Hipp hurra for First Price-unger!

Tidligere denne uka, så jeg et innlegg på Facebook, skrevet av en oppgitt mamma fra Sandefjord. Innlegget handlet om at begrepet “First Price-unger” er i ferd med å spre seg, et uttrykk som brukes for å sette en merkelapp på barn i familier som har det trangt økonomisk.

En motbydelig merkelapp, med en enda mer motbydelig holdning.

Nettavisen kastet seg kjapt over saken, for dette handler selvsagt om noe langt mer alvorlig enn uttrykket i seg selv: nemlig hvordan uttrykket oppstod. For dette er naturligvis ikke noe barna selv har kommet på – dette må komme fra foreldrene.

Med barn i skolealder selv, blir man ekstra sårbar når det kommer til saker som omhandler mobbing, erting og utrivelige kommentarer. Vi som er voksne, vet hvor lite som skal til før man får en klump i magen eller kanskje føler seg litt utenfor.

Og jeg elsker First Price, jeg! Ungene mine får First Price-gulrøtter i matboksen hver eneste dag, og er vi ekstra heldige har vi attpåtil funnet varer i nedsatt-pris-kjøledisken i tillegg.. Perfekte varer som bare er i ferd med å gå ut på dato.

I mitt hode handler dette om å være både prisbevisst og miljøbevisst – og jeg skulle virkelig ønske at alle tenker som meg!

Men sånn er det altså ikke – så la oss minne hverandre på at vi aldri må glemme at vi er foreldre og rollemodeller. Monkey see, monkey do. Snakker du noen ned foran barna dine, vil barna dine tro at det er greit å snakke andre ned.

Det må rett og slett bli nulltoleranse for alt annet enn fremsnakk i heimen! Og utrykk som First Price-unger hører ikke hjemme noe sted. Det er både flaut og trist å tenke på at det finnes foreldre der ute, som faktisk sitter med slike holdninger. Skamme seg!

Om noe er det vi First Price-foreldre i våre First Price-hjem, med våre First Price-unger og vår First Price-familie, som bør ses på som både fornuftige og oppegående.

Så la oss stoppe dette stusselige begrepet først som sist, og le sammen – herfra og til First Price-hylla 👊🏼⭐️

/ Fy skamme seg.

12 kommentarer
    1. Skremmende at voksne mennesker kan ha et slikt syn på andre, og spesielt barn!
      Selv studerte jeg til barnehagelærer sammen med ei som mente klær fra H&M og Cubus var for «fattige» unger. Hennes barn skulle aldri bli sett i noe sånt. Vi var mange i klassen som reagerte på disse holdningene og det ble tatt opp med studieledere, men ikke gjort noe mer med. Jeg håper hun bare var «ung og dum» og at hun har kommet på bedre tanker nå.. men jeg får vondt i magen av tanken hvis ikke

    2. Så den samme artikkelen og ble rasende. Voksne trenger jammen oppdragelse! jeg forstod ikke hvorfor rektor på vårt aller første foreldremøte på skolen gjentok til kjedsomhet at vi foreldre måtte fremsnakke skolen, og at hvis vi opplevde et problem var det mye bedre å ta en telefon enn å snakke dritt om læreren over middagen. jeg tenker at slikt skal man ikke behøve å ta opp en gang! det er en selvfølge at man ikke snakker dårlig om et menneske som er SÅ viktig for barnet ditt. Men tydeligvis var det nødvendig. Og tydeligvis har vi det alt for godt her i landet når vi synes vi kan tillate oss å se ned på andre som ikke har fullt så mye: Vi spiser first price, kjøper datovarer, er selvberga på en del ting, og KOSER oss når vi arver klær. Om de kommer fra Cubus eller H&M er ikke noe vi ser på en gang. men jeg har lagt merke til at det snart ikke er vits i å legge ut brukt barnetøy til salg på nett, hvis det ikke “fremstår som ubrukt” og er av et dyrt merke. Skal si at vi har I-landsproblemer, ja! VIRKELIG! takk for dette innlegget, Christina.

    3. Jeg har t.o.m sittet på jobb, for noen få uker siden, i en alder av 32 år og hørt unge voksne på knapt 20 skryte av at de aldri har hatt first price produkter, og hvor ekle de er. Argumentene om at first price kun er varene som ikke kommer gjennom skjønnhetskonkurransen i matindustrien.. ikke at det er annen rangs mat av dårligere kvalitet ble snøfter bort.. fordi first price kokt skinke har mer fett enn gilde sin… derfor var alle produkter elendige.. så ungene har mest sannsynkig hørt dette inen generasjon allerede.. veldig trist… ikke alle produkter er alltid like bra, uansett hvilket merke det har….

    4. Ikke rart verden er som den er.. helt sykt at voksne mennesker har sånne holdninger. Jeg kommer selv fra en famile som har nok til å kunne kjøpe dyrere varianter enn first price. Men både jeg og foreldrene mine titter alltid innom billigkurven, både for å spare på noe som er like bra, men like så for å unngå å kaste mat og tenke på miljøet! Gulrøttene som blir brukt av first price er dessuten et første valg, da de bruker de som ikke er “fine og rette nok” å ellers ville blitt kastet av andre merker. Skjønner virkelig ikke hvordan folk kan være så trangsynte, folk burde skamme seg

    5. Helt ærlig! så er first Price sin eplejucie 10 ganger mye bedre på smak, enn mye av mange av de epledrikkene.
      First price har veldig mye produkter som smaker bedre kontra veldig mye annet rart. Jeg syns spagettien der smaker bedre enn SOOP sin eller Barilla sin (smak og behag). Jeg kjøper mat utifra hva jeg syns smaker best til min munn. Kunne ikke brydd meg mindre om hvilket merke det var snakk om. Enda mer morsomt er… at vi til og med dyrker litt + lager hjemmelagd hvitløkssaus, hjemmelagd saft, hjemmelagd brød…. fins ikke bedre ting… enn ting som er hjemmelaget + er mye billigere enn og kjøpe first price ! Ikke alt som er dyrt er bra og heller ikke når det gjelder barneklær. Det er lattelig bedre ullkvalitet på sparkjøp enn på nøstebarn. Huff, for en verden. Jeg ville ikke brydd meg så veldig mye. Tror folk må bare la slik dumme utsagn prelles vekk. Vedkommende bør heller se litt på tv2 hjelper deg. Blant annet frist price shampooen kom bedre ut i test en mye av de svindyre shampooene:P Ikke alt som er dyrt er så himmla bra^^

    6. Dette er ikke noe nytt dessverre. Da jeg var ungdom på 90-tallet husker jeg begrepet «Cubus-unger».
      Jeg syntes da, som nå, at det var fryktelig trist at noen satte andre i bås på den måten…

    7. Helt enig. First Price er et bra aøternativ for de med stram økonomi. Når det er sagt,vil jeg fortelle en ting i disse førjulstider.. På butikken vi har her,er det de som har bra økonomi som står først i køen under priskrigen, og hamstrer tilbudsvarer… Ellers i året er de ikke innom butikken… Hva skal du med 20!! pepperkakehus lissom???

      1. Kan jeg spørre hvorfor first price er for de som har stram økonomi? Hva med for oss som tenker at mat som ikke har riktige SKJØNNHETSKRAV også er like viktig? Som first price sine ferske råvarer faktisk er.. det er en liten promille av det å være miljø og prisbevisste det er skammelig hvor mye mat vi kaster pga feil utseende…

    8. Jeg er ikke helt tilhenger av FP etter at vi kjøpte svinekoteletter med transmak, skikkelig transmak, men det kunne aldri falt meg inn å kritisere andre for hva de kjøper. Det jeg kjøper av FP er gulrøtter, hvitløksbrød, tomater og sånne ting. Aldri kjøtt.

    9. Bare trist. Det skal så lite til for at barn får den klumpen i magen. Da min sønn gikk på barneskolen (15 år siden) skulle klassen lage og selge vafler til inntekt for en eller et annet godt formål. Jeg som klassekontakt tipset klassen om å kjøpe melk som var priset ned pga dato. Da ville kostnadene bli mindre og resultatet større. Det resulterte til at mitt barn fikk slengt etter seg at vi var så fattige at vi måtte kjøpe ‘gamnel mat’. Dette kom nok fra ungene selv, men det var ganske tydelig at det manglet noe hjemme i fra. Her i huset betaler vi ikke mer for en vare enn vi må. Her går det på smaken og av og til på lommeboka.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg