Humlene gjør susen

Visste du at det er humlene som gjør susen? Det gjorde ikke jeg!

I dag leste jeg en artikkel der det stod at vi kan takke humlene og biene for hver tredje matbit vi tar. Hver tredje matbit! Er ikke det ganske utrolig?

Artikkelen handlet om at både humler og bier er utrydningstruet, og at dette er en veldig alvorlig utvikling. Disse insektene utgjør viktige komponenter i økosystemet ved å bestøve eller spre pollen, og uten humler og bier vil store deler av verdens matproduksjon og økosystemer kollapse.

Derfor er det superviktig at vi gjør det vi kan for å snu utviklingen! Nå er det ikke lenge før de første vår-humlene dukker opp (hvertfall her i sør som våren banker på døra), men noen av dem pleier å se både døde og halvdøde ut.

Og da er det viktig at du og jeg vet hva vi skal gjøre – for disse små humlene er tomme for bensin og trenger førstehjelp! Jeg ante ikke hvor enkelt det er å redde en humle, men det vi må gjøre er altså følgende:

Finn en fargerik tallerken (gjerne med noe gult eller blått slik at humla kan se den) og bland litt sukkervann ved å bruke en halvpart lunkent vann og en halvpart sukker.

Så er det bare å vente og se hva som skjer! ❤️

Mange av humlene har ofte flatt batteri, og kan trenge en liten oppkvikker for å klare å etablere seg. Det er dronninghumlene som skal bygge et lite samfunn nå, med andre ord kan man redde et helt humlesamfunn dersom man redder en dronninghumle!

Uten humlene vil vi få et langt fattigere kosthold. Nesten hver fjerde humle er truet med utryddelse – først og fremst på grunn av arealforandringer, som gjør at humlene mister både bosted og tilgang til mat.

Dessuten får vi stadig færre blomsterenger, kombinert med klimaendringer med høyere temperaturer som virker negativt på humlene. Bruken av sprøytemidler virker også negativt, og gjør dem svakere og dermed mer utsatt for sykdommer.

I år tenkte jeg å lage et lite humle-prosjekt sammen med barna! Jeg tenkte å lære dem om hvorfor det er så viktig at vi tar vare på humlene og biene – plante bievennlige planter, la være å klippe gresset på en liten flekk slik at det kanskje danner seg en liten blomstereng – og sette ut humlekasser og biehoteller.

Rett og slett gjøre det til et familie-prosjekt.

For det er viktig å huske at det er humlene som gjør susen ❤️

/ 🐝

7 kommentarer
    1. Hei!

      Så innlegget ditt i kveld. I går så jeg den første humla komme susende: og idag har jeg satt ut sukkervann Har gjort dette i tredve -30- år og dronningene beriker meg med bol og ditto selskap år etter år.

      Lenge leve humler, bier og alle insekter,
      Hanne 🙂

    2. Åh musikk i ørene mine og gulllesning.
      Elsker humler. Min kjære kaller meg for humlekona si😁dette fordi jeg har plantet blomster i Hagen som står på humlens meny.
      Lupiner og lavendel er noen av favorittene. Jo mere jeg planter mere humler ser jeg. LEVE humla😘🐝
      Tenk at den runde deilige humla er i stand til å fly. Har du sett de små vingene den har.
      Magisk spør du meg.

      1. Humlekona! Det er noe av det søteste jeg har hørt 😍 Takk for tips om humlens meny! Da blir det i alle fall lavendel i blomsterbedet! 🐝❤️

      2. NB! Lupiner er ikke bra for humla, da de inneholder en gift som kan gjøre humla steril.

        Fra FB-sida til «La humla suse»: Vi får ofte spørsmål om lupiner, og svaret vårt er alltid det samme: hagelupiner er uønsket i Norge. Hjelp oss gjerne å dele!

        De har et bilde under denne teksten med litt mer info, men det fikk jeg ikke kopiert inn her.

        I kommentarfeltet skriver de bl.a. Fordi lupinene er en fremmed art i Norge, har humlene våre verken lært seg at de kan være skadelige eller hatt tid til å utvikle toleranse mot giften. Erteblomster (som også lupiner er) er generelt blant humlenes favorittblomster, og humlene tror at også lupinene er gode matkilder. Humler i Norge elsker faktisk lupiner, de forstår selvsagt ikke at de er skadelige for dem, for virkningene av giften kommer først etter lang tid, når de skal reprodusere.

    3. Takk for tips. Hang opp 2 insektshotell i fjor, der flyttet det inn flere, men nå blir det i tillegg, uteservering 🐝. Hilsen fra Tønsberg 🐝

    4. Nå har jeg og ungene nettopp reddet en fryktelig daff humle med sukkervann takket være dette innlegget. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg