Kjære bussjåfør

Kjære bussjåfør!

Du som var på jobb midt i beste rushtid tirsdag ettermiddag.

Du som lå rett bak meg i Dronningensgate på Torstrand.

Du som så at jeg kvelte motoren og ble stående midt i trafikken med en liten datter i baksetet.

Tror du ikke jeg hørte at du tutet?

Tror du ikke jeg hørte at du tutet for andre gang?

Tredje gang?

Fjerde?

Femte?

Jeg stod jo ikke mange sekundene, men det var åpenbart helt uutholdelig for deg.

Men hva vet jeg, kanskje du trodde at jeg hadde tenkt til å parkere der? Midt i gata ved lyskrysset utenfor Lundquist Trafikkskole? Eller kanskje du trodde jeg hadde tenkt til å stoppe akkurat der for å skrive en mail?

Du trodde kanskje jeg syns det var gøy å kvele bilen – midt i køen en tirsdag ettermiddag. Med et lite barn i baksetet. At jeg fomlet ekstra med nøkkelen for å ha det litt artig med deg og bussen din?

Var det det du trodde, at jeg sto der for moro skyld? At jeg gjorde det for å irritere deg med vilje? At det på en eller annen måte er en hobby jeg har, å bruke fritiden min på å sinke rushtrafikken så mye som mulig?

For hvis det er det du tror, er det kanskje på tide å legge busslua på hylla.

Det hjelper nemlig ikke å tute når noen desperat prøver å få liv i bilen sin igjen. Når du ser en person som vinker for å signalisere at man gjør så godt man kan, går det ikke noe raskere dersom du tuter i konstante byger.

Det går faktisk saktere.

Men det er greit. Nå har jeg lært.

Neste gang går jeg bare ut av bilen, så kan vi bytte plass. Du prøver å få start på bilen min igjen, mens jeg sitter i bussen og tuter som en idiot på deg ❤️

 

/ En bussjåfør, en bussjåfør – det er en mann med … humør 😑

14 kommentarer
    1. Uff…. Det der har også jeg følt på…registerreima røyk midt i rundkjøringen ved Nordbyen en morgen midt i rushet… Noen tuta… Andre hjalp meg å trillebilen inn på busslomma…. Heldigvis…

      Trodde alle visste at “grunnregelen er den prinsipielle hovedbestemmelse for all veitrafikk, inntatt i vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».11. apr. 2019
      https://snl.no › grunnregelen_-_veitr…
      grunnregelen – veitrafikk – Store norske leksikon

      Er noen bussjåfører fritatt for grunnregelen mon tro?

      1. Off, ikke gøy når bilen stopper helt! Særlig ikke midt i rushen 😣 Folk som tuter kan ryke og reise – også håper jeg karmaen steller pent med de som hjalp deg! 😍

    2. Så forbanna sure og irriterte enkelte bussjåfører er altså! Det er faktisk helt utrolig. Jeg hadde selv en episode i dag, der jeg ble vitne til at bussjåføren kjeftet ned en medpassasjer over høyttaleren kun fordi hun trykte på feil knapp da hun kom inn på bussen. Her i Trondheim fikk vi helt system for bare få uker siden, tidligere har sjåføren alltid åpnet bussen.

      Jeg tenker at vi har det så mye bedre enn de menneskene som velger å la seg bli SÅ irritert på andre, bare på grunn av bagateller. Som om man ønsker å kvele bilen midt i rushen liksom, haha!

      Håper du fikk en fin ettermiddag, til tross for hendelsen! Klem til deg <3

      1. Det er jo mye rart som kan ligge bak en sånn oppførsel, men dersom man ikke klarer å legge fra seg ting man sliter med når man er på jobb, så får man kanskje ta noen grep enten i den ene eller andre retningen 😔 Ettermiddagen min ble fin, OG det ble et blogginnlegg av det 😂🎉 God onsdag til deg!

    3. Huff ja, noen burde legge sjåførhatten på hylla. I går så jeg to som spurta alt de kunne til bussen. De rakk akkurat bort til bussen men sjåføren valgte å ikke åpne for dem og sakte kjøre videre.

    4. Har fremdeles til gode å møte på en buss sjåfør som har stått opp med rekti bein. Tokk buss flere år da jeg gikk på skoln å ikke hadde lappen. bare sure,grinete å utålmodig hissigpropper bak rattet.

    5. Bussjåfører gjør en utrolig viktig jobb, og jeg har flere gode erfaringer med bussjåfører fordi jeg aktivt prøver å legge merke til dem. Bussjåfører mottar utrolig mye hets. Hets for at de ikke venter når noen løper etter bussen og hets for at de er for seine. Vi forbrukere har urimelige forventninger, og personlig ville jeg blitt ganske umotivert til å yte mitt aller beste hadde jeg vært bussjåfør i Norge. Hvis vi ønsker hyggeligere oppførsel fra bussjåførene, så må vi faktisk behandle dem bedre. Og hvis man skal legge igjen en kommentar av en negativ opplevelse, så må man faktisk også legge igjen en kommentar når man har en positiv opplevelse også. Hvis ikke så bidrar vi til å gjøre hverdagen deres verre, og provoserer frem dårligere oppførsel. Å være bussjåfør er en utrolig krevende jobb, og de fortjener å bli behandlet bedre.

      1. Absolutt – dette er vel en grei huskeregel for de aller fleste yrker? Men det at det er en utrolig krevende jobb, gir dem ikke retten til å oppføre seg som rasshøl i trafikken for det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg