Hotellet åpner igjen til våren!

Før sommeren skrev jeg om at vi hadde hengt opp insektshotell sammen med barna for første gang, og at vi var innmari spente på om det kom til å flytte inn noen gjester 😄🙌🏽

Og bare noen uker etterpå, kunne jeg formidle at vi hadde blitt utsatt for herverk! Flere av rommene var stappet fulle av noe grått – og det første som slo meg var selvfølgelig at det luktet rampestreker lang vei:

Men for sikkerhetsskyld googlet jeg, og det viste seg at når et “hotellrom” er leid ut, da er åpningen murt igjen med leire. De tette hotellrommene var altså et bevis på at insekter hadde kommet og lagt egg – for deretter å mure igjen hullene!

Jeg må innrømme at jeg hadde sett for meg at et insektshotell ville bestå av levende gjester som flyttet inn for sommeren, og som fløy fram og tilbake kontinuerlig, i ekte turist-stil 😂

Men nå som sommeren er over, tenkte jeg å ta en siste titt på hvordan det stod til. Og for å si det sånn, håper jeg på mange flotte tilbakemeldinger i Tripadvisor denne høsten – for her var det fullt!

Omtrent alle hullene er fylt med leire – altså ligger det masser av egg inni der som skal klekkes neste vår 🎉Nå er det viktig å sette hotellet i garasjen eller et annet kaldt sted, slik at eggene overvintrer. De må ikke tas inn i varmen, for da klekkes de 😅

Jeg la ut bilde av hotellet på snapchat i går, og fikk veldig mange tilbakemeldinger fra folk som ikke hadde fått en eneste gjest i løpet av sommeren.

Jeg er jo ingen ekspert, og vet ikke helt hva det skyldes – men har lest meg til at hotellene bør henges på solrike og lune steder, for biene kan ikke få nok sol. Det bør også være et vanntett tak over boligen, slik at det holder seg tørt.

Sist, men ikke minst – bør det være tilgang til litt leire i nærheten, siden det er dette biene bruker for å lage en celle rundt egget, og for å mure igjen åpningen. Ønsker man å være en særdeles god hotellvert, legger man ut nye, ferske, fuktige leirklumper i løpet av sesongen 😉

Dessuten har ulike arter ulike preferanser for hullstørrelse, så det beste er å tilby hotellrom med forskjellig diameter.

Som jeg svarte samtlige på snapchat i går som var litt skuffet: Prøv igjen neste vår! Alt grønt i naturen trenger bienes hjelp – så keep up the good work ❤️

Og sånn til trøst: Det er ikke bare fryd og gammen med prosjektene våre i hagen, altså – grønnkålen tror jeg for eksempel vi skal gi et nytt forsøk til neste år 😂:

/ Takk for nå, hotelldrift – gleder oss til åpning neste vår ☀️

3 kommentarer
    1. Hahah! Jeg kjeftet litt på jentungen for at hun hadde stappet sand og leire i hullene på insektshotellet vårt. 10-åringen bedyret at hun ikke hadde gjort noe slikt, og etter litt googling og bekreftelse fra gubben fikk jeg skamfullt be henne om unnskyldning for at mamma var uopplyst🙄

    2. ikke gi opp den grønnkålen! den vokser frem til november tror jeg,og kan bli grønnere og friskere etterhvert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg