Håper du kan tilgi

“Christina, de bøkene der må du bare kaste..”

“Kaste?! Det er jo så mange av dem! Hvorfor det?”

“Nei.. Det står ikke noe viktig i dem. Det er bare skriblerier, vet du. Hverdagslige ting. Ikke noe å bry seg om.”

“Men står det noe hemmelig? Er det noe du ikke vil at andre skal lese?”

“Nei, jøjjes. Det er bare å lese. Men det er mer det at ingen har noe interesse av det som står. Bare kast dem, du”.

Og her sitter jeg. Det har gått 6 år siden vi hadde den samtalen. Du er borte. Og jeg har ikke klart å gjøre som du sa. Faktisk er det siste jeg kan tenke meg, å gjøre som du sa.

Skriften din. Ordene dine. Ikke noe viktig, sa du. Bare skriblerier. Hverdagslige ting.

Ingen har interesse av å lese, sa du. Men jeg har. For meg er det viktig. Kanskje viktigere enn noensinne. Korte notater. Hva gjorde du på akkurat denne dagen i 2004? Tok du bussen til byen? Lagde du torsk til middag? Ringte du en venninne? Gikk du tur ned til vannet for å nyte den fine utsikten? Fikk du besøk av et barnebarn? Strikket du mens du hørte på radioen?

Det gjør så vondt å savne deg. Samtidig er det så trygt å se på den nydelige håndskriften din. Lese de hverdagslige ordene dine. Huske de fine minnene våre. Føle seg takknemlig fordi man fikk vokse opp med gode besteforeldre.

Håper du kan tilgi meg. For jeg kommer aldri til å kaste dem ❤️

2 kommentarer
    1. Nei, du må aldri kaste dem. Veldig verdifullt å ha!
      Har lest en del av min bestefars bøker, 7.sans. Og det er veldig spesielt å lese hva de gjorde og at han skrev da jeg ble født feks. og se skrifta hans.
      Mamma har også skrevet slike bøker, og jeg har fått lese dem. Hun er her enda, men synes det er koselig at vi vil lese.
      Selv har jeg skrevet slike små daglige notater siden 1982 da dattra mi ble født, og en gang håper jeg mine barn og barnebarn vil ha glede av dem.🙂
      Så ta godt vare på dem. De er mer verdifull enn gull! ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg