Jakten på julekaka

I går hadde vi svigers på besøk, og mens jeg forberedte en herlig lørdagsmiddag, dro resten av gjengen på utflukt. Da de kom hjem etter noen timer, kunne de fortelle at de hadde vært på julemarked – og kjøpt med seg både honning og sukkerflesk og kjeks og kaker. (Noen hadde nok vært litt i overkant sultne der de gikk 😂)

Denne lille skåla fikk også bli med hjem:

 

Disse kakebitene skal angivelig være noe som heter “Stavernskake” – og smakte altså så godt! Konsistensen var helt perfekt, kunne minne om litt seig fyrstekake – og den smakte en blanding av sitrus og lakris. Og for en lakris-elsker som meg gikk den selvsagt rett hjem 🙌🏽

Verken foreldrene mine eller jeg hadde hørt om Stavernskake før, og da det viste seg at google ikke kunne hjelpe heller – ble jeg ekstra nysgjerrig. Så i morges la jeg ut bildet av kakeskåla på en Larvik-facebook-gruppe med nesten 9000 medlemmer.

En hjelpsom mann fra Stavern delte til og med posten min på en Staverns-gruppe – men tro det eller ei: Ingen har hørt om Stavernskaka!

 

Så nå bare må jeg komme til bunns i dette her.. Kan det være at denne julekaka går under et annet navn andre steder i landet? Kanskje den ikke er fra Stavern i det hele tatt? Kanskje det ikke er en julekake opprinnelig? Kanskje en av mine lesere har smakt denne spennende krydderkaken før – eller enda bedre: Baker den selv til jul?

Drømmen er selvsagt å få tilsendt bildet av en gammel håndskrevet oppskrift fra en gammel oppskriftsbok, men det spørs vel om jeg er så heldig 🙈❤️

Men skulle jeg få tak i oppskriften, skal jeg i alle fall spørre meget pent om jeg kan dele den videre – for denne herligheten fortjener å bli spist av flere 😍

/ God søndag 🎄

21 kommentarer

Siste innlegg