Ja til skoleuniform!

Dette har jeg ønsket velkommen helt siden jeg på 90-tallet så på Home And Away på TV’n hver eneste dag klokken 15.40 etter skolen:

JA til skoleuniform!

Det var Dora Thorhallsdottir som minnet meg på tanken, for hun flyttet nemlig til Thailand i januar for å skrive bok, og med seg hadde hun sine to barn som har begynt på internasjonal skole. Med skoleuniform! Og både hun og barna elsker den nye hverdagen hvor de ikke lenger selv kan velge hva de skal ha på seg.

Og skoleuniform mener jeg oppriktig talt er nøyaktig det norske skoler trenger. Og jeg mener de trenger det NÅ – nå med en gang!

I disse dager hvor kroppspress står i fokus som aldri før, og det snakkes om kjøpepress opp og ned og i mente hos de unge, som må ha jakker og sko og vesker og belter til mangfoldige tusen for å passe inn – tror jeg vi må tenke nytt.

Ved å ta bort valget om hva slags klær man skal ha på seg i skoletiden, tror jeg veldig mange unge mennesker hadde fått fjernet en stor bør av egne skuldre. Kles-presset i skoletiden vil automatisk forsvinne, og alle stiller likt.

I en tid der stadig flere unge rapporterer om psykiske helseplager, og hvor forskning for lengst har bevist at selvfølelsen i ungdomsårene er på sitt laveste – kunne vi ikke i det minste bare vedtatt at skoleuniform skal innføres på alle skoler, slik at ungdom som har M E R enn nok å tenke på fra før – ikke trenger å bekymre seg for hva de skal ha på seg?

Alle går i det samme – alle betaler den samme prisen. Genialt!

Kunnskapsministeren vår, Trine Skei Grande, er ikke enig med meg – og sier: “Det at vi i regjeringa skal bestemme hva ungene skal ha på seg på skolen tror jeg virker veldig langt unna den norske skolementaliteten og den norske frihetsfølelsen.”

Vel vel, hva om det kanskje er på tide å nettopp endre litt på den norske skolementaliteten, og pirke litt borti den norske frihetsfølelsen, da? Se bittelitt lenger enn vår egen nesetipp – og heller tenke litt langsiktig?

Skei Grande mener også at det viktigste man kan gjøre for å fjerne kjøpepresset, er å snakke med elvene om problemene og om hvilken kultur man ønsker i skolegården. Og det høres jo veldig fint og flott ut, det – men noe sier meg at dette er prøvd ut i ganske mange år, og at det heller ikke funker for å få bukt med de økende problemstillingene de unge har å stri med.

Leder i Elevorganisasjonen, Alida de Lange D’Agostino, er heller ikke særlig positiv til uniform, men er det egentlig så rart? Vil det ikke være mer fornuftig å forhøre seg med noen som selv har erfaring med bruk av skoleuniform?

For dersom ordningen hadde vært negativ for barn og unge, ville det vel blitt avviklet for lengst ved de skolene som praktiserer det – og i alle fall ikke blitt snakket så varmt om?

Jeg må presisere at jeg ikke mener skoleuniform er noen mirakelkur som vil gjøre at alle problemer forsvinner, men akkurat som Dora, mener jeg skoleuniform vil være med på å skape samhold og samhørighet, samtidig som det vil fjerne fokuset på sammenligning og dempe kroppsfokuseringen.

Jeg tror helt oppriktig talt at det ville vært bra og sunt for den oppvoksende generasjon med et drastisk klesskifte.

Bare tenk om det kunne gjort hverdagen deres et lite hakk enklere ☀️

/ Hva mener du?

55 kommentarer
    1. Vi som har blitt mobbet og utestengt i årevis vet at det ikke handler om klær. Mobbing handler om å tråkke på andre mennesker. Barn kan være grusomme, infame og ondskapsfulle. Det vil de fortsatt være selv om de har samme skjorte som den som ligger på bakken.

      1. Det har du rett i, og mobbing vil vi aldri bli kvitt, dessverre. Det som er interessant, er om skoleuniform og dermed følelsen av samhold og samhørighet kombinert med mindre sammenlignings-fokus og dempet kroppsfokusering hadde hatt noen effekt overhode. Jeg tror kanskje det ❤️

        1. Du kan jo spørre de som går på skole i England og USA hvordan det står til med samholdet der? Hva miljøet angår hadde vi jo bare måtte kjøpt enda et nytt sett med klær. Skoleuniform er, så vidt jeg vet, ikke fra ytterst til innerst heller. Det vil fortsatt være sko, ytterjakker, luer, pannebånd, sekker og alt det andre som andre har kritisert. Dette er symbolpolitikk uten innhold.

          1. Litt usikker på om det norske skolesystemet kan sammenlignes med det engelske og det amerikanske.. Men jeg registrerer at Dora som jeg refererer til i teksten, forklarer at elever, foreldre og lærere snakker konseptet opp i skyene. Og hun som tobarnsmor har jo tross alt et sammenligningsgrunnlag, rett fra Norge. Hva gjelder tilbehør, så er det retningslinjer for det også – men joda, noen forskjeller ville det selvsagt vært.

        2. Veldig for skoleuniform! Ble selv mobbet som liten fordi jeg gikk i klær av feil merke. Men også fordi jeg hadde feil pålegg på skiven,fordi jeg ikke var høy nok, fordi stjernetegnet mitt var jomfruen, ja you name it. Så ja mobbing har med holdninger å gjøre, og der har vi som foreldre en stor jobb med å lære barna våre hvordan de skal behandle andre, men uniform vil ta bort et element personer kan mobbe deg for,tror jeg. Å ikke minst, tenk å slippe kampen om hva de skal ha på seg på morgenen 😅❤️

    2. Eg bur i England med to gutar i barneskule alder. Eg må sei det er berre ein fryd å ha uniform. Aldri pes om kva ein skal på seg. Berre kor vidt ein har ullskjorte under eller ikkje.
      Einaste negative er vel muligens at ein får granatsjokk kvar ferie når ein dreg fram dei vanlege klea og begge har vokst ut av heile garderoben…

      1. Ååh, håpet at en utflytter skulle kommentere! Tusen takk – jeg kan jo sitte her hjemme i Norge og synse så mye jeg vil, det er jo mammaer som deg som sitter på egenopplevde erfaringer 😄 Kan se for meg granatsjokket forøvrig 😂😂

        1. Det er jo ikke de som har barn som ikke mobbes, som jo var poenget med innlegget, som er interessante. Finnes masse foreldre som kan fortelle om hvor godt barna har det i skolen, selv om de ikke bærer uniform. Sorry engasjementet, men jeg hater virkelig mobbing!

          1. Engasjement er bra 👍 Må innrømme at jeg ikke tenkte på mobbing før du nevnte det i første kommentar, da jeg skrev innlegget hadde jeg kun barn og unges selvtillit i hodet, og hvordan kroppspress og den evige sammenligningen tærer på dem. Psykisk helse rommer så mye 😔

    3. Men trur du at alle passer det snittet eller den formen klærne får , og dermed minsker det kroppspress og lignende ? må man ha sko, gymtøy og yttertøy som er likt også da. Skal alle ha bukse og genser , forskjell på jenter og gutter? Hvor skal grensene gå ved det og hvor dyrt blir det for den enkelte familie? Er nok ikke så svart/hvitt heller, så er visst uenig med deg og trur ikke skoleuniform gjør det enklere 🙂

    4. Tror det kunne vært greit, men kan styre meg for sånne “søte” skjørt som skoleuniform ofte innebærer for jenter. Eller skjørt i det hele tatt, egentlig. Men med to tre valgmuligheter pr plagg så tror jeg det kunne fungert.

    5. Mobbing har ingenting med klær å gjøre, men med holdninger. Holdninger at alle må være like ellers er man mindre verd. Det mangler toleranse og fokus på det indre, ikke noen uniform.
      Og jeg regner forøvrig med at mobbingen av folk som er litt større i kroppsfasongen ikke akkurat blir bedre av å tvinge dem til å gå med kort skjørt. Jeg hadde som ungdom nektet å gå på skolen sånn. Det er alltid noen som kommer uheldig ut når alle må gå med samme klesstil.
      Det er også kjempedyrt med skoleuniform og hadde vært et mareritt for aleneforeldre som meg som sliter med økonomien i forveien. Lest Harry Potter bøkene? Han Ronny som blir mobbet for å ha arvete skoleklær? Man finner alltid noe å mobbe for.

    6. Mannen min er fra England og sier at skoleuniform ikke hjelper mot mobbing. Iallfall i England så kan uniformene kjøpes fra forskjellige butikker med forskjellig kvalitet. Og barna vet hva de skal se etter for å se om du har den dyre eller mindre dyre uniformen fra tesco. Uheldigvis så finner barn alltid noe å mobbe for😢

      1. Huff, jeg trodde uniform var uniform 😔 Men for å la mobbing ligge (jeg tenkte ikke på mobbing da jeg skrev innlegget) – hvordan påvirker det miljøet ellers? Og hvordan hadde det vært uten uniformer? Er jo umulig å gi noe svar, men hadde vært interessant å finne det ut 👍

    7. Etter å ha bodd og gått på skole både i USA og i England, må jeg si at jeg så absolutt ser fordelen med skoleuniform.
      Klart det ikke vil fjerne alt av mobbing og klasseskille økonomisk sett. Der vil der nok dessverre alltid være mobbing på enten de ene eller andre måten. La oss bare konstantere det først som sist, barn kan være veldig grusomme mot hverandre.
      Men jeg tror skoleuniform også kan ha positive sider for seg. 🙂

    8. I det samfunnet der en skal vere den en er. Om de er guttejente, jentejente osv så blir det vanskeligare for tenker ej.
      Samtidig så må det også ver heilt supert for dei som slit med merkeklekjøpepressett.
      Men ser for meg at dette koster en del for kvar elev. Har en då 4 unger å dårlig råd så blir det vanskelig.
      No bur ej på en plass kor du må bruke solbriller mens du har vindusviskerane på fult…
      Altså så er véret en veldig stor faktor. Alt i fra sko/støvla til regnkle, vinterdress, tjukk sommerjakke osv osv

      Ej e for, men mest imot for det er så mange andre faktora. Vil heller ha inn fag med all kunnskap dei treng rundt kropp, mestring, økonomi, nettvett osv. Men også fleire obligatoriske kurs for foreldre på samme tema nokre gonger i året.

    9. Kjipt av deg å totalt feie vekk uttalelsen til leder av Elevorganisasjonen. Det Alida de Lange D’Agostino fremmer gjennom sin uttalelse, er vedtatt politikk i Elevorganisasjonen. Dette innebærer at Elevtinget, bestående av 550 nye elever som representerer skolene sine, hvert år stiller seg bak at Elevorganisasjonen er mot skoleuniform. Er det noen man bør høre på i saken om skoleuniform, er det jo virkelig elevene selv.

    10. Det ville ihvertfall tatt knekken på “kles” mobbing, da dette er i aller høyeste grad i førersetet om dagen. Dette med riktig klær ellers er su på “innbytter” benken. OG der ønsker du ikke å sitte. Bra du setter fokus på det. Se for deg alle de som ikke har råd til den Parajumper jakka til 11 000 ,- Så dette burde absolutt vært innført i Norske skoler spør du meg:)

    11. Skoleunoform til jenter bestpr som regel av kjole eller skjørt. Hær i nordnorge grøsser jeg ved tanken i kulda. Var -12 idag.

      1. Selv om noe er vanlig i andre land betyr ikke at vi ikke kan tilpasse Norske forhold.
        Flere plasser kan jenter velge mellom skjørt og bukse, og det er forskjell på sommer og vinter uniform.

    12. Jeg tror du har veldig rett! Skoleuniform gjør at man i mindre grad blir dømt ut fra hva det du har på deg koster…. Min erfaring rundt dette kommer fra en helt annen arena: Jeg har trent judo i veldig mange år. Treningstøyet i judo er likt for alle, og det gjorde at vi var en vennegjeng som kom fra alle samfunnslag, men rakk å bli kjent med hverandre lenge før vi oppdaget at “hun er rik, han er fattig, de bor i rekkehus osv”. Det ga et samhold som har vart til denne dag. Jeg har fremdeles kontakt med de fleste av disse og har hatt i 30 år +

      Som du sier så eliminerer skoleuniform ikke alle problemer, men jeg tror at jeg personlig hadde hatt færre problemer på skolen hvis jeg hadde hatt uniform i stedet for min kusines avlagte klær, som i tillegg til å være arvet, ikke passet med hverken smak eller personlighet…

    13. Har tenkt sånn lenge jeg også, men tror også det stikker dypere….har to tenåringer nå, og blir skremt av hvor fæle noen kan være mot andre. Uten at det handler om klær eller materialistiske ting.
      Og….hvis jeg selv måtte gå i knekort skjørt på den alderen så ville jeg antakelig heller sluttet på skolen. Så ja til uniform, men ikke tving noen til å gå med skjørt….

    14. Mobbing kn komme av mange forskjellige ting. Men presset av hv man går me kan være en av di tingene. Så jeg er helt for uniform. Slik at ungene ikke kn bli mobbet på grunn av at di ikke har råd til merkeklær.

    15. En ting er at “uniformer” vil kunne kjøpes i ulik prisklasse. Økonomiske forskjeller vil også kunne synliggjøres der.
      En annen ting er Norges klima. Skulle man da ha regler for sko, lue, votter, vinterjakke, evt. utebukse? Det er jo knyttet en del fokus til nettopp også de tingene. Dyre jakker og sko f.eks. Og hvem skulle sette standarden?

      Press handler i så måte ikke egentlig om at noen har noe som er dyrere enn andre. Det går fint an å fungere sammen i en gruppe likevel. Press oppstår når det er manglende aksept for variasjon, og dette kommer til uttrykk. Det behøver ikke å være noe dyrt. Det behøver bare være at noen opplever utenforskap på bakgrunn av noe man ikke har eller er. Jeg tror ikke uniformer hadde fått bukt med dette. Det handler om makt, status og gruppeprosesser, og hvilke holdninger som får lov til å utspille seg. Press kommer når du tror at du ikke vil bli akseptert om du ikke har det samme som de andre, og din verdi som person blir knyttet til eksterne faktorer. Da handler det ikke om produkter i seg selv, men verdisyn og holdninger.

    16. Jeg tenker skoleuniform kan være positivt, men det vil alltid være noe slags press uansett om vi endrer på klærne de bruker inne. Da blir det nok mer press på å ha de beste/fineste ytterklærne og den beste/fineste sekken og tilbehøret. Jeg tror nok det vil bli en annen følelse å dra på skolen når man «stiller likt» klesmessig som alle andre, men det er dessverre ikke mulig å endre på det indre bare ved å endre på klærne..

      Skoleuniform kom på banen da jeg gikk på ungdomsskolen, og det er nå 20 år siden. Tror ikke det kommer til å bli skoleuniform i norske skoler de neste 20 årene heller. Dessverre..

    17. Helt uenig med deg. Slik som mange skriver, mobbing skjer ikke hovedsaklig på grunn av klær. Dessuten vil vi med skoleuniformer frarøve barna individualitet og identitet, samt frihetsfølelse. Det er utrolig gammeldags og konservativ tankegang å ønske seg skoleuniformer. Skal vi som er lærere også kle oss i uniformer da? Hva med andre yrker? Nei, dette blir for dumt.

      1. Veldig mange yrker bruker uniform, då jeg ser virkelig ikke hva som er dumt med det..
        Og Christina nevnte vel ingenting om mobbing i sitt innlegg, det er i kommentarfeltet mobbing er blitt brakt på banen..

        Hva er det som gjør skoleuniform gammeldags og konservativt?

    18. Jeg forstår problemstillingen og jeg har selv gått på en skole der merkeklær var i fokus. Samtidig så hadde jeg absolutt HATET at noen skulle velge ut klærne mine. Hva om jeg ikke føler meg bra i de klærne? Så skal jeg gå hver dag og føle meg verre enn om jeg kan tilpasse mine klær til min kropp. Hvis man ser på bildene av skoleuniformer så blir jentene stilt i skjørt. Og selv om det ikke er nødvendigvis det som blir uniformen så kjenner jeg at jeg hadde hatet å gå rundt i skjørt, noe jeg aldri gjør ellers.

      Jeg har satt pris på at jeg kan skjule mine «feil» med å feks bruke en større genser og det at min personlighet kan komme frem i stilen. Det bør absolutt være mindre fokus på merkeklær og kjøpepress, men da er uniformen nødt til å være så nøytral at alle skal kunne føle seg bra i det.

      1. En forutsetning måtte vært at uniformene spesialdesignes for både det norske klimaet, årstidsvariasjon – og anno 2020 😄 Utfordringer så klart, men hadde vært artig å se om det hadde latt seg gjennomføre 😉 Spørsmålet er jo om følelsen av å ikke passe inn i klærne med tida blekner fordi alle tross alt går likt kledd? Spennende tanke, om ikke annet ❤️

        1. Ja, hadde vært et spennende prosjekt. Men noe som ser veldig bra ut på én person, kan kræsje helt for en annen. Da har man kanskje bare en ny ting å erte hverandre for.

      2. De fleste steder kan jenter velge skjørt eller bukse, mens guttene kan velge shorts eller bukse. Og i mitt hode er det i alle fall en selvfølge at uniformen tilpasses lokalt klima.

    19. Jeg tror ikke kroppspresset blir mindre med uniform. Jeg er redd det blir motsatt. Alle skal inn i den samme uniformen, med det samme snittet, samme lengden. Da vil det bli veldig synlig alle de forskjellige fasongene vi har, og har man en fasong som ikke passer inn i snittet, lengden på skjørtet osv. vil dette bli noe å være usikker på, og man har ingen mulighet til å “gjemme” seg i klær man kler. Jeg er sjeleglad vi ikke hadde skoleuniformer, og jeg er sjeleglad min datter i andre klasse, som er litt “klumpete” bygget ikke skal ha på klær som bare vil fremheve hennes “klumpethet”.

    20. Jeg er veldig delt, men mener så absolutt det burde være ett forslag som burde vært oppe til mer serriøs drøfting.. selv vært mobbet som barn, og selv om jeg ikke trur det ville vært unngått med skoleuniform så ville det faktisk vært lettere. Kunne sluppet mange timer/dager med frustrasjon/redsel fordi jeg ikke hadde noe å ha på meg, eller klærne med dyrere merker som «alle» de andre hadde. Og også sårende kommentarer om hva jeg har på meg, fordi vi ikke hadde råd til noe annet en HM og Cubus..
      skoleuniform er kanskje ett stort skritt men er kanskje nettop det man trenger.

      1. Uniformer er så mye dyrere enn klær fra HM og Cubus! I tillegg til at de også finnes i forskjellige prisklasser. Og man trenger flere av de for skift. Og for å ikke snakke om i Norge, vinteruniform, sommeruniform. I tillegg vil man måtte ha fritidsklær, sko, uteklær. For en kostnad for en barnefamilie!
        Og hvordan i all verden skal uniform ta vekk kroppsfokus? Ett snitt/ fasong passer ikke alle, og det vil kun være fordelsaktig for barn med «riktig» fasong og et mareritt for de som har problemer fra før. Og hvordan vil uniform bidra til bedre selvtillit? Ved å fortelle barn at ingen må skille seg ut? Altså…

    21. Så handler jo ungdomstiden om å finne identiteten sin også. Sammenligning vil alltid være fordi det er en del av det å utvikle identitet. Mye av dette handler om å finne hvilke klær man trives i og hvem man er. La oss heller øve på å akseptere hverandres ulikheter også i klesveien. Jeg syns det er fantastisk når ungdom prøver seg frem og finner utrykke sitt gjennom klær. For ja det er press. Men det var det da min mor vokste opp(60-70-tallet), brødre (90-tallet) vokste opp og jeg gikk på skolen på begynnelsen av 2000-tallet. Men i dette finner man ut hvem man er. Å utvikle en identitet medfører harde voksesmerter, tårer og sinne. La oss skape rom på skolen og hjemmene til å utvikle forskjeller som også blir utrykt i klær. Samtidig som jeg som fremtidig lærer og forelder må tåle og ta imot barnas/ungdommens frustrasjon.

      Eks er ungdom som utforsker kulturell identitet fordi man har foreldre fra andre steder i verden. Maskulinitet/feminitet osv osv. Sett masse eksempler på dette. Og jeg er ikke ferdigutdannet lærer enda.

      Som mange sier. Mobbing og problemer forsvinner ikke i at man fjerner mangfoldet.

    22. Hvis man skal ha skoleuniform i Norge, så håper jeg ikke vi gjør som de gjør i mange andre land, har skjørt for jentene som eneste alternativ. Det å måtte gå i skjørt og pensko hemmer fri lek. Tenk deg å klatre eller spille fotball i skjørt og pensko. Jeg tror heller ikke uniform tar bort kroppspress, for man vil alltid legge merke til hvem som kler klærne best. Men det enorme kjøpe/merkepresset kan det hjelpe på-i skolesammenheng. Usikker på hvordan det påvirker klærne man bruker på fritiden.

    23. Det vil fortsatt være forskjell på hvem som har råd til fine klokker, smykker, øredobber, caps/lue osv. I tillegg til at noen vil arve skoleuniform, mens andre vil kjøpe ny.
      Synes heller man burde fokusere på å lære barn at alle er forskjellig og har et ulikt økonomisk utgangspunkt, men alle er like mye verdt uansett (lettere sagt enn gjort men..)

    24. Er selv utflyttet til England og ser ikke en eneste negativ ting m uniform. Det er helt supert! Barna liker det og for de føler en slags samhørighet med alle de andre barna. Jenter må ikke gå i skjørt, de kan velge bukse eller «skorts» . Det er kun på barneskolen man kan velge «billigere» uniformer som feks fra Tesco eller Asda o.l. Og barn på den alderen på barneskolen er ikke opptatt av det enda. På ungdomskolen (begynner når de er 11 år)må man kjøpe uniform fra en uniforms butikk skolen oppgir. Så da går det ikke å velge en billigere type. Det er også regler om hvilke type sko etc de kan bruke i tillegg. De har også non school uniform day ved spesielle anledninger hvor de kan gå i vanlige klær og det synes de er så stas.Skjønner ikke problemet m uniform da skole barn i Norge har også en slags uniform.. alle går jo i like klær /har de samme veskene/sekkene/sko osv uansett. Alle norske skole barn ser jo lik ut i klesveien uansett. Kanskje litt mer farge nyanser, men det er det. Har absolutt ikke en eneste negativ ting å si om uniform! Det er helt topp!

    25. Da jeg var 11-13 år bodde familien min i England. Jeg gikk på offentlig barne- og ungdomsskole og gikk med skoleuniform hver dag. Der har det jo alltid vært sånn. Skoleuniform er en del av den engelske kulturen. Jeg husker det var mindre fokus på klær sammenlignet med hjemme i Norge, og det er jo veldig positivt! Jeg husker godt sommeruniformen på barneskolen. Kjoler med lyseblå og hvite ruter, også hadde vi hvite knestrømper og svarte sko. Vi så jo ut som vi var fra 1940 tallet, men dette var altså rundt år 2000. Vil tro det er ganske likt i dag! Hehe 😉

    26. Jeg har ikke lest alle kommentarene over her, så det kan hende noen andre allerede har sagt noe om det… jeg jobber i skolen, og ser mye positivt ved tanken på å skulle slippe motepress eller forskjeller basert på økonomiske ressurser i familien… derimot tror jeg ikke skoleuniform vil løse voldsomt mye… det vil alltid finnes tilbehør som barn vil kunne lage en forskjell ved å ha/ikke ha, i tillegg til at f.eks. en hvit skjorte ikke alltid er en hvit skjorte… det vil danne et marked for hvite skjorter med en ørliten forskjell som skrur opp prisen på det private markedet… da jeg var russ for mange herrans år siden var det bare én fabrikant som solgte bukser og dresser, så der hadde alle lik, men tilbehøret var uendelig og viste hvem som “hadde råd” og ikke til alt som kom ekstra… det betyr derimot ikke at jeg ikke synes debatten er viktig, for det er på vei til å virkelig gå gale veien… men det vil alltid finnes forskjeller som unger kan ta hverandre på, enten om det er klær, matpakker, pennalinnhold osv, så jeg tror dessverre ikke skoleuniform vil være mer enn et midlertidig plaster på et gedigent sår… men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe! 🙂

    27. Er uenig. Var på besøk på engelsk skole og det var tydelig at noen hadde dyrere uniform enn andre. Og enkelte kommer til å ha mer skitne uniformer enn andre. Tror ikke dette gjør ting bedre. Og hva med kroppsfasong? Vil det lages uniform til den korte og brede og den høye og tynne? Og alle andre? Ser på Harald Eia sitt nyeste program “Sånn er Norge” (anbefales!) og der kommer det frem at uavhengigheten vår er en verdi vi setter svært høyt i Norge. Lik klesdrakt tråkker litt på det. Selv om jeg selvsagt ser at vi “uniformerer” oss uten uniform. Veldig mange folk i samme type klær ;). Hilsen lærer

      1. P.S.: Vi bør jobbe for å være så oppmerksomme mot hvert enkelt barn at de føler seg så bra at de ikke har behov for å være slem med andre. Lettere sagt enn gjort, men det bør være målet.

        Forresten: Hva med barnebursdag? Fritidsaktiviteter? Uniform over hele linja? Eller blir behovet for å “skinne” ved slike anledninger der en går i “sivilt” stor?

    28. Ja det spørs jo om fordelene veier opp mot ulempene ,men man har jo unngått kjøpe presset for ungdommer ,i tillegg har det jo blitt en trend å ska kle seg i magetopp og utfordrende klær for jenter .
      Skolen er jo påtvunget så da kunne vel lik gjerne uniformen være det og ,på lik linje med at en sykepleier og lege må bruke uniform og alle andre yrker ….🤗

    29. Jeg forstår hva du mener og jeg tror at det kunne vært fint på enkelte områder. Samtidig er jeg sterkt engasjert i barn skal få være seg selv. Det hadde blitt til at lesbiske som kanskje helst vil kle seg i gutteklær, hadde blitt tvinget til å ha på kjole/kjørt. Det tror jeg hadde blitt helt feil for veldig mange. Men igjen, jeg skjønner tanken din og presset ungene har må gjøres noe med, Men jeg tror vi må gå på de voksne først og fremst, som jeg mener er mye av årsaken til dagens press.

    30. Skoleuniform vil aldri ta bort klespress. Det vil alltid være andre markører, som skoene eller ytterjakka eller gymtøyet eller skolesekken eller mobilen eller klærne som brukes på fritiden (presset opphører ikke straks skoleklokka ringer ut). I tillegg er skoleuniform dyrt. Det løses ved at fattige familier får kjøpt uniformene billigere, men det er ikke helt den samme, den er også produsert billigere og det synes og dermed en markør på dårlig økonomi på lik linje med andre klær. De som har bodd i land med skoleuniform vil bekrefte dette, man vet godt hvilke barn som har de billige uniformene.
      Skoleuniform fjerner ikke press på noe som helst vis og jeg tror mange i tillegg ville se på det som stress å ha nok en ting som skaffes til veie i tide til skolestart i stedet for å bare kunne bruke klær barnet allerede har (ja, for man trenger jo vanlige klær selv om man har skoleuniform).

    31. Jeg gikk ett år på high school i Australia og digga at vi hadde skoleuniform! Null stress å tenke ut hva jeg skulle ha på meg. Samtidig så brukte jeg ikke en uke på å diskutere antrekket de gangene vi hadde “out of uniform day” siden jeg var vant med norsk skole. 😅
      Men jeg gikk på en skole som ikke var så veldig streng på uniformen; jentene kunne velge mellom kort og lamg skjørt eller bukse – men de fleste av oss gikk kun i sportsuniformen, altså shorts eller joggebukse og pique-skjorte. 👍

    32. Ønsker vi virkelig at alle skal være like? Jeg synes det er positivt at barn og unge får lov til å ha på seg det de vil og teste ut hvem de er gjennom ulike stiler. For noen henger klær og identitet tett sammen, for andre ikke. Du har tidligere skrevet om krenkekulturen (som du ikke liker). Jeg tror vi trenger robuste ungdommer som lærer seg å stå for egne valg. Vi hjelper dem ikke ved å fjerne klesvalget. Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste hvis vi skal fjerne enhver «hindring». Selvtillit og selvfølelse stikker så mye dypere enn til hva vi har på osd. Om vi innfører uniform, behandler vi kanskje et symptom, men den viktigste sykdommen får vi ikke bukt med. Jeg tror det et viktig at barna lærer å akseptere at vi er forskjellige mennesker, med ulike evner, talenter, svakheter, historier -og klær.

    33. Synes det er interessant at alle som har personlige erfaringer med det i kommentarfeltet her, er positive til uniform 😊
      Husker selv da jeg gikk på skolen, og andre i klassen begynte å interessere seg for klær, ble det på en måte press til å gjøre det samme, selv om jeg syntes klær og shopping var kjedelig. Da lengtet jeg veldig etter skoleuniform, og det å slippe å bruke så mye tid på klær.
      Da hadde jo fritidsklærne holdt seg lengre og, siden man bare ville brukt dem utenom skole.
      Man bruker jo ofte en eller annen form for uniform på jobb, så. Hvorfor ikke på skolen 🤷🏼‍♀️

    34. Uniform er mest fordelaktig for foreldre og barn i en normal livssituasjon, som slipper å tenke på hva barna skal ha på seg hver morgen. Skjønner godt at mange skryter det opp i skyene. Jeg har uniform på jobb jeg. Kjempegreit!

      Jeg har blitt skeptisk til skoleuniform etter å ha diskutert dette med min Britiske samboer som vokste opp i et meget tøft hjem. Ifølge han kan barn og ungdom lett se hvem som har billige eller brukte uniformer… Og vi må ha billige alternativer som alle har råd til. Samtidig vil mange (forståelig nok) nekte å kle barna sine i polyester fra topp til tå. Det eneste jeg kan se for meg er gratis eller subsidiert uniform, for at det skal bli likt. Da vil jeg heller prioritere ett gratis måltid.

      Dessuten er sko, jakker og vesker fremdeles utenom. Det er jo ofte de som står for det mest kostbare kjøpepresset.

      Så et litt mer spesielt poeng… Og her kan man begynne å diskutere barnevern og mye rart… Men det preget oppveksten til min samboer, så jeg vil ta det med: Noen barn får kun én uniform. Kanskje en ekstra skjorte i tenårene hvis man er heldig. Kombiner det med foreldre som ikke strekker til… Det kan være traumatisk å støtt gå på skolen i gjørmete, ødelagte eller utvokste klær. Dette er et problem for barn uten uniform også, men det er lettere å trikse litt med jeans og hettegenser enn ei mørk dressbukse og hvit skjorte.

      Hovedgrunnene for at skoleuniformer ikke er avviklet i f. Eks Storbritannia er nok fordi det er tradisjon. Man tuller ikke med tradisjon.

    35. Jeg flyttet til England for å se litt på fotball og fant meg en engelsk mann som var gal nok til å flytte med meg til Norge. Vi har snakket litt om skoleuniformer, og begge to er for og imot. Han liker friheten vi har i Norge! At vi kan til og med gjøre som vi vil med håret. Da han så mitt tantebarn hadde stripet håret i blått, fikk han nesten sjokk!

      Med tanke på presset så er det selvfølgelig bra å ha skoleuniformer så alle kler seg likt. Hadde bare skjortene og uniformene vært billigere(eller gratis) så hadde det vært lettere. Det koster penger! Og de blir fort ødelagte, og da har foreldre igjen ikke råd til å kjøpe nye.. Er ofte spesielle butikker man må kjøpe skjorter, etc, og de vet å sette opp priser!

    36. Jeg er en elev på en ungdomskole å jeg synes at det hadde vært flott med uniform, siden jeg har masse å ta hånd om om morgen så blir det veldig stressende. Å ha uniform hadde spart meg 10-30 minutt med å slippe å velge hva jeg skal ha på meg hver morgen. Hadde vært veldig fint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg