“Jeg blir såret av det du skriver”

Da sommeren nærmet seg, gikk jeg mange runder med meg selv. Jeg forstod nemlig at hodet var på bærtur, jeg klarte bare ikke sette ord på hva som var galt.

Det føltes som om jeg hadde mistet gnisten, samtidig som jeg ikke hadde det. Lysten til å skrive var fremdeles like stor – så hva var det som gjorde at blogg-gleden var i ferd med å forlate huset?

Jeg forstod det ikke. Helt til jeg leste kronikken til forfatteren Sanna Sarromaa.

Innlegget hennes handlet i utgangspunktet om at vi som foreldre er i ferd med å feile, at vår oppgave som foreldre er å lære barna til å bli robuste, trygge på seg selv og sitt – uavhengig av hva andre driver med, og uavhengig av hvor gode de er i det de driver med.

Sanna mener vi gjør barna våre en bjørnetjeneste når vi skjermer dem, og dermed viser at skuffelser og ubehag ikke skal tåles. For det har faktisk blitt sånn, at barna våre ikke skal takle dumpene i livet, men skjermes for dem.

Midt i artikkelen skriver forfatteren at hun selv kjenner på denne væremåten hos voksne hver gang hun publiserer saker hun har skrevet, for selv om det dukker opp en og annen konstruktiv tilbakemelding, er grunnmelodien i kommentarene som renner inn: Egen sårbarhet.

“Jeg blir såret av det du skriver, derfor kan du ikke skrive det”.

Bingo. For sånn har det faktisk blitt! Samfunnets krenkede folk er nå i flertall, vi tar oss nær av absolutt alt.

Kanskje trengte jeg den sommerjobben i år, slik at jeg fikk litt fri. For det siste halvåret har det blitt ekstra tydelig (siden det tross alt er dobbel dose blogg og sosiale medier hos Peter og meg) at det faktisk ikke er mulig å skrive om noe som helst lenger uten at noen føler seg tråkket på tærne.

Og det syns jeg er så trist! Jeg lagde jo ikke denne bloggen for å krenke noen, jeg drømte om en blogg som skulle fungere som et slags pauserom i hverdagen – der målet var at man skulle returnere til hverdagen igjen med et smil om munnen.

Derfor har jeg bestemt meg for å sette en strek for krenkefrykten nå.

Det er i dag 4 år og 1 uke siden jeg startet denne bloggen, og nå har jeg tenkt meg tilbake til start. Nå har jeg bare kjempelyst til å finne tilbake til det spontane, skrive om alle de teite småtingene som opptar meg, finne tilbake til det som tross alt avler skriveglede – og så tar vi det derfra ❤️

/ Og forhåpentligvis går det ikke så mange tær på veien 😉👍🏼

22 kommentarer
    1. <3 Krenk <3
      Folk tåler jo ingenting lenger, skjønner ikke hvor man har feilet hen egentlig..

      Gjør som du vil, og så får folk heller bare bli krenka. 🙂 Det er ikke deg det er noe feil med..

    2. Per krenket leser er det sikkert tusen som ikke er krenket! Vi som tåler andres meninger, vi vil ha deg!
      Jeg har valgt deg og din blogg fordi du er morsom og “feelgood”! Heia konatil 🙂

    3. Vi lever i de krenkedes tidsalder og noen lar seg jo krenke av absolutt alt. Du er på ingen måte en sånn som slenger ut ting for å såre folk, det har jeg ikke sett en eneste gang på disse 4 årene på bloggen din så jeg synes du skal fortsette med dine morsomme, små skråblikk på hverdagen! :o) Jeg jubler inni meg hver gang jeg ser foreldre som tør sette grenser for ungene sine og bli upopulære – det trengs det også! På samme måte som ros og oppmuntring.

    4. Kjør på! Folk er alt for skjøre i kantene.
      Synes du gir den pausen i hverdagen jeg! Har lest bloggen din lenge. Å jeg har aldri følt at du skriver noe jeg ikke tåler.

    5. Du og bloggen din er et kjærkomment avbrekk, fra både hverdag og andre blogger! Heia du, meningene dine, skrivestilen din, og familien din 🌸 Følger med videre!

    6. Jeg heier på deg (dere)!!! Jeg er så lei krenka folk og unger som ikke tåler noe!!! Jeg tenker at når det kommer til barneoppdragelse så styrker det mine barn når de innimellom utsettes for noe som gjør litt vondt i «mammahjertet». Det er jeg som må tåle det, barna mine vokser av det. Jeg synes dere er gode bloggere, digger at bloggene er uten «fillings» og strutteromper!!!!

    7. Jeg lurer på om alle blir så lett krenket, eller om de som blir det bare synes bedre? Jeg håper i allefall ikke verden er sånn som kommentarfeltene rundt omkring, da ligger vi dårlig an på mange områder. Din blogg er min favoritt, og har vært det siden du startet. Jeg liker at du skriver veldig rett frem, og at ikke alle innlegg er et forsøk på selge et produkt. Jeg er ikke motstander av reklame, men det føles godt å lese mange innlegg som er godt skrevet og med ekte innhold.

    8. Jeg synes bloggen din er morsom å lese for man kjenner seg så igjen i mange av hverdagssitusjonene du skriver om. Jeg kan ikke skjønne at det du skriver om i bloggen din kan krenke noen 🙃. Har folk blitt så nærtagende nå tildags at de ikke klarer å se ulike saker og synspunkter fra forskjellige perspektiv 🤔Du er god! Fortsett å skriv om de tingene som opptar deg i hverdagen for
      det er du så god til 💪🏻🙌👌😊 Hilsen meg 😍

    9. Det er helt uforståelig for meg at noen lar seg krenke av noe som helst av det du skriver!? Folk altså… Kjør på – og fortsett med velskrevne, morsomme, reflekterte og interessante tekster!

    10. Så utrolig bra.!! Yess. Veldig bra motivasjon du skriver på slutten. DIN motivasjon. Som også blir til glede for andre.
      Jeg har aldri følt meg krenket av din blogg og skjønner nesten ikke hvordan det er mulig. Men men. Det som finnes inni hver og en, det kan du jo ikke kontrollere uansett hvor fine innlegg du skriver. Stå på. Glad for at du ikke gir deg. 😃 Ja til det spontane 😃

    11. Vær deg selv, du! Det er nok veldig mange som meg, som liker deg akkurat som du er 🙂

      Jeg trur problemet starter i barndommen. Barn blir ikke støttet i å være den de er og være trygge på det. Alle skal være så forbaska like om dagen. Gud forby at man liker, gjør eller kan noe annet. Det fører ikke bare til at man ikke aner hvem man er, men også at forskjell er mindre akseptert og der kommer mobbing inn, som absolutt ikke er ok og som ingen skal måtte tåle, bare så det er sagt. Men man stopper ikke mobbing med å gjøre alle like. Hvis folk er trygge på den de er og har den innstilling at det er greit at andre er annerledes, så kommer man langt.

      Ikke skal man få karakterer, ikke skal noen tape i spill og gud forby at man skal falle og slå seg. Er det rart at noen trur de kan alt og så faller skikkelig dypt når de i puberteten plutselig finner ut av at alle aldeles ikke er like og at de ikke kan alt og vet alt?

      Jeg prøver heller å lære mine gutter at alle er forskjellige og at det er bra at det er sånn, at ingen kan alt og vet alt og det er helt greit. Man kan støtte og lære av hverandre. Og det er lov å spille fotball selv om man ikke er flink til det, fordi man syns det er morsomt, men da får man tåle at noen er bedre enn deg og man får tåle å tape.

    12. Jeg har lest bloggen din siden du startet, men pleier ikke å kommentere. Jeg bare leser til morgenkaffien, smiler litt og koser meg. Ikke en gang på disse 4 årene har jeg følt meg i nærheten av krenka. Så bare fortsett å skriv til oss som jeg er helt sikker på er i stort flertall. Vi er kanskje bare ikke like flinke å kommentere! Ha en kjempefin lørdag så gleder jeg meg til å klikke inn her med morgenkaffen i (forhåpentligvis) laaang tid fremover ❤️

    13. Nå får vi jo og folks meninger trykt i trynet i mye tørre grad enn før også, da vi bare hadde aviser, bøker og TV. Men er enig i det du skriver – vi må faktisk tåle at folk tenker forskjellig fra oss selv, og bare være enig i å være uenig noen ganger 🙂

    14. Yesss!!!! Jeg gleder meg til lese (som alltid) Bloggen din er topp, du er flott og jeg heier, heier på deg (og Peter såklart!)😍

    15. Tja. Jeg er forsåvidt litt enig (og synes generelt det er rart at noen kan bli oppriktig krenka av det du skriver), men feks i tilfellet Saaroma tror jeg hun ofte bruker krenka som en hersketeknikk – når det som egentlig skjer er at folk er uenige med henne.

      Det mener jeg er et viktig skille, uenighet er det som får samfunnet til å utvikle seg, så å avfeie alle motstenmer med “du er bare krenka (og teit)” er heller ikke særlig konstruktivt!

      1. Håper du finner gleden til å skrive akkurat det du vil, og at du ikke lar alle disse negative krenkende personene ødelegge gleden. Du har en fantastisk blogg som jeg alltid gleder meg til å lese, og jeg håper du vil skrive i mange år😘

    16. Så bra, dere trenger å komme tilbake til røttene begge to. Har blitt veldig tamt i det siste….før var det mye moro å glede seg til….. ikke nå lenger…. håper en restart hjelper.

    17. Håper du finner gleden til å skrive akkurat det du vil, og at du ikke lar alle disse negative krenkende personene ødelegge gleden. Du har en fantastisk blogg som jeg alltid gleder meg til å lese, og jeg håper du vil skrive i mange år😘

    18. Å føle seg krenket er in i tiden, dessverre😢 Det er ikke din skyld at folk føler seg krenket, på samme måte som at det blir helt feil å si «du gjør meg sint». Det er totalt fraskriving av ansvar for egne følelser. Stå på og gled oss andre med innblikk i din hverdag❤️ Det er ihvertfall et lite pusterom for meg☺️ Klem🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg