regel er all julepynt fremme i løpet av den første uka i desember. Nyttårsaften er det slutt, da åker jula ut 🙂

    15. Eg brukar ikkje å pynte med julepynt/tre før 4.søndag i advent(fredagen viss eg har jobbehelg/) men det kjem litt an på når i uka jula er.. Men er litt lilla lys/duker i adventstida her enno. Men eg jula ut allerede 1.eller 2.januar. Mest fordi min sønn har bursdag 10.januar og så skal d vere kvardag igjen.

    16. Jeg er med på å pynte tidlig til jul, men liker at selve juletreet pyntes 23. Desember, å hive ut jula 1. Nyttårsdag synes jeg blir litt grinchete faktisk 🙈🙈

    17. Tenker at hver og en av oss må få kjøre sitt eget løp jeg. Om det er det ene eller andre. Det er så godt å kunne bestemme hva man selv vil😊👍🏻

    18. Jeg synes det er «tragisk» at folk begynner å pynte til jul 1 des. Da er det advent, og ikke jul. Og så er de lei jula allerede i romjula – da det er mest familiekos og sånn.

      Jeg er enig med de som sier at juletreet skal frem på lilljulaften

    19. Pynter til jul første helgen i desember og tar den ned i kassen igjen 2. januar. Slik har jeg gjort det i over 20 år. Det er som du skriver: man trenger julelysene i en mørk måned. Og det er jo velkjent at julekaker smaker absolutt best før juleaften 😉

    20. Har advent frem til 23 desember og da vaskes hele huset og skifter på sengene også pyntes huset og treet helt til slutt. Jula hives ut senest 2 januar. Og jeg er bare 36 år😄😄

    21. Her kommer det én eske ned med julepynt til 1.advendt (samt utvendig lys) og så kommer resten frem den 15.desember sammen med juletreet 🙂

      Fungerer helt supert!
      Julenmagien bygger seg opp akkurat passe med mye førjulskos og nydelig pynt og treet står akkurat pent nok til 1 eller 2 januar 😁

    22. Vi har gått fra å pynte til jul den 23 til ca 1.des og det er såå mye koseligere. Får liksom kjent litt på julefølelsen og gleden mens man venter. Hadde lilla og advent når jeg vokste opp men med små barn så fant fort ut at jeg ikke gidder å pynte 2 ganger i løpet av desember.

    23. Hos oss er det 1.søndag i advent som gjelder. Startet med at jeg egentlig skulle ta frem litt og litt pynt gjennom desember. Herr år ble jeg like overrasket over hvor for denne måneden går 😅 så de siste årene har all julepynt kommet på plass til 1.søndag i advent. Juletreet derimot må vente litt lenger. Det er et symbol på at juleaften er rett rundt hjørne. Litt ettersom hvilken dag juleaften er, kommer det opp noen dager i forvegen. Nå når juleaften var på en mandag, pyntet vi på fredag. Syns det er deilig å ha lille juleaften til å slappe av med kvelden før kvelden osv. Ikke stresse med å pynte til jul. Og som du sier, når hverdagen slår inn er julestemningen borte for lengst. All julepynt ryddes bort 1.nyttårsdag 😊

    24. Jeg likere pynte til advendt, men 3. juledag er det slutt. Da pakkes all julepynten bort. Det er jo ventetiden som er magisk❤️

    25. Absolutt tommel opp for ny skikk! Det er tiden før julaften som er mest magisk😊, som du sier det å kunne glede seg er jo den beste følelsen!

    26. Haha, sant. Mamma pynta vel til jul en gang tidlig/midt desember, også var det juletreet 23 desember. Og hver første nyttårsdag hadde mamma kasta ut juletreet før vi hadde våkna. 😅

      Her drar vi fram både pynt og juletre en dag det passer tidlig dedember, også vekk igjen på nyåret en gang. 🙂

    27. Enig i at lillejulaften er sent. Samtidig enig med dem som sier at det er magi å stå opp til treet på julaften.

      Jeg synes januar er den tyngste måneden i året. Mørkt. Er trøtt. Ingen fridager. Ingen koselig nedtelling (som i desember). Jeg liker derfor å la juletreet stå til 13. dag jul og julestjerner til 20. dag jul for å korte litt ned på den mørke januar. Det er jo praktisk at vi pynter med så mye lys når det er så mørkt. Når all jul er ute har det begynt å lysne og gode tider er rett rundt hjørnet :D.

    28. Jeg har vokst opp med å pynte juletre lille julaften, men etter at jeg fikk barn selv har det blitt tidligere og tidligere. Nå kommer lys, litt pynt og ikke minst treet frem helt i begynnelsen av desember. Nisser og sånt stæsj kommer litt nærmere jul. Alt er borte igjen i løpet av de første dagene i januar. Vi elsker å gjøre det sånn, litt ekstra kos i hele desember!

    29. Tidlig inn med jula og tidlig ut etter nyttår. Juleblomster, adventslys og lysestaker 1. Søndag i advent, juletreet ca. 10-16 desember og så resten av nissene og annen pynt frem til 22. Desember. Etter det skal roen senke seg 🙂

    30. Vi pynter treet lillejulaften og skal fortsette med det! Jula begynner jo ikke før på julaften, man sier jo ikke god jul til hverandre fra første desember. Da syns jeg det blir rart å pynte og ha jul allerede da. Ikke rart man er lei jula til nyttår når man har «brukt den opp» i hele desember!

    31. Jeg tror at handelsstanden har skyld i at vi pynter til jut tidligere enn før.
      De starter å reklamere fior alt som har med jul å gjøre i begynnelsen av november!
      Og derfor er vi lei av det hele kanskje allerede i romjula.
      Trist utvikling, synes jeg!

    32. Vi pynter,men treet skal opp 23
      Datteren min har bursdag 7 januar så vi rydder bort julen 8
      dvs i år er eg sengeliggende så med mindre hun får ånden over seg og vil gjøre en innsats…….så står det til eg blir frisk

    33. Synes det er fint å ta fram julepynten og juletreet tidlig i desember jeg. Da får man bruke hele adventstiden på å kose seg med juleforberedelser, mens julestemningen kommer snikende en liten stund før julemiddagen kommer på bordet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg