Hva skjedde med barne-TV?!

Jeg husker da jeg var yngre. Lørdag kveld og barne-TV. En skål med seigmenn, kanskje litt popcorn – og Redda Joppe på TV. Eller Pippi, Emil, Vi på Saltkråkan eller en av de andre seriene vi så på før.

Rolig, lettbeint barne-TV, med svenske barn i rare klær. Handlingen var forståelig og episodene ruslet av sted i langsomt tempo.

Hva skjedde?!

Å skru på barne-TV nå er jo som å ramle rett inn på rave party!

Det er raske klipp hvert bidige sekund, det er hyling og roping, høy musikk, masse farger og panisk kaos fra begynnelse til slutt.

Bare 10 sekunder med Kaptein Supertruse, Svampebob Firkant eller Gumballs fantastiske verden er jo nok til å få et epileptisk anfall!

Hvordan barna klarer å se hele episoder med det der, vil jeg aldri forstå – for jeg rekker ikke se mer enn introen før jeg nærmer meg kollaps og må legge meg i fosterstilling i sofaen.

Vi så nylig på Legofilmen, og selv om Peter og barna elsket den og ga tipp topp tomler opp, holdt mor på å gå i knestående med varige stresskader på hjerteklaffen. Det er jo bare mas!

..eller.. er det meg?

For jeg kommer jo ikke unna at det unektelig føles som et alderdomstegn å klage på tempoet i barne-TV… Barna liker det jo. Peter også. De storkoser seg!

Men jeg? Jeg sitter i sofaens mørkeste hjørne og strikker, mens jeg stille fordømmer rælet som ruller på skjermen – og mumler at alt var bedre før 🙈

Ja vel, så er det kanskje meg da, men TV får ta litt av skylda den også. For barne-TV var aldri som en oppjaget syrefestival da jeg var barn.

Jeg kan ikke tro at jeg akkurat brukte argumentet ”da jeg var barn”. På tide å klappe igjen og finne frem strikketøyet 😅

/ Takke seg til seigmenn og Pippi, akkurat som i gamledager ❤

24 kommentarer
    1. He he, må si meg helt enig med deg😂😂😂men kanskje det er alderen her også😉
      Må si jeg savner Gulars, tøydokke anna, saltkråkan osv, men det er nok dessverre helt utdatert…

    2. He he, må si meg helt enig med deg😂😂😂men kanskje det er alderen her også😉
      Må si jeg savner Gulars, tøydokke anna, saltkråkan osv, men det er nok dessverre helt utdatert…

      1. Tøydukke Anna, sier hei hei 😍 Når jeg tenker på den serien, husker jeg faktisk at det gikk rimelig rolig for seg 😂 Så den tror jeg kanskje hadde floppa ganske greit hos dagens småttiser. Men jeg skulle veldig gjerne hatt et gjensyn! 😉👏🏼

    3. Helt enig! Dagens barnetv er bare tragisk.. Skulle ønske datteren min fikk vokse opp med den samme barnetv som jeg gjorde… Huset med det rare i, sesam stasjon, tøydokke Anna, portveien 2, saltkråkan, Pippi, mormor og de 8 ungene osv…. Det er ordentlig barnetv. Med innhold, læring, gode forbilder og verdier. Barndomsminner😊Heldigvis har vi bøkene da… De skal leses når hun blir større!

    4. Skal sies at jeg ikke ser så mye på barne-TV enda (25 år og uten barn), men det jeg HAR sett er jeg helt enig med deg! Jeg er også vant til Pippi og Emil som barn, men også for eksempel Mumfie <3 Altså kan vi konkludere med at det ikke er ALDER. Eventuelt er det psykisk alder, jeg setter meg også helst med noe rolig på TV og strikketøy i sofakroken. God helg!

    5. Helt enig med deg! Her er et tips 😉
      Vi har dykket inn i arkivet i nrk appen og latt ungene se på Portveien 2, labbetuss og gulars, på sumo er det pippi og emil i lønneberget. Vi har både sett på den gamle versjonen av mormor og de 8 ungene og hørt på lydboka(på spotify) ved lengre bilturer og ungene våres ELSKER det. De vil aller helst se på tingene nevnt over her og i desember maser de etter jul i skomakergata. Barna er 6 og 7 år gamle. De gode gamle barnetv-seriene er såvisst ikke utdatert, heller en velkommen pause fra nymotens masete barneprogrammer 😉

    6. Helt enig med deg! Her er et tips 😉
      Vi har dykket inn i arkivet i nrk appen og latt ungene se på Portveien 2, labbetuss og gulars, på sumo er det pippi og emil i lønneberget. Vi har både sett på den gamle versjonen av mormor og de 8 ungene og hørt på lydboka(på spotify) ved lengre bilturer og ungene våres ELSKER det. De vil aller helst se på tingene nevnt over her og i desember maser de etter jul i skomakergata. Barna er 6 og 7 år gamle. De gode gamle barnetv-seriene er såvisst ikke utdatert, heller en velkommen pause fra nymotens masete barneprogrammer 😉

    7. Jeg er også enig! Men registrerer at barna mine heller ikke gidder å se på det. Så det er kanskje håp…. 😊

    8. Jeg er sååå enig! Får helt noia av den skrikingen og hylingen på det guttungen ser på. Demp lyden sier jeg, til han nesten må sitte med øreklokker foran tv’n. Han er grei da, skjønner at jeg reagerer 😂 Nei, Pippi, saltkråkan, og redda joppe var ikke i nærheten av dette hysteriske unger ser på nå om dagen. 🙈😂

    9. Helt enig med deg! Her er et tips 😉
      Vi har dykket inn i arkivet i nrk appen og latt ungene se på Portveien 2, labbetuss og gulars, på sumo er det pippi og emil i lønneberget. Vi har både sett på den gamle versjonen av mormor og de 8 ungene og hørt på lydboka(på spotify) ved lengre bilturer og ungene våres ELSKER det. De vil aller helst se på tingene nevnt over her og i desember maser de etter jul i skomakergata. Barna er 6 og 7 år gamle. De gode gamle barnetv-seriene er såvisst ikke utdatert, heller en velkommen pause fra nymotens masete barneprogrammer 😉

    10. Helt enig med deg! Satte på labbetuss til jentene her på 5 og 7, de satt som klistra begge to! Så her får de se «søppel» barnetv når jeg ikke er tilstede, å når jeg er der så er det jeg som bestemmer. En løsning alle sammen synes fungerer helt yppelig! Å ja, labbetuss og portveien 2 ligger på nrk netttv 😉👌🏻

    11. Jeg er helt enig med deg. Barnetv var bedre før. Har 2 jenter på 4 og 2 år og her i huset har vi fått gledelig gjensyn med blant annet portveien 2, sesam stasjon, gularsj, pelle politibil, puslespill, den første kaptein sabeltann forestillingen og Lilli’s butikk takket være vi fant ut at det ligger på nrk netttv 😊 Enjoy 😉

    12. På NRK-appen nå så er det lagt ut alt vi har vokst opp med på barne-TV, og da mener jeg alt. Fra hva mamma som er født på 50-tallet, til hva jeg som er født på 90-tallet er vokst opp med. Så verdt å sjekke ut om noe kanskje fenger dagens barn og!:-)

    13. Ja altså. Vil ikke innrømme at jeg er så gammel i en alder av 29 da, men okei… begynner vel å dra på årene.
      Får panikk og angst av dagens barne-tv, om ikke epilepsianfall og andre anfall også!

    14. Her har jeg en liten gutt som elsker å se på Svampebob firkant. Jeg blir så sliten av å høre og se på det. Det er så masete. Trodde nesten bare det var meg. Så jeg skjønner godt hva du mener.
      Klem fra Line 😀

    15. Tror faktisk at ungene deler litt av den samme følelsen! Når jeg spør om de vil se barne TV sier de alltid nei.. minste jenta har selv bladd seg frem til Pippi på arkivet til NRK og vil heller se det, Emil, fraglene og Jul i Skomakergata..
      Så noen ganger lurer jeg på hvem disse programmene er utdaterte for.. for barna eller de voksne som stadig må finne på noe nytt?? Noen ganger er kanskje det enkle og gamle det beste..

    16. Helt enig!
      Bare se på de eldre Disney filmene! Jeg tenker da på disse herlige som har rulleteksten i begynnelsen av filmen. F. Eks Lady og Landstrykeren, Jungelboken, 101 dalmantinere og Aristokattene. f
      Filmene varer ca 1 t og 15 min +/-, og trasker så rolig av sted at man fint kan se de flere ganger og kose seg!
      Prøvde meg på noen av de nyere filmene, sånn som zootropolis og kjæledyrene hemmelige liv. Jovisst var de spennende, men en gang var mer enn nok! De er så lange, og det skjer så innmari mye at man blir helt matt. Er det nødvendig?!😂
      Kanskje vi er de rare, men jaja. Jammen godt vi er ulike, og så får vi heller kose oss med de gamle slagerne og Astrid Lindgren 😁

    17. Ååh, jeg er så enig! Føler meg nesten litt gammeldags som har dvd-spiller maaasse dvd’er med pippi, madicken, vi på saltkråkan osv, ungene elsker det 🙂

    18. Hehe, ironisk nok har vi idag hatt peppa gris-forbud (og forøvrig alt annet av dagens litt bråkete barnetv). Så tv-tiden innebar gode gamle Emil og pippi! Vi som foreldre koste oss, storesøster på 15 kom løpende ut fra rommet når hun hørte Emilsangen og mini på 3 år likte det faktisk! Herlig ❤️

    19. Ganske uenig, egentlig. Her holder vi fast på Barne-tv på NRK Super kl 18. Der er det mye bra.

      Jeg ramser opp noe:
      ▪Tellekorpset, som er et fint pedagogisk program som lærer om telling.
      ▪Lesekorpset, som er et morsomt og pedagogisk program som lærer barna bokstaver og lesing.
      ▪MKX, som er et spennende og pedagogisk program som lærer barna enkel matematikk.
      ▪Blime, som lærer barna om inkludering, samhold og vennskap. De lager ny Blime-låt og dans hvert år, som t.o.m fenger oss voksne.
      ▪Sangfoni, som lærer barna om toner og musikk.
      ▪Planetpatruljen, som er et morsomt program som lærer barna å ta vare på planeten.
      ▪Litt av en jobb, der barna får et lite innblikk i forskjellige yrker.
      ▪Sånn er jeg og sånn er det, et program med barn som har forskjellige helseutfordringer. Lærer barna at vi er alle forskjellige, men like mye verdt.
      ▪Den magiske kroppen, som lærer barna om kroppen vår.
      ▪Labyrint, som er en svært spennende og veldig godt laget konkurranse. Mine barn elsker dette.
      ▪Elias
      ▪Dyrene i Hakkebakkeskogen
      ▪Karsten og Petra
      ▪Alf Prøysen animerte sanger.
      ▪Postmann Pat
      ▪Villmarksbarna
      ▪Kråkeklubben
      ▪Knerten
      ▪Newton

      Jeg kunne visst holdt på lenge her.. Mye bra på NRK. Det er det som er så fint med en statskanal, de lager gode program som gir barne mer enn bare død underholdning. De er sitt ansvar bevisst.

      De andre kanalene kjøper barneprogrammer uten noe særlig innhold, som flasher i neonfarger og har dårlig (og slitsom) dubbing.

    20. Jeg savner sesam stasjon🥰 det var så koselig å vokse opp med. Husker også godt kylleki kokkos😂

    21. Tror ikke det er alderen, jeg ble svettere for hvert år som gikk, jo mer masete ble barnetv, og alt ble/blir dubba. Er 30 nå og får seriøst høy puls av det ungene i familien vil se på, det er for mye lyd, for masete og for mye farger. Sitter heller med strikketøyet for meg selv og “alla vi barn i bullerbyn” på tvn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg