Høstens to-do-liste

Ah, mandag og ny uke! Sommerferien er over, og selv om den i år har vært helt fantastisk – er det litt deilig å komme i gang igjen. Barna var klare for å se vennene sine igjen, og foreldrene var klare for å kaste seg over mail-innboksene som har fått leve sine egne liv akkurat litt for lenge.

I går var det øs pøs regnvær og orkan i kastene (nesten da) – og Peter og jeg fant ut at det var en ypperlig anledning til å søndagsrydde i skuffer og skap. Så etter at gulvet var støvsugd og vasket (man skal jo holde hviledagen hellig), tømte vi rubbel og bit utover stuegulvet.

Peter la ut video av det på snapchat, og fikk drøssevis av tilbakemeldinger av typen: “Hæ? Så mye rot, har ikke dere akkurat flyttet?”

Svar: “Jo, vi flyttet for 10 måneder siden, men det er tydeligvis mer enn nok tid til å rote ihjel to store kommoder som er i daglig bruk.”

Det var ufattelig kjedelig å rydde mens det stod på, men guri land og rike så fantastisk da vi var ferdige! Og med ordning och reda i 11 skuffer, fikk jeg jaggu blod på tann – og i går kveld satt jeg i godstolen med bena høyt og skrev en liten liste over ting jeg ønsker å få utrettet når høstmørket senker seg. (Merk at ordet “ønsker” er positivt ladet, istedenfor “skal” eller “må”. Forsøk på enkel psykologi)

1. Male ferdig huset utvendig

Vi er godt i gang, men en hel vegg gjenstår, to strøk. Det største arbeidet blir å minne mannen på viktigheten av dette.

2. Fikse hagen

Jeg elsker hagen vår! Men siden vi har vært så mye på farta i sommer, har den dessverre fått lide. Jeg gleder meg til å ta fatt på blomsterbed og ugress, dette er aktivitet jeg (gjerne) gjør uten mannen. Slipper derfor å minne ham på det.

3. Finne ut hvor mye et slepekrok-deksel koster

Observante snapchat-følgere vet at jeg irriterer meg over det store hullet i front på min konebil, der det mangler et deksel over slepekrok-åpningen. Har fått mange tips om at det “bare er å bestille på nett”, men jeg har ikke klart å finne riktig variant i noen nettbutikk. Må stikke innom forhandler og høre, men det blir et prisspørsmål her, kjenner jeg. Det kan være at konebilen må forbli hullete.

4. Sortere barneklær

Nå som jeg har blitt tante til en liten tass, er det ekstra stas å sortere klær som har blitt for små. Så nå gleder jeg meg til å sette av noen timer til å sortere klær etter størrelse, og dra på kose-besøk til den lille minien ❤️

5. Venninner

Shit pomfritt, jeg savner jentene mine. Jeg har mange venninner som jeg har forsømt de siste årene, og nå føler jeg tida er moden for å prioritere dem mer. (Det skjer noe når barna blir større, man begynner å få tilbake sitt eget hode, tror jeg. Jeg har i alle fall ikke klart å prioritere venninnene mine uten et hode).

6. Strikke

Jeg er hekta! I sommer har jeg storkost meg med strikketøyet, og selv om jeg har bannet og svertet en del når jeg ikke har skjønt oppskriften, har jeg virkelig slappet av med tråd og pinner i fanget. Og siden jeg har hørt at Wenche Myhre alltid har 5 strikkeprosjekter på gang samtidig, tenker jeg å kjøpe nytt garn så fort som mulig for å begynne på noe nytt (mens jeg forbanner oppskriften på prosjektet jeg holder på med nå). 😆👍🏼


7. Pusse opp gangen

I prosessen med å få på plass ny trapp ned i kjelleren, måtte vegger rives og nye settes opp. Så i gangen må gammel tapet fjernes, nye og gamle vegger pusses og males – og alt dette gleder jeg meg skikkelig til! Det har blitt utsatt på grunn av trøbbel med varmekabler i gulvet, men så fort dette er fikset, skal prosjektet i gang. (Tror ikke mannen gleder seg like mye som kjerringa.)

8. Male stua

Kommer tilbake til akkurat dette litt senere i uka. Huff og sukk sukkesen.

9. Sove mer

Altså, tenk at dette punktet må skrives ned på en liste. Mannens lakenskrekk har for lengst smittet over på meg, men nå skal jeg ta søvnen tilbake. Jeg skal legge meg tidligere hver kveld, og jeg er helt sikker på at det kommer til å bli helt knall for skrotten.

10. Trimme

Velger bevisst ikke ordet “trene”, for jeg er ikke helt der enda. Men jeg har stor tro på å få opp frekvensen på hjertepumpa littebitt i løpet av dagen, derfor skal jeg starte med å gå turer i trimme-tempo. Så får jeg se hvordan det hele utvikler seg utover høsten – et sted må man jo starte 🙋🏻

 

/ Ja, denne høsten tror jeg blir fin ☀️

9 kommentarer
    1. Herlige punkter 🙂 Lykke til! 👊Jeg holder på med min liste nå, men sliter med å begrense meg😂 Vet at jeg(!) ikke får det gjort om lista er lenger enn punkt 7.. 🙈

      1. Akkurat der kan det hende du har et poeng.. Mulig jeg må ta en oppdatering i november og se hvordan det gikk med de 10 punktene til slutt 😂 Lykke til selv! 😘

    2. Omtrent som å lese min egen liste. Bare å bytte husmaling med utskifting av vindu og slepekrokdeksel med rydding av boder, så er vi der😉

    3. Vi ,jeg og gemalen leide Aerbnb leilighet i sommer.
      En utrolig flott og praktisk leilighet. Eieren hadde masse lure «henge på « ting på veggene.
      Små dingser der du lett kunne henge en TO do list el lingnende. Disse små hengepåtingene hang flereplasser i leiligheten.
      Jeg sa til min kjære mann; sånne greier ønsker jeg meg, hadde det ikke vært flott å ha sånne praktiske dingser. ( de var gøye og praktiske, det hjelper på) Og To do listen ville bli lett synlig.
      Mammamia ; min kjære sa høyt; Jeg vil IKKE ha sånne rundt i huset. Ville være ett mareritt å stå opp og alltid se på en To do list.
      Ha.ha….jeg har kikket litt her og der , skal nok finne de:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg