Hørt om hagekroppen?

I går leste jeg noe ganske artig. For jeg har lenge lurt på hva som er årsaken til at både Peter og jeg stortrives med å jobbe i hagen – er det alderen liksom, eller skyldes det andre ting?

 

 

Høstfavoritten ❤️

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, men jeg elsker til og med å luke! En ting jeg ikke kunne fordra da jeg var yngre, men som jeg nå syns er helt fantastisk. Bare sitte og plukke ugress i grusen og tenke på alt og ingenting 👵🏻🙈

Ikke vet jeg når hagearbeid gikk fra å være ganske kjedelig til å bli gøy, avstressende, terapi, og balsam for sjela – men det har i alle fall skjedd. Og det er det mye som tyder på at jeg skal være glad for!

For i går ramlet jeg over en ny studie, som konkluderte med at hagearbeid er like bra som å dra på helsestudio 😂 Slå den a!

Det er visstnok et studie som har gått over 11 år, med over 90.000 deltagere, der “leisure time physical activity” (fritt oversatt til “fysiske fritidsaktiviteter”) har blitt sammenlignet med risikoen for ulike former for død – inkludert hjerte- og karsykdommer og kreft.

“Fysisk fritidsaktivitet” er typiske ting man visstnok kan karakterisere som “morsommere enn å dra på helsestudio” – for eksempel å gå tur, danse eller altså: Hagearbeid 🙌🏽

Sammenlignet med en stillesittende livsstil, utgjorde det å gjøre disse aktivitetene mellom 10 og 59 minutter i uka, 18 prosent lavere risiko for dødsfall. 150 til 299 minutter aktivitet i uka, førte til en reduksjon på 31 prosent.

Og alt dette på toppen av andre studier som visstnok viser at hagearbeid er knyttet til nedgang i depresjon, mindre angst, redusert stressfølelse og økt livskvalitet 😍

Heldigvis er det noen uker igjen hvor vi kan stelle og dulle litt i hagen, så nå er det på med yoga-pants og hagehansker – hagekroppen here I come! 😂👏🏼

/ HK 2019 😎

3 kommentarer
    1. Joda, men snekre platting gjør at man nesten må ha rullator etterpå. Jeg vet…
      Ok, jeg har en ødelagt rygg. Det sies at det er sunt å bruke den, så jeg gjør jo det. Men det kjennes ikke alltid sunt ut etterpå 🙄

    2. Luking er meditasjon💜 Hagearbeid er en fantastisk aktivitet. En omgir seg med nydelige dufter og fine farger som gir oss lykkefølelse, samtidig som vi får beveget kroppen💚💚💚 Det er jo så fantastisk å se hvordan blomster, busker og trær våkner til liv etter vinterdvalen og viser seg i sin flotteste skrud💛💜🧡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg