Hørt om julekalender-politiet?

I dag leste jeg noe som gjorde meg litt sånn uforklarlig trist. Det var en kronikk i Nettavisen, skrevet av Ann Hilde Bolstad, en mamma som i følge henne selv “bryr seg mer om ungene sine enn julekalender-politiet”.

Jeg må innrømme at jeg ikke visste at det fantes et eget julekalender-politi. Men i 2019 er det ingenting som sjokkerer meg lenger, det er klart det finnes et julekalender-politi.

Ann Hilde har løst julekalenderen på en helt spesiell måte i år – hun har kjøpt en 200 grams sjokoladeplate til hvert av barna sine. 24 biter, en bit til hver dag i adventstiden.

Skjermbilde: Nettavisen.no

Hun skriver at dette har ført til reaksjoner fra det nevnte politiet, som mener hun ikke setter ungene sine først – siden hun har valgt en litt utradisjonell og lettvint kalender.

Men da svarer mor Ann Hilde slik:

“Jeg foretrekker heller å henge med ungene mine, fremfor å ligge som et grinete slakt på sofaen, fordi jeg måtte pakke inn 24 stk ræl ganger så mange unger jeg har, natta før 1. desember.”

Og nå innser jeg at det er flere ting som gjør meg trist i denne kronikken. For det første er det trist at vi har et liksom-politi for alt. Det er trist at vi fortsatt ikke klarer å la være å legge oss opp i hvordan andre velger å leve sine liv. Hva i alle dager er vitsen med å bry seg om hva slags julekalender naboen lager til barna sine? Har vi virkelig ikke mer å ta oss til i livene våre?

En 200 grams sjokoladeplate kan være gull for de barna som får det – og kanskje enda viktigere: De får en mamma på kjøpet som kan ta fatt på adventstida med litt ekstra overskudd fordi hun slapp å ordne julekalendere som åpenbart er svært stressende for henne. En vinn-vinn-situasjon! Er ikke det bare fint, da?

Samtidig ble jeg litt sånn uforklarlig trist av å innse at jeg er en av dem som faktisk syns det er litt styrete å finne 48 gaver før 1. desember – men som likevel gjør det.

Og grunnen til at jeg gjør det, skyldes ene og alene det faktum at når jeg tenker tilbake på min barndom, så er pakkekalenderen i desember noe av det jeg husker best.

Spenningen, gleden, ventingen, grublingen – alt dette gjorde førjulstiden så innmari fin! Det var liksom noe av det som bar den ellers så mørke desember, og minnet meg på nedtellingen til juleferie og julekos, og selveste julaften.

Det skal sies at jeg husker mang en kveld før 1. desember hvor mutter’n satt oppe til langt på natt og pakket inn gaver på spreng. Det var også flere ganger at bare halvparten av gavene hang klare, og hvor resten kom til sånn etterhvert. Sannsynligvis fryktelig stressende for mamma, men veldig, veldig koselig for søsteren min og meg. Og det er jeg jo veldig takknemlig for i dag.

Så i år blir det pakkekalender på barna mine. Jeg kommer garantert til å stresse, det kommer garantert til å være ting i pakkene som de kanskje ikke trenger, og det er garantert ikke spesielt bra for miljøet.

Men kalenderen kommer også til å inneholde gratis opplevelser vi kanskje ikke hadde tatt oss tid til dersom vi ikke hadde planlagt litt på forhånd, og forhåpentligvis vil de 48 gavene være med på å gi to små tasser en minnerik desember.

Pakkekalender er fint, det. Men det er jaggu en 200 grams sjokoladeplate også 😉

/ Hjemmelaget eller sjokoladeplate – hvilken går du for i år? 🎄

61 kommentarer
    1. Jeg synes begge deler er fine løsninger, så lenge det gir mening for foreldrene.

      Vi går for en todelt variant i år; legokalender som de deler og elf on the shelf-variant.
      Legokalenderen er bidrag til julepynt på lekerommet, hvor de kan lage sin egen julelandsby. Jeg har en del fra før av også, som dukker opp etterhvert. Interaktivt, delbart og gjenbrukbart <3

      Vi testet ut elf on the shelf i fjor, med en tykkfallen plysjnisse. Barna elsket det! Pinterest har gitt meg masse enkle ideer, som er høyst gjennomførbart uten for mye jobb. Det vil være noe godteri involvert og kanskje en liten smågave underveis, men hovedpoenget er å finne på tull og sørge for god stemning på morgenen før avreise til barnehage/skole.
      Og tross alt; det er like gøy å finne på tull for de voksne som det er for barna å våkne opp til det dagen etterpå 😉 😀

      1. Det hørtes rett og slett skikkelig trivelig ut! Har aldri hørt om Elf on the shelf før, får sjekke det ut! Håper dere får en kjempefin adventstid ❤️

    2. Jeg går for pakkekalender til 13-åringen i år. Koser meg med å pakke inn. 14-åringen og 17-åringen får sjokoladekalendere. Elsker denne førjulstiden. 🎁🎄🍫

    3. Helt enig, enhver familie må få finne sin løsning😃 Vil tipse om en mulighet som vi har hatt de siste årene, barna er nå 11 og 13. Vi lager en familiekalender sammen, litt flere luker til barna😊 Barna kjøper/lager og pakker inn til de voksne, ikke noe dyre ting. Og de voksne ordner til barna😊 En kjempe hyggelig familieaktivitet før 1.12. I tillegg har barna hver sin sjokoladekalender. Kan ikke si at det er en veldig billig løsning, men mye mindre stress og barna er spente på hva vi syntes om det de har funnet på😃

    4. Vi går for familiekalender 😊 Der både voksne og barn får gave, på tur. Moro å få og moro å se hva andre får, dessuten en fin stund hver dag, hvor alle er samle 😊 Også har begge barna hver sin sjokoladekalender i tillegg.

    5. Hei !
      Ja, enig ! Ammepoliti, kalender politi.. hva blir det neste ! Min datter fikk sin første pakkekalender da hun var 4 måneder.. Det var mer fordi jeg som nybakt mor synes det var stas å lage en slik pakkekalender .. 24 små gaver er nå blitt til 96 gaver.. fire små barn som får hver sin pakkekalender. Noen ting trenger de f. eks refleks, vanter, hårstrikker osv. I helgene blir det litt sjokolade eller en liten leke, så jeg kan sove noen minutter lengre på morgenkvisten. Og noe er leker som de absolutt ikke trenger.
      Selv fikk jeg sjokoladekalender da jeg var liten. For meg var dette toppen av lykke.. Sjokoladekalender, opplevelseskalender eller pakkekalender.. Det er det samme for barna ! Jeg bryr meg lite om pakkekalender hysteri og kalender politi.

      1. Helt enig! Føles supert å ikke bry seg 😉 Morsomt hvordan man ofte tar med seg egne tradisjoner fra barndommen videre! Det betyr jo bare at det ligger mye følelser i dette adventsopplegget ❤️

    6. Jeg og mannen min skal ha hver vår sjokoladeplate som kalender. Poden får legokalender kjøpt for halv pris i romjula i fjor 😊

    7. Her er det hjemmelaget 🤗 Måten jeg har løst det i år er å kjøpe en pakke lego til hver. Jeg har åpnet pakken og fordelt bitene i 24 småpakker. De får en liten boks til å spare bitene i 1. desember og bruksanvisningen for å bygge legoen 24. desember. På den måten er det enkelt å handle inn og de får en fin ting i stedet for masse småræl som fyller opp heimen. 😃

    8. I år blir det pakkekalender som gutten min blir så glad for😊 har bare et barn så er kanskje litt mindre stress da😊 men trenger jo ikke å være så avansert, noen dager får han bare en sjokolade og andre dager noe han trenger og kanskje noen dager noe ræl han ikke trenger, og litt opplevelser som en julefilm på kino😃

    9. Så trist og unødvendig at folk tar seg så grådig til rette. Når ble det akseptabelt?
      Her har vi en tredelt kalender. Alle får hvert sitt kalender flaxlodd, vi leser snøsøsteren og har en Elf on the shelf som lager baluba i huset 😊

    10. Jeg vokste opp med sjokoladekalender, sånne som fortsatt selges for en 10er og som inneholder sjokolade som smaker alt annet enn godt. Da vi ble eldre fikk vi pakkekalender, som inneholdt ting vi trengte, litt snop og annet billig «fjas» som blyanter og viskelær. Mine egne unger har vært igjennom litt forskjellige varianter kalendre, den verste var det året jeg med fullt pågangsmot hadde laget aktivitetskalender og vi ikke fikk gjennomført mer enn kanskje halvparten fordi hverdagen og desembermåneden tok oss. Nå er jeg alene med barna, og har senket skuldrene flere hakk. Et par år fikk de adventsgaver(en for hver søndag), i år får den ene 24 flakslodd fordelt i 24 pakker, og søsteren får litt flax, litt annet småtteri og skal få trille terning noen dager innimellom for å «tjene» seg noen kroner til vinterferie i februar. Selv får jeg pakkekalender med 24 pakker, handlet og pakket inn med kjærlighet fra ei 12 år gammel jente som ønsket å glede mamman sin i desember. At et fenomen som kalenderpoliti og alle andre lignende finnes blir som de gamle sladrekjærringene bak «kjøkkengardina». Som bare må mene noe om alle andre og alt de faktisk ikke har noe med.

      1. Neste år må du sjekke ut flax-kalenderen! 24 luker, vi hadde den i fjor, og det var utrolig spennende 😉 Fikk tårer i øya av den fine 12 åringen din! For en koselig ting å gjøre til mammaen sin ❤️

    11. Her er det pakkekalender, har bare et barn. Men synes det er litt moro også jeg da å finne på ting og pakke dem opp.
      Jeg vokste opp med først å få sjokoladekalender og synes det var kjempe stas, så moro å åpne og se hvilken form sjokoladen hadde. Når jeg ble litt eldre og mine eldre søken hadde flyttet ut, ca 11 år da gikk mamma over til pakke kalender til meg, jeg fikk ikke noe dyre ting, et Kinderegg, viskelær, sokker osv. Men som du også sier den gleden, spenningen og fantasien om hva som var i den det husker jeg godt og vil gi det videre til min datter også.

    12. En 200 grams er i hvert fall mye bedre enn en sjokoladekalender fra Europris til 9,90. Mye bedre sjokolade og mye mindre emballasje/plast 👍🏻

      1. Akkurat det er jeg veldig enig i! Snakket med en lege i fjor som meldte om økt forekomst av utslett hos barn i desember.. De mistenkte den billige sjokoladen i disse kalenderne 😳 Så ja, 24 biter for 10 kroner – mulig det ikke er kvalitetsingredienser 😅

    13. Folk må få gjøre som de vil. Her hadde det aldri blitt pakkekalender, men nå har det aldri vært en tradisjon i min familie uansett.
      Det viktigste er samholdet i jula, at vi ser en koselig film, bygger snømann eller er ute på tur og griller pølser på bål.
      Da er jeg mer opptatt av de små tingene 🙂
      Jeg blir helt satt ut av hvor mye “politiet” mener om folks vaner og hva som er bra for barna og ikke. Jeg tror kanskje ikke alltid det er like bra med pakkekalender heller, jeg har sett alt for mange bortskjemte unger som forventer både det ene og det andre. Der noen til og med blir sure fordi at de ikke fikk det de ville ha i pakkekalenderen. Men det må selvfølgelig være opp til hver enkelt. Vi er et tradisjonsbundet folk og ønsker gjerne det samme for våre som vi hadde. Det må være lov 🙂 også må man ikke glemme at ikke alle har samme ståsted, fortsatt er det noen som tyner lommeboka maks for å gi ungene pakkekalender til tross for at de kanskje egentlig burde brukt pengene på noe viktigere.

      Sånn generelt sett har jeg blitt litt mer restriktiv på gavefronten. Bruk og kast-samfunnet har tatt fullstendig overhånd. Selv har jeg to julegave ønsker i år, skinnjakker (ikke ekte, men varme) og at de gir pengene de ville brukt på julegave til meg til noen andre som virkelig trenger det. Leger uten grenser, kreftforeningen, wwf eller andre organisasjoner. Det vil gi meg mye mer glede å vite at pengene går til noen som trenger dem! Og jeg kommer til å gi gavekort til veldedige organisasjoner til mine i år også.

    14. Her i heimen blir det sånn “vanlig” sjokoladekalender med luke som man kjøper på butikken for 10 kr. Rett og slett fordi det var sånn vi vokste opp, og den sjokoladebiten der var like magisk som en pakke -det kan jeg love 🙂 Det er tegninger bak den sjokoladen, og det var skikkelig kult husker jeg, pluss at det er figurer på den sjokoladen som samsvarer med tegningen! Derfor blir det sånn på min datter også 🙂 Jeg liker ikke sjokolade lenger, så hun får min sjokolade da 🙂
      Jeg har alltid hørt av mamma at hun heller ville kjøpe ordentlig julegaver til oss enn å bruke penger på pakkekalender (hun hadde tre barn og 24×3 blir mye penger og mye “skrot”). Rart det der, at man viderefører sin oppvekst ofte til barna 🙂
      Men, du skriver at det er kommet kalenderpoliti? Hva er greia med at folk skal legge seg opp i andres ting? Er det for å fremstå som bedre selv? Er jeg dårligere desembermamma som gir min datter en sjokoladekalender i stedetfor en fancy pakkekalender? Hun får åpne pakkene sine på julaften tenker jeg, og så får sjokoladen være en slags nedtelling til den store dagen. Jeg forøvrig bruker Håndballjentene som en slags kalender jeg da 🙂 Håper de tar gull forresten!
      Videre skriver du at ingenting sjokkerer deg lenger i 2019, og der burde jeg være og. Men dette ble jeg litt paff av, at jeg til og med kommenterer og det gjør jeg så og si aldri 🙂 klem

    15. Julekalendere må ikke undervurderes. Mine to fikk sine i mange år – men da de kom langt opp i ten årene sa jeg stopp! Men hvem fikk julepakkekalender den jula – jo det var jeg og gubben! Og jammen var det morro og!

    16. Koselig med pakkekalender, men her har vi i familien i år gått for 10krs julekalendere til alle 3 ungene. Pengene som i ville brukt på kalendergaver bruker vi på en hotellovernatting i Oslo, så vi kan gjøre noe hyggelig sammen i førjulstida.
      Satser på at det blir en fin løsning 🙂

    17. Jeg vokste opp i en familie der å bruke penger på adventskalender kom langt ned på prioriteringslista når økonomien skulle gå opp. Likevel så lagde mamma en kalender til meg og mine søstre. Vi fikk en gave hver fjerde dag. På denne måten så var det bare 24 gaver og da var det enklere å fylle den med det vi trengte og aktiviter som likevel skulle gjøres, slik som baking og innpakking av julegaver. Vi fikk også en sjokoladekalender som ble kjøpt for maks 10 kr.
      På denne måten ble vi veldig fokusert på at det kun skal være en nedtelling til jul og ikke at det skal være en gave hver dag!

      Nå når jeg er blitt voksen så tar jeg med meg hennes tanke om en kalender videre og vil gi mine barn den samme typen❤️

      Ha ei fin førjulstid og stress ned, jula kommer uansett ❤️

    18. 24 lånte småbøker fra biblioteket, pakkes inn i gavepapir, så skal toåringen få pakke opp og vi skal lese en ny bok hver kveld😊

    19. Er så enig! Syns det er artig at noen bruker ei sjokoladeplate fordi det er en artig tilfeldighet at det er 24 ruter 🤩 og supert at de prioriterer tid med barna! Men egentlig bryr jeg meg ikke om hva andre gjør. Syns bare det er synd å forsvare at jeg vil gjøre noe koselig for barnet mitt og meg selv. For min del er det hvertfall mye for min egen del. Gleder meg såånn til hun skal åpne pakkene, og få lov til å gjøre det hver dag i 24 dager 😍 syns om sagt at det blir helt feil å forsvare noe koselig man gjør, så lenge man gjør det i forhold til egen økonomi, fordi det er gøy, man vil glede den som åpner gaven, og ikke for å imponere andre voksne med dyre, svære greier. Er ikke annet enn kos for meg å pakke inn rosinesker og såpeboble-type-ting til lillejenta 🥰

    20. Har hatt aktivitetskalender de siste 3 årene. Jenta mi har tidligere hatt både sjokolade kalender og pakkekalender, men foretrekker aktivitetskalender. Da får ho forskjellige aktiviteter hverdag som vi skal gjøre sammen, enten via en lapp eller en gjenstand som hint. Mange av aktivitetene ville vi gjort i løpet av desember, som feks å bake pepperkaker Eller lage hjemmelagde julegaver til besteforeldrene. Den kan også inneholde en tur i bassenget osv. Om vi har full timeplan en dag så får ho en gave som passer en aktivitet vi skal ha en annen dag, feks filtballer eller lim til limpistolen.

    21. Hjemmelaga men så har eg berra en onge og 🙂 jeg har handlet mye av tingene på billige nettsider og det er ting som vanligvis koster en del her i butikkene,så jeg springer ikke og leter i butikkene for da finner jeg somregel ingenting 😅jeg har også skrevet ut litt bilder om ting vi skal lage elle gjør i løpet av desember som er gratis og på lørdagene så får han en smoothie og litt snop ! Itilegg så har jeg kjøpt barne tatoveringer som fåes kjøpt på lekebutikken til 20-30kr og det er mer en 24 stk i så jeg klipper dem opp og legger en i hver pakke 🙂 jeg har Ikke brukt mye penger på det men heller litt mer tid og tenking på å jer kalender billigst mulig, for Ein trenger ikke bruke allverdens med penger på den tenker jeg 🙂 . jeg vil alltid ha pakke kalender til ungen/ungene mine så lenge jeg har råd :)! Men så er jeg veldig tradisjonell å liker å gjøre det samme som mine foreldre gjorde for meg ! Og synes allikevel det er veldig koselig og starte desember måned med (jeg er jo nesten like spent som minien)😍 men om det er en flax kalender , en sjokoladeplate, rampenisse kalender eller 24 pakker har ingenting å seij for ungene koser seg uansett !

      Det er så sykt mange forskjellige «liksom-politier» rundt om som skal fortelle deg hvordan du skal oppdra ungen din eller om du ikke har råd eller ikke energi til og kjøpe 24 pakker til kalender + en haug med julegaver så er du ikke god nokk mor/far ! Og mange tar seg veldig nær av det og ikke følger seg som en god mor eller far når deij er veldig gode foreldre ! Mye blir skrevet på deij forskjellige gruppene på Facebook og mye av det er veldig stygt! Blir sikkelig dårlig av å se på alt det folk(liksom-politiet) skriver !!
      Folk må virkelig slutte før deij ødlegger for andre 🙁

      Håper du blir ferdig med alle 48 pakkene i tide 🎅🏻🎁

    22. Barna våre får valgfri godterikakender, i år fallt valget på rusta sin. Pluss 24 griseflax hver 😊 gevinstene deler de og får kjøpe seg noe på romjulsalget 😊

    23. Blir jaggu sjokoladekalender her også. Laget pakkekalender ifjor, men det ble bare mas om sjokoladekalender. Også en bokkalender, så får man forhåpentligvis variert natta-historiene litt..

    24. Synes ikke det er noe stress med pakkekalenderen. Finnes jo fine poser å ha pakkene i og, så man slipper all brettingen og tapen. Så tar ikke nødvendigvis så lang tid. Pleier å være ute i god tid, så slipper man stresset natt til 1. desember.
      Anser ikke pakkekalender som nødvendig, men er jo veldig koselig og har gode minner fra det da jeg var barn. Det blir hva man gjør det til selv 🙂

    25. Lager pakkekalender til min 4-åring, men her henger vi på en pakke dag for dag, fordi det er julenissen som kommer med en gave hver natt (slik han gjorde da jeg var liten). Stresser aldri med gavene, kjøper ting hun trenger, tannbørste, juleklær, sokker, kinobillett, teaterbilletter (ting vi uansett ville gjort i desember), pepperkakehus og selvfølgelig litt småstæsj og godteri😀👍🏼 En veldig koselig tradisjon jeg gjerne bruker tid på å fikse uten at det går utover samvær og kos i desember❤️

    26. Jeg går for todelt – en kalender med godis og en hjemmelaget med gode ord til hvert av barna. Jeg er en av de som ikke orker stresset med å pakke inn en haug med gaver (og ikke minst finne på), men er heller ikke vokst opp med dette 🙂

    27. I fjor lagde 5-åringen egen kalender. Hun perla 24 små figurer i julemotiv. Jeg pakka dem inn og hengte dem opp på ei snor. Den store spenningen var å se hvilken figur hun fikk for hver dag. At det var hun som hadde lagd dem, var ikke noe problem, for «Jeg er jo så glemsk», sa hun.

      I år pakker vi inn brikkene til spillet Mix Mix. Hver gang de får en komplett person setter vi et kryss på en liste. Den dagen de har 5, 10, 15 eller 20 kryss får de valgfri dessert etter middag.

      Dette er veldig enkle løsninger som bevarer spenningen. Barna synes óg det er morsomt å være med på å utforme ideen.

    28. Godt å lese et fornuftig kommentarfelt, her blir respekt for andres velg respektert, det liker jeg. Hos oss er det Elf on the shelf/rampenisse, og så har barna kinder/Oreo kalender. Min mann får 24 mini flasker rødvin, spart igjennom året, og min er champagne/cava/rose, bare for moro skyld, så vi har vel kalenderen godt ut på vårparten. 17 åringen ønsket seg terningkalender, dvs f eks 3 på terningen er 50kr, så samler vi opp i desember, og handler lille julaften. Frøkna på 9 har fått «stæsj» kalender fra HM, øredobber/smykker/hårpynt. Snoketreet er også klart, et stort juletre med lys, pyntet men bare spiselig pynt, kinder/smarties/sukkertøystenger så er regelen at alle som kommer innom kan ta en ting hver dag, så det er mye besøk 😂 Ha en fin førjulstid

    29. Hei. At vi skal legge oss borti kva andre har som kalender er heilt på jordet.
      Hos oss har guten vokst opp med at pakkekalenderen inneholder figurer og ting til en juleby som blir satt opp og til gjennom desember. Samme figurer og ting hvert år. Men blir lagt til et par nye ting hvert år. Den har vi hatt i ca 6 år no å guten er no 10 år, det er den han ønsker å ha hvert år når han får spørsmål om det er aktuelt enda med tanke på at han blir eldre. En koslig tradisjon og koslig julepynt i stua. Der han har lager sin egen historie ved og sette det opp.

    30. Her blir det pakkekalender, men null stress og lage, for jeg begynte såpass tidlig så her har jeg kosa meg med å lage de 😊👍 så her henger de klare allerde 🎅😊

    31. Her er det 4 barn som skal ha kalender. Og pakke-kalender får de. Men de må dele. 2 og 2 får trekke annenhver dag. Som et lite tillegg får de hver sin 10 kr’s kalender. I kalenderen får de ting som er forbruksvarer som sokker, truser, perler, skolesaker, hårstrikk osv. Og innimellom dukker det opp en liten twist sjokolade mellom sokkene. Så to fluer i en smekk, pakke-kalender og påfyll av ting de alikevel bruker.

    32. Etter noen samtaler med avkommet hvor hun fortalte meg hva hun ønsket seg og ikke, så kom vi til slutt frem til at vi bare kjøper en ferdig hudpleie/sminke-kalender i år. Det er det hun ønsker seg aller mest, nå som hun er tweenager. Så da ble det en enkel løsning, og en fornøyd unge som fikk en ferdig kalender på døra i dag tidlig. 🙂

    33. Jeg har i flere år hatt bildekalender, der de har fått album og noen bilder 1. desember og så har de fått flere bilder av året som har gått og klistremerker til å pynte med hver dag. De albumene har blitt flittig brukt til å se i etterpå. Er jo litt jobb og finne bilder, og er jo ikke så billig heller med album og klister og fremkalling av masse bilder, men koselig er det.

      I fjor og i år får de heller ferdig fotobok fra året som har gått på julafta, men det vet de ikke, så bildekalender er etterspurt.

      I år blir det sminkekalender til jentungen. Det ønsker hun seg veldig.

      Til guttene har jeg kjøpt hver sin litt store pakke med lego, og så får de litt hver dag, med anvisning til hva de skal bygge den dagen. Så blir alt ferdig bygga på julafta😊

      Til meg og mannen blir det hver sin pakke med after eight som vi kan ha til kaffen. 24 sjokolader i hver pakke.

    34. Her i huset blir det både pakkekalender og rampenissen i år. Jeg koser meg mye med å ordne dette, men syns ofte det er vanskelig å ordne med 48 gaver som ikke bare er skrot..men jeg blir også «tatt» av julekalender-politiet, fordi jeg ordner for mye og legger for mye i det.

    35. Hos oss får store barn ( over 20) dele gavekalender med lillesøster på 5 og mormor 🙂
      Mest populær er nok likevel rampenissen/ ELF on the shelf, som både tusjer i ansiktet på storesøster, lakker tåneglene til pappa, og roter på kjøkkenet.
      Tror man har blitt så avhengig av bekreftelser at man helst skal påtvinge egne valg på andre mammaer, for dette er jo bare mammashaming.
      Man kan være en flott mamma fordi om man prioriterer annerledes, og ikke har greie på hverken cakepops eller håndarbeid.
      Dessuten så er det flott at man tenker på miljø i stedet for å kjøpe masse unødvendig plast. Tror unger generelt vil ha oppmerksomhet , alt annet er nok kortvarig lykke 🙂

    36. 3 åringen vår får pakkekalender, jeg storkoser meg med å finne 24 pakker. I fjor var jeg ferdig i august å i år var jeg ferdig i oktober, så ingen stress synes jeg 🙂. Jeg ville egentlig lage det første året hans også men da var han bare 3 måneder så mannen sa jeg måtte slappe av litt 😂. Uansett, folk må få gjøre det som passer for de 🙂, pakkekalender, sjokoladekalender, twistkalender, flakskalender, sjokoladeplatekalender, Elf on the self /rampenissen, alt er tommel opp 👍🙂.

    37. Hei, vi hadde det sånn at nissen kom med pakker når vi sov slik at det ikke ble ett stress med å ha alle pakkene klar til 1 Desember. Når vi ikke oppførte oss, så fikk vi høre at nisseungene ikke likte måten vi hadde oppført oss på å kunne dermed miste en dag med pakke åpning.. dette bidro til at Desember ble en måned før både voksne og barn.

    38. Sjønner ikke stresset. Må man pakke inn alle 24 gavene natt til 1 desember😂 jeg pakker inn etter hvært som jeg kjøper inn. Åsså merker jeg hvilket nr di skal få den på. På den måten slipper man å stresse med inpakningen. Viktig å begynne i god tid😊

    39. Advendskalenderen her i huset : 30 nov Barna sår hver sin non stop i en skål med sukker . Å hver dag må de blåse på non stoppen de har sådd. På lørdager vil det være ett kinderegg o.l der og på julaften vil det selvfølgelig være en stor sjokoladenisse. Vi er litt uenig om de skal få en sjokoladekule hver dag,eller om vi skal legge ut oppgaveark der. 🎄🌟

    40. Jeg gruer meg til den november ungene IKKE vil ha pakkekalender. Da kommer jeg til å lage allikevel… 👍😅😍 Dog trur jeg våre to ikke vil slutte, uansett, dem elsker det. 12 og 9 år…

      Joda, stress kan det være… men so what???

      Hva andre velger å gjøre er jeg knekkende likegyldig til…

      Ønsker alle, en forventningsfull førjulstid!!

    41. Her er det pakkekalender igjen i år. Ikke alle år vi har hatt det, men i år ønsket 9 åringen seg det. Gavene er for det meste kjøpt på Wish så de er rimelige. Men, vi har også en annen kalender og den har vist seg å være mer populær enn pakke- eller legokalender og det er historien om husnissen.
      Jeg orket ikke denne rampenissen, eller elf on the shelf, så jeg laget vår egen variant.
      1.desember dukker det en dør opp, en nissedør. Og for hver dag som går kommer det flere og flere ting, og til slutt er det et helt lite landskap med dyr, trær og pynt.
      Ingen ser hvem det er, men spenningen er stor. Og denne kalenderen er alltid den første han sjekker. Og så går han til pakkekalenderen.
      Julaften så har den mystiske lagt igjen et brev og en gave som takk for at han fikk bo her. Og underskriften er Husnissen.
      Lillemann er allerede spent på om han dukker opp i år også, og hvor i så fall. Spenningen går også på om han er alene eller ei. Det dukket nemlig opp et par ekstra sko i fjor 😉
      Så egentlig kunne vi nok klart oss med kun den kalenderen 😊

    42. Vi har en adventskalender som vi har brukt i mange år. Barna mente de ikke lenger trengte viskelær, blyanter og reflekser, mens jeg syntes gavekalenderen hører til i desember. 1. desember fikk barna et eget adventslys, og i ukedagene fikk de 1-3 lapper med bokstaver. Lørdag puslet de sammen bokstavene, og når de hadde løsningen, fikk de kalendergaven. Nye bokstaver på søndag gav ny gave. I pakkene fikk de pepperkakeform, litt julepynt, ullsokker, refleks, favorittsjokolade, votter eller andre ting de trengte. Nå er guttene voksne, men fremdeles pusler de bokstavlapper til gaver. Koselig for Mammaen å finne ting de trenger, og hyggelig for guttene med adventskalender fra de hjemme.

    43. Er enig med deg at alle må få finne sin variant å gjøre det på uten at noen andre skal blande seg inn.
      Jeg har prøvd forskjellige varianter; 24*2 med ræl og tull de ikke trengte, puslespill, lego med bruksanvisning til slutt, sminke(kjøpte en koffert som jeg fordelte på dagen og så fikk de kofferten på julaften.) juleservice(guttungen som gikk på ung.skolen var ikke like happy), juletrepynt.
      Og ikke alle år pakket jeg inn alt til 1.12, det kom ann på hvor god jeg var til å planlegge.

    44. Jeg merker at jeg er litt kalenderpoliti jeg også, bare motsatt av eksempelet over. Helt klart koselig med pakkekalender, men gud så… unødvendig?
      Beklager at jeg dukker opp som Grinchen i kommentarfeltet ditt nå, jeg kjenner bare at jeg blir litt oppgitt.
      Så lenge noe er «koselig» så bryr vi oss liksom ikke lenger om det faktum at mye av det som blir kjøpt er unyttig ræl som barna hverken trenger eller hadde ønsket seg i utgangspunktet, og i tillegg er det ikke spesielt miljøvennlig med disse gavekalenderne heller. Vi har allerede et sinnsykt overforbruk her i landet, og selv om dette innlegget ikke akkurat handlet om det så er det noe med «alle bekker små». Selvfølgelig kan mange av pakkene fint forsvares med at det er forbruksvarer og ting barna uansett trenger, så alt er jo selvsagt ikke bare ræl. Jeg tenker i hovedsak ikke på de som gir et strikk eller et viskelær i kalenderen heller, men mer på de som faktisk gir gaver hver bidige dag i desember.
      Men hvis vi ser bort fra miljøaspektet ved det- hvorfor må alltid alt være så himla overdådig uansett? Hva blir det neste, liksom? Ikke bare skal barna ha x-antall pakker på julaften, men de skal også ha 24 pakker i dagene før😵 Nei, jo mer jeg tenker på det jo mer syns jeg det er galskap slik vi holder på.

      Jeg får avslutte før dette også blir en kronikk, jeg har sikkert fått fram poenget mitt. Og som du kanskje har gjettet, så blir det billig sjokoladekalender her i huset😂

      Kos deg med nostalgi og pakkekalender, og god førjulstid!😊🎄

    45. Hos vår familie på fem (tre barn og to voksne) har vi felles pakkekalender 🤩 Noen av gavene er aktiviteter (pepperkakebaking, hugge juletre, sette ut grøt til nissen, “kino” med popcorn hjemme i stua), noen er felles til de tre barna, vi voksne har én hver og barna har kanskje tre hver seg som bare er til det enkelte barnet 🌟 I fellesgavene er det tradisjon hvert år med bla tannbørster og sokker. Første gave er alltid adventslys. Akkurat som da jeg var liten 😍 Jeg markerer alle pakkene med forbokstaver som sier hvem pakka er til 😊 ungene gleder seg på andres vegne og gleder seg ekstra til en pakke der det kun er egen bokstav ✨

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg