Isfront og nabokrangling

Det slår aldri feil, så fort jeg begynner å rumle på snapchat om at våren er i anmarsj, får jeg hundrevis av snapper fra nord. For der ligger snøen bestandig og gliser meterhøy, uansett hvordan det ser ut her i sør. Nesten, da 😉

Og selv om jeg vet det er et sjansespill å rydde snøskuffa helt bort for sesongen her i Vestfold også, tror jeg i det minste vi er ferdige med årets snø-krangler.

For det har seg nemlig sånn, at vi nordmenn krangler med naboene våre i vinterhalvåret! Det kan nemlig konfliktrådet fortelle, og siden dere i nord definitivt ikke er ferdige med snøen på denne siden av sommeren, tenkte jeg å komme med noen råd til deg som i skrivende stund irriterer deg litt over naboen.

Om vinteren er det fire ting som går igjen:

  • Bråkete snøfresere
  • Snø som freses over til naboen
  • Brøytebiler
  • Hundebæsj i skiløypene

Og det mest fascinerende med alt dette, er at vi bruker tid på å hisse oss opp. For hvert eneste år går det en god stund fra snøværet starter, til konfliktrådet får inn henvendelser. Det tar noen uker eller måneder før det altså smeller, og så er det straka vegen til konfliktrådet for å få hjelp.

Og så over til det jeg syns er så herlig. Konfliktrådet har nemlig utarbeidet en liten liste med råd til å forebygge nabokrangler! La oss ta for oss punkt for punkt:

  • Snakk med, og ikke om naboen

Akkurat her tenker jeg vi alle har litt å lære. For denne regelen kan overføres til mange andre arenaer i livet 😅

  • Ikke tillegg naboen motiver og dårlige egenskaper

Dette ser jeg for meg er et viktig (men vanskelig) punkt når du ser hvordan snøen freses over i din hage, med grus og småstein og det som verre er.. 🙈

  • Ta utgangspunkt i egne behov – ikke anklag naboen. (Bruk språk som “jeg opplever” – “for meg er det slik at…”)

Nok et punkt man bør ta til seg på generelt grunnlag i livet – ikke bare i samtale med naboen 😉

  • Ta kontakt med naboen, forklar hvordan du opplever problemet og gjør det på en hyggelig måte og signaliser at du ønsker en løsning for å beholde et godt naboskap. Skriv gjerne et brev.

Desidert best å ta den hyggelige tonen face to face, spør du meg. Men jeg er litt usikker på om det å skrive et brev – og det å beholde et godt naboskap går hånd i hånd?

  • Vær både tydelig og klar med eget budskap om hvordan du opplever det – slik at naboen skjønner at dette er viktig for deg, men også vennlig innstilt til å høre hvordan naboen tenker.

Kritisk punkt i prosessen vil jeg tro. Spesielt for sånne som meg som kan ha lett for å gire oss opp på en dårlig dag 😬

  • Hvis det er vanskelig å komme fram til en felles forståelse, kan du foreslå at dere begge tenker litt på det og så snakker om saken på nytt.

Dette tror jeg bare er for å kjøpe seg tid. For en situasjon der begge parter må trekke seg tilbake for å “tenke litt på det”..? Det lukter konfliktrådet lang vei 😂

 

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er veldig fornøyd med å ha flotte naboer på alle kanter, som vi snakker med og ikke om 😅 Og sånn håper jeg det fortsetter nå som snøen har smeltet. Selv om konfliktrådet har litt å drive med i sommerhalvåret også 🙊

#trampolinestøy #skyggefulle trær #grill-stekeos #hundebæsj på naboens plen #gressklippere #høylydt musikk #pust med magen🎉

6 kommentarer
    1. Her freste folk snø nedover hele veien. Gjerne 4-5 snøfresere ute på en gang, for denne vinteren var det flere som gikk til innkjøp av snøfreser. Jeg gir blanke i bråket, – de kan holde på så mye de vil for meg. Det finnes verre ting å surne over 🙂

    2. Snøfreser må bråke så mye de vil, for de brukes på dagtid i mitt nabolag, men når det kommer traktor for å ta innkjøringa til naboene kl 3-4 på natta, da ser jeg rødt! 🤬 Og når vi tar det opp med de, får til svar at de må jo komme seg tidlig på jobb!
      Vi trenger også komme oss tidlig, og uthvilte, på jobb, men det skjønner ikke de!

    3. Over til noe helt annet, kan du fortelle mannen din at når han snapper å d står swipe up for et blogginnlegg, er d aldri noe å swipe up på

      1. Det skal jeg si fra om! Han sliter veldig etter den nye snap-oppdateringen, så det kan være en bug i systemet. Men skal be ham dobbeltsjekke det, tusen takk for at du sa fra! 😊

    4. JEG hater trampoliner. Vi hadde tre barnefamilier rundt vår hage, altså tre hager inn mot vårt gjerde. ALLe familiene hadde trampoliner. De hadde plassert disse bak sitt hus lengst bort fra sin veranda. DVS heldt inntil vårt gjerde. Trodde nesten disse naboene hadde planlagt dette og hadde en agenda mot oss. Det har vært en helsikkes bråk, rop og skriking. 5-6-7 unger hoppet og spratt fra skoleslutt til leggetid. ( da i hver hage)I helgene fra morra til kveld.
      Vi har ikke kunne bruke Hagen pga støyen. Hørte ikke hva mannen sa som satt ved min side. Ettermiddagskaffen kunne vi ikke ta ute ihagen.
      En av fedrene sa; oiii det er høy desibel her på baksiden av huset… jeg prøvde å si litt om at vi er plaget og at vi også må lukke kjøkkenvinduet som er ut mot Hagen.
      Jeg spurte om vi kunne finne en ordning og dele på hagen og ha litt trampolinefri innimellom. Spess hvis vi skulle ha besøk og ønsket å sitte i Hagen.
      Kjære vene for en reaksjon. ….. det var som å sette en torn i kjødet og vri om.
      Snipp snapp snute naboskapet var ute.
      De er nå flyttet…
      nabo nr.. 2 , tok hintet,
      Nabo nr 3 flyttet trampolinen.

      Så hva skal en si….
      trampoliner fra helvete når voksne ikke bruker vett.

      En natt så jeg for meg at jeg sagde i stykker trampolinene og lagde bål av de.
      Da har det gått langt.

      Så kjære foreldre TENK på naboene når deres håpefulle blir som gale løver og tigre når de kommer opp på en trampoline. Som tror skriking er konkurranse om høyeste sopran ….

      Lenge lurte jeg på om jeg hatet unger… heldt seriøst.
      Men fant ut i tide at det var foreldrene… tuller , det er trampolininene.. lover
      Så bruk vett nå når trampolinene skal ut i hagene…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg