Hva skjedde med mannen min?

Denne uka har Peter hatt juice-fest – hvilket innebærer at han ikke har spist et eneste måltid siden forrige søndag. Kun ferskpresset grønnsaks- og fruktjuice flere ganger hver dag.

Og altså.. Hva skjedde med mannen min? 😂

Vi snakker dette, for 2 måneder siden.. 🙊

Jeg må innrømme at jeg var ganske skeptisk da han fortalte om planene sine, ikke fordi jeg var skeptisk til selve juicingen – men fordi jeg visste hvor mannevond han kan bli uten mat.

Jeg forstod ikke hvordan han skulle overleve i 7 dager uten å tygge, uten å forspise seg, uten å småspise ved kjøkkenbenken.. Peter er en person som sluker maten sin. Jeg aner ikke om han tygger i det hele tatt. Mang en gang har jeg bedt ham roe ned og trekke pusten mellom hver munnfull, for det går virkelig unna.

Men nå som han er ved veis ende og på siste dagen med kun juice, kan jeg oppsummere med fire ord: Jeg er mektig imponert.

For det første er jeg imponert fordi han ikke har gått på en eneste mat-glipp. Jeg hadde sett for meg at en brødskalk på kjøkkenbenken plutselig havnet i gapet hans ved en feil – men det har ikke skjedd. Kun juice, nothing else.

For det andre hadde jeg forberedt meg på å ta all kjøkkentjeneste denne uka. Lage middag, rydde matrester, servere barna – sånn at han ikke skulle fristes unødvendig. Men Peter har stått for like mye av jobben som før – uten en eneste klage!

Han er jo et gjennomført konkurransemenneske, og når Peter går inn i bobla si, er det ingenting som kan rokke ved ham. Han har kanskje blitt fristet på veien, men han har i såfall ikke sagt et eneste ord.

For det tredje er jeg imponert over at han kom seg gjennom de første to dagene når frykten for å gå uten mat var nesten altoverskyggende. Han gruet seg veldig, og det var helt klart de første dagene som var tøffest psykisk.

For det fjerde er jeg imponert over hva dette har gjort med kroppen hans – og ikke minst hans forhold til mat. Når man kan gå 7 dager uten mat – og ikke kjenne sultfølelse, mener jeg det sier ufattelig mye om hvor mange potente næringsstoffer det er i ferskpresset juice.

For det femte er jeg imponert over at han har laget all juicen selv. Uten oppskrift! Han har bare testet seg frem til mange gode (og noen mindre gode) juicer, fullpakket med frukt, grønt, næring og glede.

Men det aller beste med denne uka? At jeg er er skikkelig sjokkert! Jeg hadde sett for meg en ekstremt laber uke med energien på bånn, med lange ettermiddager og kvelder med en mann liggende på sofaen, skikkelige humørsvingninger og kort lunte mot alt og alle.

Tvert imot har det vært utrolig fascinerende å se hvordan kroppen hans har bygget seg sakte, men sikkert opp denne uka. Hvordan han har gått fra å være grå i fjeset til å få farge i ansiktet, hvordan humøret hans har holdt seg stabilt, hvordan ulvetimen mellom henting av barn og til når middagen står på bordet har gått som en lek – hvordan barna har kommentert at pappa er så “smilende”, hvordan han har sprudlet rundt og tatt noen pull-ups hver gang han har passert pull-up-stangen, hvordan han har sovet roligere om natta og faktisk våknet før vekkerklokka om morgenen.

Det er nesten så jeg ikke forstår det selv.

Nå er jeg selvfølgelig veldig fristet til å ta en juice-uke selv også, for å kjenne hva det hadde gjort med min egen kropp. For verken Peter eller meg, handler dette om å gå ned i vekt. Dette har heller ingenting med “detox” å gjøre. Det handler om å tilføre kroppen masser av næringsstoffer og naturens beste drivstoff til cellene.

Meningen rundt noe så rart som en juice-uke er selvfølgelig delte, men er det noe jeg har lært de siste femten årene, så er det at man kommer lengst med empirisk forskning når man skal finne ut hva som funker for sin egen kropp.

Og som et siste bevis:

Jeg har ikke hørt ham banne en eneste gang hele uka.

Og det sier i grunnen alt 😂

/ Stolt kona til 😍

4 kommentarer
    1. Men dersom det kun er snakk om å tilføre kroppen masser av næringsstoffer og naturens beste drivstoff til cellene, så må man jo ikke juice alt, men heller spise noen av disse grønnsakene også, og på den måten også tilføre kroppen fiber, hvilket man tar bort ved å juice…

    2. Fantastisk. Kan du sende han til meg og lære meg dette. Jeg burde virkelig hatt en juice uke.
      Kanskje han kan gi ut en bok😉.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg