Hjelp – jeg trenger middagstips!

Hverdagen med en mann i ny jobb er godt i gang, og vi begynner endelig å komme inn i nye rutiner. Jeg må innrømme at det har vært en liten overgang å stå opp til tomt hus hver morgen, og som oftest enser jeg ikke at Peter suser avgårde før 7.

Men det går veldig bra, og for å sitere en kompis av Peter: “Jeg tror barn har godt av å se at mamma og/eller pappa drar på jobb” 😂

Jeg trodde det skulle bli stusselig å sitte igjen alene på kontoret, men utrolig nok er det en helt annen ting som har vist seg å være den største utfordringen til nå: Middagskabalen!

Nå kjenner vi mer på hverdagsrutine-nødvendigheten enn vi noensinne har gjort, og det er jo stort sett jeg som henter unger, er leksehjelp, lufter Teo og lager middag hver ettermiddag mens pendlerbilen forflytter seg fra jobb til hjem.

Og nå befinner jeg meg faktisk midt oppi en aldri så liten middagskrise.. Jeg har innsett at ukes-handling blir ekstra viktig framover, både for å spare tid og penger.

Men samtidig føler jeg at jeg har kjørt meg helt fast i de samme to-tre rettene. Kjøttdeig med spagetti, stekt laks, eller noe annet enkelt. Og man kan ikke servere pølser og pizza annenhver dag heller.

Så hva tenker jeg nå? Jo, jeg tenker å spørre ekspertene.

Og ekspertene er alle dere som etter måneder, år og evigheter med rutineliv har blitt sjukt gode på middagsretter som funker perfekt i hverdagen! Veldig gjerne retter som er av en sånn størrelse at man kan ha rester dagen etter.

Så, hva lager du?

Hvilke retter går kjapt, samtidig som de er næringsrike og gode?

Drømmen er å få noen bra tips i kommentarfeltet som jeg kan teste de neste ukene – og kanskje flere kan bli inspirert til å få nye retter inn i middagsloopen 😍

/ En stor takk til alle som fyrer løs i kommentarfeltet 🙌🏽

63 kommentarer
    1. Tar litt tid, men hjemmelagde kyllingnuggets er fantastisk! 😍
      Du kan jo lage de klare før barna hentes, så er det bare steking som gjenstår før middag. Ellers er diverse supper veldig kjapt å lage 😊

    2. Blomkål og brokkolisuppe med stekt bacon og raspet ost på toppen er en rask og god middag som faller i smak hos alle 5 her i hus😁 har også i gressløk og karri for mer smak😉

    3. Wok er en sikker vinner her, med stor variasjon av grønnsaker, kjøtt, kylling og fisk. Ellers lager jeg ofte store porsjoner av lapskaus eller andre gryter og fryser ned i porsjoner slik at jeg tiner i kjøleskapet over natten og middagen blir rask, men god.

    4. Linda Stuhaug sin blogg er super! Pai med søtpotetbunn er nydelig! Og kreolsk kyllingpanne! Hun har MASSE bra oppskrifter, og har også ukemenyer på middag som kan gi inspirasjon:) jeg er klønete på kjøkkenet, men hun har gode enkle oppskrifter synes jeg:)

    5. Vet ikke om det blir mye rester siden den er så god, men jeg prøvde meg på noen keto oppskrifter og denne er blitt en favoritt! Ville ikke gå full keto, men prøve å gjøre middagene med mer grønnsaker enn noe annet. Må heller ikke være keto og blir litt på slump.

      Det starter med at man blander fetaost med litt olje, hvitløk, sitronsaft, salt og pepper til det blir en krem. Denne smører man oppå laksefileter også inn i ovnen. Ved siden av steker man asparges, grønne bønner og egentlig alt av grønnsaker man måtte ønske i smør. Det beste er at man serverer den med en koriandersaus som er laget av koriander, hvitløk, litt Creme fraiche og litt majones i en blender. Dette er som sagt keto, men kan tenke meg at den er godt med poteter ved siden av også.

      Søtpotetlasagne og auberginelasagne er også en klassiker.

    6. Fiskekaker er populært her i gården, bruker ofte fullkornspasta til men kan jo variere tilbehøret i det uendelige. Kjøpte en pose fryste rotgrønnsaker som jeg har tenkt å prøve som tilbehør denne uken.
      Ellers er kjøttdeig/karbonadedeig i tomatsaus laget av hakkede tomater, med løk og paprika i blandet med fullkornspasta også veldig godt og enkelt.
      Følger mat til familien på snap, hun har mange gode tips.

    7. Pitabrød med salat og ost/skinke eller evt middagsrester.
      Fiskekaker og hjemmelaget potet-/rotmos.

      1. Fiskekaker
        Suppe og pannekaker
        Fiskegrateng
        Pytt i panne
        Risengrynsgrøt fjordlands😆
        Prior kalkunpanetter
        Kjøttboller og potetmos
        Lasagne
        Bali kyllinggryte
        Meksikansk gryte
        Pølsestroganoff
        Hamburgere
        Fiskeburger
        Fiskeboller

    8. Vi steker grønnsaker etter ønske (squash, gulrot, paprika, sopp o.l) i en panne, og strimlet kjøtt i en panne (svin eller storfe er vanligst her). Litt spennende krydder på kjøttet. Smekker alt sammen. Eg bruker sweet chili saus på, mens gubben bruker bearnaisesaus. Mini vil ikke ha annet enn gulrøtter uten saus 🤣

    9. Grateng er genialt! Og gir nesten alltid restar her. Kan enten ha med kjøttdeig, fisk, skinke, pølse eller kylling, variere grønnsakene (kjekt med dei fryste, ferdig kutta), makaroni (vanlig eller fullkorn) Lag en enkel ostesaus, bland alt sammen og strø ost oppå!
      Heimelaga grønnsakssuppe med kjøtt eller pølser oppi, enkelt, laga seg nesten sjølv og det vert nesten alltid nok til 2 dagar. Sosakjøtt, enklare enn en skulle tru, lagar seg mykje sjølv! Vi bruker grytekjøtt frå frysedisken. Elles er wok, enkle supper og fiskekake enkle og populære middagar her i huset.

    10. SUPPELAPSKAUS (4 porsjoner)

      600 g renskåret svinekjøtt i strimler
      2 båter finhakket hvitløk
      2 ss margarin eller olje til steking
      6 dl kjøttbuljong (utblandet)
      1 pk frossen lapskausblanding
      2 ts provencekrydder
      ½ ts salt
      ¼ ts pepper
      liten sprut sitron etter eget ønske

      SLIK GJØR DU
      Fres hvitløk i en varm kjele med margarin eller olje. Tilsett buljong, og kok opp.
      Ha i grønnsaker, og la det koke opp igjen.
      Tilsett kjøtt og krydder og la suppen trekke i 5-8 minutter. Smak til med salt, pepper og sitron.
      Server med flatbrød eller brød.

    11. Grateng er noe jeg har begynt å føre inn i den vanlige middagsloopen her. Den kan varieres ganske mye. Enten med bacon, fisk eller pølser. Og har oppi en halv pose grønnsaksblanding også. Da får man både pasta, grønnsaker og saus og kjøtt eller fisk i samme forma.
      Ellers pleier vi å ha spagetti med hjemmelaga saus i karbonadedeigen dagen før en dag med liten tid til middag, for da blir det pitapizza med kjøttsausrestene dagen etter.

    12. Denne lager vi nesten ukentlig fordi den er så god🙈 men jeg har hverdagisert 😂 den: bruk den fisken og grønnsakene du har, dropp hvitvin og dill og dall og bruk en terning med fiskebuljong rørt ut i vann! Tadaa! (Ja jeg lager ekstra, den er så god at vi spiser den gjerne som restemat!)

      I tillegg er fiskepinner i tortilla/pitabrød med salat og en enkel rømmedressing en slager!

      Og klassikeren fiskeboller i hvit saus!

    13. 3 kyllingfileter stekes og kuttes i biter
      Bland sammen 2 bokser crème fraiche og 2 store eller 3 små glass med tacosalsa (mild/medium)
      Kok opp sausen,
      Ha oppi kylling
      Og valgfrie grønnsaker, f. Eks 1/2-1 rødløk, 1 boks mais og 1 paprika.
      Kok alt ca 5 min.
      Ferdig!

      Server med ris
      Koseversjon: ha nachochips til (eller istedenfor ris)

    14. Pitabrød med enkle grønnsaker og fiskeburger el fiskepinner. Kyllingfilet i strimler hvis jeg virkelig skal slå på stortromma. Og seff en dæsj rømme/dressing/ketsjup. Kjapt og enkelt.

    15. Blomkål- og brokkoligrateng med skinke eller pølse. Ta utgangspunkt i brokkoligratengen i Rema 1000 sin middagsplanlegger, og gjør den om til din egen 😊
      Og btw: flere gode middagstips i overnevnte middagsplanlegger 👍

    16. Fiskeburger. Wraps eller pitabrød med div grønnsaker, salat, fisk eller kjøtt. Fin lunsj dagen etter 😉 Fiskepinner i lompe med avokado og grønt. Pasta salat.
      Kjappe, enkle og metter 👌

      1. Eg likar å skjæra opp agurk, paprika, gulrot, eple, tomat (evt stangselleri, salatblader, avokado, reddiker, sukkererter) – bruk det du har. Serveres på skjærefjøla! (Barna et meir når det ikkje er blanda). Dette er tilbehør til f eks fiskekaker, karbonader, svinefilet, kylling. Serveres med rømme eller rømmedip, evt sriracha-saus (anbefales!!) i tillegg. Gjerne med litt fullkornpasta (skruer, makaroni) til. Fargerik middag på 15 min!

    17. Favoritten til barna her er hjemmelaga tomatsuppe som jeg har prøvd å gjemme mest mulig grønnsaker i. Nå har vi akkurat begynt å doble oppskrifta siden barna liker den så godt, så det er sikkert lurt hos dere også 😉

      1 løk
      2 gulrøtter
      2 poteter eller 1 potet + 1/2 søtpotet (best med søtpotetvarianten)
      0,5 dl tørre røde linser, skylt
      2 bokser hakka tomat
      0,5 l grønnsaksbuljong
      Pasta, rundstykker e.l. etter ønske
      Skrell og kutt alt, stek løk til blank, ha i grønnsaker og stek et par minutter til og ha i buljong og hakka tomat. Kok i ca 30 min (til alt er mykt) og stavmiks.

      Anbefaler ellers torsk med mos (og kanskje gulrot og paprika stekt med soyasaus) som trinesmatblogg har i forskjellige varianter. Mosen er typisk et blomkålhode + potet og/eller søtpotet som kokes og stavmikses med litt kesam/rømme/melk/smør, godt, sunt og enkelt 🙂

      Tortellini med tomatsaus, ferdigkjøpte veggisburgere, gulrotsuppe, og mmm “hverdagssushi” der man bare koker sushiris og kutter opp god laks, agurk, squash, avocado, vårløk og evt koriander og serverer med soyasaus uten mere om eller men. Matpaabordet har også en teriyakilaksrett som er rask, god og enkel: https://matpaabordet.no/2015/09/21/teriyakilaks-med-gronnkal-brokkoli-og-avokado/

      Her ble det mange forslag på en gang, hehe. Lykke til på kjøkkenet! Denne tråden tror jeg flere av oss trenger 🙂

    18. 2-3 poser fullkornsris med grønnsaker (i frysedisken på REMA) stekes med smårettskinke/kylling/go’ og mager kjøttpølse uten skinn. Server evt med ekstra brokkoli og rømme+chilisaus.

    19. I dag lagde jeg en ny og såre enkel rett. I stedet for å ty til pasta(for ente gang)er tipset kikerter. Stek 400 gram oppskjært kylling, tilsett 1 kuttet løk og 2 hvitløksbåter. Deretter har du i ett glass tomatsaus som dere liker og hermetiserte kikerter. La det hele få et oppkok og smak til. Kanskje litt godt brød til. Så sunt og godt…og lite oppvask!🙌

    20. Poke bowl (google det så finner du oppskrifter, men bruk det dere liker)
      Pasta m pesto, sprøstekt bacon og soltørket tomat
      Stekt laks, grønnsaker etter ønske og ris
      Pasta m laks, feta og fløtesaus fra trines matblogg (generelt mye bra til fra trine)
      Minipizza m grove pitabrød som bunn, genial hastemat
      Karbonader, egg, en karbo-kilde og grønnsaker
      Div wok (proteinkilde, saus etter ønske og rus/nudler)
      Supper, toro er favoritt her og helt innafor hvis dere liker det
      Brødskiver, ostesmørbrød, havregrøt etc de dagene det virkelig kniper

    21. Kyllingfilet eller laks delt i biter, stekt i stekepanne. Ha i ønsket grønnsaker (vi bruker brokkoli, løk, paprika, men alt går an!) sammen med litt pesto og creme fresh 🤩 gi et lite oppkok, server med pasta eller ris! Uansett veldig godt! Og ikke minst enkelt! 😎

    22. Wok, enten med kylling, svin eller laks.
      Fiskepinner, fiskeboller
      Fiskekaker enten i brun saus, eller stekt med råkostsalat, pleier å variere med stekte potetbåter i steden for kokte poteter i blant.
      Lapskaus! Supert å få bruke opp grønnsaker på óg. Tar ofte den enkle versjonen med kjøttpølser 😉
      One-pot gryter er super hverdagsmat! Google det, så finner du mange enkle og gode.
      Fiskesuppe, Trines matblogg har den beste jeg har smakt.
      Kjøttkaker i brun saus.
      Kjøttboller med tomatsaus.
      Pai, kan varieres ut i fra det du har i kjøleskapet.

    23. Enkle og raske hverdagsretter som vi liker: Seibiff med kokt potet og raspet gulrot, suppelapskaus eller betasuppe, sheperds pie, kyllingform med asiatisk fløtesaus (oppskrift på tine.no), fiskekaker stekt på stekepanna servert i pitabrød med grønnsaker, torsk med bacon, potet og grønnsaker😊

    24. Dette er en blogg jeg går innom når jeg trenger litt inspirasjon til hva jeg skal lage. Gode oppskrifter som er lett og forstå, faktisk så bra at jeg har kjøpt 3 av hennes 4 kokebøker (og den 4 skal også kjøpes!)!
      https://matpaabordet.no/ , anbefales varmt å ta en titt!
      Ellers har også Kiwi mange bra oppskriftshefter med sunne og gode retter, verdt å ta med seg neste gang man er i butikken!

    25. Skriver under på wok!

      Ellers;
      – søtpotet suppe
      – butternut suppe (amaaazing.) med eller uten kylling. Lager seg selv, så sykt digg!
      – gryter – fex karbonadekjøttdeig, linser, bønner, hermetisk tomat, paprika osv. Alt man vil ha og har i skapet:-) Kan serveres med ris eller hva man ellers liker.
      – Spicy kjøttkaker/kjøttboller
      – lasagne
      – wok!
      – ertesuppe. Jeg lager alltid en stooor porsjon å fryser ned 😀

    26. Salat, jeg liker feldsalat veldig godt, med sitronolje og epleeddik fra olivenlunden. Drysser over perlespelt og har kylling stekt med hvitløkspepper til.
      Du kan legge til hva som helst av ekstra grønnsaker her. Jeg liker å ha strimlet gulrot (rå), blomkål i passende biter (også rå) og kanskje litt brokkoli. Oppå blomkålen har jeg en dært med GOD pesto. Du kan rive parmesan eller ha fetaost, evt salatost eller Norvegia i biter, til

    27. Jeg vil gjerne slå et slag for fiskeboller i karrisaus – kjapt, enkelt og godt! Med kokte poteter og råkost til 🙂

    28. Stek karbonadedeig og løk. Ha i paprika, brekkbønner, 1 boks mais og 1 boks hakket tomat. Tilsett litt vann til ønsket konsistens om det blir tykt. Videre kan du velge litt. Alternativ 1 er å ha i shqash i strimler slik at dette blir “spagetti”. Alternativ 2 er å helle alt i en ildfast form og ta på et litt tykt lag potetmos. Strø på litt ost og gratiner på 220 grader til osten er gyllen. Begge disse gir som oftes rester hos oss, hvis jeg lager en stor form da.

      Pannekaker, fiskekaker, kjøttkaker, kylling i pitabrød med salat, wok, supper, fiskeboller, kylling og grønnsaker, stekt sei eller annen fisk, kokt torsk. Muligheten er mange of jeh kommer ikke helt på alle heller nå 😆

    29. Jeg sverger til store porsjoner som kan fryses. Da tar det bare lang tid den ene gangen, og kort tid alle de andre. Eksempel her er skikkelig lapskaus, bolognese, lasagne, fiskegrateng, diverse gryter.

      Ellers er det digg med fiskegrateng (fra frysedisken) som lager seg selv, men som da gir deg mulighet til å gjøre klar middagen til dagen etter mens den står og steker. Kutter gjerne alle grønnsaker osv. Får nesten laget to middager på likt på den måten.

    30. Hjemmelagde kyllingboller med pasta og saus. Enten ostesaus eller spinatsaus. Parmesan på toppen og salat hvis ønskelig.

    31. – Pytt i panne på brødskive
      – Karbonade på brødskive med egg og salat
      – Kjøttkake på lompe med smør og ketchup
      Tre veldig enkle retter. Er vel ikke å anbefale å ha de rett etter hverandre, da de tydelig er preget av hverdagsstress, men veldig godt og veldig enkelt😄

      Noe som fungerer veldig bra for oss er å sette opp plan for en måned av gangen. Noen tomme dager her og der, fordi ting skjer jo noen ganger, som gjør at middagen må endres og flyttes på. Handler da bare for en uke a gangen. Kunne blitt en del slappe grønnsaker på slutten av måneden hvis ikke😂

    32. Anbefaler pastagrateng med hjemmelaget ostesaus, blomkål og kikerter (kan sløyfes). Kan også legge inn andre grønnsaker en liker som f.eks. brokkoli eller du kan ha i biter av kylling/fisk (når jeg har kylling oppi kjøper jeg som regel fra varmtdisken og bare river opp i biter for det er kjappest). Høres kanskje litt tidskrevende ut, men alt du egentlig trenger å gjøre er å koke pasta + grønnsaker du ønsker. Lag ostesaus (tar kanskje 5 min), bland alt i en ildfast form, dryss litt ost på toppen og sleng inn i ovnen i ca 15 min. Kjempegodt!

    33. – Kokt torsk, hvit saus, bacon, potet og grønsaker ❤
      – Fleskesos, med både pølse og bacon
      – Laks i folie, legg i det dere ønsker selv, vi bruker laks, med en god klatt smør/hvitløkssmør, grønsaker i strimler (gulrot og paprika er veldig godt), mais, serveres med søtpotet pomfri eller kokte poteter, smaker ekstra digg med litt aioli ved siden av
      – Koteletter ovnsbakt i ovn med forskjellige rotgrønsaker, serveres med valgfri saus
      – Fiskepudding, poteter, råkost og smeltet smør
      – Fiskeboller i hvit saus med poteter, grønsaker og karri
      – Langpannepannekake, lager pannekakerøre og har i en langpanne i ovnen, kan ha bacon i eller ved siden av, serveres med blåbærsyltetøy, ha eventuelt kokte poteter ved siden av for med mat
      – Kyllinggryter i forskjellige varianter, med ris, salat og nanbrød
      – Lasagne med salat og hvitløksbaguetter
      – Lapskaus/betasuppe
      – Supper
      – Stekt fisk med poteter, grønsaker og smeltet smør
      – En hit som er super enkelt på veldig travle dager: ostesmørbrød!
      – Mange forskjellige typer wok

    34. Fortsatt (selv om vi forlengst har voksne barn) så lager jeg store porsjoner av kjøttkaker, lasagne, lapskaus osv og fryser bort. Bare man husker å ta opp fra fryser så er det rask og god mat. Skal det ha noen hensikt så må man lage så mye at minst 4 middager legges i frys.

      Ellers er Hakk av den raske sorten.
      Finhakk og fres 1 stor løk. Tilsett 400 g kjøttdeig og stek.
      Skrell og skjær 500 g poteter i små biter, og tilsett i gryta. Ha på vann nesten så det dekker + 1 ss buljongpulver.
      Skjær gulrøtter i små biter og tilsett.
      småkok til potetene er møre.
      Spis med brød.

    35. Kasserolle – legg i
      smørklatter, fiskefilet i serveringsstykker, løk i strimler, strø over salt,pepper,paprika og karrikrydder.
      Lokk på , putre på svak varme mens potet og gulrot koker. Kraft fra fisk og smør lager god saus sammen med løk og krydder. 🙂

    36. Jeg sverger til ovnsbaking når jeg er sliten og uinspirert. Det finnes ingen grønnsaker som ikke blir digge av å steike i ovn. Rotgrønnsaker, blomkål, broccoli, søtpotet… Det funker like bra å bruke frosne grønnsaker også. Olivenolje, salt og pepper. Så har du 30 eller 40 minutter hvor du kan gjøre noe annet.

      Siden jeg er veggis pleier jeg spise grønn salat med bønner eller kikerter i til, eller egg (omelett, kokte egg). Men du kan jo bare slenge på ett stykke fisk eller kylling eller hva som helst annet protein du foretrekker.

    37. Jeg pleier å saumfare matblogger når jeg er sulten. Litt tortur, men alt ser så godt ut da. De oppskriftene jeg synes ser best ut, lagrer jeg i et notat og da har jeg alltid mange oppskrifter å velge mellom når jeg skal planlegge middager for kommende uke.

      Mine favorittblogger:
      Matprat
      Godt
      Kvardagsmat
      Mat på bordet
      Aichas mat
      Siri fossing

    38. Hamstre alt som kan fryses 🙂 wok grønnsaker,hvitløksbagetter, nanbrød, karbonader, kjøttkaker, kylling osv. Da har du alltid noe som går kjapt å lage/lager seg selv i ovnen 🙂 her er hamburger, fiskepudding, fiskepinner, lasagne m ekstra grønnsaker, pastagrateng, potetmos m grønnsaker og kjøtt, ferdige nuggets, vårruller og pannekaker og supper noe som ofte går igjen i hektiske hverdager her 🙂

    39. Hei! Jeg har en instaprofil som skal inspirere til sunne og raske hverdagsmiddager, middag_om30 heter den, dere kan sjekke ut om dere trenger matinspo noen gang😊

    40. Etter en lang høst med de samme rettene om og om igjen, lastet jeg nylig ned en app til Desiree Andersen. Ble vår redning på nyåret. 😅👍🏻

    41. Kylling estragon er vår favoritt🥳

      1 grillet kylling, rives og varmes i sausen:

      Saus:
      1 beger creme fraishe
      1/2 beger vann
      1ts estragon, salt og pepper
      1 hønsebuljong

      Serveres med ris, salat og focaccia(om du har tid). Ferdig på 15 minutter 🤩

    42. Alt i ett gryter og gratenger av ymse slag er favoritter! Det går stort sett fort å lage i stand til det gjør seg selv og man kan tilpasse det enkelt til hva som likes og hva man har i hus av mat. Av fiskemiddager så er fisketaco, panert sei og fiskekaker favoritter☺️ Og fiskeboller da😅
      Ellers wok, koteletter, kyllingsalat, det er mye som går fort nok når man først kommer på å lage det, men ender ofte opp med å gjenta de samme rettene til stadighet fordi jeg ikke kommer på noe annet i farten selv🙈 Var flink i en periode å lagde middagsmeny for uken på søndager sammen med alle i huset, må nok ta opp igjen det nå kjenner jeg 🙈

    43. Hvis dere ønsker noen kjøttfrie middager anbefaler jeg å sjekke ut «en skikkelig digg kokebok» av Hanne Lene Dahlgren, noen av oppskriftene ligger ute på http://www.hannelene.no også. Veldig enkelt å følge oppskriftene og i tillegg et pluss at det er vegetarmat rettet mot ikke-vegetarianere!

    44. Couscous med kylling/svinekjøtt i passe biter og grønnsaksblanding fra fryseren. Skjær opp kjøttet i passe biter og stek. Bland kjøttet og grønnsaksblandingen i couscousen. Veldig enkelt og godt!

    45. Ta kontakt om du vil ha PMC veiledning. Jeg kan gi deg veiledning på meny, handleliste og planleggingsrutiner gjennom mitt prosjekt PMT-veiledning. Står altså for Personlig Mat Coach. Bare ta kontakt så får du ukesopplegg ut fra allergier, behov og smaker😉 Jeg har enda ledig i januar…

    46. – Laks, torsk, kylling eller fiskekaker
      Med:
      – ris, poteter eller couscous
      Og
      – brokkoli, gulrøtter, wokgrønnsaker eller salat

      En fra hver kategori og voliá

    47. Siden vi har fått vegetarianer (datter) i hus har det blitt utrolig mange vegetar retter og noen er faktisk veldig god ,blant favorittene er det :nøttestek ,bønneburger ,stekt laks (rullet i brødrasp ), fiskesuppe (fra pappa uten gluten,bacalao )

      Av kjøttretter : kikert gryte med Chorizo , Hawaii gryte , chili con carne ,😊vet ikke om disse rettene er de mest barnevennlige da

    48. Pitadrøm! Første oppskriften som kommer opp når du googler det. Pitabrød med avokadokrem av most avokado og hvite bønner (hater bønner, elsker den kremen!), salat, tomat, rødløk og ristede kikerter med garam masala krydder (litt mindre enn i oppskriften hvis barna skal smake ☺️).

      Ellers er alt som går i tortillalefser poppis her. Ovnsbaker laks med generøse mengde digge krydder (fennikkelfrø, korianderfrø, hel kardemomme, stjerneanis og litt pepper, som jeg knuser i morter). Mens den står i ovnen kutter jeg opp agurk, tomat, avocado, og mango. Serverer med babyspinat, rømme, limebåter og chilimajo. Hverdagsvarianten av taco ☺️ Hele familien elsker det!

    49. Vår 4årings favorittmiddag er «chili con carne», dog uten så mye chili 🙂
      Vi bruker enten kylling eller svin, som brunes i en støypjernsgryte. Så tilsettes hakka løk, paprika, tomater (hakka og hermetisert), forhåndskokte søtpoteter i terninger og chilibeans eller tomatbønner. Ha i litt krydder om du vil. La dette putre litt. Kan serveres med guacamole og rømme og litt nachos. Digg hverdagsmat!
      Vi liker også å lage Shepard’s pie med potetmoslokk. Kan også bruke blomkål eller søtpotet. Vi bruker vanlig kjøttdeig, men kan bruke kjøttdeig av lam. Bare Google det 🙂

    50. • Lage kjøttsuppe med ferdig oppskjært grønnsaker fra frysedisken, og bytte ut pølsene med kyllingbiter 🙂 (kyllingen kokes i 4min)

      • spiceywok-blanding og kyllingbiter i pitabrød

      • fiskepudding med wokblanding

      • laks + grønnsaker (gjerne ferdig kutta i frysedisken/wok) med baconost over, gratineres i ovnen 🙂

      • omelett

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg