Hvem er du?

Da jeg var liten, var jeg i overkant opptatt av horoskop. Det bikket faktisk litt over den gangen jeg leste horoskopet mitt i “Starlet” (opp med hånda om du husker Starlet!🙋🏻) – og det stod at Tyrens favoritt-guttenavn den måneden var “Truls”.

Jeg fikk nesten hjertestans – for jeg var oppover ørene forelsket i Truls! Han var min barndomskjæreste – dette var jo helt utrolig, og vips var horoskop kommet for å bli.

Men så ble jeg eldre, min daværende kjæreste (ikke Truls 🙈) fikk seg jobb i en av Norges største aviser, og plutselig fikk jeg førstehånds kunnskap om hvordan horoskop ble til. Det var ikke akkurat like magisk og astrologisk som jeg hadde trodd, for å si det sånn..

Horoskop leser jeg altså ikke lenger, men noe annet jeg derimot elsker er personlighetstester! Og i går ble jeg tipset av min kjære mann om en personlighetstest som blåste meg av banen ✨

 

 

Spør du meg, burde en personlighetstest av dette kaliberet være obligatorisk når man søker jobb. Hadde jeg skullet ansette folk ville jeg sagt: “Er du mann eller dame? Det spiller ingen rolle! Men hvilken personlighetstype er du i denne testen?”

Er du den omsorgsfulle eller den som liker å stå midt i rampelyset – eller er du en salig miks av begge deler? Jeg mener faktisk bedrifter burde være mer interessert i kunnskap om personlighetstype, framfor kjønn.

Ta meg som eksempel – hvor nyttig hadde det ikke vært for en potensiell arbeidsgiver å lese resultatet av min test, som viste at mine sterke sider er at jeg er lojal og hardtarbeidende, støttende, pålitelig og tålmodig, fantasifull og observant, entusiastisk, og med gode praktiske ferdigheter?

(Denne ble jeg – “Forsvareren”)

 

Og vel så viktig hadde det vært for en arbeidsgiver å vite at mine svake sider er at jeg er altfor ydmyk og sjenert fordi jeg er så opptatt av andres følelser, at jeg heller lar være å si min mening om ting. Eller at jeg har en tendens til å ta ting for personlig.

Eller at jeg kan overbelaste meg selv på grunn av pliktfølelse og perfeksjonisme, og at jeg sterkt misliker endringer. (Skjønner ikke hva som menes med det siste der, jeg gråt bare i en måned etter at mamma og pappa malte veggene i stua i 1990 😂)

 

Områdene personlighetstesten kartlegger (Skjermbilde: 16personalities.com)

 

Og for en mulighet for par i forhold som begge tar denne testen, og får en unik innsikt i hvorfor partneren oppfører seg som han/hun gjør.

Eksempelvis er Peter av typen som elsker å reise og utforske nye land og steder – mens jeg trives hjemme der jeg liker å gjøre det koselig rundt meg. Han og jeg har ulike personligheter som vi resten av livet må jobbe med å få til å passe sammen ❤️

År 2051: Han ene vil ut og reise, hun andre vil hjem til sofakroken 😂

 

Så da vet du hva du skal gjøre i helgen! Testen er gratis, den er på engelsk (om du er litt ustø i engelsk som meg, kan google translate være god å ha underveis) og du finner den her: 16 Personalities

Svar så ærlig du kan, og jeg lover deg at du kommer til å få en skikkelig aha-opplevelse når du skal lese om personlighetstypen din 😉

/ God fredag

7 kommentarer
    1. Jeg har tatt en rekke sånne tester i forbindelse med jobb, og synes det er like spennende hver gang 👏🏻🙌🏻 Helt enig med deg, dette burde alle gjøre 🤩💖

      1. Så gøy! Håper du tester denne også, hvis du ikke allerede har gjort det 😍 Utrolig treffende hos både mannen og meg i alle fall! 👏🏼

    2. Det er heldigvis veldig vanlig at arbeidsgivere bruker personlighetstester når de skal ansette. Og også at de bruker det til medarbeideroppfølging. Og i utvikling av servicemedarbeidere, slik at de som skal møte kunder har en bedre forståelse for forskjellige personligheter de treffer på.
      Har selv tatt flere og synes også det er like gøy som deg 🙂 og lærerikt!

    3. MBTI er spennende, ja! Har lært mye av å lese om det. Jeg er ENFP og mannen min er INTJ.

      Hvilken type ble Petter?

    4. Den testen er genial!
      Jeg er en infj, min mann er estp, altså, helt motsatt. Men likevel fungerer vi veldig bra sammen🤩
      En ting jeg liker veldig godt med den personlighets testen er at det er blitt så mye lettere å forstå han, men også meg selv. Det ble rett og slett en liten hverdags hack.
      Tips. På pinterest kan man finne masse info om sin personlighet. Søk Feks på ISFJ feelings, eller relationships osv, kan gi deg noen skikkelige aha opplevelser 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg