Hundepose – ja takk!

I går fikk jeg et tips av en følger på Snapchat, som hadde hørt på en podcast-episode av Gjesterommet der Peter og jeg snakket om hundebæsj (🙈).

Og hun ville tipse om en fin ordning de har i hennes kommune – en ordning jeg aldri hadde hørt om før! Som hundeeier syns jeg ideen var såpass genial, at jeg ble veldig nysgjerrig på om det er flere kommuner som har dette..? 🙌🏽

For det finnes jo ikke noe mer motbydelig enn å tråkke i hundebæsj når man er ute på tur, og i følge en Infact-undersøkelse Agderposten gjennomførte i 2017, ønsker 3 av 4 å innføre bot for hundeeiere som ikke plukker opp etter hunden sin. Det viser jo at det er et betydelig problem, og noe veldig mange irriterer seg over.

Men tilbake til den geniale ordningen: Tidligere i år, publiserte lokalavisa i Risør en sak om Asbjørn Aanonsen som ønsket å bidra til at hundeeiere lettere skal bli kvitt hundeposene sine.

Han hadde derfor produsert klistremerker som folk kan feste på søppeldunken sin – der det står “Hundepose – ja takk”! På den måten vet hundeeierne at her kan posen kastes uten å få kjeft. Og klistremerkene kunne hentes gratis i en lokal Kiwi-butikk 😊

Dette syns jeg var så utrolig fint! Hvis folk irriterer seg sånn over hundebæsj, så er det jo helt genialt å gjøre slike små tiltak som senker terskelen for at folk skal plukke opp etter hunden sin. For det frister jo ikke alltid å gå rundt og bære på en rykende varm ruke i 20 minutter, men hvis man vet at man kan kaste posen 10 meter unna, tror jeg flere vil bli motivert til å rydde opp etter hunden sin.

Det er jo ikke som om man lagrer sitt dyreste porselen eller oppbevarer juleribba i søppelkassen uansett, så lån et ledig hjørne av søppelkassen til en takknemlig hundeeier, så blir verden et bittelitt bedre sted for alle 🙂

/ Måtte alle kommuner kopiere dette 😉👏🏼

7 kommentarer
    1. Veldig fin idé 😊 hadde vært nydelig å sleppe å bære posen hele veien hjem og jeg har også stor hund 😊
      Her fikk jeg tidligere via nkk og den lokale hundeklubben og har et sånt klistremerke på søppelkasse mi men har sett det hos svært få andre
      Det skal nevnes at likevel finner jeg hunde dritt utafor porten….

    2. For et genialt forslag. Jeg har selv hund og plukker alltid opp bæsjen, med unntak av langt inni granskauen utenfor stier. Verste jeg vet er når vinteren er over, og snøen begynner å smelte.. Rundt parker kan man merke en helt forferdelig lukt!! Kun fordi folk er sløve!! Burde egentlig vært bøter både til både hundeeiere og folk som hiver søppel spør du meg!!

    3. På NKK får man slike klistremerker. Koster 10kr 😊 vi har flere naboer som har det og har kjøpt selv. Helt genialt men fortsatt mange som ikke plukker opp, noe som er skam irriterende 🙈

    4. Det er en slik ordning i Kristiansand også, har vel vært det i et års tid. Men har til gode å se noen klistremerker på søppelkassene her i nabolaget. Tar alltid med meg dritten jeg, men er sykt mange som slurver der!

    5. Det var en fin ordning☺️ Her jeg bor (Kragerø kommune) har vi en slags knagg med hundeposer som har blitt hengt opp på trær ol. rundt forbi i turløyper. Så hvis man har glemt pose kan man ta med seg en, og best av alt er at posene er laget av resirkulert plast🙌🏼🙌🏼

    6. Ganske genial ide, vi har derimot endt med hengelås på restavfallet, da det til tider er 5-10 hundeposer oppi der. Og hva skjer når vi da skal komprimere vår egen søppel for å få plass??? SPLÆÆTT!!
      Så om naboene hadde klistret på sine, så hadde vi sluppet å fa “alle” 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg